De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Dietrich

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dietrich »

Huh waarom? Die stellen zijn toch nagenoeg identiek aan AM66? Het enige verschil dat ik ken zijn de banken en bagagerekken aan de binnenkant.

Trouwens van de CR-klassiekjes zijn er maar 40. Ook met de Sabena's erbij kom je maar aan 46. Of bedoelt men hier de gemoderniseerde in het algemeen?
Dietrich

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dietrich »

Dietrich schreef:Huh waarom? Die stellen zijn toch nagenoeg identiek aan AM66? Het enige verschil dat ik ken zijn de banken en bagagerekken aan de binnenkant.
Hmm heb het gevonden. Nooit op gelet vroeger maar ze missen inderdaad een deur aan de kant van de pakwagen. :)
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Vandaag heb ik het sabenastel 599 gezien met een nieuwe klasse-aanduiding (grote cijfer 1 en 2 zonder rokerssymbool).

Volgens mij zullen de sabenastellen net als de oudere series niet gemoderniseerd worden en enkel het nodige onderhoud krijgen om rijvaardig te blijven.


PS: Je moet eens letten op stel 153 en 154, deze dragen allebei nog de blauwe streepjes. :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Dietrich schreef:
Dietrich schreef:Huh waarom? Die stellen zijn toch nagenoeg identiek aan AM66? Het enige verschil dat ik ken zijn de banken en bagagerekken aan de binnenkant.
Hmm heb het gevonden. Nooit op gelet vroeger maar ze missen inderdaad een deur aan de kant van de pakwagen. :)
ze missen meer als die deur alleen, de pakwagen is meer als dubbel zo groot tov een ander klassiek stel, zelfs de indeling is niet identiek aan die van andere klassieke stellen. Momenteel hebben ze zelfs nog een compleet andere zetelopstelling, een groot deel van de ruimte heeft 2+2 zeteltjes in een oranje stof. Deze indeling komt nog voort uit hun oorsprong, namelijk eigendom van sabena, nadien verkocht aan de nmbs. Er was veel meer beenruimte (minder zitplaatsen bijgevolg). meer bagageruimte, hebben altijd rekken gehad boven de zetels die in het langs stonden ipv het dwars (zoals de rode klassiekjes geweest zijn).
Dietrich

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dietrich »

Inderdaad dat van die zetels en rekken wist ik (zie eerste post), van de pakwagen was het mij nooit opgevallen.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Tja, die sabenastelletjes bezorgen mij toch elke keer een nostalgisch gevoel als ik in zo'n stel reis.

Dat ze nog maar enkele jaren blijven rijden in hun huidig interieur. :wink:


De laatste rode klassiekjes met thyristoren zijn trouwens aardig aan het slinken :( Er rijden hoop en al nog 10 ongemoderniseerde rond (667-669-673-675-676-682-710-714-719-722).
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HLE 2302 »

AM'er schreef:Tja, die sabenastelletjes bezorgen mij toch elke keer een nostalgisch gevoel als ik in zo'n stel reis.

Dat ze nog maar enkele jaren blijven rijden in hun huidig interieur. :wink:


De laatste rode klassiekjes met thyristoren zijn trouwens aardig aan het slinken :( Er rijden hoop en al nog 10 ongemoderniseerde rond (667-669-673-675-676-682-710-714-719-722).
ja en als zo'n stel opgenomen is in een drukke schooltrein is het niet zo mooi & handig want dan is het lekker rechtstaan

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Bartjedj

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bartjedj »

Vandaag reed er een sabena-stel op de L-trein Luik-Maastricht.
Samenstelling: 1 Klassiek Sabena + 1 Klassiek Modern.

BDJ
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Alle sabena's zijn nog in omloop.

Ze werden allemaal al gezien in 2009.


Hopelijk zullen zij het kunnen ontgelden van de moderniseringslust of de sloophamer.
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Terminus »

AM'er schreef: Hopelijk zullen zij het kunnen ontgelden van de moderniseringslust of de sloophamer.
Ik vind het ook leuk om eens een 'afwijkend' treinstel te hebben, maar ik vrees toch dat een eventuele modernisering de enige mogelijkheid is om deze treinstellen nog een relatief lange toekomst te geven.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Er is niets mis met de klassiekjes.
De oude bieden in eerste klasse meer comfort dan veel nieuwer materieel.
Mits een behoorlijke refit zouden ook de AM62 reeksen nog gerust een hele tijd mee kunnen.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door poyaud »

666 is vandaag van het spoorwegtoneel gehaald voor omvorming naar CR.
Afbeelding
Stuka

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stuka »

De 666 heb ik over 2 weken nog gezien. Was het nu in Berchem of in Leuven, ik wil er vanaf zijn (ik denk Berchem).
Laatst gewijzigd door Stuka op 22 mar 2009, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

ik heb recentelijk nog met 666 gereden, aanpassing is dringend nodig, de stuurpost heeft zijn beste tijd gehad.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HLE 2302 »

ik heb daarnet nog op de 235 gezeten, ik geloof dat dat het enige stel met weerstanden is die is uitgerust met het nieuwe Memor ipv het oude systeem ...

greetz 2302

- mijn duizendste bericht !!! 8) champagne :mrgreen: -
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie