Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door AlexNL »

Een bepaalde trein 5x omroepen is wellicht wat overdreven. Eén of twee omroepen zullen dan ook wel volstaan. Mijn voorkeur gaat uit naar alleen afwijkende situaties, zoals vertrek vanaf een ander spoor, een vertraging, of wellicht een andere rijtuigvolgorde ("de Eurostar naar Londen rijdt vandaag in een omgekeerde rijtuigvolgorde. De eersteklas rijtuigen bevinden zich aan de onderkant van de trein."). Treinen die gewoon volgens het boekje rijden hoeven van mij niet te worden omgeroepen - daarvoor hebben we o.a. de dienstregeling.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

AlexNL schreef:("de Eurostar naar Londen rijdt vandaag in een omgekeerde rijtuigvolgorde. De eersteklas rijtuigen bevinden zich aan de onderkant van de trein."). Treinen die gewoon volgens het boekje rijden hoeven van mij niet te worden omgeroepen - daarvoor hebben we o.a. de dienstregeling.
Dat eerste zouden ze inderdaad dagelijks moeten doen, niemand zal het nog wagen om met 2e klasse kaartjes in 1e te gaan hangen :D

Ook bij treinen die volgens het boekje rijden ("Huh, weet u wel zeker dat u een spoorboekje wilt? Maar dan moet ik even rechtstaan hoor. Echt? Zo uit bedrukt papier?") is het fijn dat ze worden omgeroepen. 2 minuten vroeger rijdt er misschien nog een goederentrein voorbij, of een trein die naar ergens anders gaat. Dus even zeggen 'dit is de trein naar ...' is altijd een goed idee. Vaak genoeg gaat de visuele informatie verloren (hangt achter reclame, veel reizigers op het perron, grafitti, blind,...) en dan is het fijn om nog iets te kunnen horen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Je zal het systeem nooit een trein horen omroepen dat deze zodadelijk zal aankomen, en dan nog een doorrit hebben op dat spoor voor die aankomst.

Het systeem roept enkel maar een nakende aankomst aan als de trein in EBP getrokken is tot in het station, er kan kortom niets meer voor komen.

Ivm de Eurostar, het was maar een voorbeeld, maar de Eurostar wordt omgeroepen door Eurostar personeel en niet door Infrabel.

Voor Brussel-Noord (installatie volgend weekend!!) zal het huidige regime als bij speakers blijven gelden, dat wil zeggen: treinen volgens het boekje enkel de gesplitste, internationale, IC en Brussels Airport Express. Vertragingen/afschaffingen: alle types. Aankondiging haltes: geen enkele.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef: Het systeem roept enkel maar een nakende aankomst aan als de trein in EBP getrokken is tot in het station, er kan kortom niets meer voor komen.
.
OK in Brussel Noord, maar in Kalmthout kan er perfect een trein doorrijden op het andere spoor. Dan is herhaling wel nuttig.
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Je bedoelt geluidsoverlast van een doorrijdende trein op een ander spoor terwijl er een aankondiging bezig is?

Nee daar houdt het systeem geen rekening mee.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef:Je bedoelt geluidsoverlast van een doorrijdende trein op een ander spoor terwijl er een aankondiging bezig is?

Nee daar houdt het systeem geen rekening mee.
Inderdaad, Is waarschijnlijk ook moeilijk. Enige oplossing herhalen...
Vastleggen gebeurd ongeveer drie blokken op voorhand= +-4,5 km (observatie Kalmthout)
Dus aankondigen als trein +- 4,5 km ver is en nog eens na 2 minuten later geeft twee aankondigingen. Lijkt mij niet teveel.

Ik heb echter al meegemaakt dat de semi zoveel vertraging had dat hij vertrok op de tijd van de stoptrein met de stoptrein op blokafstand erachter.
Wat doet het mooie systeem dan ?
Wordt er aandacht besteed aan de "volgende" trein ? Wij hebben geen aankondigingsborden op de perrons.
Vraagt het "systeem zelf " assistentie van de omroeper ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Het systeem vraag enkel assistentie als er informatie ontbreekt of er een probleem voor doet. Treinen op ontblokking is geen probleem en de operator zal daar geen melding van krijgen.

Dat blijft nog steeds de taak van de operator om in het oog te houden of een extra aankondiging verspreiden wenselijk is.

Als treinen op ontblokking rijden, dan wordt deze idd aangekondigd ongeveer 2 minuten op voorhand, wanneer deze aan het perron is zal er geen extra aankondiging gebeuren, wanneer deze vertrekt en de CV aan het perron vrijmaakt en de volgende trein getrokken wordt, zal die omgeroepen worden.

Dat is een groot probleem voor een ander bordenloos station: Bockstael. Daar stoppen tijdens de spits héél veel treinen die maar 2 of 3 minuten verschil in hun vertrekuur hebben, en bovendien meestal 2 of 3 minuten vertraging hebben en zo op elkaars dienstregeling rijden. Als je dan snel uit de metro gelopen komt en er staat iets op het perron dan weet je niet wat het is, tenzij je er van uit gaat dat het de trein is die bovenaan op het overzichtsscherm staat.

