Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door stefanic »

@Dentheo:
Doel van het nieuwe ICIR-plan: tegemoetkomen aan nieuwe vervoersvragen (maar ook bv Diabolocontract), oplossingen zoeken voor regelmaatproblemen, vooral door hertructurering van het verkeer in de Brusselse NoordZuidverbinding, om conflicten zoveel mogelijk te beperken, en, om in geval van problemen, de uitwaaiering ervan zoveel mogelijk in te dammen. Inspelen op belangrijke werfsituaties...
Inspelen op reizigersbehoeften, vooral ook door aanpassen van materieel op relatie x of y, waardoor ook materieelomlopen dienen te wijzigen, met tot gevolg ook materieeltoewijzingen aan depots...
Sins dec98 is het jaarlijks 'slechts' wat aanpassen ten gevolge van werven etc, waardoor het aanbod 'Diabolo' momenteel slechts bestaat uit wat beperkt verlengen/wijzigen van bestaande relaties. Indien we ingrijpender willen aanpassen, heeft dat verregaande implicaties voor andere verbindingen, tijdstippen van passage in de NZV, waar schuiven niet zomaar kan, etc. Met dec2013 wordt dus eigenlijk alles 'overhoop' gegooid, maar uiteindelijk blijven de bestaande verbindingen boven en onder Brussel wel bestaan (zo drastisch veranderen de reizigersbehoeften immers niet), maar is er hier en daar wel een andere doorkoppeling over de NZV.

@Jeroen:
Viriato 'basic': we geven treinverbindingen in en geven ook aan precies via welke infrastructuur die rijden. Daarmee kunnen dat lijngrafieken gemaakt worden (conflicten visueel/manueel detecteren en oplossen), maar ook kadanskaarten, spoorboekje, spoortoewijzingen in stations,...
Mogelijkheid bestaat verder om materieel toe te wijzen aan verbindingen, en berekening van de theoretische rittijden (op basis van de specifieke technische kenmerken van elke materieelsoort, in combinatie met de samenstelling van de trein), en zelfs omlopen van materieel zouden ermee gemaakt kunnen worden (maar da's de winkel van B-Technics).
spoorwegrealist
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

Uitstel transportplan NMBS zet kwaad bloed bij de vakbonden
07 januari 2013

De spoorbonden hebben het moeilijk met het uitstel van het transportplan van de NMBS tot 2014. Officiële reden is dat én een nieuwe structuur én een nieuw transportplan toepassen te veel ineens is.

De spoorbonden van de NMBS zijn al helemaal niet gelukkig met het voorstel voor een tweeledige structuur van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette. Zij pleiten voor een holdingmodel met één ceo.

De minister heeft aan de NMBS gevraagd het transportplan tot december 2014 uit te stellen. Het nieuwe transportplan 'op zijn Zwitsers' moest onder andere ervoor zorgen dat er gecadanceerde uurroosters zouden komen (twee treinen per uur tussen grote steden). Er zouden opnieuw honderden weinig rendabele treinen sneuvelen (men spreekt van 400, waarvan 300 in Wallonië), na de 200 begin december 2012.

Nochtans zijn het investeringsplan van de NMBS en de beheerscontracten precies afhankelijk van het transportplan. En ze moeten met de nieuwe ceo's onderhandeld worden.

De spoorbonden zijn er niet zeker van dat hun leden door de incoherente houding van de minister nog lang kalm zullen blijven. Met andere woorden worden acties in de tweede helft van de maand niet uitgesloten.

Bron: De Lloyd
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door rdv »

Stijn91 schreef: Er zouden opnieuw honderden weinig rendabele treinen sneuvelen (men spreekt van 400, waarvan 300 in Wallonië), na de 200 begin december 2012.
En dat terwijl men stelde dat nu de 200 onrendabele treinen moesten geschrapt worden om met de 2014 dienstregeling de frequentie en amplitude te kunnen uitbreiden (dus meer treinen te laten rijden).

Men zou beter eens naar de samenstellingen kijken. Zo rijden er in het WE M4-stammen op de IRf daar waar één of twee breaks ruim voldoende zijn. Of een dubbeldeksstel op de ICL waar één klassiekje voldoende is. En zo zijn er waarschijnlijk veel voorbeelden te vinden.
benoit
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door benoit »

rdv schreef: Men zou beter eens naar de samenstellingen kijken. Zo rijden er in het WE M4-stammen op de IRf daar waar één of twee breaks ruim voldoende zijn. Of een dubbeldeksstel op de ICL waar één klassiekje voldoende is. En zo zijn er waarschijnlijk veel voorbeelden te vinden.
Dat ene dubbeldeksstel op de ICL rijdt er omdat er s'morgens in poperinge geen andere materieel beschikbaar is. Op dat uur heeft men de keuze uit 8 I10 rijtuigen, 10M6 rijtuigen of 5M6 rijtuigen. Men heeft voor de "minst slechte oplossing" gekozen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steve »

benoit schreef:
rdv schreef: Men zou beter eens naar de samenstellingen kijken. Zo rijden er in het WE M4-stammen op de IRf daar waar één of twee breaks ruim voldoende zijn. Of een dubbeldeksstel op de ICL waar één klassiekje voldoende is. En zo zijn er waarschijnlijk veel voorbeelden te vinden.
Dat ene dubbeldeksstel op de ICL rijdt er omdat er s'morgens in poperinge geen andere materieel beschikbaar is. Op dat uur heeft men de keuze uit 8 I10 rijtuigen, 10M6 rijtuigen of 5M6 rijtuigen. Men heeft voor de "minst slechte oplossing" gekozen...
Dat dubbeldeksstel komt anders vaak genoeg van pas. Vrijwel alle andere treinen in het weekend bestaan uit één enkele Break, en die zit vaak goed vol. En die overigens ook niet schitterend onderhouden lijkt te worden, vaak zijn de wc's vies, zijn water/papier op, vuilbakjes vol, enzovoort.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door FLV-FGSP »

