Pagina 8 van 36

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 13 apr 2023, 13:39
door Portbou
Ducktape schreef: 13 apr 2023, 13:12
ostbahnhof schreef: 12 apr 2023, 22:03 een bedenking, even een zijsprong:
momenteel kan je dus 6 x per uur met de trein van Lier naar Antwerpen.
en vanuit Noorderkempen…. 1x.
Hopelijk wordt de frequentie snel verhoogd.
De Noorderkempen ligt natuurlijk in een uithoek van ons land (en dan nog op een HSL), met weinig verderop behalve NL. Lier ligt daarentegen op weg naar talloze bestemmingen binnen ons landje, dus dat lijkt mij nu niet zo vreemd dat er meer treinen naar Lier zijn dan naar Ndkmp. Maar begrijp me niet verkeerd, Ndkmp verdient een betrouwbare verbinding uiteraard, want enkel de Benelux en een handje vol P-treinen is om van te huilen.
Een uithoek van ons land, maar geen uithoek in de Benelux of in Europa.
En vlak achter Noorderkempen ligt Breda, 180.000 inwoners, dat zijn er een pak meer dan Lier.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 13 apr 2023, 13:44
door jan_olieslagers
Om Breda te bedienen is het station Noorderkempen minder geschikt dat het station Breda :)

De vergelijking tussen Lier en Noorderkempen gaat nmbm volstrekt niet op: Lier is een knooppunt, met meer dan een eeuw traditie en historische groei. Noorderkempen daarentegen is een recente toevoeging aan het netwerk, en is alleen maar een stop op een doorgaande lijn.

Men kan niet verlangen dat Noorderkempen op 1-2-3 eenzelfde bediening zou bekomen als Lier, zelfs op langere termijn lijkt me dat niet realistisch. Voor deze ene keer heb ik er wel vertrouwen in dat politiek en NMBS er alles zullen aan doen om Noorderkempen goed te bedienen, ttz. de reizigersaantallen zo hoog mogelijk te krijgen. Maar snel gaat er niets bij ons spoorbedrijf.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 13 apr 2023, 14:35
door Portbou
jan_olieslagers schreef: 13 apr 2023, 13:44 Om Breda te bedienen is het station Noorderkempen minder geschikt dat het station Breda :)
Ik wil gewoon pleiten voor 2 treinen per uur Breda-Noorderkempen-Antwerpen.
De tweede verbinding per uur die enkel zal pendelen tussen Noorderkempen en Antwerpen vind ik een hele verbetering maar logischer zou zijn dat je de hele lijn 2x per uur bedient.
jan_olieslagers schreef: 13 apr 2023, 13:44 Men kan niet verlangen dat Noorderkempen op 1-2-3 eenzelfde bediening zou bekomen als Lier, zelfs op langere termijn lijkt me dat niet realistisch.
Hoeft ook niet. Maar zes tegen één vind ik wel een erg groot verschil.
jan_olieslagers schreef: 13 apr 2023, 13:44 Voor deze ene keer heb ik er wel vertrouwen in dat politiek en NMBS er alles zullen aan doen om Noorderkempen goed te bedienen, ttz. de reizigersaantallen zo hoog mogelijk te krijgen. Maar snel gaat er niets bij ons spoorbedrijf.
Breda is allicht wat ambitieus maar met Noorderkempen begrijp ik niet waar ze al zo lang op wachten. Momenteel rijden er al P-treinen 's ochtends en 's avonds en er staat ook een reservetrein klaar om af en toe een uitvallende Benelux te vervangen op het stuk Antwerpen-Noorderkempen. Zou het dan operationeel zoveel duurder zijn om die trein gewoon de hele dag al te laten pendelen ?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 13 apr 2023, 14:46
door Zwoopaman
Portbou schreef: 13 apr 2023, 14:35 Breda is allicht wat ambitieus maar met Noorderkempen begrijp ik niet waar ze al zo lang op wachten. Momenteel rijden er al P-treinen 's ochtends en 's avonds en er staat ook een reservetrein klaar om af en toe een uitvallende Benelux te vervangen op het stuk Antwerpen-Noorderkempen. Zou het dan operationeel zoveel duurder zijn om die trein gewoon de hele dag al te laten pendelen ?
Dezelfde redenen waarom de 2de S32 tussen Essen en Antwerpen Centraal en de 2de IC Antwerpen - Brussel al meer dan een jaar niet meer rijden: niet voldoende personeel.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 13 apr 2023, 14:52
door jan_olieslagers
Daar dacht ik ook direct aan: zolang men zelfs niet de middelen heeft om de huidige planning volledig uit te voeren, zolang moet men niet roepen op uitbreidingen van die planning. Het is reeds vaak genoeg gezegd: het uitkijken is vooral naar voldoende personeel, TB en TBG, om al die treinen te laten bollen; en ook in de diverse werkplaatsen, om voldoende materiaal rijvaardig te houden.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 13 apr 2023, 15:00
door groentje
Die reservetrein wordt niet per se ingezet naar Noorderkempen, hij kan ook naar Brussel worden ingezet, of naar Leuven of Gent... En vaak genoeg is er ook gewoon geen vervangtrein, ook niet bij uitval die op voorhand gekend is...
Die P-treinen zijn niet zo gelukkig, ze bezetten minstens 10' het perron, moeten alles kruisen richting Antwerpen... Veel liever zouden wij ook een 2de serie naar Nederland zien, maar die dreigt Noorderkempen (en zelfs Breda) over te slaan...

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 13 apr 2023, 18:49
door BVG1988
maarten schreef: 13 apr 2023, 09:25 17 tot 21 april rijdt er ook al een S Zottegem-LLN. Via L50A en de NZV.
In de week rijdt die (snelle) S8 ook tot Zottegem. Dat is als sinds december 2021. Men spreekt erover dat de trein LLN - Zottegem ook in het weekend zou rijden. De vraag is dan of het ook diezelfde S8 gaat zijn reeks 39xx. Nu rijdt in het weekend enkel de (trage) S8 met reeksnummer 65xx tussen Ottignies en Brussel-Zuid (meestal nu enkel tussen Brussel-Zuid en Brussel-Luxemburg met de werken op spoorlijn 161). De 65xx reeks bedient alle haltes tussen Etterbeek en Ottignies, iets wat de 39x niet doet.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 16 apr 2023, 13:28
door Pim530
Shrek schreef: 31 mar 2023, 20:04
Portbou schreef: 31 mar 2023, 19:05 Evengoed Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië,...
Ook allemaal wegens rijkelijk subsidies ??
Nederland heeft, ondanks een serieus grotere bevolking en haltes op aanvraag toch minder haltes dan België. Stopplaatsen met weinig volk langs hoofdlijnen zijn daar al jaren dicht. Dat lijkt mij geen voorbeeld als je zo veel mogelijk haltes wilt :wink:
Deze Nederlander kan zich zo even geen halte op aanvraag voor de geest halen.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 16 apr 2023, 14:28
door Steve
Al meerdere overbrengingen van materieel gezien op L50 vandaag, onder meer twee I11-stammen omkaderd door HLE 18. Zijn er bepaalde verschuivingen op til naar aanleiding van de "update" van de dienstregeling morgen?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 16 apr 2023, 15:12
door Portbou
Pim530 schreef: 16 apr 2023, 13:28
Shrek schreef: 31 mar 2023, 20:04
Portbou schreef: 31 mar 2023, 19:05 Evengoed Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië,...
Ook allemaal wegens rijkelijk subsidies ??
Nederland heeft, ondanks een serieus grotere bevolking en haltes op aanvraag toch minder haltes dan België. Stopplaatsen met weinig volk langs hoofdlijnen zijn daar al jaren dicht. Dat lijkt mij geen voorbeeld als je zo veel mogelijk haltes wilt :wink:
Deze Nederlander kan zich zo even geen halte op aanvraag voor de geest halen.
@Pim530, je hebt gelijk. Sorry, weet even niet waar ik haalde dat er in NL halten op aanvraag zouden zijn.
Mijn voorbeelden Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië blijven wel overeind.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 24 apr 2023, 08:07
door 260689
Zojuist de E7227 Noorderkempen - Brussels-Airport-Zaventem zien binnenrollen op zijn eindbestemming. En toegegeven, er stapte beduidend veel volk af. Geen idee of dit vanuit Antwerpen en/of Mechelen zich volstroomt, of het doordat we maandag zijn. Ik weet het niet. Maar een verbinding Noorderkempen - Brussel via de luchthaven kan misschien wel eens een goeie zet worden (met als voorwaarde heel vroege en late treinen om dit zo maximaal op te vangen). Al denk ik wel dat de L25/36 enig probleem kan vormen daar deze al druk bereden worden.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 24 apr 2023, 08:48
door FLV-FGSP
Daar zitten o.a. een aantal pendelaars op die liever niet met de IC2029 (M4, wordt af en toe afgeschaft) gaan. Theoretisch zou er een rijpad zijn om P7227 door te trekken tot Brussel-Zuid, in de praktijk zit daar echter een P-trein Visé - Brussel in de weg.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 24 apr 2023, 10:25
door trainlovertje
260689 schreef: 24 apr 2023, 08:07 Maar een verbinding Noorderkempen - Brussel via de luchthaven kan misschien wel eens een goeie zet worden (met als voorwaarde heel vroege en late treinen om dit zo maximaal op te vangen).
Hoe bedoel je? Dat doet de Benelux toch al de hele dag door?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 24 apr 2023, 10:26
door trainlovertje
FLV-FGSP schreef: 24 apr 2023, 08:48 Daar zitten o.a. een aantal pendelaars op die liever niet met de IC2029 (M4, wordt af en toe afgeschaft) gaan. Theoretisch zou er een rijpad zijn om P7227 door te trekken tot Brussel-Zuid, in de praktijk zit daar echter een P-trein Visé - Brussel in de weg.
En die pendelaars voor IC2029 stappen dan over om een verbinding naar Brussel? Da's toch enorm tijdverlies?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 24 apr 2023, 10:48
door 260689
FLV-FGSP schreef: 24 apr 2023, 08:48 Daar zitten o.a. een aantal pendelaars op die liever niet met de IC2029 (M4, wordt af en toe afgeschaft) gaan. Theoretisch zou er een rijpad zijn om P7227 door te trekken tot Brussel-Zuid, in de praktijk zit daar echter een P-trein Visé - Brussel in de weg.
In de spits misschien wat langer aan perron houden ofzo? Maar buiten de spits kan dit perfect lukken?