Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Vroeger waren vleugeltreinen in ons land iets heel normaal. Een lange treinsamenstelling reed als één geheel op het drukste deel van het traject en wordt dan ergens gesplitst waarna elk deel zijn eigen weg ging. Voorbeelden waren Genk-Brugge-Knokke/Blankenberge, Antwerpen-Mol-Hasselt/Neerpelt, Leuven-Mechelen-Antwerpen/St-Niklaas, ...
Met stellen als de breaks, DMT's en MW41 is zoiets kinderspel, al werd ook een beperkt aantal M6Bx en HLE19 hiervoor uitgerust. De komst van de M7 maakt het echter mogelijk dit op grote schaal weer te gaan toepassen, ditmaal niet op stelletjes met beperkte capaciteit maar op 's lands belangrijkste IC's.
Waar denken jullie dat deze vleugeltreinen van pas zouden komen?
Ik lanceer alvast enkele ideetjes:
Binche-Herentals-Mol/Turnhout
Brussel-Namen-Luik/Jemelle
Quévy/Quiévrain-Mons-Landen-Genk/Luik
Antwerpen-Brugge-Oostende/Blankenberge (dit kan zelfs met MS96 ipv M7)
Met stellen als de breaks, DMT's en MW41 is zoiets kinderspel, al werd ook een beperkt aantal M6Bx en HLE19 hiervoor uitgerust. De komst van de M7 maakt het echter mogelijk dit op grote schaal weer te gaan toepassen, ditmaal niet op stelletjes met beperkte capaciteit maar op 's lands belangrijkste IC's.
Waar denken jullie dat deze vleugeltreinen van pas zouden komen?
Ik lanceer alvast enkele ideetjes:
Binche-Herentals-Mol/Turnhout
Brussel-Namen-Luik/Jemelle
Quévy/Quiévrain-Mons-Landen-Genk/Luik
Antwerpen-Brugge-Oostende/Blankenberge (dit kan zelfs met MS96 ipv M7)
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Ik denk vooral aan de huidige Antwerpen - Mol - Hamont/Hasselt. Niet echt een nieuwe verbinding dus, maar dan wel volledig elektrisch met vleugeltrein.
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Ik mag toch hopen dat je geen M7 over Mol-Hasselt wilt gaan sturen, dat lijkt me luchtvervoer.
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Hoeft idd niet per se M7 te zijn, maar door de komst van de M7 zal er materieel ter beschikking gesteld worden dat daar dienst kan gaan doen.
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Ik zit te denken aan de volgende route's:
- Charleroi - Brussel - Antwerpen - Essen/Noorderkempen
- Oostende - Brussel - Liège - Welkenraedt - Eupen/Aachen
- Oostende - Brussel - Eupen/Luxembourg
- Antwerpen - Aarschot - Hasselt - Genk/Liège
- Leuven - Mechelen - Dendermonde/Sint-Niklaas
- Leuven - Aarschot - Lier/Hasselt
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Het probleem is dat het moderne, computergestuurde materieel zoveel tijd nodig heeft om weer op te starten. Daardoor duurt het splitsen zeer lang. Als dat bv. betekent dat een vleugeltrein naar Genk in Landen tien à vijftien minuten moet blijven staan, vind ik dat een serieuze achteruitgang. Vroeger, met de klassiekjes, duurde zo'n splitsing slechts drie minuten. Het treindeel naar Luik vertrok in Landen drie minuten na aankomst, het treindeel naar Hasselt twee minuten later. Daar kun je nu alleen nog maar van dromen.
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Dat was zo bij de elektronica van de jaren '90, tegenwoordig gaat het een stuk sneller bij modern materieel in het buitenland. Heeft iemand van de bestuurders al ervaring met het opstarten van de M7?
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Een M7 heb ik geen ervaring mee, maar om een HLE18 op te starten heb je toch algouw 6 a 7 minuten nodig. Als de elektronica dan nog eens een componententest wil uitvoeren dan ben je er helemaal aan voor de moeite....
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Bijkomend nadeel van een vleugeltrein is dat je treinserie gevoeliger is voor vertraging. Als treindeel A op tijd aankomt op het koppelstation zal het toch moeten wachten tot een vertraagd treindeel B binnenkomt voor het verder kan rijden. Bovendien is het lastiger om bij materieeltekort met een stelletje minder te rijden, want dan is ineens een treindeel foetsie en wordt een bepaalde bestemming niet bediend.
NS heeft enkele jaren terug de vleugeltreinen in de ban gedaan (uitgezonderd een handvol ritten per week waar bij het eerder een toeval van de materieelplanning betreft en vaak ook niet als vleugeltrein wordt gecommuniceerd), dat was ook niet zonder reden. Wat mij betreft zijn twee losstaande treinseries stukken beter dan één gevleugelde serie.
Wat je wél kan doen met de extra stuurrijtuigen die nu worden gecreëerd, is in de spits twee korte stammen gekoppeld rijden en in de daluren één van de twee stammen aftrappen. Zo hoef je minder rigoureus te snijden in de frequenties als je geen luchtvervoer wilt plegen tussen de spitsen.
NS heeft enkele jaren terug de vleugeltreinen in de ban gedaan (uitgezonderd een handvol ritten per week waar bij het eerder een toeval van de materieelplanning betreft en vaak ook niet als vleugeltrein wordt gecommuniceerd), dat was ook niet zonder reden. Wat mij betreft zijn twee losstaande treinseries stukken beter dan één gevleugelde serie.
Wat je wél kan doen met de extra stuurrijtuigen die nu worden gecreëerd, is in de spits twee korte stammen gekoppeld rijden en in de daluren één van de twee stammen aftrappen. Zo hoef je minder rigoureus te snijden in de frequenties als je geen luchtvervoer wilt plegen tussen de spitsen.
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Ik dacht ook aan IC14 Quiévrain-Genk/Luik, dat of een vrij onpopulaire L Landen-Genk of Leuven-Genk en weer loskoppelen van de S9 lijkt mij de enige optie voor de 2e IC naar Sint-Truiden en Genk waar men al langer om vraagt.
Landen-Hasselt duurt even lang als Landen-Luik, dus mss kan men die zo splitsen en dan hetzelfde doen met de IC20 Gent-Tongeren/Genk. Aangezien ik aanneem dat de meeste mensen uit Genk die trein nemen om in Hasselt of Brussel te staan, en mindere mate Sint-Truiden, Landen, Tienen en Leuven. En daarvoor bestaan er nog steeds overstappen.
Mss IC23 Brussels Airport-Oostende/Blankenberge, IC08 Antwerpen-Brussels Airport-Luik/Hasselt, als dat rijpad niet voor problemen zorgt op de HSL. Eerder met ouder materiaal maar 1 rijtuig afsplitsen voor Louvain-la-Neuve lijkt me ook geen slecht idee, mss van de toekomstige Leuven-Charleroi of de IC's naar Brussel, dat is altijd beter dan een overstap.
In de verre toekomst een halfuurlijkse L Gent-Aalst/Dendermonde, L Leuven-Hasselt/Antwerpen of de aftakking van 1 vd IC's Antwerpen-Gent naar Dendermonde en Aalst als die spoorlijn herlegd wordt.
Voor de kust verwacht ik wel eerder extra treinen dan vleugeltreinen met de spoorverdubbeling, mss een enkele vleugeltrein ertussen.
Landen-Hasselt duurt even lang als Landen-Luik, dus mss kan men die zo splitsen en dan hetzelfde doen met de IC20 Gent-Tongeren/Genk. Aangezien ik aanneem dat de meeste mensen uit Genk die trein nemen om in Hasselt of Brussel te staan, en mindere mate Sint-Truiden, Landen, Tienen en Leuven. En daarvoor bestaan er nog steeds overstappen.
Mss IC23 Brussels Airport-Oostende/Blankenberge, IC08 Antwerpen-Brussels Airport-Luik/Hasselt, als dat rijpad niet voor problemen zorgt op de HSL. Eerder met ouder materiaal maar 1 rijtuig afsplitsen voor Louvain-la-Neuve lijkt me ook geen slecht idee, mss van de toekomstige Leuven-Charleroi of de IC's naar Brussel, dat is altijd beter dan een overstap.