De echte kosten zijn die van het rijpad, dus de vergoeding die NMBS Mobility aan Infrabel moet betalen. Het verschil tussen een Break of 5x M6 is daarbij marginaal.
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door rdv »

FLV-FGSP schreef:De echte kosten zijn die van het rijpad, dus de vergoeding die NMBS Mobility aan Infrabel moet betalen. Het verschil tussen een Break of 5x M6 is daarbij marginaal.
Hoe worden de energiekosten dan verrekend? Er zit toch een gigantisch verschil aan energieverbruik tussen een stam van 8 M4 voortslepen met een HLE of een break van 3 rijtuigen?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Retard »

Nog eens een voorbeeld hoe de splitsing vooral niet werkt.
benoit
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door benoit »

Steve schreef: Dat dubbeldeksstel komt anders vaak genoeg van pas. Vrijwel alle andere treinen in het weekend bestaan uit één enkele Break, en die zit vaak goed vol. En die overigens ook niet schitterend onderhouden lijkt te worden, vaak zijn de wc's vies, zijn water/papier op, vuilbakjes vol, enzovoort.
Vooral op zondagavond is het verschrikkelijk. Er vertrekken massas studenten richting binnenland. Men zet slechts 1 break in, met alle gevolgen van dien. vanaf Ieper moet men rechtstaan en is de 1e klasse volgelopen met 2e klassereizigers. Vaak moet de boordchef de pakruimte openstellen zodat iedereen nog meekan want de mensen vallen eruit als de deuren openen.
Overigens is de ICL in de weekends een echte stoptrein...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Hoe worden de energiekosten dan verrekend? Er zit toch een gigantisch verschil aan energieverbruik tussen een stam van 8 M4 voortslepen met een HLE of een break van 3 rijtuigen?
Het directe elektriciteitsverbruik kunnen we niet aanrekenen (er zijn nog geen energiemeters in de treinen). Er wordt gefactureerd op basis van gewicht van de trein, dat is niet helemaal hetzelfde maar is in grote lijnen wel correct.
Retard schreef:Nog eens een voorbeeld hoe de splitsing vooral niet werkt.
Op welke manier werkt het systeem van rijpaden aanrekenen dan niet volgens u?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Retard »

Shrek schreef:
Retard schreef:Nog eens een voorbeeld hoe de splitsing vooral niet werkt.
Op welke manier werkt het systeem van rijpaden aanrekenen dan niet volgens u?
De manier die FLV-FGSP aanhaalt
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door groentje »

De kosten voor Infrabel zijn dan ook niet heel verschillend. De snelheid van een rijpad bepaalt veel meer de capaciteit die nodig is, dan de lengte van een trein. Het is dus niet onlogisch om bij gelijke snelheid, die parameter gelijk te hebben. Er is een beetje meer sleet wanneer er een zwaardere aslast is, maar dat is ook niet enorm. Het deeltje van de rekensom dat de aslast beslaat, bepaalt dus ook maar voor een klein stukje de prijs, en zal dus maar een kleine prijsstijging betekenen.
Die zaken zijn vrij normaal, en zelfs gewild door Europa, die een berekening wil die de ware kosten aanrekent. De grootste discrepantie is de kostprijs voor een halte, die in België een pak hoger ligt dan in de meeste landen, en zeker in vergelijking met Nederland.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Er is een beetje meer sleet wanneer er een zwaardere aslast is, maar dat is ook niet enorm. Het deeltje van de rekensom dat de aslast beslaat, bepaalt dus ook maar voor een klein stukje de prijs, en zal dus maar een kleine prijsstijging betekenen.
Waarom moeten de 20'ers dan per se weg, zogezegd wegens economisch onrendabel vanwege Infrabel haar hoge kostprijs voor 6-assers?
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door FireSea »

Ik weet even niet of dit al voorbijgekomen is, maar ik hoorde laatst dat de NMBS zei dat vanaf Dienstregeling 2014 de L-trein tussen Roosendaal en Antwerpen sneller zou worden. Hebben jullie al enig idee hoe ze dit gaan doen? Het zal toch niet zo zijn dat ze stations als Kijkuit en Wildert gaan opdoeken, of wel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Shrek »

FireSea schreef:Ik weet even niet of dit al voorbijgekomen is, maar ik hoorde laatst dat de NMBS zei dat vanaf Dienstregeling 2014 de L-trein tussen Roosendaal en Antwerpen sneller zou worden. Hebben jullie al enig idee hoe ze dit gaan doen? Het zal toch niet zo zijn dat ze stations als Kijkuit en Wildert gaan opdoeken, of wel?
Desiro's opzetten zou helpen, maar die gaan maar tot Essen :roll:
Plaats reactie