Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door BlackEagle »

Om de discussie over al dan niet splitsen in Dendermonde wat te objectiveren, heb ik eens naar de stiptheid van de IC-26 Sint-Niklaas-Brussel-Tournai gekeken.

De gemiddelde stiptheid van alle IC-relaties voor de periode januari 2022-maart 2024 bedroeg 86,2%.

De top 5 meest stipte IC-relaties waren:
1. IC-16 (2100) Arlon-Luxemburg met 95,3% (de pendel dus, niet de lange IC-verbinding)
2. IC-24 (5700) Charleroi-Ottignies-Leuven met 94,6% (rijdt pas vanaf december '23)
3. IC-32 (800) Brugge-Kortrijk met 93,6%
4. IC-04 (19700) Kortrijk-Lille met 93,1% (de pendel dus, niet de lange IC-verbinding)
5. IC-23B (2800) Brussels Airport-Gent-Knokke met 91,8%

De top 5 minst stipte IC-relaties waren:
1. IC-14 (1700) Quiévrain-Brussel-Landen met 74,6%
2. IC-15 (4900) Antwerpen-Hasselt met 79,4%
3. IC-19 (900) Lille-Charleroi-Namur met 79,6%
4. IC-26 (3200) Tournai-Brussel-Sint-Niklaas met 80,9%
5. IC-07 (2000) Charleroi-Brussel-Essen met 81,2%

De verbinding Waasland-Brussel-Tournai is dus de op drie na minst stipte verbinding van het net, en vijf procentpunten slechter dan het gemiddelde. Enkel de verbinding Quiévrain-Landen (ook met enkelspoorsectie op het einde en passage NZV), de nieuwe Antwerpen-Hasselt (op Montzenroute en via ongelijkvloerse vertakkingen Y Aarschot en Y Nazareth bij Lier) en de Waalse as Lille-Namur (lange verbinding met passage aan drukke stations Tournai, Mons, La Louvière-Sud en Charleroi, nog impact van de werken in Mons?) gaan voor. Het lijkt mij dat heel wat van de vertragingen veroorzaakt of verergerd worden door de problemen van de dwarsing van het oostelijke rooster van Dendermonde, de lange enkelspoorsecties Dendermonde-Zele en Zele-Lokeren en de kruising in Lokeren.
groentje
Berichten: 7279
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

Tegelijkertijd doen ze het nauwelijks slechter dan de IC-07, blijkt uit je cijfers, waar kruisingen van het rooster amper een rol spelen, er geen secties enkelspoor zijn...
Ik zou toch nog steeds voorzichtig te zijn om de conclusie te trekken dat de kruising hier de grote boosdoener is, ik vermoed dat het enkelspoor van L57 een belangrijkere rol speelt, en zelfs het drukke verkeer op L.59 de verbinding parten speelt, de IC uit Gent zal in Lokeren vaak voorrang krijgen, zou ik vermoeden. Brussel-Halle is ook een knelpunt.
Vooral, de vraag is er, vandaag toch, voor een trein met een behoorlijke capaciteit, maar wat wanneer de meeste reizigers uit Lokeren en St-Niklaas wegvallen? Een paar gemiste aansluitingen in Dendermonde die hen op de stoptrein dwingt, en die rijden in het vervolg altijd naar Antwerpen en Gent, waar ze daar de drukte verhogen.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

Lukas schreef: 16 apr 2024, 21:32 Hoi,

Ik vind het ook jammer dat er in het weekend nog altijd geen vlotte overstap is tussen de S10 uit Jette en Ternat en de IC treinen reeks 22XX uit Brussel en dit in het station van Denderleeuw...Ik heb het al een aantal keer voor gehad dat de IC trein net vertrok toen ik met de S10 aankwam in Denderleeuw wat echt heel frustrerend is...

Deze situatie had ook moeten aangepakt worden met de dienstregeling van 2025.

Lukas
Ik zie niets veranderen in Denderleeuw totdat het station vernieuwd is of L161 verdubbelt is. Die slechte aansluitingen zijn daar al de gewoonte voor zo lang dat ik er op let. Wanneer de S4 en hopelijk uiteindelijk de S10 verdubbelt wordt zie ik ze pas foefelen met de rijpaden...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steve »

Misschien anekdotisch in het geheel maar toch tekenend: IC 3230 is deze ochtend om 8 u koudweg afgeschaft in Dendermonde, nadat het vertrek de hele tijd uitgesteld was geweest. Het volk van 10 M7 moest zich noodgedwongen in de 2 Desiro's van de (veel later) erop volgende S3 proppen, terwijl die uit zichzelf al goed vol zitten bij aankomst in Brussel. Geen idee wat er precies gebeurd is, maar ik durf te vermoeden dat een probleem bij de frontwissel een rol zal hebben gespeeld. En zoiets reflecteert zich nog niet eens in de hierboven getoonde (slechte) stiptheid aangezien afgeschafte treinen daar nog steeds niet in meegeteld worden...
groentje schreef: 17 apr 2024, 15:02 Ik zou toch nog steeds voorzichtig te zijn om de conclusie te trekken dat de kruising hier de grote boosdoener is, ik vermoed dat het enkelspoor van L57 een belangrijkere rol speelt, en zelfs het drukke verkeer op L.59 de verbinding parten speelt, de IC uit Gent zal in Lokeren vaak voorrang krijgen, zou ik vermoeden.
Zit zeker iets in, maar ook die "problemen" los je indirect op door een beperking tot Dendermonde. S-materieel à la Desiro zal zich logischerwijs ook iets flexibeler kunnen inpassen in dat drukke verkeer en het stoptreinachtige patroon dan een logge M7-stam.
groentje schreef: 17 apr 2024, 15:02 Vooral, de vraag is er, vandaag toch, voor een trein met een behoorlijke capaciteit, maar wat wanneer de meeste reizigers uit Lokeren en St-Niklaas wegvallen? Een paar gemiste aansluitingen in Dendermonde die hen op de stoptrein dwingt, en die rijden in het vervolg altijd naar Antwerpen en Gent, waar ze daar de drukte verhogen.
De beperking tot Dendermonde zal wellicht zeker 2 volledige M7-stammen uitsparen, die op hun beurt zeer nuttig elders ingezet kunnen worden - en waarom niet op Antwerpen - Brussel. Qua frequentie kun je daar moeilijk beter doen dan nu, maar qua materieelinzet is (zeker op de semi-directe IC's) nog heel wat marge mogelijk.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door HLE18 »

BlackEagle schreef: 17 apr 2024, 10:39 Het lijkt mij dat heel wat van de vertragingen veroorzaakt of verergerd worden door de problemen van de dwarsing van het oostelijke rooster van Dendermonde, de lange enkelspoorsecties Dendermonde-Zele en Zele-Lokeren en de kruising in Lokeren.
Enkelspoor en kruisen kan de vertraging doen oplopen maar als alles op tijd was dan is er geen probleem. De vraag is dus ook: waarom hebben treinen zo dikwijls enkele minuten vertraging?

Ook de keuze van het spoor waar de trein komende van Brussel aankomt kan volgens mij soms al problemen oplossen, nu komt die dikwijls op spoor 2 terwijl op hetzelfde moment de trein uit Sint-Niklaas naar perron 1 aan het rijden is. Als men die uit Brussel nu eens op spoor 5 ofzo laat aankomen dan kunnen beide treinen tegelijk vlot binnen rijden, de L-trein Mechelen-Gent kan binnen rijden en het sein voor Gent-Mechelen kan al open gezet worden zodat deze ook vlot kan binnen rijden. De trein naar Sint-Niklaas moet pas om .7 weer vertrekken en tegen die tijd zijn alle andere treinen al weer vertrokken en is het kruisen minder een probleem.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Portbou »

Steve schreef: 17 apr 2024, 15:21 Geen idee wat er precies gebeurd is, maar ik durf te vermoeden dat een probleem bij de frontwissel een rol zal hebben gespeeld.
Steve schreef: 17 apr 2024, 15:21 en waarom niet op Antwerpen - Brussel. Qua frequentie kun je daar moeilijk beter doen dan nu, maar qua materieelinzet is (zeker op de semi-directe IC's) nog heel wat marge mogelijk.
Hoeveel herbenuttigingstijd ga je die M7's dan geven in Antwerpen en Brussel ? Want daar is ook een frontwissel nodig.

Wat ik bedoel : Verbindingen doorknippen is één oplossing... Problemen met frontwissel wegwerken is een betere.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steve »

Ongetwijfeld (veel) meer dan die 10 minuten in Dendermonde, want anders is er ook geen enkele marge om eventuele vertragingen in te halen. Maar dat kun je dus niet doen midden op het traject, zelfs die 10 minuten zijn proportioneel al een flink tijdverlies.
ronny
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ronny »

groentje schreef: 16 apr 2024, 16:17 Maar als je kan blijven zitten, daar hebben veel reizigers best wel 5-10 extra reistijd voor over.
Als je rechtstreeks wil vanuit St-Niklaas kan men de P7087 wijzigen van St-Niklaas-Leuven in een Sint-Niklaas - Mechelen -Brussel.
jan_olieslagers
Berichten: 3523
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jan_olieslagers »

Daar zouden ze in Klein-Brabant ook veel klanten kunnen mee maken. (Bornem, Puurs, ...)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steve »

Daar creëer je grotendeels dezelfde problemen mee als in Dendermonde: een verplichte frontwissel midden in het traject (in een station waar er nog een stuk minder perroncapaciteit is), heel wat kruisingen, en je kunt er ondanks die kruisingen enkel verder op L27. Het enige wat enigszins zou kunnen werken voor Lokeren en Sint-Niklaas is de zogeheten Dampoort-express, al toont de recente heisa aan dat ook dat rijpad op L50A niet bepaald gevrijwaard is.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Die P-trein zou ook via Muizen en Hofstade kunnen gaan, maar dat is tijdrovend.
Voor de Dampoortexpres zou er volgens recente geruchten vanaf december weer een rijpad zijn dat lijkt op het vroegere.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steve »

FLV-FGSP schreef: 17 apr 2024, 22:39 Die P-trein zou ook via Muizen en Hofstade kunnen gaan, maar dat is tijdrovend.
Klopt, en komt ook dan weer op L27 uit. Vooral bruikbaar dus richting L26, al zit ook die aardig vol tegenwoordig en zitten de reizigers uit het Waasland daar nog minder op te wachten na eerst de omweg via Muizen te hebben ondergaan.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Steve schreef: 17 apr 2024, 22:34 Het enige wat enigszins zou kunnen werken voor Lokeren en Sint-Niklaas is de zogeheten Dampoort-express, al toont de recente heisa aan dat ook dat rijpad op L50A niet bepaald gevrijwaard is.
Ik vraag mij eigenlijk oprecht af of het geen optie is om dit tot een vaste verbinding te maken, weliswaar tot Brussel-Zuid maar (met de al redelijk vol zittende NZV, dan hebben Lokeren & Sint-Niklaas nog steeds een rechtstreekse naar het Brusselse en zijn er geen frontwissels of gekke roosterkruisingen)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Portbou »

ronny schreef: 17 apr 2024, 21:39
groentje schreef: 16 apr 2024, 16:17 Maar als je kan blijven zitten, daar hebben veel reizigers best wel 5-10 extra reistijd voor over.
Als je rechtstreeks wil vanuit St-Niklaas kan men de P7087 wijzigen van St-Niklaas-Leuven in een Sint-Niklaas - Mechelen -Brussel.
Ik denk dat vooral Lokeren en Zele een rechtstreekse verbinding met Brussel zouden moeten behouden.
Vanuit Sint-Niklaas is de route via Dendermonde al vrij lang in vergelijking met de andere - minstens even frequente - routes.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Portbou »

Steve schreef: 17 apr 2024, 19:53 Ongetwijfeld (veel) meer dan die 10 minuten in Dendermonde, want anders is er ook geen enkele marge om eventuele vertragingen in te halen. Maar dat kun je dus niet doen midden op het traject, zelfs die 10 minuten zijn proportioneel al een flink tijdverlies.
Ik was niet erg duidelijk.
Mijn punt is : een frontwissel lijkt me een basisfunctionaliteit voor een trein. Als dat niet goed werkt moet de trein terug naar de fabrikant om verbeterd te worden.

Wat is anders het volgende ?
Alle stations bergop aanleggen omdat de remmen van de nieuwste treinen niet goed werken ?
Plaats reactie