Een maand geleden wilde ik trein L2894 van Leuven naar Lier nemen (voorzien vertrek 22u58, aankomst in Lier 23u41). Om 23u15 had de trein echter + 20, om 23u30 + 60 en om 00u00 + 90, om om 00u15 afgeschaft te worden. Uiteindelijk heb ik dan eigen vervoer naar huis moeten nemen (aangezien dit mijn laatste trein was en om 00u15 er geen enkel alternatief meer was) en heb ik een klacht ingediend bij de klantendienst om ook die kosten vergoed te zien, op basis van dit artikel van de vervoersvoorwaarden:
Zoals ik het zie, heeft de NMBS zijn eigen vervoersvoorwaarden geschonden door mij de reiskosten naar huis niet te vergoeden en geen gepast alternatief te bieden op mijn bestemming, want in Leuven was niemand meer aanwezig van NMBS-personeel. Kan ik er iets aandoen om toch nog mijn geld terug te krijgen of heb ik gewoon pech dat de NMBS de vervoersvoorwaarden zomaar naast zich neerlegt?Artikel 13 - Onmogelijkheid om de reis dezelfde dag voort te zetten
§1. Als u uw reis niet op dezelfde dag voort kunt zetten conform de vervoersovereenkomst die u met NMBS
als vervoerder gesloten heeft, ten gevolge van een afgeschafte of vertraagde trein, of wanneer er door de
omstandigheden redelijkerwijze niet verlangd kan worden om de reis op dezelfde dag voort te zetten, zal NMBS
als vervoerder die belast is met de bijstand, al naargelang van de omstandigheden:
• alternatief vervoer aanbieden tot het bestemmingsstation of;
• een gepast verblijf aanbieden, inclusief transfer of;
• de redelijke kosten voor uw verblijf, inclusief de transfer, terugbetalen.
U dient de richtlijnen van NMBS op dit vlak te volgen.
Bovendien betaalt NMBS ook de kosten terug om de personen die op u wachten te verwittigen. Het maximumbedrag
is terug te vinden in de Bijzondere Vervoersvoorwaarden (op basis van de gepaste rechtvaardigende documenten).
§2. Wanneer het materieel gezien onmogelijk was om bijstand te bieden, worden de kosten die u eventueel
maakte slechts terugbetaald tot de maximumbedragen die vastgelegd zijn in de Bijzondere Voorwaarden. Om
deze kosten terug te vorderen, dient u op onderstaande adressen per post een dossier bij de Klantendienst
van NMBS in te dienen (met alle facturen en vervoerbewijzen waarvoor u terugbetaling vraagt, de originele
vervoerbewijzen en de eventueel attesten die het bevoegde NMBS-personeel afleverde) binnen een termijn van
15 kalenderdagen (dag van het incident inbegrepen).