Pagina 8 van 51

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 01:15
door 260689
groentje schreef:Dan zou je een bijkomende serie moeten hebben, enkel voor Antwerpen-Noorderkempen(-Breda). Een enkele stop in een treinserie is nu ook niet zo tijdrovend, en daarmee krijgen de reizigers uit Brecht eindelijk ook hun verbinding met Nederland...
Noorderkempen is vooral gemaakt voor de auto's te bannen uit de stad Antwerpen. Maar het kan ook z'n vruchten afwerpen op Breda. Veel parkeerplaatsen in Noorderkempen en een goede verbinding tussen het Belgische grootstad Antwerpen en de Nederlandse Breda. Want die autostrade staat tegenwoordig veel file!

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 07:02
door groentje
Ik zou inderdaad de vele Nederbelgen niet uitvlakken die in België wonen, maar werken in Nederland. Vandaag is het openbaar vervoer over de grens héél beperkt...

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 18:39
door AGE-411
trainlovertje schreef:
Matthias schreef:http://www.belgianrail.be/fr/corporate/ ... _2016.aspx
Ook in Wallonië zijn er heel wat nieuwigheden, die staan hierboven in het persbericht opgelijst. Daar wordt ook de reistijdvermindering tussen verschillende grote steden uitgelicht.
Lijn 125A wordt dus blijkbaar heropend voor reizigersverkeer, ook al werd er vorige maand in media gezegd dat er "geen nieuwe spoorlijnen bij zouden komen" in het vervoersplan van december 2017
Daarnaast lees ik dat de L-trein Waremme - Liège-Guillemins verlengd wordt tot Landen. Vreemd dat dat niet op de Nederlandstalige pagina staat, want da's ook voor mij een verbetering.
Geen uurfrequentie voor de Liers - Luxemburg?
21% sneller tussen Athus en Libramont? :shock: Hoe doen ze dat?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 18:51
door overweg13
AGE-411 schreef:
Geen uurfrequentie voor de Liers - Luxemburg?
21% sneller tussen Athus en Libramont? :shock: Hoe doen ze dat?
Vermoedelijk door de rittijd Athus - Arlon - Habay - Libramont in aanmerking te nemen.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 21:10
door Shrek
Kan het niet gewoon de 10 minuten stilstand in Virton zijn die eruit gaat?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 21:11
door Shrek
AGE-411 schreef:Geen uurfrequentie voor de Liers - Luxemburg?
Zolang de Desiro niet gehomologeerd is voor Luxemburg is er niet genoeg materieel beschikbaar voor zo'n verdubbeling.
Eens er Desiro's opzitten kan het misschien wel.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 21:46
door AGE-411
Shrek schreef:
AGE-411 schreef:Geen uurfrequentie voor de Liers - Luxemburg?
Zolang de Desiro niet gehomologeerd is voor Luxemburg is er niet genoeg materieel beschikbaar voor zo'n verdubbeling.
Eens er Desiro's opzitten kan het misschien wel.
Zijn er geen 13's genoeg misschien?
En er staan toch nog wel wat I10's en I6'en ergens? Ik lees dat ook de couchette-rijtuigen er uit gaan. Kunnen die niet tijdelijk gebruikt worden op die verbinding?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 21:55
door 260689
AGE-411 schreef:
Shrek schreef:
AGE-411 schreef:Geen uurfrequentie voor de Liers - Luxemburg?
Zolang de Desiro niet gehomologeerd is voor Luxemburg is er niet genoeg materieel beschikbaar voor zo'n verdubbeling.
Eens er Desiro's opzitten kan het misschien wel.
Zijn er geen 13's genoeg misschien?
En er staan toch nog wel wat I10's en I6'en ergens? Ik lees dat ook de couchette-rijtuigen er uit gaan. Kunnen die niet tijdelijk gebruikt worden op die verbinding?
Neen, er zijn geen 13-en genoeg. Daar de 3000 reeks van de CFL geen TBL noch ETCS hebben mogen die België niet meer binnen in de goederen. Hoe het zit met de reeks tussen Liers - Gouvy - Luxemburg weet ik niet of daar nog de reeks 3000 op zit!

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 22:01
door Shrek
260689 schreef:Neen, er zijn geen 13-en genoeg. Daar de 3000 reeks van de CFL geen TBL noch ETCS hebben mogen die België niet meer binnen in de goederen. Hoe het zit met de reeks tussen Liers - Gouvy - Luxemburg weet ik niet of daar nog de reeks 3000 op zit!
Dat is niet helemaal correct, de 3000 mag België nog wel binnen. Ze mogen wel niet meer naar Antwerpen rijden, maar naar Luik mag het (tot eind 2017) nog wel.
Hoe dan ook, extra 13nen voor Luik-Luxemburg zullen er wel niet zijn.

Maar de CFL heeft wel recent materieel laten homologeren voor België. Daardoor zou het wel mogelijk worden om enkele treinen Luxemburg-Troisvierges door te trekken tot Gouvy. Als ze daar dan aansluiting geven op de bestaande P-treinen op L42 dan heb je toch al iets. Nu hopen dat de CFL dat ook inziet :wink:

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 22:03
door Tim
Klopt, momenteel gebruikt B-Log 13'en van NMBS ter vervanging van de 3000'en.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 26 dec 2016, 22:28
door trainlovertje
Shrek schreef:Maar de CFL heeft wel recent materieel laten homologeren voor België. Daardoor zou het wel mogelijk worden om enkele treinen Luxemburg-Troisvierges door te trekken tot Gouvy. Als ze daar dan aansluiting geven op de bestaande P-treinen op L42 dan heb je toch al iets. Nu hopen dat de CFL dat ook inziet :wink:
Over welk materieel gaat het dan? De reeks 4000 (TRAXX) locomotieven?
En ook al is er geen materieel genoeg dat in beide landen kan rijden, toch vind ik het jammer dat er vanaf december 2017 nog steeds geen uurdienst zal zijn tussen Rivage en Gouvy. Naar mijn ervaring is het namelijk zo dat de trein leegloopt van Luik tot Gouvy en weer voller wordt van Troisvierges tot Luxemburg, met andere woorden: slechts een klein gedeelte van de reizigers gaat effectief de grens over.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 27 dec 2016, 00:00
door AlexNL
groentje schreef:Ik zou inderdaad de vele Nederbelgen niet uitvlakken die in België wonen, maar werken in Nederland. Vandaag is het openbaar vervoer over de grens héél beperkt...
Ik heb samengewerkt met iemand die in Sint Job in 't Goor woonde, maar in Den Haag werkte. Hij reed 's ochtends van St. Job naar Breda, parkeerde daar z'n auto, en deed de rest van z'n reis met het openbaar vervoer. Die zie ik nog wel gebruik maken van Noorderkempen, eens de Benelux daar gaat stoppen.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 27 dec 2016, 12:45
door groentje
Voorwaarde is wel een aantrekkelijk tarifair aanbod, één post hoger legt trainlovertje de vinger op de wonde op Luik-Luxemburg. Vanaf Troisvierges kan je voor een spotprijs naar de rest van het Groothertogdom, een ticketje Gouvy-Troisvierges kost €6,30 voor 9 km. Vanaf Troisvierges kost een ticket €2 voor 2 uur, €3 indien je het op de trein koopt... Kortom, de 9 grenskm kost meer dan dubbel, tot zelfs driedubbel zoveel als de rest van de reis... Bij de abonnementen is het verschil iets minder groot, maar toch, een maandabonnement CFL kost €50, met Gouvy erbij wordt dat €76, en stijgend met elke extra stop in België. En dat allemaal voor een tweeuurdienst ipv een uurdienst vanaf Troisvierges...

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 27 dec 2016, 13:00
door dentheo
De voornaamste reden waarom Nederbelgen en andere :) naar Roosendaal rijden is de frequentie van de treinen.
Vanuit bijna overal in Nederland, elk half uur naar Roosendaal. vanaf Roosendaal stopper om het uur...
Eind volgend jaar zou dat ook elk half uur worden na het verdwijnen van de Benelux

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 27 dec 2016, 13:12
door overweg13
groentje schreef:Voorwaarde is wel een aantrekkelijk tarifair aanbod, één post hoger legt trainlovertje de vinger op de wonde op Luik-Luxemburg. Vanaf Troisvierges kan je voor een spotprijs naar de rest van het Groothertogdom, een ticketje Gouvy-Troisvierges kost €6,30 voor 9 km. Vanaf Troisvierges kost een ticket €2 voor 2 uur, €3 indien je het op de trein koopt... Kortom, de 9 grenskm kost meer dan dubbel, tot zelfs driedubbel zoveel als de rest van de reis... Bij de abonnementen is het verschil iets minder groot, maar toch, een maandabonnement CFL kost €50, met Gouvy erbij wordt dat €76, en stijgend met elke extra stop in België. En dat allemaal voor een tweeuurdienst ipv een uurdienst vanaf Troisvierges...
Sta me toe even te citeren uit mijn eigen blog:
Dat laatste is plots belangrijk geworden: we rijden met Railpass Halle - Gouvy, en hebben dus nog een biljet Gouvy - Troisvierges nodig. Ik ben al een tijdje bezig met de voorbereiding van deze uitstap, en wat rondstruinen op de NMBS-site heeft tot de verschrikkelijke vaststelling geleid dat deze 9 km lange, grensoverschrijdende treinrit ons €18.80 zou kosten, bijna zoveel als een lijn op de Railpass. (Werd trouwens bevestigd door de klantendienst!) Dus heb ik het erop gewaagd om de aanvullende biljetten in de trein aan te kopen, ook al omdat voor deze biljetten in de grensregio geen boordtoeslag gevraagd wordt. Maar de tbg lijkt nog meer te schrikken van het resultaat dan wijzelf, die toch al enigszins voorbereid zijn op dit flagrante geval van afzetterij. Zij komt, tot twee maal toe, aan €22.00, en besluit dat dit echt niet kan. Ze raadt me aan om biljetten te kopen in Gouvy: we staan er drie minuten stil, rijden op tijd (op dat moment nog niet echt!) en aan het loket moet het lukken. En zie, de loketbediende tovert inderdaad 2 biljetten Gouvy - Troisvierges te voorschijn, voor €6.20 het stuk, weliswaar - vergetelheidje mijnerzijds - in tweede klas. Als we later aanstalten maken om te verhuizen naar tweede klas, komt de tbg tussenbeide: het is echt niet meer de moeite om nog een zitje in de lege tweede klasse op te zoeken. Moraal van het verhaal: in Gouvy kun je dus wel een enkel biljet kopen, elders in het land, en dus ook niet op het internet, niet. Vertrouw de klantendienst niet. Begrijpe wie kan.

Dat zegt het toch helemaal...