Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Tja, als daardoor iedereen sneller is ingestapt, heeft het nog iets opgeleverd. Al kan ik me de ergernis van de reizigers voorstellen die steeds de deuren achter de anderen hun gat mogen sluiten.
Ik herhaal nog eens mijn wens voor betere aankondigingen (met de aankondigingsborden en/of sonorisatie) van de samenstelling van de trein. Je zal er al een hoop meer mensen mee kunnen verleiden om iets verder op het perron te gaan staan. Als je niet zeker kunt zijn over hoe lang de trein zal zijn, blijf je natuurlijk wat meer in het midden hangen. Ik zou dat ook doen...
Er speelt ook nog een andere factor: ik ben vanavond samenstellingen van gesleepte treinen gaan noteren in Brussel-Noord en tussen 16:00 en 17:00 was het net nog geen complete chaos. Dat kwam o.a. door een defecte trein tussen Vilvoorde en Schaarbeek. Treinen veranderden voortdurend van spoor: eerst vooral de sporen 12 tot 8, later ook in de lagere nummers. Als je dan op een perron staat waar normaal de staart van de trein komt, en je moet veranderen van spoor, dan kan dat toch wel een hele karwei zijn, want zelfs de dichtstbije trap ligt ver van het perroneinde. Ik kan me voorstellen dat om die reden reizigers in de buurt van de trappen, dus het midden van de trein blijven hangen. Maar verstandige reizigers wijken toch uit naar de uiteinden, als het spoor vast ligt.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door groentje »

Als ik zeker ben van de samenstelling (zoals bij de IC-A), dan doe ik dat ook, hoor. Maar het is me al een paar keer overkomen dat ik M6 verwachtte uit Charleroi, en dat ik mocht rennen om het klassiekje te halen... De inrichting van sommige stations leent zich inderdaad ook niet altijd even goed voor het snel van spoor veranderen, al is Brussel-Noord, met zijn 3 onderdoorgangen, echt wel een van de betere, hoor. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Antwerpen-Berchem of Gent-Sint-Pieters.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Robin »

groentje schreef:Als ik zeker ben van de samenstelling (zoals bij de IC-A), dan doe ik dat ook, hoor. Maar het is me al een paar keer overkomen dat ik M6 verwachtte uit Charleroi, en dat ik mocht rennen om het klassiekje te halen... De inrichting van sommige stations leent zich inderdaad ook niet altijd even goed voor het snel van spoor veranderen, al is Brussel-Noord, met zijn 3 onderdoorgangen, echt wel een van de betere, hoor. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Antwerpen-Berchem of Gent-Sint-Pieters.
om snel over te stappen is antwerpen een ramp, zowel centraal als berchem.
het is 1 grote trechter als je niet snel bent.
's avonds zit ik altijd op een break en de voorlaatste deur komst meestal mooi uit aan de roltrap :mrgreen: , indien het 2 breaks aan elkaar zijn natuurlijk.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door bobke »

In de spits zou men moeten omroepen bij een IC om zich te verspreiden over het perron tot aan het uiteinde.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Kristofke »

bobke schreef:In de spits zou men moeten omroepen bij een IC om zich te verspreiden over het perron tot aan het uiteinde.
Goed idee. Heb ik ooit nog maar één keer omgeroepen.

En dan gewoonweg omdat ik feedback kreeg van een medewerker op het perron die zegt dat er enorm veel volk stond.

Echter kan je dan wel zeggen dat die trein bv. uit 10 rijtuigen zal bestaan. Velen weten niet hoever 10 rijtuigen doorrijden op het perron in bv. Brussel-Noord, daar zijn maar enkele treinen die het volledige perron benutten.

Als je dan reizigers hebt die zich te ver verspreid hebben over het perron en je hebt dat omgeroepen over dat verspreiden, dan heb je een klacht aan je broek.