Zulke situaties zijn zonder affichering moeilijk op te lossen, er kunnen constant nog mensen arriveren op het perron die graag weten welke trein het is, dan kunnen ze dat nog vragen aan de TBG op het perron.

De operator kan altijd een aankondiging "forceren", en ik doe dat dan ook regelmatig. Houdt er echter wel rekening mee dat de zones ook voor de speakers nu groter gaan worden, en het dus niet altijd mogelijk zal zijn dat deze alles gezien heeft.
wimpie3

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door wimpie3 »

Sinds deze week draait het systeem in Brussel Noord. Ik moet zeggen dat ik de Franse en de Engelse stem wel geslaagd vind. Maar het geluid op het perron is VEEEEEEL te stil. Ik had gisteren een spoorwijziging en ik kon niet eens horen naar welk spoor ik moest (en neen, er stond geen loc vlakbij de draaien).
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door loic1811 »

wimpie3 schreef:Sinds deze week draait het systeem in Brussel Noord. Ik moet zeggen dat ik de Franse en de Engelse stem wel geslaagd vind. Maar het geluid op het perron is VEEEEEEL te stil. Ik had gisteren een spoorwijziging en ik kon niet eens horen naar welk spoor ik moest (en neen, er stond geen loc vlakbij de draaien).
oei oei dus dat hoor je in feite altijd is het ook al in de spits in gebruik of niet ?
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Zorba »

Daarnet nog de geautomatiseerde omroepen gehoord in Leuven en is echt super duidelijk. Ze hebben dat goed gedaan!

Over het geluidsniveau in Brugge daarentegen ... schandalig hoe luid dat staat.
RB19

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door RB19 »

Goedenavond!

Gistermiddag heb ik de eerste ervaringen met PIDAAS op Brussel-Noord gehad, ik kende het al langer van de stations in Mechelen, Leuven en Brussel-Nationaal-Luchthaven en ik moet zeggen; wat een verademing! De omroepinformatie is erg duidelijk en consequent. Ze zijn er zelfs op gekomen om het woordje "en" tussen de twee bestemmingsstations in te bouwen. In plaats van "De IC-trein naar Antwerpen-Centraal, Essen van …" is het nu, in ieder geval op Brussel-Noord "De IC-trein naar Antwerpen-Centraal en Essen van…" (Voorbeeld even uit de lucht gegrepen)

De treinen naar de luchthaven worden keurig netjes 4 talen omgeroepen, maar in het Engels is het wel "Brussel-Nationaal-Luchthaven" met een gruwelijk Engels accent, dat vind ik persoonlijk wel een misser, geen Engelsman die daar iets van begrijpt. Als ze handmatig omroepen zeggen ze ook "Airport Express", is dat niet ingebouwd?

Ook worden bij sommige treinen alsnog de tussenstations omgeroepen, maar de logica heb ik niet kunnen ontdekken!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Tussenstations worden enkel omgeroepen wanneer de trein gesplitst wordt. Maar deze tussenstops worden binnenkort niet meer omgeroepen wegens te lange aankondiging. Af en toe zit er nog een trein tussen die vergeten is de haltes te wissen uit de audio omschrijving maar die gaan er de komende weken allemaal uit.

De Brussels Airport Express is geen type van trein (zoals IR, IC, L, CR, P, etc...) en zal dat voorlopig ook niet worden, en dus kan dit niet omgeroepen worden als "De Brussels Airport Express van xxhxx komt zo dadelijk aan ...". Omdat het station van de luchthaven geen officiële vertaling heeft is dit in alle vier de talen dezelfde. Dat heb je nu eenmaal als je in Vlaanderen van die mierenneukers hebt rondlopen die alle talen buiten het Vlaams niet willen horen. Om dit deels op te lossen zal na de aankondiging de vermelding "Dit is de Brussels Airport Express" gegeven worden in vier talen. Ook bij deze treinen die verder rijden na de luchthaven zal binnen enkele weken nog gewoon gezegd worden "de trein rijdt daarna verder naar x". Ipv zoals nu het geval met alle stops in alle vier de talen.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door trainfreak »

Ik heb het systeem al meerdere malen in Tienen gehoord.
Begin deze week hoorde ik het ook in Brussel-Noord.
Het is wel een pak stiller in de gang.
Wel jammer dat de 'Brussels Airport Express' in 4 talen wordt omgeroepen, zo heb je een hele hoop tijd nodig (toch een kleine minuut denk ik) die je anders misschien beter voor iets anders kon gebruiken.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

Misschien domme vraag uit een uithoek van het land: Is elke trein naar de luchthaven een "Brussels Airport Express" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
franksken

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door franksken »

dentheo schreef:Misschien domme vraag uit een uithoek van het land: Is elke trein naar de luchthaven een "Brussels Airport Express" ?
Inderdaad,in de zone Brussel is dat inderdaad een BAE.Enfin,voor FBN niet meer.
Plaats reactie