Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3368
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

E4913/E4935 rijden heden met 1M6BX + 2M6B + T1892
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

Vandaag bestaat de 417 uit Breaks.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 293
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainfan03 »

Rijden ze dan rond over Landen richting Ans in plaats van via de HSL? Alle mij hebben ze wijsgemaakt dat breaks niet op de HSL mochten.
Klassiekje
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje »

trainfan03 schreef: 26 jun 2023, 18:23 Rijden ze dan rond over Landen richting Ans in plaats van via de HSL? Alle mij hebben ze wijsgemaakt dat breaks niet op de HSL mochten.
Inderdaad :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

trainfan03 schreef: 26 jun 2023, 18:23 Alle mij hebben ze wijsgemaakt dat breaks niet op de HSL mochten.
Dat hebben ze je zeker niet zomaar wijsgemaakt: ze lusten de spanning op de HSL's (25 kV) niet, ze hebben de nodige veiligheidssystemen niet aan boord en ze voldoen ook niet aan de gevraagde minimumsnelheid van 200 km/h.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

E417 deed dat overigens niet slecht, slechts 13' in Luik.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Portbou »

Steve schreef: 26 jun 2023, 19:35 ...ze voldoen ook niet aan de gevraagde minimumsnelheid van 200 km/h.
Is dat een vereiste ? Rijdt Nightjet 200 km/h hier ?
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

De Nightjet rijdt inderdaad aan 200. Of het een harde vereiste is, durf ik niet zeggen, maar een rijpad over de HSL wordt wel duurder naargelang het onder de maximumsnelheid zit, omdat het capaciteit kost.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 293
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainfan03 »

Steve schreef: 26 jun 2023, 19:35
trainfan03 schreef: 26 jun 2023, 18:23 Alle mij hebben ze wijsgemaakt dat breaks niet op de HSL mochten.
Dat hebben ze je zeker niet zomaar wijsgemaakt: ze lusten de spanning op de HSL's (25 kV) niet, ze hebben de nodige veiligheidssystemen niet aan boord en ze voldoen ook niet aan de gevraagde minimumsnelheid van 200 km/h.
Mag een Desiro dan eigenlijk op de HSL? De P-variant met 25 kV panto/apparatuur aan boord?
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Op lijn 4 hebben ze jaren gereden... Maar aan een maximumsnelheid van 160, vandaar dat ik toch wat twijfels heb over het verhaal dat er een minimumsnelheid is van 200 km/u.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Hoe hard de vereiste is, is me niet helemaal duidelijk (ik sprak bewust over "gevraagd"), maar uit meerdere berichten hier en elders heb ik dat wel begrepen en zeker als het gaat over HSL 1-2-3. HSL 4 een ander verhaal doordat er ook lokale bediening is en die treinen bovendien maar een vrij kort stuk doen. Als de Benelux volledig bediend wordt door de nieuwe ICNG en er voldoende M7 en aangepaste M6 is voor de binnenlandse treinen, zou het me niet verbazen dat het daar ook een stuk strikter zal worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

groentje schreef: 26 jun 2023, 20:52 Op lijn 4 hebben ze jaren gereden... Maar aan een maximumsnelheid van 160, vandaar dat ik toch wat twijfels heb over het verhaal dat er een minimumsnelheid is van 200 km/u.
Die is er in principe wel, de M6 hebben tijdelijk aan 170 over lijn 2 gereden maar dat was een tijdelijke uitzondering. Een lijn zoals een HSL is niet ontworpen om traag te rijden, de bogen zijn ontworpen om snel door te rijden. Je merkt dat met de Benelux bijvoorbeeld in NL waar de rijtuigen aan 160 km/u eigenlijk te traag door de bogen gaan, alles is afgestemd om er aan 300 te rijden.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Dat laatste wil ik best geloven, het gaat me meer over een expliciet verbod op een rijpad aan te vragen dat trager is. Wel wil ik geloven dat dat financieel wordt ontraden.
Lorre
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Lorre »

In onze regelmentering wordt er niet gesproken van een minimum snelheid voor verkeer op L2 (andere HST-lijnen ken ik niet als bestuurder)
Wat zijn de vereisten in onze reglementering:
- ETCS aanwezig en werkend
- Werkende GSM-r
- Krachtvoertuig kan op 25 kV rijden
- Max lengte 400 meter

Van snelheid geen sprake, dus voor ons mag MR08, MR96, HLE13, HLE18/19, HLE28 en M7BMX dus de L2 op. In werkelijkheid zie ik het ook niet snel gebeuren dat ze daar een MR08 of MR96 opsturen. Toch heb ik eens gehad dat ik met een max. snelheid van 160 ipv 200 zat op een IC4xx naar Welkenraedt door een verkeerde M6 in de samenstelling en ben ik toch over L2 mogen gaan van traffic control.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Die minimale snelheid is voor ons als treinbestuurder niet zo belangrijk, wat logisch is, die andere minimale voorwaarden zijn belangrijker. Maar dat er bij Infrabel geen wens is om zo’n “trage” trein over zo’n lijn te sturen is niet meer dan begrijpelijk aangezien dergelijk rijpad een grote impact kan hebben. Ter info lijn 2 is niet ontworpen met de gedachte om alle treinen te laten rijden aan 300 km/u, daar werd wel degelijk naar een compromis gezocht omdat men bij het ontwerp al wist dat er ook reguliere IC’s aan 200 km/u over gaan. Dus de bogen van lijn 2 zijn niet perfect voor treinen van 300 of 200 km/u maar ze voldoen wel. Dat heeft enkel te maken met het gevoel van comfort waar ik het over heb. Bij lijn 4 werd daar geen rekening mee gehouden. (Het feit dat daar veel minder bogen zitten is dat ook niet zo belangrijk).
Plaats reactie