Nieuwe software schermen Desiro

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Glodenox
Berichten: 508
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Glodenox » 11 feb 2018, 14:39

En recent ook real-time informatie kunnen zien. Daarmee heb ik ongeveer alles gezien, denk ik.
Afbeelding Afbeelding


antwerpenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 mar 2008, 20:30

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door antwerpenaar » 11 feb 2018, 16:08

Deze hadden we hier nog niet gezien :sneeuwlandschap met bergen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1797
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door AlexNL » 11 feb 2018, 20:36

Zeer netjes.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1033
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Portbou » 31 mar 2018, 08:04

Ik begrijp dat het verschil tussen eerste en tweede klasse in de Desiro erg klein is en dat het geen kwaad kan om ook de schermen te gebruiken om de reizigers die verkeerd zouden zitten te waarschuwen.

Maar in tweede klasse komt het toch een beetje over als “Welkom tweederangsburgers”

Afbeelding

Zou het niet beter zijn om in eerste te schrijven “Welkom in eerste klas” en in tweede “Welkom in de trein” ?

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3849
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door overweg13 » 31 mar 2018, 08:49

Gewoon welkom zou ook volstaan. Maar in eerste moet het zeker blijven, al is het eerder een probleem voor alle andere rijtuigtypes.
Met vriendelijke groet

overweg13

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3487
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Asterix » 31 mar 2018, 19:29

Waarom zouden de zaken niet mogen worden benoemd zoals ze zijn?

Iets anders: gisteren zat ik in de S2 en ik moet zeggen dat ik de reële aankomsturen alsook de voorziene aansluitingen miste.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20266
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Steven » 31 mar 2018, 20:15

De treinbegeleider kan een code kiezen, met of zonder realtime info op de schermen. Dat was bij de vorige versie idem. Niet alle treinbegeleiders zijn even handig wat betreft het instellen van de schermen.

CursorX
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door CursorX » 31 mar 2018, 20:51

Steven schreef:
31 mar 2018, 20:15
De treinbegeleider kan een code kiezen, met of zonder realtime info op de schermen. Dat was bij de vorige versie idem. Niet alle treinbegeleiders zijn even handig wat betreft het instellen van de schermen.
Dat heb ik ook al gemerkt, als je weet hoe het moet lukt het altijd, maar het lukt de tbg vaak niet om het erop te krijgen. Als ik als bestuurder hen dan uitleg hoe het moet krijg ik vaak de reactie: ah amai dat wist ik niet.. (pas op, 't is ook niet de gewone manier, die kennen ze allemaal, maar 't is hoe je het doet als het niet onmiddellijk lukt...)

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20266
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Steven » 01 apr 2018, 00:45

Sommige mensen en informatica = zoals een slecht huwelijken dat staat raar maar waar los van leeftijd.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1033
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Portbou » 01 apr 2018, 01:03

Asterix schreef:
31 mar 2018, 19:29
Waarom zouden de zaken niet mogen worden benoemd zoals ze zijn?
1.
Omdat dat weinig commercieel is.
Vergezochte maar duidelijke vergelijking : Bij Starbucks hebben ze drie maten voor je koffie : tall, grande en venti. Van “small” is er geen sprake.

2.
Omdat het geen nut heeft in tweede klasse : het is perfect toegelaten om met een eersteklasbiljet in tweede klasse te zitten.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1033
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Portbou » 01 apr 2018, 01:08

overweg13 schreef:
31 mar 2018, 08:49
Maar in eerste moet het zeker blijven
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Reizigers met 2de klasbiljet worden er via de welkomstboodschap aan herinnerd dat ze fout zitten.

Reizigers met 1ste klasbiljet kunnen zich door deze boodschap extra erkend voelen als belangrijke klant.

Maar in tweede klas is het nutteloos.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3487
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Asterix » 01 apr 2018, 02:19

Portbou schreef:
01 apr 2018, 01:03
Asterix schreef:
31 mar 2018, 19:29
Waarom zouden de zaken niet mogen worden benoemd zoals ze zijn?
1.
Omdat dat weinig commercieel is.
Vergezochte maar duidelijke vergelijking : Bij Starbucks hebben ze drie maten voor je koffie : tall, grande en venti. Van “small” is er geen sprake.

2.
Omdat het geen nut heeft in tweede klasse : het is perfect toegelaten om met een eersteklasbiljet in tweede klasse te zitten.
In de luchtvaart spreekt men toch ook over 'Economy'? Het zou trouwens kunnen helpen om reizigers met een biljet 1e klas die in de 2e terechtkomen, eraan te herinneren dat ze niet op hun plaats zitten. Zeker bij een Desiro kan er twijfel ontstaan.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5908
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door groentje » 01 apr 2018, 02:55

Als ze daar beter zitten, zie ik niet in wat het probleem is, eigenlijk. Slechts als het erg druk is, zal ik in een Desiro eerste klasse verkiezen. Je hebt er bijna geen enkele plaats die een ongehinderd zicht naar buiten heeft, je zit er boven de wielen, wat ik niet ervaar als comfortabel, je hebt er net dezelfde geluidsoverlast... In tweede zit je doorgaans lager, wat je vaak een beter zicht naar buiten geeft, en je kan meer naar het midden van het rijtuig plaatsnemen. En zoals je zegt, tweede (of derde) klasse wordt in het vliegwezen eerder Economy genoemd,of Standard, desnoods, wat toch een andere reputatie heeft dan tweede klasse. Het is misschien slechts cosmetisch, maar het maakt wel een verschil.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3487
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Asterix » 01 apr 2018, 16:24

Ik vind dat je de reiziger op zijn minst de keuze moet geven. Iemand die in 2e klas zit met een ticket 1e klas mag daar gerust op gewezen worden. Hij kan dan nog kiezen of hij wil verhuizen of niet.

Dat er over de vermelding '2e klas' moeilijk wordt gedaan, is typisch voor deze tijd: een deel van de bevolking is hypergevoelig geworden en heeft schijnbaar een hysterische doodsangst om als minderwaardig te worden weggezet. Hoe onzeker ben je dan als mens, vraag ik mij af. Nog even en de sterren van de hotels worden ook afgeschaft 'want elke mens is 5 sterren waard' en meer van die onzin.

profke
Berichten: 524
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door profke » 02 apr 2018, 00:27

CursorX schreef:
31 mar 2018, 20:51
Steven schreef:
31 mar 2018, 20:15
De treinbegeleider kan een code kiezen, met of zonder realtime info op de schermen. Dat was bij de vorige versie idem. Niet alle treinbegeleiders zijn even handig wat betreft het instellen van de schermen.
Dat heb ik ook al gemerkt, als je weet hoe het moet lukt het altijd, maar het lukt de tbg vaak niet om het erop te krijgen. Als ik als bestuurder hen dan uitleg hoe het moet krijg ik vaak de reactie: ah amai dat wist ik niet.. (pas op, 't is ook niet de gewone manier, die kennen ze allemaal, maar 't is hoe je het doet als het niet onmiddellijk lukt...)
Waar zit het probleem? Kan de software niet steeds "Realtime" proberen en als dat niet lukt terug vallen op de modus zonder Realtime? Waarom moet een begeleider of bestuurder dat manueel kiezen/omschakelen? En neen: de 1% uitzondering mag niet de reden zijn. Dan moet men de "1%" situatie maar voorzien van extra handelingen...

Plaats reactie