Shrek schreef:Zo denken Thalys en DB er niet over, zij vechten voor elke minuut tijdswinst.nahoj schreef: Mijn punt was in de eerste plaats dat 300 i.p.v. 200km/h op een afstand zoals Leuven-Luik een tijdswinst oplevert die onbeduidend is en niet in verhouding staat tot de meerkost in investering en exploitatie.
De duurdere rijpaden voor HST's maken dan ook dat het voor Infrabel geen grotere kost is. Thalys en DB betalen met plezier als ze daardoor 300/250 mogen rijden.
Dat Thalys en ICE om een minuutje liggen te vechten is eerder een kwestie van prestige uit marketing-hoek. Het maatschappelijk nut of waarde van die minuut wordt prachtig gerelativeerd door de meerdere minuten buffertijd die de NMBS voor de rest van het verkeer hanteert, zonder dat er een haan naar kraait. (Behalve misschien enkele berichten in de pers met de laatste dienstregelingswijziging, nu het nogal bijzonder ver begint te gaan, maar dan nog zonder enige concrete link te leggen met een miljoeneninvestering in een HSL. En, belangrijker: geen enkel signaal van de overheid.)Jeroen schreef:Dat ligt misschien aan de NMBS en haar buffertijden? Wat zou het verschil zijn voor een ICE die ofwel aan de maximum toegelaten snelheid kan rijden op de uren dat hij nu rijdt ofwel op die uren moet rondrijden via L36 en dan misschien achter een stoptrein hangt?nahoj schreef:Als we moeten vaststellen dat een 21 met M4'en tijd goedmaakt ondanks rond te moeten rijden langs L.36 aan max. 140km/h, dan kan je je toch vandaag al serieus vragen stellen bij het nut van die investering?
Daarbij ken ik niemand die voor de ene of de andere operator kiest omwille van die laatste minuut tijdswinst.
ICE doet er in de huidige dienstregeling 3 minuten langer over tussen Brussel-Zuid en Aachen dan Thalys. En dat met een stop extra in Brussel-Noord en een snelheidsbeperking tot 250km/h i.p.v. 300km/h op L.2 / 260km/h op L.3 voor Thalys. Zonder stop in Brussel-Noord is het verschil dus pakweg 1 minuut. Leg dat eens naast het extra vermogen, slijtage, en frequenter onderhoud dat die laatste 50km/h kost...
300km/h is nuttig op afstanden zoals Parijs-Lyon, niet Leuven-Luik.