Volgens nog onbevestigde berichten was het remgedrag nog niet tevredenstellend. Siemens gebruikt normaal remmen van Knorr, maar de NMBS had aangedrongen op remmen van een of ander Frans merk.
'met Knorr heb je de smaak te pakken' . Maar dat is een ander verhaal...
De 1ste berichten over de tests met de T18 gaan de goede richting uit. Eindelijk hebben ze een bestaand type loc aangekocht, waarbij de (meeste) kinderziektes al weggewerkt zijn. Buiten hetgene wat er nu is bij de remming...
Dat lijkt me vooral een probleem van afstellen tot alle toestellen van de rem de juiste waarde aannemen. De rem heeft veel minder met elektronica te maken dan bijvoorbeeld de tractiekringen van een locomotief.
FLV-FGSP schreef:Siemens gebruikt normaal remmen van Knorr, maar de NMBS had aangedrongen op remmen van een of ander Frans merk.
Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk dat NMBS aan heeft gedrongen op de installatie van apparatuur van een specifieke fabrikant. Dat mag helemaal niet bij een europese aanbesteding.
Wim
wimpiespoor schreef:Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk dat NMBS aan heeft gedrongen op de installatie van apparatuur van een specifieke fabrikant. Dat mag helemaal niet bij een europese aanbesteding.
Wim
Het kan evengoed zijn dat Siemens die Knorr-elementen standaard gebruikt, maar ze bij de NMBS-tests niet voldoen...
FLV-FGSP schreef:Siemens gebruikt normaal remmen van Knorr, maar de NMBS had aangedrongen op remmen van een of ander Frans merk.
Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk dat NMBS aan heeft gedrongen op de installatie van apparatuur van een specifieke fabrikant. Dat mag helemaal niet bij een europese aanbesteding.
Wim
Dat mag men wel vragen in een aanbesteding. Dat zijn specificaties die door alle bouwers nagekomen kunnen worden.
FLV-FGSP schreef:Siemens gebruikt normaal remmen van Knorr, maar de NMBS had aangedrongen op remmen van een of ander Frans merk.
Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk dat NMBS aan heeft gedrongen op de installatie van apparatuur van een specifieke fabrikant. Dat mag helemaal niet bij een europese aanbesteding.
Wim
Dat mag men wel vragen in een aanbesteding. Dat zijn specificaties die door alle bouwers nagekomen kunnen worden.
Je mag wel technische en functionele specificaties opgeven. Je mag niet voorschrijven dat men apparatuur van een bepaald merk moet gebruiken. En je mag ook niet zodanig specificeren dat je indirect dwingt apparatuur van een bepaald merk te gebruiken. Je mag weer wel zelf die apparatuur kopen (uiteraard met inachtneming van de aanbestedingsregels!) en dan voorschrijven dat men verplicht is die apparatuur in zijn levering te verwerken.
Wim