maarten schreef: ↑23 nov 2023, 09:57
Hadden ze die trein niet naar Aken kunnen verlengen? Komt net voor de IC-01 in Verviers aan en kan dan in aansluiting daarop naar Aken rijden. Dan ben je een half uur eerder in Aken, dan haal je net niet de RE1 maar je komt wel ruim op tijd voor de RE 9 die je anders op 4 minuten na mist.
Dat zou echt ideaal zijn geweest, je behoudt dan de goede aansluiting op IC01 en hebt tegelijk een overstapvrije verbinding Aken - Luik.
Kost wel 2 combinaties met stuurstandrijtuigen extra, weet niet of die er zijn. En voor het weekend moet je iets anders verzinnen, dan rijdt de tweede S41 niet tussen Luik en Verviers.
maarten schreef: ↑23 nov 2023, 09:57
Hadden ze die trein niet naar Aken kunnen verlengen? Komt net voor de IC-01 in Verviers aan en kan dan in aansluiting daarop naar Aken rijden. Dan ben je een half uur eerder in Aken, dan haal je net niet de RE1 maar je komt wel ruim op tijd voor de RE 9 die je anders op 4 minuten na mist.
Dat zou echt ideaal zijn geweest, je behoudt dan de goede aansluiting op IC01 en hebt tegelijk een overstapvrije verbinding Aken - Luik.
Kost wel 2 combinaties met stuurstandrijtuigen extra, weet niet of die er zijn. En voor het weekend moet je iets anders verzinnen, dan rijdt de tweede S41 niet tussen Luik en Verviers.
Worden er grote aansluitingen kapot gemaakt als je dan Hasselt - Verviers rijdt op de tijd dat je nu Luik - Aken gaat rijden? Me dunkt dat die vervoersstroom klein is.
Dus op de tijd van Hasselt - Verviers rij je Luik - Aken en op de tijd van Luik - Aken rij je Hasselt - Verviers. Dan los je het probleem van de extra combinaties op.
De vraag is dus eigenlijk waarom die treinen niet elk een half uur later kunnen rijden.
Ze kunnen op eigen kracht van Aachen Hbf naar België rijden, en zonder reizigers is dat toegelaten. Er ontbreken alleen nog veel stempels en handtekeningen om een volledige toelating te krijgen.
Was het probleem niet dat de klassiekjes de enige motorstellen waren met een interne koppeling die toegelaten was in Duitsland?
Dat meen ik toch eens opgevangen te hebben.
FLV-FGSP schreef: ↑22 nov 2023, 20:52
Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
TKR schreef: ↑23 nov 2023, 12:14
Was het probleem niet dat de klassiekjes de enige motorstellen waren met een interne koppeling die toegelaten was in Duitsland?
Dat meen ik toch eens opgevangen te hebben.
Ik heb altijd gehoord dat de Duitsers alleen het oudst mogelijke materieel (JH-klassiekjes dus) willen binnenlaten uit vrees voor te veel concurrentie
TKR schreef: ↑23 nov 2023, 12:14
Was het probleem niet dat de klassiekjes de enige motorstellen waren met een interne koppeling die toegelaten was in Duitsland?
Dat meen ik toch eens opgevangen te hebben.
Ik heb altijd gehoord dat de Duitsers alleen het oudst mogelijke materieel (JH-klassiekjes dus) willen binnenlaten uit vrees voor te veel concurrentie
Dat heb ik nog nooit gehoord. Maar heeft de NMBS dan toelating voor ander, nieuwer materieel aangevraagd, die dan om niet-technische redenen is geweigerd?
FLV-FGSP schreef: ↑22 nov 2023, 20:52
Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
Snelheid is voor GoVolta geen topprioriteit.
Waarom dan niet GoVolta het onregelmatige en trage pad geven, eventueel langs lijn 27B,...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Portbou schreef: ↑23 nov 2023, 19:17
Snelheid is voor GoVolta geen topprioriteit.
Waarom dan niet GoVolta het onregelmatige en trage pad geven, eventueel langs lijn 27B,...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Zeker sinds ze niet eens willen stoppen in Mechelen, Mechelen missen kan geen kwaad...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Inderdaad. Maar het schijnt gebruikelijk te zijn om voorrang te verlenen aan internatonale diensten, in het Gentse hebben ze dat toch ook ondervonden, recentelijks?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Portbou schreef: ↑23 nov 2023, 19:17
Snelheid is voor GoVolta geen topprioriteit.
Het is niet omdat het geen hogesnelheidstrein is, en hun route al lang wachttijden heeft, dat je ze zomaar nog een vertraging om de oren kunt lappen.
Waarom dan niet GoVolta het onregelmatige en trage pad geven, eventueel langs lijn 27B,...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Ik vind het nuttiger om (internationale) langeafstandsverbindingen die extra mogelijkheden toevoegen, voorrang te geven bij de treinpaden.
Eén afwijking per dag waar moet overgestapt worden van een van de vele treinen naar Antwerpen op een van de vele verbindingen door de Noord-Zuidverbinding, is helemaal niet zo erg.