Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
ostbahnhof
Berichten: 889
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

een tip om nog enkele late reizigers mee te nemen vanuit BRU Nationaal Luchthaven naar Antwerpen.

De laatste vliegtuigen landen rond 23u30
De laatste trein naar Mechelen vertrekt er om 00:13 IC2645 en komt aan in Mechelen om 00:24.

De laatste trein Mechelen-Antwerpen vertrekt in Mechelen om 00:22. L1972
Laat hem in Mechelen 7 minuten wachten en er ontstaat een late verbinding BRU-Luchthaven-Antwerpen.
(op maandag ochtend is er een verbinding iets over middernacht als laatste trein van de zondagsdienst.

grts
o
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

In sommige Franstalige media maakt men er weer een communautair spelletje van. Wie van Comines (Komen) naar Doornik wil reizen, wordt geadviseerd om over te stappen te Kortrijk.

's Morgens geeft dit te Kortrijk (als voorbeeld rond 07.30) volgende uurregeling:

- 07.35u : aankomst op spoor 3 van de trein uit Comines
- 07.39u : vertrek op spoor 7 van de trein richting Doornik (IC 32xx)

Blijkbaar zou men in Kortrijk weigeren om de aansluitende trein te laten wachten waardoor vele Franstaligen een uur zouden moeten wachten op de volgende trein. Dit zou zich gedurende de ganse ochtendspits afspelen.
Bij de terugrit 's avonds is het 5' overstaptijd of anders weer een uur wachten.

Blijkbaar moet er dan nog iemand bij de NMBS hebben gezegd dat het sneller gaat via het Franse Comines en de SNCF en toen was het hek helemaal van de dam :)
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door LHOON »

Jeroen schreef:In sommige Franstalige media maakt men er weer een communautair spelletje van. Wie van Comines (Komen) naar Doornik wil reizen, wordt geadviseerd om over te stappen te Kortrijk.

's Morgens geeft dit te Kortrijk (als voorbeeld rond 07.30) volgende uurregeling:

- 07.35u : aankomst op spoor 3 van de trein uit Comines
- 07.39u : vertrek op spoor 7 van de trein richting Doornik (IC 32xx)

Blijkbaar zou men in Kortrijk weigeren om de aansluitende trein te laten wachten waardoor vele Franstaligen een uur zouden moeten wachten op de volgende trein. Dit zou zich gedurende de ganse ochtendspits afspelen.
Bij de terugrit 's avonds is het 5' overstaptijd of anders weer een uur wachten.

Blijkbaar moet er dan nog iemand bij de NMBS hebben gezegd dat het sneller gaat via het Franse Comines en de SNCF en toen was het hek helemaal van de dam :)
Via Comines-F? Er zijn daar per dag maar vier treinen richting Rijsel....
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Henk »

Jeroen schreef:In sommige Franstalige media maakt men er weer een communautair spelletje van. Wie van Comines (Komen) naar Doornik wil reizen, wordt geadviseerd om over te stappen te Kortrijk.

's Morgens geeft dit te Kortrijk (als voorbeeld rond 07.30) volgende uurregeling:

- 07.35u : aankomst op spoor 3 van de trein uit Comines
- 07.39u : vertrek op spoor 7 van de trein richting Doornik (IC 32xx)

Blijkbaar zou men in Kortrijk weigeren om de aansluitende trein te laten wachten waardoor vele Franstaligen een uur zouden moeten wachten op de volgende trein. Dit zou zich gedurende de ganse ochtendspits afspelen.
Bij de terugrit 's avonds is het 5' overstaptijd of anders weer een uur wachten.
Blijkbaar moet er dan nog iemand bij de NMBS hebben gezegd dat het sneller gaat via het Franse Comines en de SNCF en toen was het hek helemaal van de dam :)
Ik snap niet goed wat je daar communautair aan vindt... Alle stations van lijn 69 ondervinden dip probleem, alleen zijn het nu eenmaal vooral reizigers van Komen die naar Doornik sporen, en het is logisch dat in de Henegouwse regionale pers daarover bericht wordt. Ook de Vlaamse kranten berichten over lokale problemen (Blankenberge, Turnhout, St-Niklaas-Mechelen...).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Henk schreef:Ik snap niet goed wat je daar communautair aan vindt...
Ik snap niet goed waar jij leest dat IK dat vind? :?

LHOON schreef:Via Comines-F? Er zijn daar per dag maar vier treinen richting Rijsel....
Maar - de gemiste aansluiting in Kortrijk in het achterhoofd - is het in de ochtendspits inderdaad sneller via Comines: 1h45.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Henk »

Jeroen schreef:
Henk schreef:Ik snap niet goed wat je daar communautair aan vindt...
Ik snap niet goed waar jij leest dat IK dat vind? :?
In sommige Franstalige media maakt men er weer een communautair spelletje van.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Ik kan er ook niet aan doen dat men daar zinspeelt op de slechte behandeling van "maar" Waalse reizigers op doorreis in een Vlaams station.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Henk »

Jeroen schreef:Ik kan er ook niet aan doen dat men daar zinspeelt op de slechte behandeling van "maar" Waalse reizigers op doorreis in een Vlaams station.
Ik heb zonet een artikel van Sudpresse gisteren (editie Nord Eclair Mouscron) opgesnord en ik haal dat er niet uit. Eén keer wordt verwezen naar Franstaligen, in volgende paragraaf:
PARTIR 45 MINUTES PLUS TÔT
Que faire pour éviter cette galère ? Vous êtes contraint de partir de Comines 45’ plus tôt, soit à
5h29’, au lieu de 6h11. Vous arrivez à Courtrai à 5h51 et après 50’ d’attente, vous repartez à 6h39
pour arriver à Tournai à 7h08, soit un trajet total de 1h39’. À Courtrai, ne songez pas à prendre
entre-temps un train pour Mouscron, car là, vous n’auriez que 3’ pour changer. Avec donc un
grand risque de rater votre train…
Depuis un mois, ce sont des travailleurs, des étudiants, des militaires, francophones mais parfois
aussi flamands
, qui sont confrontés à cette problématique. Pour le retour, le soir, la durée moyenne
d’un Tournai-Comines est de 1h35’. Le comble est que le même trajet vers Tournai, mais au départ de Comines (F) ne dure que 1h07’, avec changement à Lille Flandres (voir ci-dessous). Et pour
certains trains du matin, au départ d’Armentières – très proche du Bizet – le trajet vers Tournai
n’est que 54’ !
Et sur les autres lignes au départ de Comines ? Vers Bruxelles-Midi, les nouveaux trajets sont pra-
tiques et très courts (via Gand en 1h35’ ou 1h40). Vers Bruges, cela baigne aussi. Mais vers Tournai,
c’est la galère. Prenez les transports en commun, qu’ils disaient… l
Enfin, interpretatie is natuurlijk steeds persoonlijk. Misschien zijn er andere media die dit verder uitvergroten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Voor wie eraan twijfelde, hierbij nog een bewijs dat ze bij de NMBS niet blind zijn voor de feedback over het nieuwe vervoersplan. Extract uit Twitter-conversatie:
Steve 7 jan.
P 8094 één enkele Desiro in volle spits. Totaal sardinenblik. Foto toont het het MINST bevolkte balkon. :-( pic.twitter.com/iWjO0Mma67

NMBS 7 jan.
Dag Steve,we zien idd dat de trein overbezet is bij vertrek in BrusselZuid. Ik geef je opmerking door aan de juiste personen. ^tt

Steve ‏16 jan.
P 8094 lijkt nu uit 2 Desiro's te bestaan ipv 1. Nog geen zee van ruimte maar tenminste weer ademen ;-) indien structureel: bedankt!

NMBS ‏ 16 jan.
Hoi Steve, het is de bedoeling dat de 8094 met twee Desirotreinen zal blijven rijden! ^mr
Dat is al één urgent probleem op L60 opgelost. Er blijven nog een aantal andere pijnpunten op L60/L50, nota bene:

- Samenstelling van de P-treinen: de meeste bestaan nog steeds uit een stuk of 5 of 6 (M4-)rijtuigen. Dat is in volle spits al vrij krap, maar dat wordt het des te meer als je ziet hoeveel P-treinen er geschrapt zijn ten opzichte van vroeger (nu blijven er nog twee over per lijn).

- De IC 32xx: de spitstreinen bestaan gelukkig allemaal uit M6-stammen, 8 stuks. Voor de drukste treinen is dat soms echter te krap: op sommige momenten en treinen is het rechtstaan geblazen op alle balkons. Voor de allerdrukste treinen van de verbinding lijkt het me verstandig om minstens een 9e rijtuig toe te voegen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steve schreef:De IC 32xx: de spitstreinen bestaan gelukkig allemaal uit M6-stammen, 8 stuks. Voor de drukste treinen is dat soms echter te krap: op sommige momenten en treinen is het rechtstaan geblazen op alle balkons. Voor de allerdrukste treinen van de verbinding lijkt het me verstandig om minstens een 9e rijtuig toe te voegen.
Ik denk niet dat alle perrons lang genoeg zijn voor een 9e rijtuig.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:De IC 32xx: de spitstreinen bestaan gelukkig allemaal uit M6-stammen, 8 stuks. Voor de drukste treinen is dat soms echter te krap: op sommige momenten en treinen is het rechtstaan geblazen op alle balkons. Voor de allerdrukste treinen van de verbinding lijkt het me verstandig om minstens een 9e rijtuig toe te voegen.
Ik denk niet dat alle perrons lang genoeg zijn voor een 9e rijtuig.
Nochtans dacht ik dat het plan oorspronkelijk wel was om stammen van 9 rijtuigen in te zetten.

Welke zouden overigens die stations zijn? Alvast op het hele noordelijke gedeelte zie ik geen enkel probleem. Voorheen werd daar in de spits trouwens met 4x MS80 gereden.

Op het zuidelijke gedeelte zouden Herseaux en Froyennes wellicht een probleem vormen, maar dat doen ze nu al (op de perrons wordt ook afgeroepen dat die reizgers niet in de laatste X rijtuigen mogen instappen). Een 9e rijtuig zou dus geen groot verschil maken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Ik heb vorige week ook een melding gedaan van een overbezette trein, nog geen aanpassing en het blijft er druk op, wetende dat die trein op ongeveer hetzelfde uur met ofwel 3 klassieke stellen reed ofwel 2 Desiro's, nu 2 klassieke stellen.

Over die P-treinen op L50/L60, dat snoeien is daar wel heel groot geweest, jammer dat de verdeling ook niet goed is op L50.

Gisteren in Brussel-Zuid de trein genomen die naar De Panne moet (IC 3640), 2 Breaks, was een verminderde samenstelling maar volgens mij zelf met 3 stellen is dat niet veel.
ostbahnhof
Berichten: 889
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

Al eens IC2607 genomen?
Normaal 2 breaks, dikwijls 1, en dikwijls dan nog voor IC3328 ipv erna, moet er geen tekening bij maken...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef:Al eens IC2607 genomen?
Normaal 2 breaks, dikwijls 1, en dikwijls dan nog voor IC3328 ipv erna, moet er geen tekening bij maken...
2 breaks lijken mij ruim genoeg voor die trein. Waar zit hij dan structureel overvol? (In het geval de Essen normaal rijdt welteverstaan).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

De overbezetting zal dan wel tussen Antwerpen en Mechelen zijn, en je zou het als een gevalletje "pech" kunnen kwalificeren als hij door vertraging van de Essen toevallig als eerste doorkomt en daardoor onbedoeld de volle laag krijgt. Maar als je even naar Railtime kijkt, zie je wel dat die fameuze 3328 alle dagen van de voorbije week al in Antwerpen met vertraging reed, terwijl een paar minuten vertraging al genoeg is om mensen naar de 2607 te sturen (temeer daar die laatste niet stopt in MOG en Nekkerspoel).

Het lijkt me dus interessanter om niet zozeer die 2607, maar wel de 3328 eens onder de loep te nemen. Waar komt die structurele vertraging vandaan? Wordt er nog steeds een verkorte M5-stam ingezet, of heeft die intussen z'n voorziene lengte?
Plaats reactie