BENELUX

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 19 mar 2018, 09:16 Het is niet de snelheid die telt maar het feit dat die dure sporen gebruikt worden.
Goed...

Hier is een andere vergelijking :
Noorderkempen-Breda, 28km, 17min., 99,17 km/h, 9€, 0,32€ per km.
Noorderkempen-Antwerpen, 23km, 14 min., 98,57 km/h, 4,4€, 0,19€ per km.

Dus als we jouw redenering volgen is het enkel het stuk Noorderkempen-Breda dat een duur spoor is ?
De aanleg van de HSL tussen Antwerpen en Noorderkempen (met o.a. die lange tunnel naast de E19) was dus goedkoop ?
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 479
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: BENELUX

Bericht door Merijn »

Shrek schreef: 19 mar 2018, 00:05 Je kan echt niet verwachten dat een traject over een dure HSL evenveel kost als dat over een klassieke spoorweg, dat zou echt alle logica tarten.
Dit is toch een beetje kort door de bocht...

- Deze lijnen werden deels met belastingsgeld aangelegd, nu mogen we er nog eens voor bijbetalen...
- Jan modaal vraagt geen trein op een HSL, enkel een stipte trein.
- Men wil net minder auto's op de baan, dit gaat niet door duurdere tarieven te introduceren.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 19 mar 2018, 09:16 Het is niet de snelheid die telt maar het feit dat die dure sporen gebruikt worden.
Je bedoelt "sporen waarvoor Infrabel extra geld vraagt"
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Merijn schreef: 19 mar 2018, 09:59 Dit is toch een beetje kort door de bocht...

- Deze lijnen werden deels met belastingsgeld aangelegd, nu mogen we er nog eens voor bijbetalen...
- Jan modaal vraagt geen trein op een HSL, enkel een stipte trein.
- Men wil net minder auto's op de baan, dit gaat niet door duurdere tarieven te introduceren.
- Het onderhoud wordt niet gesubsidieerd met belastingsgeld, daar moet iemand dus wel voor betalen.
- De NMBS kiest ervoor om de dure HSL te gebruiken, ze moeten dat niet.
- Iemand moet de kosten betalen, je kan niet zomaar geld toveren om lagere tarieven te bekomen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 17 mar 2018, 18:11
FLV-FGSP schreef: 17 mar 2018, 16:34 Zonder NS-afkortingen -> zie bijlagen
Mooi tabelletje. Is dit bereikbaar voor de doorsnee reiziger (via de website, bedoel ik) of is het voor inside gebruik? Je krijgt er een idee van de inzet van de rijtuigenstellen en dat is altijd meegenomen.
Inderdaad, goed om eens te weten te komen op welke manier materiaal wordt ingezet.
Ik heb geprobeerd dit met kleuren aan te duiden maar ben niet zeker of het nog overzichtelijk is...

Wat in elk geval opvalt is de erg lange herbenuttigingstijd in Amsterdam...

Misschien moeten de spoorwegen Michael o'Leary eens inhuren als consultant, die draait zijn vliegtuigen op 25 minuten.
(toegegeven, dat is dan weer veel te kort...)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 19 mar 2018, 10:26
Shrek schreef: 19 mar 2018, 09:16 Het is niet de snelheid die telt maar het feit dat die dure sporen gebruikt worden.
Je bedoelt "sporen waarvoor Infrabel extra geld vraagt"
Neen ik bedoel echt duurdere sporen.
Een hogesnelheidswissel is één van de duurste en meest kritieke apparaten die er bestaan in de spoorwegwereld. De toleranties op zo'n wissel zijn zodanig klein dat elk gebruik leidt tot meer onderhoud. Het kost dus werkelijk meer aan Infrabel wanneer zo'n wissel bereden wordt dan wanneer hij er gewoon ligt. Iemand moet dat betalen...
trainlovertje
Berichten: 2348
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 18 mar 2018, 23:12 Noorderkempen-Breda, 28km, 9€, 0,32€ per km.
Lokeren-Gent 28km, 4,70€, 0,17€ per km.

Hier is een andere vergelijking :
Noorderkempen-Breda, 28km, 17min., 99,17 km/h, 9€, 0,32€ per km.
Noorderkempen-Antwerpen, 23km, 14 min., 98,57 km/h, 4,4€, 0,19€ per km.
Maar Lokeren - Gent is dan ook stukken goedkoper dan de meeste afstanden van 28 km, omdat er een groot stuk in de Zone Gent ligt (Dampoort tot Sint-Pieters is 8 km). Bijvoorbeeld: Gent - Beernem is ook 28 km en daar betaal je €5,30 voor. Natuurlijk is Noorderkempen - Breda dan toch nog een stuk duurder, maar dat heb je bij elke grensovergang wel. Kijk naar het systeem voor Luxemburg...
Niet dat ik hiermee alles probeer goed te praten, maar overdreven duur is het nu ook weer niet, zeker als je beseft dat je nog steeds over een duurdere spoorlijn rijdt en daarbij een landsgrens oversteekt, wat bij de spoorwegen automatisch betekent dat meer betalen geen verrassing is. Misschien moet de Europese Unie eens ingrijpen, bij deze geldklopperij aan binnengrenzen.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Schrek heeft een stukje gelijk. De toleranties, niet alleen voor de snelle wissels, maar voor alles, zijn een pak kleiner dan op het klassieke net, er gaat bijna geen week voorbij of er gebeurt wel onderhoud aan zo'n wissel. Maar het lijkt me maatschappelijk wel verantwoord om een dure infrastructuur er niet werkloos te laten bijliggen, of te onderbenutten. Is het echter aan de reizigers om de rekening te betalen? Het is niet hun keuze om via Breda te moeten, en daarbij nog altijd trager te zijn dan in de goede tijden met een veel snellere dienstregeling voor de Benelux.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 19 mar 2018, 09:55 Hier is een andere vergelijking :
Noorderkempen-Breda, 28km, 17min., 99,17 km/h, 9€, 0,32€ per km.
Noorderkempen-Antwerpen, 23km, 14 min., 98,57 km/h, 4,4€, 0,19€ per km.

Dus als we jouw redenering volgen is het enkel het stuk Noorderkempen-Breda dat een duur spoor is ?
De aanleg van de HSL tussen Antwerpen en Noorderkempen (met o.a. die lange tunnel naast de E19) was dus goedkoop ?
Neen, maar de federale overheid geeft de NMBS subsisides voor Noorderkempen-Antwerpen, die zie je hier terugkomen.
Voor Noorderkempen-Breda geeft er niemand subsidies.
Voor beide trajecten vraagt Infrabel hetzelfde dure tarief aan de NMBS.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 19 mar 2018, 13:31 Voor Noorderkempen-Breda geeft er niemand subsidies.
En internationaal spoorvervoer subsidiëren mag ook niet meer zomaar, dacht ik?
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

Land A mag geen diensten in land B subsidiëren. Land A en B kunnen wel samen een financiële regeling voor een lijn tussen A en B uitwerken.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 19 mar 2018, 13:31 Neen, maar de federale overheid geeft de NMBS subsisides voor Noorderkempen-Antwerpen, die zie je hier terugkomen.
Voor Noorderkempen-Breda geeft er niemand subsidies.
Voila, nu zijn we er...
Dat is inderdaad het probleem.

En daarom schreef ik dat een Europa zonder grenzen nog altijd voorbehouden is voor automobilisten.
De (autosnel)wegen zijn gesubsidieerd tot aan het laatste centimetertje asfalt aan de grens en de spoorwegen niet.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Ofwel, een weekendreiziger stapt straks met een vijftal kaartjes op de trein...

- Een Blokker-kaartje voor Amsterdam - Breda
- Een ticket Breda - Noorderkempen
- Een NMBS Weekendbiljet voor Noorderkempen - Antwerpen/Brussel/Gent/Luik/<whatever> (een enigszins regelmatige reiziger heeft een Go Pass of Rail Pass)
- Een ticket Noorderkempen - Breda
- En een Blokker-kaartje voor Breda - Amsterdam op zondagavond

...en is dan nog altijd goedkoper uit dan met de nieuwe tarieven van NS en NMBS.

Leve de vooruitgang!
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: BENELUX

Bericht door Davy »


Portbou schreef:En daarom schreef ik dat een Europa zonder grenzen nog altijd voorbehouden is voor automobilisten.
De (autosnel)wegen zijn gesubsidieerd tot aan het laatste centimetertje asfalt aan de grens en de spoorwegen niet.
Dit is ook wel erg kort door de bocht...
Als automobilist betaal ik ook meer dan voldoende voor de aangelegde infrastructuur (wegentaks, brandstofaccijns). Railvervoer is een veel grotere slokop op dat vlak.

En verder blijft de denkfout aanwezig dat je mensen massaal de auto kan uitkrijgen om de trein te nemen. Dit is zeer vaak een utopie en gerommel met procentjes, daar los je echt de files niet mee op.

Maar ben het uiteraard wel eens dat grensoverschrijdend treinverkeer een stuk gebruiksvriendelijker mag.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef: 19 mar 2018, 16:35Ofwel, een weekendreiziger stapt straks met een vijftal kaartjes op de trein...

- Een Blokker-kaartje voor Amsterdam - Breda
Dag dagkaarten gelden tot aan het nieuwe grenspunt Hazeldonk Grens.
Via Roosendaal is het overigens niet beter. De grenstoeslag van de NMBS bedraagt bij beide grenzen ongeveer 50%.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie