Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Paul »

Ik heb eens opgezocht wat de nieuwe dienstregeling betekent voor de verbindingen waar ik regelmatig gebruik van maak.

- Sint-Niklaas - Leuven, nu 1u04 (rechtstreeks) of 1u13 (via Berchem), wordt 1u05 of 1u18, d.i. lichte achteruitgang maar aanvaardbaar
- Nieuwkerken-Waas - Leuven via Berchem, nu 1u26, wordt 1u20, dat is beter.

- Sint-Niklaas - Hasselt via Berchem, nu 1u42, wordt 2u08 !
- Nieuwkerken-Waas - Hasselt via Berchem, nu 1u38 wordt 2u12 !
- Sint-Niklaas - Sint-Truiden via Berchem en Leuven, nu 1u51, wordt 2u05.
- Nieuwkerken-Waas - Sint-Truiden via Berchem en Leuven, nu 2u09, wordt 2u01.

Op een uitzondering na worden de verbindingen vanuit het Waasland naar Limburg dus beduidend slechter.
Dat heeft natuurlijk veel te maken met het ronduit slechte aanbod tussen Antwerpen en Hasselt vv. vanaf december 2014
De rechtstreekse trein doet er nu 1u08 over. Dat wordt 1u38, of 1u18 met overstap in Aarschot.
Dat is toch bedroevend, voor een afstand van 80 km...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1218
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tim »

Eeklo gaat er ook op achteruit, 's morgens geen enkele P trein meer, enkel een strakke uurdienst. Jammer want die P zit vol scholieren.
In het weekend nog steeds om de 2u maar een trein.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Nicholas »

Eerste conclusies bij mij zijn dat de grote assen er op vooruit gaan (vooral qua betere spreiding), maar dat vele kleinere stations vanaf december minder goed tot zeer slecht bediend zullen worden. Dat wordt dan weer een zelfvoedend mechanisme. Die kleinere stations zullen minder reizigers trekken, gevolg minder treinen, weer minder reizigers enz. We zullen weer allemaal de auto moeten nemen, want in de bussen naar de grotere stations is ondertussen ook al gretig gesnoeid. Maar neem nu het al aangehaalde station Nijlen. Volgens de presentatie zijn er in Antwerpen 36,2% verplaatsingen binnen de provincie. 0,8% zijn tussen Antwerpen en Nijlen. Toch wordt deze verbinding defacto teruggebracht op 1x/u. Antwerpen-Lier met 2,3% krijgt tot 8 verbindingen richting Antwerpen in de spits... Daar zit dan nog eens een deel in die overstapten van de ten dode gedragen L-trein Lier-Herentals op de IR Neerpelt-Antwerpen. In Lier willen ze de helft van de parking betalend maken met termijn van max. 5u. Tegelijk jagen ze de reizigers van Kessel en Nijlen naar Lier... Nochtans stappen er veel mensen op in Kessel, Nijlen en Bouwel. De vermindering van het aanbod (en slechtere spreiding) is niet in proportie hiermee.

Uiteraard kunnen de mensen bij de NMBS daar weinig aan doen zolang zij niet meer middelen ter beschikking hebben. Doch vraag ik me af of er over bepaalde zaken (zoals ik hier aanhaal, maar ook bv. Eeklo) wel altijd even goed is nagedacht. Tussen haakjes, Stefanic, alle respect voor je werk en dank voor je bron van informatie, dit is dan ook niet op u bedoeld. Zolang jullie niet meer treinen mogen inleggen, en de luchthaven plots hét station moet worden met een hele stoet treinen, is het voor jullie uiteraard zeer moeilijk...
Evenwel blijft het vooral de politiek die toch dringend eens moet nadenken welke rol ze het openbaar vervoer, en het spoorvervoer in het bijzonder, nu eigenlijk willen toekennen.
mervyn
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Ik heb nog eens gekeken naar een trein die ik regelmatig moet nemen, namelijk Brussel-Noord - Etterbeek.
In de nieuwe dienstregeling is er slechts 1 trein per uur in de spits (tussen 7 en 9) die rechtstreeks naar Etterbeek gaat. Dit lijkt mij toch echt niet logisch.
Nu zijn dat er minstens 2 per uur (1 L en 1 IR) en ook nog 1 P om 8.15.

Wat opvalt is dat de trein naar Louvain-La-Neuve die elk uur om .30 in Noord is, niet rijdt om 7.30 en 8.30. Iemand enig idee waarom dit is?

De planner geeft mij zelfs mogelijkheid om vanuit Brussel-Noord via Halle naar Etterbeek te gaan (reistijd: 52 minuten) of zelfs mogelijkheden met 2 overstappen (Schaarbeek en Brussel-Luxemburg).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Ik heb in de nieuwe dienstregeling zeker 2 treinen gevonden die tussen Brussel Noord en Etterbeek rijden hoor. De reeks 65XX en 39XX blijven bestaan zoals ze heden ook bestaan.
In Brussel Noord vertrekkende om respectievelijk u30 en u58
mervyn
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Die van 7.30 en 8.30 krijg ik dus niet als ik Brussel-Noord - Etterbeek opzoek. Hierbij een print screen van het resultaat dat ik dan krijg.

Ook bij 'Dagelijks Verkeer' vanuit Brussel-Noord vind ik die niet terug.
Bijlagen
test.JPG
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Waarschijnlijk heeft iemand trein 3957 en trein 3958 niet ingevoerd of per ongeluk gewist, anders kan ik het niet verklaren.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Patrick »

Deze frequente gebruiker van L69 en L75 is zeer tevreden :mrgreen:
Ieper <=> Gent-Dampoort: half uur minder sporen, geen overstap meer te Kortrijk.
En de roep naar een betere verbinding Poperinge <=> noorden provincie (Brugge) is beantwoord: geen wachttijd meer van 40' te Kortrijk, of omrijden via Gent.
Overstaptijd is wel maar amper 5'...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Ik zat net te neuzen, en vind toch wel iets opvallends voor van- en naar Nederland:
- De L-treinen tussen Roosendaal en Antwerpen (en evt verder) blijven door de weeks naar Puurs rijden. In het weekend niet richting de Luchthaven, maar naar Antwerpen Zuid (want richting Puurs natuurlijk geen treinen).
Doordeweeks van- en naar Essen de IR-trein naar Brussel (IR 33xx), die vertrekt enkele minuten eerder als de huidige IC-trein, maar stopt dan uiteraard wel in Mortsel oude god en Nekkerspoel.

Misschien meer opvallend is dat P 7200 (wordt Roosendaal - Antwerpen) en P 8200 (wordt Antwerpen - Roosendaal) van- en naar Roosendaal gaan rijden, en dus niet meer in Essen beginnen en eindigen.
ToMiKoN
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Toch een zware achteruitgang voor mijn woonplaats Blankenberge.

Laatste trein die uit Brussel-Centraal vertrekt is 20:43u en aankomst in Blankenberge om 22:18u! Dit was 21.21u. De scheeftrekking met Oostende is nu wel enorm groot! Want daar kan je nog tot 00:23u vertrekken. Een kleine 4u later dus!

Late vergaderingen, etentjes ... vergeet het dus maar voor Brussel.

Er is nog een optie om naar Oostende te reizen en daar de kusttram (tot middernacht) te nemen richting Blankenberge. Maar is dat niet een wat absurde omweg?

PS: Ik ben door mijn visuele handicap op de trein aangewezen. Andere opties zijn er dus niet. Staan die mannen die het vervoersplan ontwerpen daar wel eens bij stil.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef: Er is nog een optie om naar Oostende te reizen en daar de kusttram (tot middernacht) te nemen richting Blankenberge. Maar is dat niet een wat absurde omweg?
Het is misschien wat cru, maar misschien is dat alternatief net de reden dat die late treinen niet meer rijden?
Ik ken de situatie terplekke niet, maar stel dat die laatste trein door slechts een tiental reizigers gebruikt zou worden, is het dan zo'n ramp die 10 mensen via oostende te laten reizen?
ToMiKoN
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Shrek schreef:
ToMiKoN schreef: Er is nog een optie om naar Oostende te reizen en daar de kusttram (tot middernacht) te nemen richting Blankenberge. Maar is dat niet een wat absurde omweg?
Het is misschien wat cru, maar misschien is dat alternatief net de reden dat die late treinen niet meer rijden?
Ik ken de situatie terplekke niet, maar stel dat die laatste trein door slechts een tiental reizigers gebruikt zou worden, is het dan zo'n ramp die 10 mensen via oostende te laten reizen?
Dit is geen alternatief, maar een noodoplossing

Treinrit: Blankenberge - Brugge: 12 minuten

Trein-tramrit met omweg via Oostende: 1 uur
Trein: Brugge Oostende: 14 minuten
Tram: Oostende Blankenberge: 37 minuten (dus geen 56 minuten)
overstap: 10 minuten
Laatst gewijzigd door ToMiKoN op 08 jul 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

56 minuten voor de tram Oostende - Blankenberge? 's Avonds zijn het er in werkelijkheid 36 (Station - Station) en buiten de zomer zelfs nog iets minder. Als de overstap niet verkeerd gaat (volgens de huidige vooruitzichten 5 minuten), dan ben je "slechts" zo'n 40 minuten langer onderweg.

Aangenaam is het natuurlijk niet, maar het probleem is dat eventuele latere treinen enkel Blankenberge zelf zouden bedienen. Oostende heeft 3,5 keer meer inwoners en is dan ook nog eens de plaats waar veel treinen overnachten.

Het is in ieder geval lang niet het enige voorbeeld, en het probleem van de vroege en late treinen is al uitgebreid toegelicht. Laatste treinen met een vergelijkbaar tijdstip zijn er er logischerwijs naar Knokke, maar ook naar de volledige lijn 73 (nog steeds rond 22 u in Gent, en alles bij elkaar "treft" dat een veelvoud van de inwoners van Blankenberge). Verder van de kust zit je met een laatste aankomst in Genk (65.000 inwoners) om 22.53 u, in Noorderkempen om 21.53 u, Eeklo om 21.47 u, Ninove om 22.03 u (hallo Stijn91 :mrgreen: ), Ronse om 21.47 u, Ternat om 22.26 u, Waver om 22.06 u, enzovoort...

Iets meer geluk (in verhouding tot het aantal inwoners) hebben dan weer spoorlijn 19 (Neerpelt) en 69 (Poperinge), met een laatste aankomst iets voor middernacht, en ook in Aarlen kun je nog behoorlijk laat raken (aankomst 0.28 u).
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Ik moest dat bericht over de rittijd kusttram ook serieus 3x lezen, en heb direct de folder erbij gepakt die ik hier heb liggen met de DRGL.
Oostende -> Blankenberge: 36 minuten
Blankenberge -> Oostende: 37 minuten
Dat zijn er nogal 20 minuten verschil... Ja, het is zonde dat zo vroeg de treinen stoppen op sommige lijnen, maar als er te weinig vraag is, en er geen extra subsidie voor gegeven wordt door de (regionale) overheden, is het erg logisch dat men die treinen beëindigd ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef:Dit is geen alternatief, maar een noodoplossing

Treinrit: Blankenberge - Brugge: 12 minuten

Trein-tramrit met omweg via Oostende: 1:20 minuten
Trein: Brugge Oostende: 14 minuten
Tram: Oostende Blankenberge: 56 minuten
overstap: 10 minuten
Het is inderdaad niet fijn voor jou, maar: 20 mensen verliezen een uur = 1200 minuten "achteruitgang"

Hetzelfde aantal treinkilometers zorgt wel voor een extra verbinding Gent-Brussel: 500 mensen winnen een kwartier = 7500 minuten "vooruitgang"

In dat opzicht is het toch logisch dat dan die laatste trein naar Blankenberge wordt opgeofferd?
Plaats reactie