Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:De dienstregeling is slechter, punt.
Dat de dienstregeling voor jou slechter uitkomt wisten we al, maar dat betekent niet dat ze algemeen slechter is he :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:De dienstregeling is slechter, punt.
Dat de dienstregeling voor jou slechter uitkomt wisten we al, maar dat betekent niet dat ze algemeen slechter is he :wink:
Te lange stilstanden, soms 9 min., waarom weet ik niet, totaal onnodig, in het ene station een keertijd van misschien 10 min. maar dan op de eindhalte meer dan 40 min., hoe kan je nu zo vertragingen verminderen?

Als er zaken zijn die goed zijn wil ik dat toegeven maar in mijn directe omgeving en dan bekijk ik stations Denderleeuw, Ninove, Geraardsbergen en Aalst zie ik heel niks positief in deze dienstregeling.
thejay
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door thejay »

Voor mijn pendeltraject ben ik erg tevreden. M'n aansluiting in Berchem is nu dan wel 'robuust' tussen 7 en 10 minuten, maar ik hoef dus niet te lopen/rennen en een vertraging van enkele minuten is geen erg voor de overstap. Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

Voor 's avonds naar huis heb ik zelfs veel meer mogelijkheden. Vroeger eigenlijk maar 1x per uur een goede verbinding, nu ongeveer om de 20 minuten.

Qua stiptheid moet ik ook vaststellen dat er 's ochtends géén enkele vertraging is geweest op mijn eerste trein. De tweede, tja.. daar heb ik op de vorige bladzijde al het nodige over neergeschreven (3328, 2607...)

Van enkele collega's hoor ik klachten vooral over De Pinte (vroegere IR-f) en de reistijd Antwerpen<>Hasselt (in de tegenspitsrichting)

Mijn enige punt van kritiek gaat over vroege, maar vooral late treinen danwel haltes.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Stijn91 schreef:Overstappen van 15 min. in de spits, ik vind dat lang, veel te lang.
Ik geef toe dat ik niet snel tevreden ben, maar als ik dit lees, vraag ik me af of ik je hele bericht eigenlijk wel serieus kan nemen? Bijna alles tussen 4 en 15 minuten overstaptijd valt bij mij onder ideaal, of het nu een dagelijks of occasioneel traject is.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door am62 »

Zelf legde ik in januari meer dan 3000 km met de trein af, uiteraard op een min of meer vast traject op vaste tijdstippen tussen Geraardsbergen en Antwerpen (via Gent of Brussel).

Twee zaken die me opvallen :

1. Er duiken problemen op met die gecombineerde samenstellingen (stuurstand + M6 + loc + loc + M6 + stuurstand of in een andere configuratie) op Charleroi - Antwerpen. De stiptheid wordt op die manier negatief beïnvloed (al is het algemeen gezien wel een vooruitgang met deze uitgebreide samenstelling).

2. Op lijn 59 zijn er minder problemen met (grote) vertragingen (vind ik toch), althans in de avondspits ('s morgens spoor ik via Brussel naar Antwerpen).

Over plaats heb ik nog geen enkele keer te klagen gehad : 's morgens is in trein 1554 Geraardsbergen - Schaarbeek voldoende plaats, alsook in trein 4505 naar Antwerpen, 's avonds zorgt de dubbeldekker 1837 naar Oostende voor een goede terugrit vanuit Antwerpen en de 8968 Gent - Zottegem - Lierde - Geraardsbergen beschikt over voldoende zitplaatsen. Naar het schijnt (al kan ik dan niet bevestigen) is trein 1555 wel fameus bezet (aangezien er nu ook vaak reizigers vanuit Schendelbeke, Idegem, Zandbergen deze trein nemen via Geraardsbergen en Edingen). Over het lot van de 716 Antwerpen - Gent - Poperinge/Lille Flandres kan ik me momenteel niet uitspreken, maar hier is de "verminderde samenstelling" met 2 AM96 wel krap...
Tram44
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tram44 »

Ik gebruik regelmatig diverse verbindingen en mijn ervaringen zijn zeer gemengd, van uitermate positief tot eerder negatief.

Uitermate positief zijn de nieuwe P-treinen tussen Leuven en lijn 26. Die waren vanaf dag één een succes en één van de twee rijdt inmiddels met zes rijtuigen. Hier zit zeker groeipotentieel in en ik denk zelfs dat gewoon een volwaardige cadanstrein te verantwoorden is.

