NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
pietmol

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietmol »

Jeroen schreef:De NMBS gaat 60 miljoen euro schadevergoeding eisen van Siemens voor de mangelende Desiro's, melden verschillende kranten vandaag.

-20 miljoen voor de zogenaamde 'categorie 1-defecten' die een onmiddellijke herstelling eisen
-20 miljoen voor de zogenaamde 'categorie 2-defecten' waarvoor de trein de avond zelf nog naar een werkplaats moet
-20 miljoen voor minder dringende defecten.

Het zou vooral gaan om defecten aan de airco, de deuren, het koppelingsmechanisme en de ETCS/GSM-R. Niettegenstaande de trein al op 80 punten door Siemens werd aangepast....

ipv geld als schadevergoeding te vragen zou NMBS beter aan Siemens vragen om als compensatie voor de "schade" een aantal desiro's aan te passen zodat een aantal desiro's geschikt zouden zijn om op het prorail net te rijden
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:ipv geld als schadevergoeding te vragen zou NMBS beter aan Siemens vragen om als compensatie voor de "schade" een aantal desiro's aan te passen zodat een aantal desiro's geschikt zouden zijn om op het prorail net te rijden
Zoiets is geen 60M€ waard :wink:
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Laatst heeft SBB enkele treinstellen gekregen als vergoeding voor een te late levering, lijkt mij wel interessant.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Laatst heeft SBB enkele treinstellen gekregen als vergoeding voor een te late levering, lijkt mij wel interessant.
Er zijn al wel genoeg Desiro's, ik denk dat de NMBS meer kan doen met 60M€ cash zodat er bij de volgende besparingsronde misschien enkele treinverbindingen minder zullen geschrapt worden :roll:
pietmol

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Laatst heeft SBB enkele treinstellen gekregen als vergoeding voor een te late levering, lijkt mij wel interessant.
Er zijn al wel genoeg Desiro's, ik denk dat de NMBS meer kan doen met 60M€ cash zodat er bij de volgende besparingsronde misschien enkele treinverbindingen minder zullen geschrapt worden :roll:

als Siemens contactueel 60M € Euro in cash aan schadevergoeding moet betalen, dan zal Siemens met veel plezier deze schadevergoeding omzetten in diensten en producten met een commerciele waarde die in bepaalde gevallen merkelijk hoger ligt dan 60 miljoen€, immers
1) schadevergoeding betalen in cash is slecht voor het imago;
2) de commerciele waarde (verkoopprijs) is hoger dan de effectieve kostprijs, zeker als het over marginale meerkost gaat (= kost om extra exemplaren van een bestaand product te maken)
3) als de klant een nieuw product afneemt, dan kan de leverancier deze klant toevoegen aan zijn referentielijst voor afname van dit nieuwe product


Tenslotte, NMBS kan dan contractueel wel recht hebben op die schadevergoeding, maar die Siemens locomotieven & motorstellen gaan nog vele jaren mee, dus een goede verstandhouding met de leverancier is dus wel aangewezen.


maar zoals Shrek terecht opmerkt, NMBS moet serieus besparen;
en 60M € is een smak geld die makkelijk binnenkomt (weliswaar eenmalig) en waardoor (op korte termijn) de besparingen minder pijnlijk kunnen zijn, maar eenmalige inkomsten gebruiken om besparingen uit te stellen is slechts uitstel van executie... (meestal zullen de ingrepen naderhand nog drastischer zijn)
trainlovertje
Berichten: 2403
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainlovertje »

gisteren 08188 in Denderleeuw gezien, als L1581 komende van Schaarbeek (samen met 08172)
splinternieuw ^^
nog ca. 20 te gaan
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Ik ga niet snel foto's posten van degradaties van het materieel, maar deze kon toch een fractie van een seconde een glimlach op m'n gezicht toveren...
Bijlagen
PicsArt_1422054834278.jpg
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

De 2 kanten van een medaille...
Enerzijds: vandalisme
Anderzijds: de pure waarheid wat er staat
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Puur vandalisme, ga je thuis ook op de tafel schrijven met een filt stift Waar is de koffie?

Wim
Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2403
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainlovertje »

Winston schreef:Puur vandalisme, ga je thuis ook op de tafel schrijven met een filt stift Waar is de koffie?
Tja, dat wel. Maar het is maar een kleinigheid in vergelijking met al die graffiti.
Heb trouwens onlangs een hele dag desiro's gespot en bijgehouden op hoeveel desiro's ik graffiti zag (en ik zag telkens maar 1 kant van de trein). Resultaat: op net iets meer dan de helft van alle gespotte desiro's stond wel graffiti aan die zijkant die ik heb kunnen zien. Volgens mij kunnen ze gewoon echt niet meer volgen met graffiti verwijderen.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Ben het met je eens. Ik was vanochtend op station Gouvy en daar stond niet een Desiro meer zonder dat deze vol gespoten was. Sommige zo danig dat de ramen geblindeerd waren.

Fijn dat er mensen zijn die een ander zijn eigendom niet meer weten te respecteren. Maar je moet eens aan hun eigendom komen!

Kan gelukkig zeggen dat het hier in Gouvy (nog) niet gebeurd maar de vraag is alleen wanneer het wel gaat gebeuren

Wim
Afbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Asterix »

Winston schreef:Fijn dat er mensen zijn die een ander zijn eigendom niet meer weten te respecteren. Maar je moet eens aan hun eigendom komen!
Tja, zoals mensen die op de eigendom van anderen (bundels van Infrabel bijvoorbeeld) foto's gaan nemen. Je zou eens ongevraagd op hun eigendom foto's van hun materieel moeten komen nemen....
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

Ik keur tags en graffiti ook niet goed, tenzij het in een tekenschool gebruikt wordt als project/opdracht. Tekenscholen (ook muziekscholen) zijn nog steeds kunstacademies. Maar dit even terzijde...

I.v.m. 'waar is de tafel?' Het grootste bewijs dat de Desiro ML NIET geschikt is voor lange afstand qua comfort. Ik heb trouwens in dit topic de woorden 'veredelde tram' gelezen, wat een perfecte omschrijving is.
Dus, geachte materieelverantwoordelijken van de NMBS: houd de Desiro ML voor L- en GEN-diensten (korte afstand/regelmatige stops, waar in dit geval niet direct tafeltjes nodig zijn). Rommel 'ns in uw materieelpark, er staat genoeg materieel te niksen (vooral in de weekends) dat je perfect kan gebruiken voor IC-diensten (M6?, I10?) i.p.v. een IC Antwerpen-Oostende met Desiro's (stoptreinmaterieel) te rijden.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Dat de Desiro ML er op gebied van uitrusting beter kan uitzien bewijst de ÖBB. Ze kochten ook Desiro ML treinen maar het interieur ziet er wel anders uit. Grote tafels aan de vierzit in tweede klasse. Overal armleuningen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

En is het aantal zitplaatsen dramatisch lager ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie