Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
nahoj schreef: Mijn punt was in de eerste plaats dat 300 i.p.v. 200km/h op een afstand zoals Leuven-Luik een tijdswinst oplevert die onbeduidend is en niet in verhouding staat tot de meerkost in investering en exploitatie.
Zo denken Thalys en DB er niet over, zij vechten voor elke minuut tijdswinst.
De duurdere rijpaden voor HST's maken dan ook dat het voor Infrabel geen grotere kost is. Thalys en DB betalen met plezier als ze daardoor 300/250 mogen rijden.
Jeroen schreef:
nahoj schreef:Als we moeten vaststellen dat een 21 met M4'en tijd goedmaakt ondanks rond te moeten rijden langs L.36 aan max. 140km/h, dan kan je je toch vandaag al serieus vragen stellen bij het nut van die investering?
Dat ligt misschien aan de NMBS en haar buffertijden? Wat zou het verschil zijn voor een ICE die ofwel aan de maximum toegelaten snelheid kan rijden op de uren dat hij nu rijdt ofwel op die uren moet rondrijden via L36 en dan misschien achter een stoptrein hangt?
Dat Thalys en ICE om een minuutje liggen te vechten is eerder een kwestie van prestige uit marketing-hoek. Het maatschappelijk nut of waarde van die minuut wordt prachtig gerelativeerd door de meerdere minuten buffertijd die de NMBS voor de rest van het verkeer hanteert, zonder dat er een haan naar kraait. (Behalve misschien enkele berichten in de pers met de laatste dienstregelingswijziging, nu het nogal bijzonder ver begint te gaan, maar dan nog zonder enige concrete link te leggen met een miljoeneninvestering in een HSL. En, belangrijker: geen enkel signaal van de overheid.)
Daarbij ken ik niemand die voor de ene of de andere operator kiest omwille van die laatste minuut tijdswinst.

ICE doet er in de huidige dienstregeling 3 minuten langer over tussen Brussel-Zuid en Aachen dan Thalys. En dat met een stop extra in Brussel-Noord en een snelheidsbeperking tot 250km/h i.p.v. 300km/h op L.2 / 260km/h op L.3 voor Thalys. Zonder stop in Brussel-Noord is het verschil dus pakweg 1 minuut. Leg dat eens naast het extra vermogen, slijtage, en frequenter onderhoud dat die laatste 50km/h kost...
300km/h is nuttig op afstanden zoals Parijs-Lyon, niet Leuven-Luik.
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

trainlovertje schreef: inderdaad. heb 2 weken geleden een stam I6 van HKX (getrokken door BR182 (taurus) van MRCE) in Aachen Hbf gezien. niet in commerciële dienst, maar geen idee wat ze daar kwamen doen. ik vermoed dat ze daar hun onderhoud krijgen ofzo.
Intussen heeft HBX afscheid genomen van de Belgische rijtuigen, aldus hun Facebookpagina...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Asterix »

nahoj schreef:Als je meer keuze hebt in types materieel, kan je flexibeler zijn in je planning, in je verbindingen (P-treinen?), en -- daar doelde ik in de eerste plaats op -- in je toevallige vervangmaterieel. Die M4'en kunnen dan misschien ook gewoon over L2 ipv via L36.
Nochtans was één van dé toverformules om alles stipter te laten verlopen een maximum van 2 treintypes per relatie. Dat is dan opeens toch niet meer nuttig?
nahoj schreef:Zonder stop in Brussel-Noord is het verschil dus pakweg 1 minuut. Leg dat eens naast het extra vermogen, slijtage, en frequenter onderhoud dat die laatste 50km/h kost...
300km/h is nuttig op afstanden zoals Parijs-Lyon, niet Leuven-Luik.
Vind je de investering voor een HSL aan 250 km/u dan wél OK? Ik had begrepen dat je eerder die hele HSL niet ziet zitten en dat men dat geld beter zou hebben geïnvesteerd in het wegwerken van gelijkgrondse kruisingen en dergelijke. In dat geval gaat de reistijd voor een ICE of Thalys toch wél serieus oplopen?
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door b-loc »

Terminus schreef:
trainlovertje schreef: inderdaad. heb 2 weken geleden een stam I6 van HKX (getrokken door BR182 (taurus) van MRCE) in Aachen Hbf gezien. niet in commerciële dienst, maar geen idee wat ze daar kwamen doen. ik vermoed dat ze daar hun onderhoud krijgen ofzo.
Intussen heeft HBX afscheid genomen van de Belgische rijtuigen, aldus hun Facebookpagina...
Het bericht van de I6'en bij HKX
Aan de reactie's te zien hebben velen spijt dat deze comfortabele rijtuigen weg gaan bij HKX.
https://www.facebook.com/HKX.de/photos/ ... 61/?type=1
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 481
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Merijn »

Jeroen schreef:Nochtans was één van dé toverformules om alles stipter te laten verlopen een maximum van 2 treintypes per relatie. Dat is dan opeens toch niet meer nuttig?
Ik hou niet van negatieve uitlatingen tav de NMBS op dit forum, omdat hier ook veel medewerkers op dit forum aanwezig zijn. Maar ik heb toch sterk het idee dat die "2 treintypes en minder vertraging" vooral een zoethoudertje was. En dit om op sommige relaties de M6-rijtuigen te kunnen weghalen.
bram2727
Berichten: 262
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bram2727 »

Daar juist vertroken uit brugge om 18u57 richting eupen 2 klasiekjes vertroken van uit brugge
trainlovertje
Berichten: 2389
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

bram2727 schreef:Daar juist vertroken uit brugge om 18u57 richting eupen 2 klasiekjes vertroken van uit brugge
http://railtime.be/website/ShowTrain.as ... 0&pid=ssid
maar 4 minuten vertraging opgelopen door hsl 2 niet te berijden, wow?
en daarbij nog is vertraging kunnen halveren over het hele traject. raar als je weet dat die niet harder dan 140 mogen... echt raar
bram2727
Berichten: 262
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bram2727 »

Kvondt het ook raar want op de trug weg reed die ze normaale weg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

trainlovertje schreef:
bram2727 schreef:Daar juist vertroken uit brugge om 18u57 richting eupen 2 klasiekjes vertroken van uit brugge
http://railtime.be/website/ShowTrain.as ... 0&pid=ssid
maar 4 minuten vertraging opgelopen door hsl 2 niet te berijden, wow?
en daarbij nog is vertraging kunnen halveren over het hele traject. raar als je weet dat die niet harder dan 140 mogen... echt raar
Dat zegt gewoon veel over de ingebouwde buffertijden in de uurregeling.
ostbahnhof
Berichten: 890
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ostbahnhof »

Geen ongewone samenstelling maar een ongewoon traject.
Wegens werken op L59 rijden de IC's Antwerpen Oostende dit weekend nog eens via Mechelen
bram2727
Berichten: 262
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bram2727 »

Vandaag op de lijn antwerpen - oostende reed 2759 met 8 m6 stellen in de plaats van de desrio
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Desirotje »

Ik zag vandaag rond 16u25 een trein rijden op L50A tussen Brussel en Gent.

Een trein met allemaal I10 of M4 rijtuigen(heb het niet goed kunnen zien), maar het laatste rijtuig was blauw met een roze streep.

Weet iemand welk rijtuig dit is en waarom het meereed in de trein?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Treinen9880 »

Desirotje schreef:Ik zag vandaag rond 16u25 een trein rijden op L50A tussen Brussel en Gent.

Een trein met allemaal I10 of M4 rijtuigen(heb het niet goed kunnen zien), maar het laatste rijtuig was blauw met een roze streep.

Weet iemand welk rijtuig dit is en waarom het meereed in de trein?
Dat is volgens mij een I6Bc. Een slaaprijtuig die nu nog af en toe gebruikt worden voor treinen naar bv. Ski gebieden of als extra materieel indien er materieel tekort is...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Olivier_Doorne
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Olivier_Doorne »

Heb die in centraal gezien. Was een P trein naar Zottegem-Kortrijk met M4 met uitzondering van de laatste 2 wagons. Voorlaatste met zijgang en aparte coupés en laatste idd blauw met roze streep.
De laatste 2 wagons waren niet toegankelijk voor reizigers.
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Desirotje »

Was dit dan een overbrenging of zou dit rijtuig alle dagen meerijden?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Plaats reactie