Kunnen ze direct de IC-lijn 35 (IC direct) 9200 Rotterdam-Brussel en de EC (weet niet of deze een lijnnummer heeft of treinserie) Brussel-Paris aan elkaar doorkoppelen
De nieuwe EC naar de Franse hoofdstad werkt met plaatsreservering. Dat wordt dan wel een moeilijke zaak tenzij je al die Nederlanders zonder reservatie in Brussel van de trein gooit, maar dat lijkt mij toch niet de bedoeling.
Hoezo een moeilijke zaak? Er zijn toch wel meer treinen die slechts op een deeltraject reserveringsplicht hebben. Mij schieten zo gauw te binnen: de EC/Railjet München-Verona (reserveringsplicht Brenner-Verona als ik het me goed herinner), EC Berlijn-Polen (reserveringsplicht Frankfurt/Oder-Polen), en überhaupt alle internationale langeafstandstreinen van/naar Duitsland deze zomer (reserveringsplicht enkel op het grenstraject, en waarschijnlijk tevens binnen Nederland) uitgezonderd die richting Zwitserland.
Ikzelf ga wel de gewone IC nemen vanuit Brussel om te reizen naar Mons. De ICT vanuit Gent naar Cambron-Casteau (en Mons) via Denderleeuw en Geraardsbergen en Ath rijdt toch niet meer in de toeristische periode sinds vorig jaar.
Olivier_Doorne schreef: ↑24 mei 2024, 13:54
Ik vermoed dat de IC534 (Eupen-Oostend) onderweg is met in 1 HLE18 en 4 I11/10 ipv 2 HLE18's + 4 I10/11 +6M7
P 8400 vandaag maar met 1 "stel", dus 2 M4 omkaderd door 2 M7. Tot overmaat van ramp leek de TB alvast in Brussel-Noord ook nog eens uit te gaan van de voorziene samenstelling van 8 rijtuigen, waardoor de trein veel te ver op het perron stond en de chaos nog groter was. Tientallen mensen op het perron achtergebleven.
Kan het zijn dat je spreekt over de 5115/8401 en niet de 5114/8400, bij mijn weten is de 8401 met M7 + M4?
In de ochtend klopt is normaal de 7400/5129 met M7 en de 8401/5130 met M7 + M4
Wel degelijk de 8400. Afgaand op Haltelink bestaat die vrij willekeurig uit ofwel uniform M7 ofwel M7+M4, maar in ieder geval veel meer dan het ministammetje dat vandaag in volle spits verscheen.
Steve schreef: ↑21 mei 2024, 19:13
- Grote verrassing: op Luik - Aachen zouden de klassiekjes terugkeren, ter vervanging van de HLE 18 +I11 die ze er nog maar net vervangen hadden. Benieuwd wat daar achter zit en hoe het verder zal evolueren, want een toekomstgerichte inzet kun je dat niet meteen noemen...
Op basis van digitale informatiebronnen, waaronder de NMBS website, was daarna gisteren noch vandaag iets van te merken. Nog steeds HLE 18 + I11/I10.
Overigens reed trein 2408 Brussel - Luik vanmorgen met M4 (geduwd door 21 of 27, niet kunnen zien), net als in eerdere weken. Ik had gedacht dat er per 9 juni wellicht meer M7 op deze verbinding zou kunnen gaan rijden maar dat lijkt dus niet zo te zijn. Het blijft vooralsnog dus mogelijk om M4 in reguliere IC-treinen te zien.
jpvdveer schreef: ↑10 jun 2024, 09:25
Overigens reed trein 2408 Brussel - Luik vanmorgen met M4 (geduwd door 21 of 27, niet kunnen zien), net als in eerdere weken. Ik had gedacht dat er per 9 juni wellicht meer M7 op deze verbinding zou kunnen gaan rijden maar dat lijkt dus niet zo te zijn. Het blijft vooralsnog dus mogelijk om M4 in reguliere IC-treinen te zien.
De reeks 24xx rijdt achter mijn tuin in Bosvoorde. Il zal het proberen te volgen. Op te merken valt dat 2408 in feite uit Tournai als P-verbinding komt, net als de 2409 als ik het goed snap. Buiten deze 2 diensten zijn/waren er nog andere treinen die met M4 voorzien zijn (oa 2418)