Wanneer ik zelf de trein neem en de samenstelling ken, dan kijk ik regelmatig eens naar de nummerbordjes onder de perronrand... maar dat kan je moeilijk gaan omroepen hé want dan krijg je accidenten ;)
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door groentje »

Die bordjes zijn inderdaad nogal ongelukkig geplaatst. En op vele plaatsen ook terug weggehaald, god weet waarom. Ik zal eens kijken of ik bij mijn foto's een voorbeeldje heb van wat ik zou willen zien. Of als K V B een voorbeeld heeft van een aankondigingsbord in Zwitserland, mag dat ook.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door kika »

Bedoel je A - B toestanden zoals in Bxl Noord? of 1-12/14 zoals in Amsterdam Amstel? Of A-E in vele Duitse stations?

Zelfs als er een keer iets is als een aanduiding van welke trein hoe lang is (zoals ICE in Bxl Noord), dan is het vaak zoeken naar het bordje dat ergens boven je hoofd achter een reclamepaneel hangt. Want reclamepanelen zijn tegenwoordig belangrijker dan dienstregelingen e.d.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door groentje »

Doe voor mij maar de A-E zoals in Duitsland. Dan kan je meteen ook tonen waar de eerste klasse zit, eventueel restauratiewagen :mrgreen: , en andere zaken.
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door ronny »

kika schreef:Wat nog meer zou kunnen helpen is werknemers toe te laten flexibeler om te gaan met hun arbeidstijden. Gaat natuurlijk niet met iedere stiel, maar als mensen 4 dagen werken, de ochtendspits tussen 6 en 10 is, ipv zoals nu tussen 6.30 en 9.00 scheelt het alweer een hoop.
Belgacom gaat vanaf nieuwjaar het flexibel werken beperken dwz veel mensen zullen niet meer voor 8u kunnen beginnen met werken en stoppen kan niet meer voor 16u30 (was 16u). De treinen tijdens de spits zullen dus nog wat voller worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Asterix »

Dietrich schreef:Zelfde met opstappen aan een deur van 1ste klas terwijl ze in 2de moeten zijn. Velen zien dat wel hoor, er hangt een nummer "1" en een gele band, en nog stappen ze daar op om dan de ganse eerste klas door te stappen, eventueel met open gelaten deuren achter zich.
Tiens, nu snap ik iets niet. Om de volle capaciteit van een trein te kunnen benutten, zou men dus ook achteraan en vooraan op zoek moeten gaan naar een plaatsje. Echter, terzelfder tijd is het doorkruisen van 1e klasse taboe (die 54% meer, weet je wel), net zoals het ten volle benutten van de capaciteit van de ingangen door op te stappen in 1e klasse? Leg mij dat eens uit want die logica snap ik niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:
Dietrich schreef:Zelfde met opstappen aan een deur van 1ste klas terwijl ze in 2de moeten zijn. Velen zien dat wel hoor, er hangt een nummer "1" en een gele band, en nog stappen ze daar op om dan de ganse eerste klas door te stappen, eventueel met open gelaten deuren achter zich.
Tiens, nu snap ik iets niet. Om de volle capaciteit van een trein te kunnen benutten, zou men dus ook achteraan en vooraan op zoek moeten gaan naar een plaatsje. Echter, terzelfder tijd is het doorkruisen van 1e klasse taboe (die 54% meer, weet je wel), net zoals het ten volle benutten van de capaciteit van de ingangen door op te stappen in 1e klasse? Leg mij dat eens uit want die logica snap ik niet.
Het doorkruisen op zich is uiteraard geen taboe, maar bewust opstappen in eerste klas in de volle wetenschap dat je toch zult moeten doorschuiven (en dus minder kans op een zitplaats hebben dan iemand die meteen aan een deur tweede klas opstapt!), dat getuigt van weinig inzicht. De volle capaciteit benutten is het alvast niet, want je creëert er extra opstoppingen in de doorgangen mee. In sommige gevallen zijn de doorgangen tussen tweede en eerste klas op die manier dusdanig verzadigd dat sommigen zich geheel tegen hun zin "genoodzaakt" zien om in eerste klas plaats te nemen, terwijl er enkele rijtuigen verder genoeg plaats overblijft in tweede klas. Er zijn genoeg treinen waarop datzelfde liedje zich systematisch afspeelt, en de TBG's die zoiets efficiënt beheren zijn zeldzaam. Als eersteklasreiziger begin je je zeer terecht af te vragen waarom je meer dan de helft meer betaalt.
Dietrich

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Dietrich »

Ik denk ook dat je in 70% van de gevallen sneller naar een ander rijtuig zult zijn langs het perron dan langs een deur van 1ste.

In een Break bvb, die deur en gang is maar half zo breed als de deuren elders, tegen dat je daar op gestapt bent en u door 1ste gewurmd hebt kon je al lang langs het perron 10 meter verder opgestapt hebben. Je kan u zelfs al bewegen naar de juiste plaats nog voor de trein stilstaat en de mensen afgestapt zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef: Tiens, nu snap ik iets niet. Om de volle capaciteit van een trein te kunnen benutten, zou men dus ook achteraan en vooraan op zoek moeten gaan naar een plaatsje. Echter, terzelfder tijd is het doorkruisen van 1e klasse taboe (die 54% meer, weet je wel), net zoals het ten volle benutten van de capaciteit van de ingangen door op te stappen in 1e klasse? Leg mij dat eens uit want die logica snap ik niet.
Een verstandig reiziger kiest zijn plaatsje voor hij ingestapt is... Als je in de buurt van een eersteklasfadeling instapt, heb je sowieso al minder kans op een zitplaats in tweede. Maar als je 3-4 rijtuigen opschuift is het samendrukeffect van eerste klasse uitgewerkt. In Leuven wordt systematisch en duidelijk omgeroepen waar de eersteklasrijtuigen zullen stoppen, en toch zie je nooit iemand die zich verplaatst: dat is iets wat ik niet snap.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:
Jeroen schreef: Tiens, nu snap ik iets niet. Om de volle capaciteit van een trein te kunnen benutten, zou men dus ook achteraan en vooraan op zoek moeten gaan naar een plaatsje. Echter, terzelfder tijd is het doorkruisen van 1e klasse taboe (die 54% meer, weet je wel), net zoals het ten volle benutten van de capaciteit van de ingangen door op te stappen in 1e klasse? Leg mij dat eens uit want die logica snap ik niet.
Een verstandig reiziger kiest zijn plaatsje voor hij ingestapt is... Als je in de buurt van een eersteklasfadeling instapt, heb je sowieso al minder kans op een zitplaats in tweede. Maar als je 3-4 rijtuigen opschuift is het samendrukeffect van eerste klasse uitgewerkt. In Leuven wordt systematisch en duidelijk omgeroepen waar de eersteklasrijtuigen zullen stoppen, en toch zie je nooit iemand die zich verplaatst: dat is iets wat ik niet snap.
Volgens mij gaan tweedeklasreizigers ervan uit dat die boodschap enkel dient om eersteklasreizigers te informeren (zodat die niet de halve trein hoeven af te lopen) en bedenken ze zich niet dat de positie van de eersteklasrijtuigen ook een belangrijke impact kan hebben op de verdeling van de zitplaatsen tweede klas.

In een ideale wereld zou de omroeper ook tijdig en op basis van de reële bezetting melden dat het aangeraden is om naar voren of achteren te gaan, maar de communicatie binnen de spoorwegen (en dan nog tussen twee verschillende bedrijven!) zal eerst nog een klein beetje verbeterd moeten worden voor zoiets er ooit kan komen.
Jani

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Jani »

Hoe moet dat dan praktisch gebeuren, moet elke TBG naar de omroeper bellen om te melden hoeveel volk er in zijn trein zit en waar ze zitten? De omroepers van Brussel zullen nogal lachen.
Plaats reactie