In de verre toekomst een halfuurlijkse L Gent-Aalst/Dendermonde, L Leuven-Hasselt/Antwerpen of de aftakking van 1 vd IC's Antwerpen-Gent naar Dendermonde en Aalst als die spoorlijn herlegd wordt.
Voor de kust verwacht ik wel eerder extra treinen dan vleugeltreinen met de spoorverdubbeling, mss een enkele vleugeltrein ertussen.
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Vleugeltreinen: in theorie een goed idee om de capaciteit van de infrastructuur te optimaliseren.
In de praktijk blijken het vooral verbindingen te zijn die gevoelig zijn voor vertragingen.
Zoals hiervoor ook al vermeld, neemt het koppelen/ontkoppelen in de praktijk ook nodeloos veel tijd in beslag.
Als het gaat om verbindingen die op elk van de bestemmingen hoogstens de capaciteit van 1 Desiro nodig hebben, lijkt het mij nog verantwoord, maar als je naar elk van de bestemmingen al 5 of 6 M7's wil sturen, lijkt koppelen/ontkoppelen toch niet erg aangewezen.
In de praktijk blijken het vooral verbindingen te zijn die gevoelig zijn voor vertragingen.
Zoals hiervoor ook al vermeld, neemt het koppelen/ontkoppelen in de praktijk ook nodeloos veel tijd in beslag.
Als het gaat om verbindingen die op elk van de bestemmingen hoogstens de capaciteit van 1 Desiro nodig hebben, lijkt het mij nog verantwoord, maar als je naar elk van de bestemmingen al 5 of 6 M7's wil sturen, lijkt koppelen/ontkoppelen toch niet erg aangewezen.
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Een GF-koppeling blijft storingsgevoelig, dus hopelijk passen ze dit principe niet te veel meer toe
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Ik denk dan aan verbindingen die nu al een lange stilstand hebben en die vaak gekoppeld worden. Waarom niet Eeklo-Gent-Ronse/Aalter (Brugge). Deze serie staat toch al lang stil in Gent. Of in de andere richting een vleugel zoeken. Ronse-Gent-Eeklo/Dendermonde. Is maar een voorbeeldje, in Gent heb je genoeg opties om een vleugel te vinden voor de Eeklo-Ronse. Dit kan natuurlijk niet en zal nooit met een M7 worden gereden natuurlijk.
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Ik weet niet of het opnieuw (massaal) invoeren van vleugeltreinen echt een goed idee is, zeker op de hoofdverbindingen die hierboven vaak genoemd worden. De reden dat ze de voorbije jaren stelselmatig afgeschaft zijn is bij mijn weten niet zozeer dat het koppelen niet zou lukken (met M6 BDx / HLE 19 / aangepaste HLE 27 en verder alle motorstellen sinds MS80 kan dat immers prima), maar wel de grote vertragings- en storingsgevoeligheid van dergelijke verbindingen. De nadelen begonnen met andere woorden veel zwaarder te wegen dan de (nochtans onmiskenbare) voordelen. Ik zie niet in wat de aankomst van de M7 daar fundamenteel aan verandert. Voor iets meer lokale verbindingen kan het wel een goed idee zijn en daar kan de instroom van de M7 natuurlijk een verschil maken, ofwel indirect (doordat er meer geschikte motorstellen vrijkomen) of soms direct (als er echt zoveel M7 is dat ze ook op meer lokale verbindingen kunnen worden ingezet).
Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?
Dat zie je frequent in Zwitserland, tijdens de spitsuren worden er twee rijtuigen + een stuurrijtuig aan de "dag"trein gekoppeld. Blijkbaar vlot te doen en verspreid geen vertraging naar andere richtingen.DDietzen schreef: ↑17 feb 2022, 21:46
Wat je wél kan doen met de extra stuurrijtuigen die nu worden gecreëerd, is in de spits twee korte stammen gekoppeld rijden en in de daluren één van de twee stammen aftrappen. Zo hoef je minder rigoureus te snijden in de frequenties als je geen luchtvervoer wilt plegen tussen de spitsen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide