Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 03 okt 2023, 20:22 Ze kunnen dit toch niet op de gebrekkige instroom blijven steken?
Waarom niet? Zolang de instroom niet sneller gaat dan de uitstroom van materieel dat einde leven is wordt het probleem erger. Als de instroom een beetje groter is dan de uitstroom, verkleint het probleem langzaamaan. Maar om het volledig op te lossen moet de instroom gedurende lange tijd groter zijn dan de uitstroom. Dat is sowieso niet voor meteen.
De gebrekkige instroom, nu of de afgelopen jaren, is dus een perfect logische uitleg.
Dat pleit de NMBS zeker niet vrij in deze, ze hadden immers de hele situatie beter kunnen voorbereiden om het leed te voorkomen, maar het legt wel uit waarom er vandaag een probleem is.
maarten
Berichten: 343
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door maarten »

Gisteren reed de 979 als enkel stel een slag in de de IC-11. Zelfde stel wat er vrijdag in reed.
pietje
Berichten: 655
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 03 okt 2023, 22:55
overweg13 schreef: 03 okt 2023, 20:22 Ze kunnen dit toch niet op de gebrekkige instroom blijven steken?
Waarom niet? Zolang de instroom niet sneller gaat dan de uitstroom van materieel dat einde leven is wordt het probleem erger. Als de instroom een beetje groter is dan de uitstroom, verkleint het probleem langzaamaan. Maar om het volledig op te lossen moet de instroom gedurende lange tijd groter zijn dan de uitstroom. Dat is sowieso niet voor meteen.
De gebrekkige instroom, nu of de afgelopen jaren, is dus een perfect logische uitleg.
Dat pleit de NMBS zeker niet vrij in deze, ze hadden immers de hele situatie beter kunnen voorbereiden om het leed te voorkomen, maar het legt wel uit waarom er vandaag een probleem is.
Eigenlijk leg je dus uit dat het inderdaad NIET de gebrekkige instroom is waar het probleem echt ligt, maar de gebrekkige voorbereiding door de NMBS.
jan_olieslagers
Berichten: 3568
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Rond 1994 moet er een gelijkaardig verhaal geweest zijn, toen de I11 niet snel genoeg binnenkwamen maar de K3 er wel uitgingen. Men heeft toen voor enkele jaren de K4-rijtuigen gekocht van de SNCF, niet minder dan 84 stuks* Waarom kon dat deze keer niet?


*info van nl.wikipedia
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

ETCS is de grote factor hier. Tegen eind volgend jaar moet alle materieel met ETCS rijden, er moet dus erg hard gewerkt worden om het materieel dat ETCS ingebouwd krijgt, op tijd uit te rusten, de rest gaat er onherroepelijk van tussen. Dat hadden we niet in 1994, en zomaar eventjes tweedehands materieel vinden met ETCS, good luck.
Zouden we de deadline met een jaar kunnen opschuiven? Misschien wel, ik weet niet of er Europese regels zijn die daar moeilijk over doen, al vermoed ik van niet, maar er is een reden voor de versnelde invoering van ETCS, zijn we de ongevallen in Buizingen etc al vergeten?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 04 okt 2023, 07:52 Eigenlijk leg je dus uit dat het inderdaad NIET de gebrekkige instroom is waar het probleem echt ligt, maar de gebrekkige voorbereiding door de NMBS.
De echte fout ligt uiteraard bij Alstom dat te traag levert. Maar als de NMBS er vanuit gaat dat voor het eerst in de geschiedenis een grote levering op tijd gaat zijn is dat lichtjes naïef te noemen. Ze hadden misschien een klein deel M4 in 2020 nog een revisie kunnen geven zodat die als reserve tot 2025 nog beschikbaar hadden geweest, dan waren de problemen in ieder geval kleiner geweest.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 04 okt 2023, 13:22 ETCS is de grote factor hier. Tegen eind volgend jaar moet alle materieel met ETCS rijden, er moet dus erg hard gewerkt worden om het materieel dat ETCS ingebouwd krijgt, op tijd uit te rusten, de rest gaat er onherroepelijk van tussen. Dat hadden we niet in 1994, en zomaar eventjes tweedehands materieel vinden met ETCS, good luck.
Zouden we de deadline met een jaar kunnen opschuiven? Misschien wel, ik weet niet of er Europese regels zijn die daar moeilijk over doen, al vermoed ik van niet, maar er is een reden voor de versnelde invoering van ETCS, zijn we de ongevallen in Buizingen etc al vergeten?
ETCS is pas een factor vanaf december 2025. Tot dan kunnen de M4 en klassiekjes volgens de wet gewoon blijven rijden. Hadden die klassiekjes nog revisies gehad, konden ze nog zeker tot december 2025 rondrijden.
Die revisies zijn de limiterende factor. De ETCS-deadline opschuiven haalt niks uit als het materieel einde kilometers is.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 217
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door TKR »

