Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
Ik denk concreet aan het volgende concept:
- behoud IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven
- basisdienst met 2 x S-trein/uur met 6 haltes (Hambos valt weg wegens bijzonder weinig potentieel en Tildonk per fiets even dicht voor de meeste fietsers uit de buurt)
- 1 snelle "IR" Gent - Wetteren - Dendermonde - Londerzeel - Mechelen - Haacht - Leuven.
- P-treinen: vallen weg.
Londerzeel en Haacht zijn que potentieel groot genoeg vanwege de mogelijke toekomstige aansluiting met de sneltram langs A12 en voor Haacht de zware buscorridor op de N21. Als men op die dienst iets anders inzet dan Desiro's - zodat je ook op een laptop kan werken onderweg - krijg je tussen Gent en Leuven ook een alternatief voor de onbetrouwbaarheid en drukte in de NZV.
In de praktijk komen er alleen in de daluren kilometers bij en het lijkt me verdedigbaar één van die treinen na bv. 20u00 te laten vallen. Ik kan alleen maar herhalen dat de snelle IR destijds erg gewaardeerd werd en het verkeer sindsdien alleen maar is toegenomen. Studenten pendelen dagelijks in beide richtingen tussen deze twee steden en er is ook heel wat werknemersverkeer.
In totaal zijn dit inderdaad 4 treinen/uur maar vergelijk met aanbod Lier-Herentals (4), Halle Edingen (5), Leuven-Aarschot (4). Het klopt natuurlijk dar er andere lijnen zijn waar ook versterking gewenst is, zoals de lijnen 66, 69 en 75 om er maar een paar te noemen.
- behoud IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven
- basisdienst met 2 x S-trein/uur met 6 haltes (Hambos valt weg wegens bijzonder weinig potentieel en Tildonk per fiets even dicht voor de meeste fietsers uit de buurt)
- 1 snelle "IR" Gent - Wetteren - Dendermonde - Londerzeel - Mechelen - Haacht - Leuven.
- P-treinen: vallen weg.
Londerzeel en Haacht zijn que potentieel groot genoeg vanwege de mogelijke toekomstige aansluiting met de sneltram langs A12 en voor Haacht de zware buscorridor op de N21. Als men op die dienst iets anders inzet dan Desiro's - zodat je ook op een laptop kan werken onderweg - krijg je tussen Gent en Leuven ook een alternatief voor de onbetrouwbaarheid en drukte in de NZV.
In de praktijk komen er alleen in de daluren kilometers bij en het lijkt me verdedigbaar één van die treinen na bv. 20u00 te laten vallen. Ik kan alleen maar herhalen dat de snelle IR destijds erg gewaardeerd werd en het verkeer sindsdien alleen maar is toegenomen. Studenten pendelen dagelijks in beide richtingen tussen deze twee steden en er is ook heel wat werknemersverkeer.
In totaal zijn dit inderdaad 4 treinen/uur maar vergelijk met aanbod Lier-Herentals (4), Halle Edingen (5), Leuven-Aarschot (4). Het klopt natuurlijk dar er andere lijnen zijn waar ook versterking gewenst is, zoals de lijnen 66, 69 en 75 om er maar een paar te noemen.
Re: Dienstregeling december 2017
Prima voorstel. Maar als Haacht toch al twee treinen per uur krijgt met die 2x S, waarom die IR ook nog laten stoppen in Haacht? Maak daar toch een IC van, in 16 minuten van Mechelen naar Leuven. En zorg dat de L Sint-Niklaas - Mechelen daar in Mechelen goed op aansluit. Zodat je weer zoals vroeger op minder dan een uur van FSN naar FLV kunt, al is het met een overstap. Dan zou ik helemaal blij wordenTram44 schreef:Ik denk concreet aan het volgende concept:
- behoud IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven
- basisdienst met 2 x S-trein/uur met 6 haltes (Hambos valt weg wegens bijzonder weinig potentieel en Tildonk per fiets even dicht voor de meeste fietsers uit de buurt)
- 1 snelle "IR" Gent - Wetteren - Dendermonde - Londerzeel - Mechelen - Haacht - Leuven.
- P-treinen: vallen weg.
Re: Dienstregeling december 2017
Hopelijk is er dan ook meer duidelijkheid over de aansluitingen bij vertraging. Nu is het onmogelijk vooraf te weten of 2888 in Leuven wacht op aansluiting met 415 of niet. De vertraging wordt ook gedeeltelijk veroorzaakt door de werken in Schaarbeek.
Re: Dienstregeling december 2017
Hangen de voorziene wachttijden nergens uit in Leuven?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling december 2017
Jawel, en dat is tegenwoordig ook verwerkt in de online planner. Maar ook dat is geen garantie dat er gewacht wordt.overweg13 schreef:Hangen de voorziene wachttijden nergens uit in Leuven?
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2017
De 415 vertrekt in Brussel-Noord van spoor 3 en rijdt dan rechtstreeks lijn 36N op. Daar zijn toch geen werkzaamheden?ronny schreef:Hopelijk is er dan ook meer duidelijkheid over de aansluitingen bij vertraging. Nu is het onmogelijk vooraf te weten of 2888 in Leuven wacht op aansluiting met 415 of niet. De vertraging wordt ook gedeeltelijk veroorzaakt door de werken in Schaarbeek.
Groetjes,
Rian (medebewoner van serie 400)
Re: Dienstregeling december 2017
Inderdaad de lijn 36N is niet betrokken in de werken te Schaarbeek.
Re: Dienstregeling december 2017
Behalve dan, doordat het verkeer van lijn 36 daar over lijn 36N moet, of eventueel de 36N moet kruisen. Die trein die vorig(?) weekend bleef staan in het rooster in Diegem was er zo een, een stoptrein die over tegenspoor was gekomen op lijn 36, en stilviel terwijl hij alle sporen blokkeerde...
Re: Dienstregeling december 2017
Het rijden op tegenspoor gebeurt daar enkel tijdens sommige weekends waarin er grotere werken plaatsvinden maar dan rijdt die reeks 400 naar Leuven niet. Normaal gezien is er geen hinder op de lijn 36N maar het is geen wetmatigheid dat een trein naar Leuven altijd lijn 36N rijdt.
Re: Dienstregeling december 2017
Het is pas sedert dit jaar dat ik in Brussel werk en die trein een paar keer per maand neem omdat ik die dagen telefoonpermanentie heb. Ik haal zelden de aansluiting. In theorie zou er 4 minuten gewacht worden maar in praktijk wordt er enkel gewacht als er iemand van het station op het perron staat om de tbg te laten wachten.rvdborgt schreef:De 415 vertrekt in Brussel-Noord van spoor 3 en rijdt dan rechtstreeks lijn 36N op. Daar zijn toch geen werkzaamheden?ronny schreef:Hopelijk is er dan ook meer duidelijkheid over de aansluitingen bij vertraging. Nu is het onmogelijk vooraf te weten of 2888 in Leuven wacht op aansluiting met 415 of niet. De vertraging wordt ook gedeeltelijk veroorzaakt door de werken in Schaarbeek.
Groetjes,
Rian (medebewoner van serie 400)
Het is in die tijd al gebeurt dat de trein op het viaduct aan de tw stilstaat. Ik vermoed om een andere trein van lijn 36 voor te laten gaan. Ik heb ook al voor gehad dat ik in de tunnel van Herent stil sta en de aansluitende trein zie wegrijden als de 415 het station binnenkomt. Aangezien ik maar 1 trein per uur heb naar Begijnendijk betekent dit dat ik noodgedwongen mijn vrouw moet opbellen om mij te komen halen te Aarschot. Gelukkig kan ik voor de meeste dagen de IC trein naar Genk nemen zoals ook vorige vrijdag toen de 415 om 17u het station binnenkwam.
's Morgens is het ook meestal even wachten in Leuven omdat de trein op spoor 9 theoretisch moet toekomen om 07u02 terwijl de trein van 06u58 op het zelfde spoor vertrekt.
Re: Dienstregeling december 2017
Daar klaag je beter regelmatig over want er is inderdaad een wachttijd bij kleine vertragingen.ronny schreef:Het is pas sedert dit jaar dat ik in Brussel werk en die trein een paar keer per maand neem omdat ik die dagen telefoonpermanentie heb. Ik haal zelden de aansluiting. In theorie zou er 4 minuten gewacht worden maar in praktijk wordt er enkel gewacht als er iemand van het station op het perron staat om de tbg te laten wachten.
Anderzijds wordt er maar gewacht tot een verwachte aankomsttijd van xx:56 dus veel is het niet. De geoefende overstapper haalt het dan ook nog wel zonder wachttijd.
Dat is inderdaad vragen om problemen.ronny schreef:'s Morgens is het ook meestal even wachten in Leuven omdat de trein op spoor 9 theoretisch moet toekomen om 07u02 terwijl de trein van 06u58 op het zelfde spoor vertrekt.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2017
Dat is een situatie die ook in Denderleeuw voorvalt. Daar wordt helemaal niets aan gedaan. Als reiziger blijf je afhankelijk van degene die zijn werk goed verricht op het perron. De NMBS gaat er vanuit dat de reiziger klachtenmoe wordt zodat het probleem vanzelf oplost.ronny schreef:Ik haal zelden de aansluiting. In theorie zou er 4 minuten gewacht worden maar in praktijk wordt er enkel gewacht als er iemand van het station op het perron staat om de tbg te laten wachten.
-
- Berichten: 3568
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2017
Dat vind ik een zware beschuldiging, en het klinkt nogal "gratuit". Onderbouwing?De NMBS gaat er vanuit dat de reiziger klachtenmoe wordt
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2017
Beste Jan, neem eens mee de trein als je 2x moet overstappen, je klachten indient en dan beseft dat er niks mee gebeurt. Dat is mijn onderbouwing : ervaring.jan_olieslagers schreef:Dat vind ik een zware beschuldiging, en het klinkt nogal "gratuit". Onderbouwing?
Misschien fijn om hier een apart topic van te maken, van problemen met aansluitingen die volgens de app/affiches in de stations zouden moeten gerespecteerd worden, maar waar dat niet het geval is.