maar SNCF weigert om bij te dragen in dat verlies, zodat dat verlies volledig voor rekening van NMBS komt.Shrek schreef:
De Oostende-Thalys is voor de helft van zijn traject leeg en voor de helft vol. Vanaf Brussel tot Parijs is dat immers een gewone, rendabele trein. Dat rendabele stukje vangt een deel van het verlies van het stuk naar Oostende op.
of we zouden ook kunnen spreken van een bestemmingswijzing, bv deze trein ipv naar Oostende te laten rijden deze Thalys door laten rijden naar Amsterdam...Shrek schreef:
Infeite spreken we dus niet over de afschaffing van de spookthalys, maar de inkorting ervan.
ook hier dien je deze trein op te splitsen in een stuk Parijs-Lille en een stuk Lille-Namen, waarbij dit laatste stuk eveneens sterk verlieslatend is.Shrek schreef:
Op het stuk Oostende-Brussel (waar we het hier over hebben) maakt die trein veel meer verlies dan de trein Namen-Parijs.
De trein Namen-Parijs beantwoord bovendien weldegelijk aan een behoefte, de subsidie daarvan kan je beschouwen als een openbare dienstverlening.
misschien is het veel goedkoper om een gewone Ic trein Namen-Lille in te leggen ipv die dure thalys