Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bordensteker »

Horatio schreef:Die nieuwe livrei van de Breaks, Sprinters en 800's vind ik ook niet mooi.
Wat ik mij al altijd afgevraagd heb waarom ze die zwarte band ter hoogte van de ramen niet aanbrengen zoals bij de DMT's i11'en en Desiro's. Daar breekt dat toch wat de zijkant, want da's net het lelijke aan die livrei dat het zo kaal lijkt.
Een zwarte band rond de ramen vergroot de warmte-opname als gevolg van opvallend zonlicht. Met airco (zoals aanwezig in DMT’s, i11 en Desiro’s) valt dat weer wel weg te koelen, maar als je besluit om in gemoderniseerde Breaks, Sprinters en Varkens toch nog maar steeds géén airco te voorzien, dan kun je maar beter de livrei zo licht mogelijk houden.
Ik weet overigens helemaal niet of deze omstandigheid één van de redenen is geweest om geen zwarte band te voorzien.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Horatio »

Bordensteker schreef:Een zwarte band rond de ramen vergroot de warmte-opname als gevolg van opvallend zonlicht.
...
Haha, kan niet geloven dat dat beetje zwarte verf tussen de ramen een merkbaar verschil maakt in de binnentemperatuur :D
Het zou imho wel een merkbaar verschil maken in uiterlijk, door die lelijke kale zijkant te "breken"!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Bordensteker schreef:Een zwarte band rond de ramen vergroot de warmte-opname als gevolg van opvallend zonlicht. Met airco (zoals aanwezig in DMT’s, i11 en Desiro’s) valt dat weer wel weg te koelen, maar als je besluit om in gemoderniseerde Breaks, Sprinters en Varkens toch nog maar steeds géén airco te voorzien, dan kun je maar beter de livrei zo licht mogelijk houden.
Is DAT de reden waarom al het nieuwe/vernieuwde materieel in het wit geschilderd wordt?! Om de opwarming door zonlicht te verminderen? Tijdens de koudere delen van het jaar is dat natuurlijk dan weer een nadeel. :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
sippycarlito

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door sippycarlito »

Dieselfreak schreef:
Bordensteker schreef:Een zwarte band rond de ramen vergroot de warmte-opname als gevolg van opvallend zonlicht. Met airco (zoals aanwezig in DMT’s, i11 en Desiro’s) valt dat weer wel weg te koelen, maar als je besluit om in gemoderniseerde Breaks, Sprinters en Varkens toch nog maar steeds géén airco te voorzien, dan kun je maar beter de livrei zo licht mogelijk houden.
Is DAT de reden waarom al het nieuwe/vernieuwde materieel in het wit geschilderd wordt?! Om de opwarming door zonlicht te verminderen? Tijdens de koudere delen van het jaar is dat natuurlijk dan weer een nadeel. :roll:
Natuurlijk niet, het is gewoon de huisstijl van de NMBS. Geen enkele andere uitleg nodig.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Commendatore »

En een prima huisstijl ook.
LML
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LML »

Ieder zijn meug, maar ik vind de kleurencombinatie na de renovatie van de 'varkensneus' een pak beter dan dat grijs-oranje en bordeauxrood...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Daarnet via L50 richting vermoedelijk Schaarbeek nog eens een konvooi zien passeren bestaand uit een HLE 77, een volledig ingepakt koprijtuig van een MS75, en een I6 aan het einde, vermoedelijk voor wat extra remcapaciteit en -gewicht. Wel jammer dat de rol van uitgerekend de I6 nu grotendeels tot dat soort zaken beperkt lijkt te zijn...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

In Gazet van Antwerpen stond vorige week (mét bevestiging door NMBS) dat door homologatieproblemen de inzet van de gemoderniseerde AM75's al zeker tot april/mei 2016 is uitgesteld.
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Heb ook al gehoord dat als de vernieuwde 800 ooit gaat rijden, dat die niet naar Roosendaal gaat mogen. Dan is eigenlijk de enige nog ietwat deftige reden voor modernisering ook ineens niet meer van toepassing.
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door FLV-FGSP »

