Shrek schreef:Op zowat alle lijnen die "in aanmerking komen" om te sluiten zijn onlangs grote werken gebeurd. Maar zelfs dan blijft er een bepaalde vaste kost per maand die zo'n lijn kost. En als die vaste kosten over heel het land opeens hoger liggen dan de dotatie moet er wel ergens gesnoeid worden.
Infrabel dient keuzes te maken wat het zal doen met het verminderde budget dat het zal krijgen rekening houdend met bepaalde opgelegde regels zoals de 60/40 verdeling. Infrabel verdeelt zijn budget onder onderhoud, capaciteitsuitbreiding, traffic managemant,... Men kan ook besparen door minder budget te voorzien voor nieuwe projecten, nog eens een interne herstructurering door te voeren, manieren zoeken om onderhoud goedkoper te maken,...
Shrek schreef:L42 en L43 hebben inderdaad hun nut, maar zijn er volgens jou dan andere lijnen die minder nut hebben?
(Voor jullie ermee afkomen: Gembloux - Jemeppe en het stukje naar Couvin staan ook op het lijstje maar zijn gewoon nog niet in de pers geraakt)
Elke lijn is van belang voor de ontsluiting van een bepaalde regio. Het zou dan ook niet meer dan logisch zijn dat de gewesten ook mee mogen beslissen over de spoorlijnen op hun grondgebied.
Lijnen met minder of gelijkaardig nut als L42 of L43 zijn mijn inziens meer te vinden in Vlaanderen. Ik denk bijvoorbeeld aan alle antennelijnen die niet naar een grote stad of belangrijk knooppunt voor goederentrafiek (bv haven) leiden (L19, L44, L49, L52, L58, L69, L73, L86, L97, L108, L132) of lijnen tussen middelgrote steden die niet op een belangrijke corridor liggen (L21, L54, L57, L82, L122, L123). De meeste van deze lijnen zullen wel meer passagiers aantrekken dan L43, maar het aantal treinen en dus ook de inkomsten voor Infrabel zijn grosso modo gelijk.