Dienstregeling december 2018

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 20 okt 2018, 11:32 Sta me toe nogmaals aan te dringen om niet teveel onverklaarde afkortingen en codes te gebruiken.
Je mag aandringen zoveel je wilt, dit is de naam van die trein dus daar zal niemand iets anders voor gebruiken.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 21 okt 2018, 14:57 Nee zover ik weet hebben die geen toelating om in België te komen.
Ze worden nochtans ingezet op de Athus - Luxemburg en de P-treinen naar Virton.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 21 okt 2018, 14:47 Zou het hier niet gaan om de CFL 2200 Coradia Duplex?
Neen die zijn het niet, Jan_Mark heeft hierboven het juiste antwoord al gegeven.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door jan_olieslagers »

dit is de naam van die trein
Sorry hoor, ik besef best dat ik aan het mierenneuken ben, maar dat hoort ook, vind ik, in dit geval.

DOSTO is ten eerste een Duitse term (DoppelStock oftewel dubbeldekker), ik kan me moeilijk voorstellen dat dit in het groothertogdom een officiële naam zou zijn. Bovendien slaat de term enkel op de rijtuigen, niet op de gehele trein. De trein wordt tenslotte getrokken/geduwd door een loc., reeks 3000 of 4000, dus de bestuurders (v/m) moeten toch in de eerste plaats opgeleid zijn voor die loco's? En dan eventueel bijkomend voor de stuurstandrijtuigen?

Maar ik geef toe dat het verwarrend is dat er op wikipedia zo'n artikel "CFL Dosto" bestaat, dat impliceert wel dat dit een officiële naam zou zijn. Het is dan ook een erg zwak artikel, naar wikipedianormen, het vermeldt bv. geen enkele bron. Ook is er wel sprake van verschillende lengtes, wat meerdere varianten suggereeert, maar deze worden niet gedetailleerd. Als het onderwerp me nader aan het hart lag, ik lanceerde een voorstel om dit artikel te verwijderen. "Aussagekräftig" lijkt het me zeker niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Steven »

Aangezien de bewuste rijtuigen Duitse kopies zijn is de naam ook overgenomen. In Luxemburg durft men er evengoed een allegaartje van maken met benamingen. Duits Frans en Letzburgs door elkaar als het moet. Maar de dosto slaagt zoals jezelf aangeeft enkel op de dubbeldeksrijtuigen met stuurrijtuig. Met cfl300 in Arlon en met cfl4000 aan de andere grenzen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door jan_olieslagers »

In Luxemburg durft men er evengoed een allegaartje van maken met benamingen. Duits Frans en Letzburgs door elkaar als het moet.
Dat is me ook al opgevallen, ja. Best charrnant en kleurrijk, trouwens. Maar een "officiële" naam kan het toch niet zijn, zomin als "varkensneus" of "duikbril" hier bij ons. En ik blijf erbij dat de bestuurders in Arlon in de eerste plaats een loc CFL3000 besturen, en daarvoor moeten opgeleid zijn en goedgekeurd, eerder dan voor de rijtuigen. Dus die aanvankelijke zinswending
Bestuurders van depot Arlon hebben sinds enkele maanden kennis van de CFL-Dosto en verzekeren hier ook treinen mee.
blijf ik verwarrend vinden. "Kennis van CFL3000 en de bijhorende stuurrijtuigen" ware heel wat duidelijker geweest. Maar ok, intussen is het wel duidelijk, dank voor het geduld.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Steven »

De bestuurders van Arlon kennen hoe dan ook de reeks13 die een zusterloc is van de cfl 3000. Dus in werkelijkheid hadden ze inderdaad vooral opleiding nodig van dat stuurrijtuig want dat kende ze nog niet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Asterix »

