Halteonderhoud door gemeentes? Dan ga je nogal een kakafonie krijgen... Plus de gemeenten hebben daar helemaal geen geld voor.
zijn er überhaupt wel landen waar ze zo'n gekke dingen doen?
In Zwitserland is het veel meer nodig dan hier, daar hebben ze immers talloze haltes met een aantal reizigers per dag dat je op één hand kan tellen.
Alleen compenseren de overheden die hoge kosten daar ruimschoots met rijkelijke subsidies. Dat geld krijgen we hier niet, dus hebben we ook niet de luxe haltes voor 2 man en paardenkop open te houden.
Het is niet omdat het er vandaag niet is dat het nooit kan komen. Maar op ons relatief drukke net zijn er toch maar enkele lijnen waar het zou kunnen. Op de doorsnee lijn zou je na een halte overgeslagen te hebben toch ergens voor een rood sein belanden omdat je er te snel bent.
Maar goed, naar Eeklo of Couvin zou het wel kunnen, wie weet komt er ooit wel een proefprojectje.
De reserveminuten dienen net om de spreiding in de doorkomsttijden (en dus conflicten) te verminderen. Als je door facultatieve haltes onzekere rijtijden tussen stations gaat invoeren vergroot je die spreiding weer en heb je dus nieuwe buffers nodig.