beoordeling reizigersmaterieel

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door overweg13 »

In Knack van deze week staat een interessante bijdrage van Stijn Tormans en Ann Eysermans, allebei treinspotters sinds hun kinderjaren: Het rapport van de treinspotters. Alle huidige rijtuigen en stellen worden beoordeeld door kennelijke kenners. De quotering gaat van 1/10 voor de desiro's tot 10/10 voor de I6. Ik kon me alvast grotendeels in de beoordelingen terugvinden.
Met vriendelijke groet

overweg13
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door jotie »

Dank voor de tip!

Ik haal er twee quotes uit, die ik ten volle onderschrijf:

1. "Bon, de M6 nu. Die krijgt betere punten, al is het ook daar ongezelligheid troef: alsof je in een aftandse dokterswachtzaal in Roemenië bent beland." Zo'n dokterswachtzaal zag ik (gelukkig) nog nooit, maar ik kan me voorstellen dat die toch nog een tikkeltje meer charme vertoont dan een M6. Mon dieu, wat zijn dat inspiratieloze gedrochten!

2. "Mijn treinhart bloedt omdat de NMBS altijd de verkeerde treinen uit roulatie haalt." Met weemoed denk ik aan de heerlijk zachte stof van de eerste klasse in een klassiek stelletje. Zéker 's winters. Bij voorkeur in de avonduren, doorbollen tot quasi het einde van de dienst. Teleurgesteld aankomen en met veel tegenzin uitstappen op het bestemmingsstation omdat dan alleen de koude nacht wachtte.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door groentje »

Die dingen waren wel stofnesten, en hoe gezellig ze ook waren in de winter, zo onaangenaam muf waren ze in de zomer. Ik begrijp de nostalgie, maar om nou te zeggen dat ik de klassiekjes zwaar ga missen...
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door Wouterh12 »

Ik kan het artikel niet lezen, maar de geciteerde stukken laten het ergste vermoeden. Stellen met "karakter" krijgen goede punten en de Desiro krijgt 1/10. Onlangs met een Desiro van Brugge naar Mechelen gereden, en dat was een pak comfortabeler dan dezelfde rit met een break.

En de M6 is zowat het beste materiaal dat de NMBS heeft, een goede combinatie van ruimte, capaciteit en comfort.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door pmuy »

Wat mij betreft koopt de NMBS de laatste decennia wel goede treinen aan (M6, M7, Desiro), maar laat het steken vallen bij het ontwerpen van het interieur. Zeker de M6 en M7 zijn technisch uitermate aangename treinen: zeer stil, goede rijligging, grote vensters op beide verdiepingen, brede deuren, aangename temperatuur in elk seizoen... Stukken beter dan de Nederlandse VIRM, vind ik. De stoelen zijn helaas zo spartaans als het maar kan. Harde, lage, rechtopstaande banken. Nodigt helemaal niet uit om langer dan een uur mee te reizen. Het interieur van een M7 ziet er mooier uit, maar blijft naar mijn mening ondermaats qua comfort in vergelijking met treinen uit het buitenland.

Bij de Desiro is dat eigenlijk hetzelfde. De Oostenrijkse Desiro's zijn wat mij betreft comfortabeler dan om het even welk materieel de NMBS op dit moment inzet. Desondanks blijven het stille en vlotte treinen.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door trainfan03 »

Wouterh12 schreef: 17 apr 2024, 21:48 Ik kan het artikel niet lezen, maar de geciteerde stukken laten het ergste vermoeden. Stellen met "karakter" krijgen goede punten en de Desiro krijgt 1/10. Onlangs met een Desiro van Brugge naar Mechelen gereden, en dat was een pak comfortabeler dan dezelfde rit met een break.

En de M6 is zowat het beste materiaal dat de NMBS heeft, een goede combinatie van ruimte, capaciteit en comfort.
Ik krijg inderdaad dezelfde vibe. Ik zou een Desiro toch veel meer geven dan een 1/10, nu ook geen 10/10, maar toch minstens een 8/10. Het is misschien niet de comfortabelste, maar het is een vlotte & stille trein met een meestal goed functionerend & uitgebreid RIS, wat van niet veel andere treintypes gezegd kan worden.
TKR
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door TKR »

Op zich is de Desiro zeker geen slecht materieel; Wat we wel kunnen zeggen is dat NMBS ze het interieur heeft gegeven voor S-treinen en ze dan misbruikt op IC verbindingen.