Jammer dat het S-aanbod op de lijn 36 's avonds zo slecht blijft. Wie van pakweg Zaventem naar Leuven wil, heeft om 20.50u en om 20.56u een trein (reeks 3650 en reeks 3250) en dan weer een uur niks. Onbegrijpelijk dat men niet beter inzet op die S-lijnen.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Klassiekje »

jan_olieslagers schreef: 22 okt 2018, 19:05
In Luxemburg durft men er evengoed een allegaartje van maken met benamingen. Duits Frans en Letzburgs door elkaar als het moet.
Dat is me ook al opgevallen, ja. Best charrnant en kleurrijk, trouwens. Maar een "officiële" naam kan het toch niet zijn, zomin als "varkensneus" of "duikbril" hier bij ons. En ik blijf erbij dat de bestuurders in Arlon in de eerste plaats een loc CFL3000 besturen, en daarvoor moeten opgeleid zijn en goedgekeurd, eerder dan voor de rijtuigen. Dus die aanvankelijke zinswending
Bestuurders van depot Arlon hebben sinds enkele maanden kennis van de CFL-Dosto en verzekeren hier ook treinen mee.
blijf ik verwarrend vinden. "Kennis van CFL3000 en de bijhorende stuurrijtuigen" ware heel wat duidelijker geweest. Maar ok, intussen is het wel duidelijk, dank voor het geduld.
De CFL3000 is identiek aan onze type 13 dus ben je na de opleiding van één van deze bevoegd om beide te besturen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef:
jan_olieslagers schreef: 22 okt 2018, 19:05
In Luxemburg durft men er evengoed een allegaartje van maken met benamingen. Duits Frans en Letzburgs door elkaar als het moet.
Dat is me ook al opgevallen, ja. Best charrnant en kleurrijk, trouwens. Maar een "officiële" naam kan het toch niet zijn, zomin als "varkensneus" of "duikbril" hier bij ons. En ik blijf erbij dat de bestuurders in Arlon in de eerste plaats een loc CFL3000 besturen, en daarvoor moeten opgeleid zijn en goedgekeurd, eerder dan voor de rijtuigen. Dus die aanvankelijke zinswending
Bestuurders van depot Arlon hebben sinds enkele maanden kennis van de CFL-Dosto en verzekeren hier ook treinen mee.
blijf ik verwarrend vinden. "Kennis van CFL3000 en de bijhorende stuurrijtuigen" ware heel wat duidelijker geweest. Maar ok, intussen is het wel duidelijk, dank voor het geduld.
De CFL3000 is identiek aan onze type 13 dus ben je na de opleiding van één van deze bevoegd om beide te besturen.
Das niet waar hoor. De uitrusting is anders. Op de 3000 heb je bijvoorbeeld een opleiding ETCS nodig. Zonder bijscholing kan je dus echt niet zomaar van 13 naar 3000 gaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Steven »

Nu met de ombouw naar etcs niet. Maar eens beide locs voorzien zijn is dat probleem weer weg. Is dus maar iets tijdelijk. Tot voor etcs waren ze beide altijd als gelijke. Voor etcs trekken ze doorgaans 1 dag uit.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door trainlovertje »

Ik zat zonet weer eens naar nieuwigheden voor komende dienstregeling te zoeken. Wat mij opviel: de 15xx rijdt dan toch tot Genk en niet meer tot Hasselt. Goed nieuws dus, misschien iemand die dat nog kan bevestigen?
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door ronny »

trainlovertje schreef: 16 nov 2018, 17:40 Ik zat zonet weer eens naar nieuwigheden voor komende dienstregeling te zoeken. Wat mij opviel: de 15xx rijdt dan toch tot Genk en niet meer tot Hasselt. Goed nieuws dus, misschien iemand die dat nog kan bevestigen?
Werkzaamheden zijn uitgesteld tot april.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door trainlovertje »

Alle structurele aanpassingen vanaf 9 december:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/tim ... in-changes

Interessant vind ik vooral de omleiding die de laatste S1-treinen naar Charleroi zullen afleggen (via 's Gravenbrakel en Manage).
Verder ben ik benieuwd naar de reden van de inperking van de S41 tot Luik-Guillemins: welke werken worden er uitgevoerd op L34?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door overweg13 »

De tunnels tussen Guillemins en Saint-Lambert worden gerenoveerd. Blijkbaar staat ons zelfs een volledige onderbreking te wachten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie