Modernisering M5

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering M5

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef: Trouwens als ik me niet vergis hebben alle dubbeldekkers die op HSL mogen rijden enkele deuren en geen dubbele deuren zoals de M6, enkele deuren = minder op en afstapcapaciteit.
Dat valt nog wel mee. Bij de IC2000 is de deur breed genoeg dat er twee personen tegelijkertijd kunnen instappen. Met twee deuren per kant betekent dit een grotere instapcapaciteit dan I11...
maar het blijven enkele deuren, die zijn beter te vergrendelen dan deuren van een M6 en dan nog rekening houden met de max snelheid van 300KM/U van kruisende treinen (niet met de 200 van de trein zelf)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Modernisering M5

Bericht door Bordensteker »

Robin schreef:de nieuwe M5 die hebben geen afgeronde ramen vanboven, dan moeten ze de kast aanpassen wat ze dus niet gaan doen.
Robin schreef dit al op 19 december en het lijkt me inderdaad het beste herkenningspunt aan de buitenzijde: de bovenverdieping heeft schuinstaande maar op zich geheel vlakke ramen. Zonder knik erin zoals M6 die heeft.
Oftewel: de knik in de zijwand zit bij M5 (ongewijzigd) ONDER de ramen van de bovenverdieping.

Zie maar op de interieurfoto's op pagina 2 van dit topic.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Modernisering M5

Bericht door Treinenman »

Die trein op de foto van december was inderdaad een M6, heb die daarstraks (11u) zien rijden richting Turnhout, voorheen was dit M5. De stuurstand was die van M6. Volgens OP DE BAAN oktober 2008 zouden de eerste gemoderniseerde M5 al van 14 december 2008 rijden, dus dat was fout.
De trein is altijd een beetje reizen.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Modernisering M5

Bericht door poyaud »

Het eerste ( of 1 van de eerste) gemoderniseerde M5 rijtuig is toegekomen in Mechelen . Staat mooi weggestopt in een proefbox voor hoogspanningsproeven .
Zeer mooi resultaat , mooie afwerking , mooie ramen , enz.
op de bouwplaat aan de trappen staat (Bombardier)
Interieur alla M6 , juist de trappen binnen zijn mooi afgewerkt met glazen wand.
Afbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering M5

Bericht door Robin »

poyaud schreef:Het eerste ( of 1 van de eerste) gemoderniseerde M5 rijtuig is toegekomen in Mechelen . Staat mooi weggestopt in een proefbox voor hoogspanningsproeven .
Zeer mooi resultaat , mooie afwerking , mooie ramen , enz.
op de bouwplaat aan de trappen staat (Bombardier)
Interieur alla M6 , juist de trappen binnen zijn mooi afgewerkt met glazen wand.
kon je dat vanmorgen niet zeggen dan kon ik ook gaan zien :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Presario

Re: Modernisering M5

Bericht door Presario »

Iemand die ambitie heeft op foto's te trekken :)?
Bastiaan

Re: Modernisering M5

Bericht door Bastiaan »

Graag, alleen de reisafstand werkt een beetje tegen :P
Wover

Re: Modernisering M5

Bericht door Wover »

Ben ik nu zo mis, of stond hier eergisteren nog een post van Robin dat hij foto's had en ze "morgen" (-> gisteren dus) zou online zetten?

Of is het u van hogerhand verboden :P?
Dietrich

Re: Modernisering M5

Bericht door Dietrich »

Inderdaad, maar ik denk dat we best wachten tot ze op de baan te zien zijn.
Wover

Re: Modernisering M5

Bericht door Wover »

Bwajaat, zolang zal dat nu ook weer nimeer duren he ;-)
davyickx
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:03
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: Modernisering M5

Bericht door davyickx »

Hallo,

Na reeds lang "lezer" geweest te zijn op dit forum, heb ik de stap gezet om ook lid te worden. Het treinvirus heeft me gebeten ergens rond mijn 5e of 6e jaar, toen ik mijn allereerste elektrische treintje kreeg en sindsdien heeft het me niet meer los gelaten. Maar ik denk dat dit laatste wel voor iedereen op dit forum geldt :wink:

Met mijn allereerste berichtje heb ik een vraag (of misschien al direct een primeur?): rond 14.15u zag ik hier een HLE 13 met een wit dubbeldeks-stuurstandrijtuig voorbij komen (op lijn 53 Leuven-Mechelen, vlak voor de Y Dijlebrug).
Ik dacht eerst aan een M6 (had ook maar vluchtig gekeken), maar vond het wel opvallend dat de deur vooraan wel érg dicht bij de stuurstand stond en dat de vorm van de snuit toch anders (korter en rechter) was dan bij een M6. Even foto's van de 2 types vergeleken en ik kan niet anders zeggen dan dat het een gemoderniseerde M5-stuurstand moet geweest zijn (spijtig genoeg geen foto, op het werk heb ik mijn fototoestel niet bij... :? ).

Zijn er misschien al/nog testen bezig met deze vernieuwde rijtuigen?
Spoorse groeten,

Davy Ickx
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering M5

Bericht door Steven »

Dat kan een korte proef zijn, de lijn 53 gaat langs mechelen (waar ook de CW is), al worden de rijtuigen normaal in Cuesmes onderworpen aan hun renovatie.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Modernisering M5

Bericht door poyaud »

Zou kunnen , want deze week stond er een gemoderniseerd stuurstand M5 in de cw.
Daar zouden normaal de stuurrijtuigen ook van airco worden voorzien.
Afbeelding
timothy_Vermeulen

Re: Modernisering M5

Bericht door timothy_Vermeulen »

al foto's op het internet?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering M5

Bericht door Shrek »

Afbeelding

foto van emielfsr :)
Plaats reactie