Als ik die 2 aangehaalde punten lees denk ik dat ik het artikel niet hoef te lezen... M6 is inderdaad uiterst goed materieel, en de klassiekjes horen al lang in een museum te staan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door overweg13 »

In het artikel gaat het over gezelligheid en dat uit zich in bekleding, aangename verlichting, kleuren, NIET over technische kwaliteiten. En dan zijn de scores terecht begrijpelijk. Overigens is het lovenswaardig dat Jotie geprobeerd heeft om een beeld te schetsen van de toonaard van het artikel a.h.v. 2 uittreksels, maar dat anderen daar dan op voortborduren om het hele artikel te beoordelen, lijkt me toch een ernstige lees- en denkfout. Een papieren tijdschrift kopen - zelfs als er een artikel in voorkomt dat de moeite waard zou kunnen zijn - is blijkbaar al te veel gevraagd: pas dan zou men het 3 pagina's lange prentje met recht kunnen beoordelen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de 2 (oudere) trainspotters perfect kan volgen. De laatste keer dat ik nog aangenaam verrast werd door nieuw materieel, was met de invoering van de breaks in de jaren 1980! Later ben ik bij elke kennismaking (zwaar) ontgoocheld ben geweest, precies omdat het allemaal zo een koude bedoening is geworden. Nu, na enkele jaren raak je wel gewend - ook een hond raakt gewend aan zijn slagen, zei men vroeger - maar de warmte van het oude materieel voel ik nooit meer...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door Steve »

En de M7 dan? Die vind ik naar hedendaagse normen nu eens echt aangenaam en "gezellig", en in 1e klas heb je al helemaal dat gevoel van luxe zoals je die al tientallen jaren niet meer had gehad. Volledig eens dat de stoelen er vrij recht in staan (wat vooral in de 2-zitjes vervelend is door de tegelijkertijd beperkte beenruimte), maar het ging dus over de gezelligheid... :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door Steven »

De M7 zijn mij iets te recht dat is een feit, ze zijn zelfs rechter dan deze van een desiro volgens mijn (tegenwoordig lastige) rug. Een beetje meer achterover had niet erg geweest, in tegendeel. Dus bij deze kan ik zeggen dat de M6 betere stoelen heeft dan de M7.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door overweg13 »

Het lijkt er misschien op alsof ik Knack wil promoten, maar ook nu staat er een interessant artikel in, dat zelfs enigszins aansluit bij deze draad: Bol.com is de grootste vijand van de goede smaak. Het is een interview met Axel Enthoven, ontwerper, waarin ook ruim aandacht geschonken wordt aan het ontwerpen van treinen, trams, bussen en stations.
Het interview eindigt als volgt: Van de Velde was al een designer toen dat woord nog niet bestond. Die moeide zich met alles bij het spoor: van het bestek tot de wc-rollen, van de stoelen tot de bagagerekken. Ik heb gezegd tegen NMBS-baas Sophie Dutordoir dat ze weer een designteam moet aanstellen, zoals het Nederlandse Spoor er ook een heeft. Ze zal het wellicht niet doen, maar als ze van gedacht verandert: ik ben kandidaat. Alleen om die job te kunnen doen, beslis ik om niet dood te gaan.
Ter info: Enthoven is 77...
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door jpvdveer »

Daar kan ik mij 100% in vinden.