Eimai schreef:Heb ook al gehoord dat als de vernieuwde 800 ooit gaat rijden, dat die niet naar Roosendaal gaat mogen. Dan is eigenlijk de enige nog ietwat deftige reden voor modernisering ook ineens niet meer van toepassing.
Heeft B-Technics de toelating voor het grensbaanvak al aangevraagd of zijn ze daar te passief voor?
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wbrm »

Wat is daar dan de reden voor? En vooral wat met Roosendaal?
De Duikbrillen mogen de grens over, maar met maximaal 1 stel. Dat is niet genoeg capaciteit voor de rest van het traject.
(ont)koppelen in Essen met 1 stel dat pendelt van/naar Roosendaal? Of een losse pendeltrein met overstap in Essen?
Traxx met rijtuigen lijkt me niet ideaal voor een stoptrein.
Toelating regelen voor de vrijgekomen MW41 van de L A'pen-C - Mol is ook niet ideaal, er hangt gewoon draad, en die stellen gaan waarschijnlijk op in de IC Hamont/Hasselt.

Allemaal nogal omslachtig zolang er geen materieel is dat volwaardig de grens over mag...
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

FLV-FGSP schreef:
Eimai schreef:Heb ook al gehoord dat als de vernieuwde 800 ooit gaat rijden, dat die niet naar Roosendaal gaat mogen. Dan is eigenlijk de enige nog ietwat deftige reden voor modernisering ook ineens niet meer van toepassing.
Heeft B-Technics de toelating voor het grensbaanvak al aangevraagd of zijn ze daar te passief voor?
Zolang her-homologatie voor België niet nodig was geweest, hadden ze waarschijnlijk , door hun grootvaderrechten in Nederland, daar ook geen her-homologatie nodig gehad.
Nu ligt dat waarschijnlijk "even " anders.
Misschien even offerte vragen aan Siemens voor homologatie van Desiro in Nederland ?
Zelfs al kost dat iets meer , denk ik dat het naar de toekomst een meerwaarde heeft.

De NMBS techici hadden toch ook wel even kunnen navragen in Belgie wat ze mochten zonder te moeten her-homologeren ?
Dat lijkt mij bij de voorbereiding van de renovatie te horen. Net zoals bij het verbouwen van een huis.
Theo
Groeten vanop de Heide
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Zwoopaman »

De nieuwe omvormers op de MR75 zouden storingen kunnen geven op de 50hz is wat ik heb gehoord.
Maar aangezien de eerste gerenoveerde MR75 nog altijd niet rijdt en ze er maar 2 / 3 per jaar gaan opleveren hebben ze nog wel wat tijd om die homologatie in orde te krijgen.

Alternatief zou zijn T27 met M4, dit zou wel mogen. 1 Sprinter lijkt me inderdaad qua capaciteit aan de lage kant.
Probleem met de Desiro was, voor zover ik weet, dat Nederland niet kan garanderen dat de hoogspanning niet onder de 800V zou zakken, blijkbaar zou dit serieuze problemen geven voor die stellen.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Zwoopaman schreef:De nieuwe omvormers op de MR75 zouden storingen kunnen geven op de 50hz is wat ik heb gehoord.
Dat lijkt mij een probleem te worden voor de oude spoorkringen op ...50Hz.
Dan vrees ik dat het voor Nederland ook een NONO wordt
Zij hebben op hun ATB ook al inductieproblemen gehad vanaf de 50Hz op de parallelle HSL aan Moerdijk.
Ik meen dat hun ATB draait op pulsen van 75 Hz...
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Zwoopaman schreef:Alternatief zou zijn T27 met M4, dit zou wel mogen. 1 Sprinter lijkt me inderdaad qua capaciteit aan de lage kant.
Toch niet met M4-stuurrijtuig. Ik vraag me zelfs af of gewone M4-rijtuigen mogen. 27 mag, maar dan moet die telkens in Roosendaal worden omgezet, of met voor en achter een 27 rijden (waar dan weer de volgende vraag gesteld kan worden of ze dan in treinschakeling de grens over mogen...)

En desiro zou blijkbaar te veel moeten worden aangepast om onder 1,5kV te mogen rijden en dus veel te duur worden (duurder dan een 800 vernieuwen?). Maar er blijft dus niet veel meer over... Misschien kunnen ze makkelijker en goedkoper een stel van NS aanpassen om in België te rijden?
Plaats reactie