K V B schreef: ↑02 jun 2022, 22:17
Shrek schreef: ↑02 jun 2022, 14:42
giuseppe schreef: ↑02 jun 2022, 14:38
En als ze nu eerst eens een ontwerp dienstregeling gaan uitwerken en zien waar de knelpunten liggen. Dan kan er ook gebouwd worden voor een bepaalde noodzaak.
Dat is al eerder besproken in een ander topic, maar het komt er op neer dat je daar 0,0 mee kan doen zolang je niet de budgetten hebt om die knelpunten dan ook op relatief korte termijn op te lossen.
Maar je kan op die manier er wel voor zorgen dat je het maximale haalt uit het beschikbare budget. Er wordt nu bijvoorbeeld lukraak geïnvesteerd in beton (zie bijv. Gent - Brugge) zonder dat er een plan achter zit.
Je geeft al een zeer slecht voorbeeld, die verdubbeling op Gent-Brugge is in alle scenarios nodig. Dat in vraag stellen getuigt van weinig inzicht in de materie.
Er zijn wel enkele andere plaatsen waar een dienstregeling verschil zou kunnen maken (verdubbeling Lint-Lier bijvoorbeeld), maar het syteem van de wensdienstregeling heeft een enorm groot nadeel. Je moet namelijk de keuze maken wat je ambitieniveau is. Kies je een lage ambitie, dan heb je een dienstregeling die niet heel veel verschilt van de huidige. Je kan enkele kleinere optimalisaties doen en een jaar of 5 later rij je effectief volgens de wensdienstregeling. Daarna hang je voor jaren vast aan dit lage ambitieniveau en zijn verdere uitbreidingen ofwel onmogelijk ofwel inefficiënt.
Kies je echter een hoog ambitieniveau in je wensdienstregeling kom je uit op een gigantische investering, dit kost miljarden en neemt met de Belgische financiering misschien 20-40 jaar tijd tot het klaar is (wij hebben de Zwitserse budgetten niet). Wanneer het dan klaar is zijn de maatschappelijke noden veranderd en is er vanzelf een andere wensdienstregeling met abdere wensen. Het wordt dan een spelletje kick the can down the road en je geraakt er nooit.
De huidige manier van werken met verkeersstroomsimulaties en corridors laat veel makkelijker toe gefaseerd te werken en zorgt dat er niets onnodig gebouwd wordt.