Voor de liefhebbers: het boek "Treinen ontwerpen bij de Nederlandse Spoorwegen 1970-2015" van Niels Greif, die 45 jaar bij NS Design heeft gewerkt, is schitterend. Gaat natuurlijk vooral over de voorbije periode waarin NS materieel geheel zelf ontwierp, maar is desondans zeer interessant. Ook aandacht voor kunst in de trein.

https://www.bol.com/be/nl/p/treinen-ont ... 069022988/
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door Wouterh12 »

overweg13 schreef: 18 apr 2024, 08:42 In het artikel gaat het over gezelligheid en dat uit zich in bekleding, aangename verlichting, kleuren, NIET over technische kwaliteiten. En dan zijn de scores terecht begrijpelijk. Overigens is het lovenswaardig dat Jotie geprobeerd heeft om een beeld te schetsen van de toonaard van het artikel a.h.v. 2 uittreksels, maar dat anderen daar dan op voortborduren om het hele artikel te beoordelen, lijkt me toch een ernstige lees- en denkfout. Een papieren tijdschrift kopen - zelfs als er een artikel in voorkomt dat de moeite waard zou kunnen zijn - is blijkbaar al te veel gevraagd: pas dan zou men het 3 pagina's lange prentje met recht kunnen beoordelen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de 2 (oudere) trainspotters perfect kan volgen. De laatste keer dat ik nog aangenaam verrast werd door nieuw materieel, was met de invoering van de breaks in de jaren 1980! Later ben ik bij elke kennismaking (zwaar) ontgoocheld ben geweest, precies omdat het allemaal zo een koude bedoening is geworden. Nu, na enkele jaren raak je wel gewend - ook een hond raakt gewend aan zijn slagen, zei men vroeger - maar de warmte van het oude materieel voel ik nooit meer...
Jij hebt zelf de eerste bijdrage geschreven, en dat loog er niet om: "Het rapport van de treinspotters. Alle huidige rijtuigen en stellen worden beoordeeld door kennelijke kenners. De quotering gaat van 1/10 voor de desiro's".
En dan wat Jotie schreef: "Mijn treinhart bloedt omdat de NMBS altijd de verkeerde treinen uit roulatie haalt." Met weemoed denk ik aan de heerlijk zachte stof van de eerste klasse in een klassiek stelletje. "
Nergens is er sprake van dat het artikel louter over de "gezelligheid" gaat. Sterker nog, het correcte rapport van "de treinspotter/kenner" voor de Desiro is 1/10, en jij kan je daar naar eigen zeggen grotendeels in vinden. Bovendien neemt de NMBS de verkeerde treinen uit roulatie, waarbij kennelijk het klassiekje dus niet uit roulatie had mogen gehaald worden volgens het citaat van Jotie (en wat zijn de "juiste treinen om uit roulatie te halen" dan wel, de Desiro vermits die een welverdiende 1/10 krijgt?).

Als het de bedoeling was om het artikel en het magazine te verkopen, dan was het dus een ernstige denkfout om de eerste bijdrage te schrijven zonder te vermelden dat het artikel (zogezegd) alleen maar om de gezelligheid gaat en dus niet om een beoordeling door "treinspotters/kenners" (de gemiddelde kenner baseert zich vermoedelijk niet uitsluitend of zelfs grotendeels op de gezelligheid van het interieur). Al doet het citaat over "verkeerde treinen uit roulatie" vermoeden dat het artikel veel verder gaat dan je nu beweert, tenzij de auteur(s) het logisch vinden dat de NMBS dergelijke beslissingen alleen zou moeten nemen op basis van de subjectieve gezelligheid van het interieur en dat technische kwaliteiten daar geen rol in zouden mogen spelen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door overweg13 »

Heb je het artikel gelezen?
Met vriendelijke groet

overweg13
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: beoordeling reizigersmaterieel

Bericht door Wouterh12 »

Nee, een artikel dat kennelijk een subjectieve beoordeling geeft van de gezelligheid van het interieur van treinstellen is voor mij geen voldoende motivatie om die Knack te kopen. Beoordelingen van stellen, al dan niet op gezelligheid, kan ik hier ook lezen, gratis en met discussie/interactie.

Hetzelfde geldt als het om een ruimere beoordeling gaat, maar waarbij de Desiro 1/10 krijgt.

Als er in het artikel iets anders staat, is dat totaal niet zo overgekomen op basis van de eerste bijdrages of uw meer recente.
Plaats reactie