Over lijn 25 ben ik op weekdagen vrij tevreden dat we dienstregeling betreft, maar niet over de uitvoering in de praktijk. De stiptheid blijft voor enkele treinen een probleem (vooral Essen-Brussel in de ochtend), maar vooral het aantal geschrapte treinen ligt veel te hoog. Vanmorgen werd opnieuw een IC Antwerpen-Charleroi in volle spits geschrapt. Dat heeft op zich geen direct verband met de dienstregeling, maar er zijn wel minder back-ups dan vroeger, bv. door het wegvallen van de treinen Antwerpen - De Panne via de luchthaven of de P-treinen Leuven - Haacht - Brussel, die in Mechelen nog aanzienlijk wat mensen oppikten. Qua materieel is dit de vuilbaklijn onder de hoofdlijnen. De viertjes zijn zonder meer afgeleefd en smerig.

In het weekend is lijn 25 prima voor mij persoonlijk als Mechelaar, maar kan ik me voorstellen dat met in Antwerpen en Brussel minder happy is. Tussen de twee grootste steden van het land reden immers alleen nog IR-treinen met stoptreinmaterieel of één IC met een omweg via de luchthaven. Vanuit Mechelen naar Brussel is die ene stop in Vilvoorde niet meteen erg, naar Antwerpen kan snel met de twee IC's van die van de luchthaven komen.

Op lijn 26 merk ik dat de stiptheid sterk is verbeterd ten opzichte van de barslechte periode voor 14 december. Wel is er één trein per uur minder en zijn de treinen soms te kort. De treinen uit Mechelen van 08.15 en 08.33 (vroeger telkens 4 rijtuigen en niet leeg) zijn vervangen door één trein om 08.27 met slechts twee rijtuigen. Dat is zonder meer te weinig.

De laatste lijn die ik vrij vaak gebruik, is lijn 53a Mechelen - Leuven. In het weekend zijn er meer opties dankzij de IC via de luchthaven en is er zeker vooruitgang. In de week ervaar ik eerder het omgekeerde. Alle snelle spitstreinen zijn vervangen door P-treinen die bijna overal stoppen en slechts 8 à 10' voor of na de "IC" rijden. Nochtans zou de trein hier een enorm concurrentievoordeel hebben mocht men opnieuw voor een echte snelle trein kiezen, die het traject aflegt in 15' of 16'. Op de L-trein - die in tegenstelling tot de IC niet overal stopt! - is er soms capaciteit tekort (slechts één break op bepaalde spitstreinen (o.a. 07.13 en 18.13 uit Leuven). Muizen heef dan weer alle P-treinen verloren en heeft nu de hele dag vanuit Mechelen twee treinen op 7' van elkaar; een soort ontdubbelde uurdienst, maar dan zonder spitsversterking. Hever, dat nochtans minder reizigers telt, wordt vreemd genoeg wel door de P-treinen bediend.

Het hele plan overhoop halen, is niet haalbaar en ook niet wenselijk, maar betrouwbaarder en beter beschikbaar materieel moet een topprioriteit worden. De hierboven geschetste problemen zijn mijns inziens oplosbaar.

Stefan
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Tram44 schreef:Op lijn 26 merk ik dat de stiptheid sterk is verbeterd ten opzichte van de barslechte periode voor 14 december.
Veel - zoniet alles - heeft daar te maken met:

1. het terug op beide sporen brengen van de lijn in de zone Merode-Meiser. De kruisingen vormden altijd een probleem en zorgden gegarandeerd voor minimum 8 minuten extra vertraging
2. Het materieel voor de P-treinen naar/van de bundels van Schaarbeek laat - enkele niet-storende uitzonderingen niet te na gesproken - de lijn 26 links liggen. De treinen rijden nu voornamelijk via Schaarbeek-Reizigers en de L161
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:
Tram44 schreef:Op lijn 26 merk ik dat de stiptheid sterk is verbeterd ten opzichte van de barslechte periode voor 14 december.
Veel - zoniet alles - heeft daar te maken met:

1. het terug op beide sporen brengen van de lijn in de zone Merode-Meiser. De kruisingen vormden altijd een probleem en zorgden gegarandeerd voor minimum 8 minuten extra vertraging
2. Het materieel voor de P-treinen naar/van de bundels van Schaarbeek laat - enkele niet-storende uitzonderingen niet te na gesproken - de lijn 26 links liggen. De treinen rijden nu voornamelijk via Schaarbeek-Reizigers en de L161
Zijn het niet die P-treinen die uitwijken in Schaarbeek in de vernieuwde bundel naast het station? Die moest af zijn voor december, dus het heeft er misschien wel iets mee te maken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Zijn het niet die P-treinen die uitwijken in Schaarbeek in de vernieuwde bundel naast het station? Die moest af zijn voor december, dus het heeft er misschien wel iets mee te maken.
Klopt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

ToMiKoN schreef:De nieuwe dienstregeling zorgt voor een betere sitptheid van 90,3% naar 90,6%! oh ironie. Dat vind ik een teleurstellend cijfer als je weet dat vele lijnen in tijd ettelijke %'en langer geworden zijn. Zo blijkt de lijn naar de kust erg stipt te zijn. Heel moeilijk is dat niet als je weet welke gigantische buffers er gerekend worden.

Het is bewezen dat de NMBS weer een mooi cijfer goochelaar is!
Hier is nood aan open data!
Los van het feit dat een trein in België pas vertraging heeft bij méér dan 5 minuten en 59 seconden achterstand op de dienstregeling bij aankomst (dus niet bij vertrek) in een station, is het natuurlijk iets te gemakkelijk om alle cijfers op een hoop te gooien. De impact van een P-trein in de ochtendspits op de (vervoerde) bevolking is natuurlijk groter dan dat duikbrilletje (of 2) dat op zondagavond als P-trein tussen Antwerpen en Heverlee pendelt. Volgens de website Belate ziet de stiptheid er in de ochtendspits in de volgende grote stations t.o.v. vroeger als volgt uit:

Dendermonde (-14 %)
Oostende (-11 %)
Bergen (-7 %)
As Namen - Brussel (-8 %)
As Bergen - Brussel (-17 %)
As Oostende - Brussel (0% binnen de 5')

Er wordt daarbij fijntjes opgemerkt dat de reistijden daarentegen dus wel langer zijn geworden. Enkel Kortrijk en Gent zouden er substantieel op vooruit gaan.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door loic1811 »

[quote="Stijn91"]De dienstregeling is slechter, punt.
Overstappen van 15 min. in de spits, ik vind dat lang, veel te lang.[quote]

15 minuten overstap is toch perfect ? Je hebt altijd wat buffertijd .... Heb je liever een overstap van 5 minuten en dat je al 5 minuten vroeger van je stoel mag kruipen om dan toch als eerste aan die deur te staan en om dan naar buiten te stormen voor je andere trein ?
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik vind dat de nieuwe dienstregeling onlogisch is voor lijn 53 tussen Leuven en Mechelen; De IC trein tussen Leuven en Gent(Deze trein rijd over lijn 53) bedient elk station terwijl de L trein dit NIET doet.

Wat ik schandalig vind is dat de IC treinen Leuven - Antwerpen en Leuven - Hasselt niet in Wezemaal stoppen terwijl Wezemaal toch ook een belangrijke halte is. Overlaatst heb ik cijfers gezien waaruit blijkt dat er in Wezemaal meer dan 500 mensen per dag de trein nemen. Dit vind ik niet kunnen!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Paul »

Lukas schreef:Wat ik schandalig vind is dat de IC treinen Leuven - Antwerpen en Leuven - Hasselt niet in Wezemaal stoppen terwijl Wezemaal toch ook een belangrijke halte is. Overlaatst heb ik cijfers gezien waaruit blijkt dat er in Wezemaal meer dan 500 mensen per dag de trein nemen. Dit vind ik niet kunnen!!
IC-treinen moeten niet stoppen in Wezemaal. Er stoppen twee L-treinen per uur en per richting in Wezemaal. Er zijn stations waar véél meer reizigers per dag opstappen, die niet zo'n royale bediening hebben.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

loic1811 schreef:
15 minuten overstap is toch perfect ? Je hebt altijd wat buffertijd .... Heb je liever een overstap van 5 minuten en dat je al 5 minuten vroeger van je stoel mag kruipen om dan toch als eerste aan die deur te staan en om dan naar buiten te stormen voor je andere trein ?
Volledig mee eens. Als ik maar 5 minuten zou hebben, zou ik er al ernstig aan denken om een vroegere trein te nemen, als dat in de mate van het redelijke kan.
Ook dat geklaag over gerekte dienstregelingen ben ik stilaan beu. Ik heb nog meegemaakt dat de treinen tussen Brussel en Luxemburg veel sneller moesten dan nu het geval is, maar voor je het wist had je dan ook een kwartier vertraging: een groep, wat fietsen, wat onverwacht veel reizigers, en het nagelbijten kon beginnen als je nog een aansluitende trein of bus moest halen. Overigens, tussen Halle en Brussel rijden ALLE treinen nu sneller dan voordien.
Maar ja, stress is nu eenmaal in en dus moeten we er maar zoveel mogelijk creëren, zeker?
Met vriendelijke groet

overweg13
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Mensen we spreken over 15 min. overstap in de spits, de spits, als dat buiten de spits is kan ik daar gerust mee leven maar in de spits is dat totaal onaanvaardbaar.

Een trein vroeger nemen is geen mogelijkheid, ja ik steek het op de verbinding.

Vinden jullie het normaal dat je op een afstand van 14 km er langer over doet dan 1u als je stopt met werken en terug thuis bent, ik vind dat lang, serieus lang.
Plaats reactie