De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Klassiekje schreef:Die zijn er nog ja, ik zou het wel eerder paars noemen :wink:
& Welke stellen hebben die nog?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Volgens Op De Baan zouden de eerst volgende Klassieken die aan de kant gaan komen uit de reeks AM78 en AM79. Waarom in hemelsnaam die? Dat zijn toch de jongste, en (op de CityRails na) de laatst gemoderniseerde?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Volgens Op De Baan zouden de eerst volgende Klassieken die aan de kant gaan komen uit de reeks AM78 en AM79. Waarom in hemelsnaam die? Dat zijn toch de jongste, en (op de CityRails na) de laatst gemoderniseerde?
Inderdaad, ze zouden veel beter de AM75 slopen !
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Het is nu eenmaal zo dat apparaten naarmate het bouwjaar recenter is, steeds minder lang meegaan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Neen, heeft te maken met het vermijden van verdere herzieningen aan dit materieel. De MR78/79 komen daar nu voor in aanmerking.

766 staat al in Stockem. Er volgen er nog een beperkt aantal dit jaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Neen, heeft te maken met het vermijden van verdere herzieningen aan dit materieel. De MR78/79 komen daar nu voor in aanmerking.
En is het niet goedkoper die treintjes een kleine revisie te geven dan de MS75 te renoveren? Ze moeten beiden toch maar meegaan tot de M7 er is :roll:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Wat is er eigenlijk met de onderdelen van alle gesloopte roodjes gebeurd?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Rétro

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Rétro »

Dieselfreak schreef:Wat is er eigenlijk met de onderdelen van alle gesloopte roodjes gebeurd?
Jammer genoeg wss reeds gesmolten ;)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Rétro schreef:
Dieselfreak schreef:Wat is er eigenlijk met de onderdelen van alle gesloopte roodjes gebeurd?
Jammer genoeg wss reeds gesmolten ;)
Is dat zo jammer? Een trein heeft veel meer recycleerbare onderdelen dan pakweg een auto, daardoor is een trein ook na zijn actieve loopbaan duurzamer dan de andere vervoermiddelen :smile:
Klassiekje
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Klassiekje »

Dieselfreak schreef:
Klassiekje schreef:Die zijn er nog ja, ik zou het wel eerder paars noemen :wink:
& Welke stellen hebben die nog?
De precieze nummers kan ik je niet geven.
Een paar van de Cityrails onder andere.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Rétro schreef:
Dieselfreak schreef:Wat is er eigenlijk met de onderdelen van alle gesloopte roodjes gebeurd?
Jammer genoeg wss reeds gesmolten ;)
En de niet-smeltbare dingen zoals de banken? Wat is daarmee gebeurd?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Rétro

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Rétro »

Shrek schreef:
Rétro schreef:
Dieselfreak schreef:Wat is er eigenlijk met de onderdelen van alle gesloopte roodjes gebeurd?
Jammer genoeg wss reeds gesmolten ;)
Is dat zo jammer? Een trein heeft veel meer recycleerbare onderdelen dan pakweg een auto, daardoor is een trein ook na zijn actieve loopbaan duurzamer dan de andere vervoermiddelen :smile:
En dat bedoel ik dan natuurlijk als liefhebber van het oudere materieel.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 »

Ondertussen zijn 766, 759, 754 en 758 er dus al uit - 758 zag ik afgelopen zaterdag nog te Luik-Guillemins, op wat haar allerlaatste dag in bedrijf bleek te zijn. Heb ik dus maar enkele fotootjes van genomen...
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

De treinplanner van de NMBS-website gebruikt nog steeds een rood klassiekje als symbool voor een L-trein. Benieuwd wanneer ze dat eens gaan veranderen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door msts.be »

Trein30 schreef:Ondertussen zijn 766, 759, 754 en 758 er dus al uit - 758 zag ik afgelopen zaterdag nog te Luik-Guillemins, op wat haar allerlaatste dag in bedrijf bleek te zijn. Heb ik dus maar enkele fotootjes van genomen...
Deze klassiekjes hebben een tussenstop gemaakt in de oude vorming in Stockem, voor ze definitief aan het eind van de rit bij Recylux aankomen:
http://wallorail.be/index.php/materiel/ ... e-continue

Volgens mij hadden ze deze beter naar Italië verkocht waar ze de nog oudere AM54 die vol graffiti hangen konden vervangen.
Plaats reactie