Als ik het goed voor heb gaat er weer een hele reeks motorstellen ervantussen in 2030, die vermoedelijk vervangen worden door de MS30? Laat ons hopen dat ze niet nog eens dezelfde fout maken...
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 04 okt 2023, 13:50
groentje schreef: 04 okt 2023, 13:22 ETCS is de grote factor hier. Tegen eind volgend jaar moet alle materieel met ETCS rijden, er moet dus erg hard gewerkt worden om het materieel dat ETCS ingebouwd krijgt, op tijd uit te rusten, de rest gaat er onherroepelijk van tussen. Dat hadden we niet in 1994, en zomaar eventjes tweedehands materieel vinden met ETCS, good luck.
Zouden we de deadline met een jaar kunnen opschuiven? Misschien wel, ik weet niet of er Europese regels zijn die daar moeilijk over doen, al vermoed ik van niet, maar er is een reden voor de versnelde invoering van ETCS, zijn we de ongevallen in Buizingen etc al vergeten?
ETCS is pas een factor vanaf december 2025. Tot dan kunnen de M4 en klassiekjes volgens de wet gewoon blijven rijden. Hadden die klassiekjes nog revisies gehad, konden ze nog zeker tot december 2025 rondrijden.
Die revisies zijn de limiterende factor. De ETCS-deadline opschuiven haalt niks uit als het materieel einde kilometers is.
Je kan opnieuw reviseren, maar materieel dat er over een of 2 jaar uitgaat is inderdaad geld over de balk gooien. Toegegeven, ik dacht dat het vanaf begin 2025 was dat ETCS verplicht wordt, dat geeft nog een jaartje respijt. Met nog een jaar uitstel is de berekening misschien wel iets anders...
260689
Berichten: 3375
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

M4 op zich zijn gewone rijtuigen. De stuurrijtuigen daarintegen is idd tot eind 2025 mogelijk. Dus ansich konden ze de M4 een revisie geven en eventueel inzetten als P-treinen Enzo. Maar zoals ze nu met de M5 gaan doen enkel als gesleept en geen trek/duw meer.
ov_wijzer
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ov_wijzer »

Shrek schreef: 04 okt 2023, 13:50
groentje schreef: 04 okt 2023, 13:22 ETCS is de grote factor hier. Tegen eind volgend jaar moet alle materieel met ETCS rijden, er moet dus erg hard gewerkt worden om het materieel dat ETCS ingebouwd krijgt, op tijd uit te rusten, de rest gaat er onherroepelijk van tussen. Dat hadden we niet in 1994, en zomaar eventjes tweedehands materieel vinden met ETCS, good luck.
Zouden we de deadline met een jaar kunnen opschuiven? Misschien wel, ik weet niet of er Europese regels zijn die daar moeilijk over doen, al vermoed ik van niet, maar er is een reden voor de versnelde invoering van ETCS, zijn we de ongevallen in Buizingen etc al vergeten?
ETCS is pas een factor vanaf december 2025. Tot dan kunnen de M4 en klassiekjes volgens de wet gewoon blijven rijden. Hadden die klassiekjes nog revisies gehad, konden ze nog zeker tot december 2025 rondrijden.
Die revisies zijn de limiterende factor. De ETCS-deadline opschuiven haalt niks uit als het materieel einde kilometers is.
Er zijn toch best wel wat Klassieke stellen die nog wel even meekunnen. Waarom moeten die er dan perse eind dit jaar uit? Afgaande op de revisielijst tel ik zeker 22 stellen die er niet perse eind dit jaar uit moeten.....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

ov_wijzer schreef: 04 okt 2023, 19:33 Er zijn toch best wel wat Klassieke stellen die nog wel even meekunnen. Waarom moeten die er dan perse eind dit jaar uit? Afgaande op de revisielijst tel ik zeker 22 stellen die er niet perse eind dit jaar uit moeten.....
Over welke revisielijst heb je het? Het is net omdat klassiekjes al jaren niet meer op revisielijsten staan dat ze nu allemaal weg moeten, dus het zou vreemd zijn moest er plots zo'n lijst bestaan :wink:
ov_wijzer
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ov_wijzer »

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

ov_wijzer schreef: 04 okt 2023, 20:14 Deze lijst: viewtopic.php?p=250529#p250529
Die lijst gaat over de vorige revisie maar zegt toch niets over de nood aan een volgende revisie? Het aantal gereden kilometers, versleten onderdelen, roestvorming,... zijn allemaal factoren die meespelen en waarover die lijst helemaal niets zegt.
desirootje
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 04 okt 2023, 09:28 Rond 1994 moet er een gelijkaardig verhaal geweest zijn, toen de I11 niet snel genoeg binnenkwamen maar de K3 er wel uitgingen. Men heeft toen voor enkele jaren de K4-rijtuigen gekocht van de SNCF, niet minder dan 84 stuks* Waarom kon dat deze keer niet?


*info van nl.wikipedia
Het zou moeilijk zijn, sinds we geen EMU/DMU's willen sinds de treinbestuurders ze dan ook nog moeten leren, dan blijven enkel getrokken treinen over. Maar we hebben ook niet zo een grote overmaat aan locomotieven, dus dat moeten we ook regelen, traxxen en eurosprinters van goederenoperatoren mss sinds er hopelijk weinig genoeg verandert is aan de locs tussen de verschillende operatoren. Ze moeten ook al in België actief zijn geweest, anders zit er geen TBL1+ op, de rijtuigen mogen dan wel Italiaans zijn of zo sinds die enkel 3kV moeten lusten.
We zouden mss de Bibi's kunnen lenen voor ritten door de depots die naar Lille rijden om zo een paar MR96's en mss enkele andere (mss dat de L Mouscron-Quévy of IC Brugge-Kortrijk met Bibi's gereden kan worden, idk ik weet niet welke depots welke ritten doen) los te krijgen maar in hoezeer dat gaat helpen en of de SNCF daarmee akkoord gaat weet ik niet
Plaats reactie