Pagina 8 van 9

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 04 jul 2015, 17:21
door Glodenox
Laat ik die nu net zeer weinig zien op L25 en L27. Zal dus moeilijk zijn :)

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 13 aug 2015, 11:21
door antwerpenaar
Ik heb er nu enkele weken speciaal op gelet (Ik rijd niet dagelijks met de trein maat toch minstens 1X per week) en ik moet toegeven dat er inderdaad een pak minder treinen met graffiti rondrijden in vergelijking met bvb een jaar geleden;wel nog veel sporen van graffiti die soms slordig verwijderd zijn.Is de NMBS dan toch anders gaan optreden tegen deze pest ?

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 13 aug 2015, 15:21
door Glodenox
Jammer genoeg kan je langs de sporen zelf makkelijk van de ene graffiti naar de volgende kijken. Elke brug, elke elektriciteitskast en andere gebouwtjes naast het spoor heeft wel een tag of zelfs een hele "tekening" op zich.
Veel zou al helpen als die kasten niet helder wit waren maar een soort van donker groen. Dan wordt het al minder als een leeg canvas bekeken.

Maar ik ben ondertussen al vrij tevreden over de vermindering aan graffiti op de treinen. Misschien heeft men enkele veelplegers kunnen vastzetten?

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 30 aug 2015, 13:23
door K V B
Ik was deze week in Denemarken, en zag daar iets wat mij betreft de NMBS ook onmiddelijk kan overnemen:

Maak grote stickers aan met het NMBS logo en de tekst "Vandalisme is een misdaad". Bij vaststelling van grafitti onmiddelijk een dergelijke sticker er midden op.

De vandalen willen namelijk dat hun werk gezien, en vooral gefotografeerd en op fora verspreidt wordt. Dus direct die wens saboteren. Direct hun handwerk "vandaliseren".

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 30 aug 2015, 19:57
door Portbou
K V B schreef:en vooral gefotografeerd en op fora verspreidt wordt.
Als dat zo is zouden we op dit forum beter vermijden om nog foto's van graffiti te posten ?

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 30 aug 2015, 20:07
door overweg13
Portbou schreef:
K V B schreef:en vooral gefotografeerd en op fora verspreidt wordt.
Als dat zo is zouden we op dit forum beter vermijden om nog foto's van graffiti te posten ?
Uiteraard is dit zo. Ik probeer in de mate van het mogelijke alle graffiti op te kuisen, maar soms is de schade zo groot dat dit niet meer lukt. In bepaalde gevallen maak ik de graffiti dan gewoon onzichtbaar door er een andere foto over te plakken. Maar neem van me aan: echte treinliefhebbers posten geen graffiti.
Overigens moet ik toegeven dat de drang om enkele uren langs een spoorlijn post te vatten met het oog op een zo volledig mogelijke reeks foto's me de laatste jaren, precies door de graffiti, ontbreekt.

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 30 aug 2015, 21:56
door traxie
Ik dacht ook eens gehoord te hebben dat er folies zouden bestaan die je over de verf kan doen en dan met graffiti en al kan verwijden.

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 30 aug 2015, 22:35
door overweg13
Dat heeft men inderdaad geprobeerd. Ook over essentiele gegevens zoals rijtuignummers, trouwens. Het resultaat was dat de folies vrij snel loskwamen, scheurden en rafelden, en dat het nummer even onleesbaar was als met graffiti.

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 31 aug 2015, 16:17
door Teach2
traxie schreef:Ik dacht ook eens gehoord te hebben dat er folies zouden bestaan die je over de verf kan doen en dan met graffiti en al kan verwijden.
Da's geen folie die je er mee afhaalt, maar folie waar je de graffiti vrij makkelijk af kan halen, zonder de verf te beschadigen. In Nederland is dit standaard aanwezig op de treinen geloof ik.

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 31 aug 2015, 16:24
door Teach2
K V B schreef:Ik was deze week in Denemarken, en zag daar iets wat mij betreft de NMBS ook onmiddelijk kan overnemen:

Maak grote stickers aan met het NMBS logo en de tekst "Vandalisme is een misdaad". Bij vaststelling van grafitti onmiddelijk een dergelijke sticker er midden op.

De vandalen willen namelijk dat hun werk gezien, en vooral gefotografeerd en op fora verspreidt wordt. Dus direct die wens saboteren. Direct hun handwerk "vandaliseren".
Zeer goed idee! Ik herinner me gelezen te hebben dat er ergens een spoorwegmaatschappij was die haar personeel zelf spuitbussen meegaf, om zo direct graffiti te schandaliseren door er overheen te 'kribbelen', maar dit is nog beter.

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 05 jul 2023, 08:55
door Spoor92
Weet iemand of de NMBS effectief al een onderzoek heeft gedaan naar het afsluiten van bundels?
Ik passeerde gisteren de Hst-werkplaatsen aan Vorst. Als je ziet hoe men er daar in slaagt om die treinstellen hermetisch af te sluiten en graffiti vrij te houden, dan vraag ik me af waarom dat niet kan voor de nationale reizigerstreinen.
Akkoord, dat zal een investering vergen. Maar op lange termijn zou dat toch rendabel moeten zijn omdat je minder tags moet verwijderen + het is een meerwaarde voor de reiziger (natuurlijk moeilijk te kwantificeren).
Men moet ook niet elke bundel beveiligen. Als ik zie hoe dat sommige nieuwe M7'en uit Kinkempois komen...

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 05 jul 2023, 10:12
door Steven
De HST-werkplaats in Vorst is een speciaal geval, de afspanning daar heeft een totaal ander idee dan wat je denkt. Origineel was het zo dat een eurostar die vertrok uit de werkplaats als “clean” werd aangeduid en dan hebben we het niet over de properheid van de rijtuigen maar wel degelijk over het afwezig zijn van personen die er niet thuis horen (illegalen), om die reden mocht een eurostar niet stoppen bij een rit van de werkplaats naar het station. Ondertussen is die regel vervallen en doet men ten brussel zuid een volledige security check-up voor men reizigers toelaat op het perron. Het gevolg is dat een defect aan 1 van de poorten in Vorst minder dringend is om te herstellen dan de periode toen de werkplaats nog als “steriel” werd beschouwd. Ter info de werkplaats HST te Vorst is gerund door Thalys, zij bepalen dus het dagelijks beleid van de werkplaats ook al is het hoofdzakelijk NMBS personeel die er werkt.

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 05 jul 2023, 10:49
door Spoor92
Steven schreef: 05 jul 2023, 10:12 De HST-werkplaats in Vorst is een speciaal geval, de afspanning daar heeft een totaal ander idee dan wat je denkt. Origineel was het zo dat een eurostar die vertrok uit de werkplaats als “clean” werd aangeduid en dan hebben we het niet over de properheid van de rijtuigen maar wel degelijk over het afwezig zijn van personen die er niet thuis horen (illegalen), om die reden mocht een eurostar niet stoppen bij een rit van de werkplaats naar het station. Ondertussen is die regel vervallen en doet men ten brussel zuid een volledige security check-up voor men reizigers toelaat op het perron. Het gevolg is dat een defect aan 1 van de poorten in Vorst minder dringend is om te herstellen dan de periode toen de werkplaats nog als “steriel” werd beschouwd. Ter info de werkplaats HST te Vorst is gerund door Thalys, zij bepalen dus het dagelijks beleid van de werkplaats ook al is het hoofdzakelijk NMBS personeel die er werkt.
Ik weet dat inderdaad de hoofdreden van die afgesloten werkplaats anders is dan mijn opzet, maar het punt is: het kan.
En gezien de NMBS dit probleem al decennia heeft en geen oplossing lijkt te vinden, presenteer ik op een gouden blaadje: een oplossing. :wink:

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 05 jul 2023, 11:17
door groentje
Zelfs als je er geen versterkte burcht van maakt als Vorst, te veel bundels zijn vandaag een open huis.Je zal het fenomeen niet helemaal kunnen vermijden (denk aan de overval op de zijkant van een trein aan het perron in Duitsland, een paar jaar geleden), maar als je het aantal mogelijke toegangen al zou verminderen en een omheining plaatsen die af en toe gecontroleerd wordt op schade, zou je tenminste de kat niet meer zo hard bij de melk zetten als vandaag.

Re: Graffiti bij de NMBS

Geplaatst: 05 jul 2023, 11:35
door Steven
Natuurlijk ben ik ook voorstander van hekken rondom alle bundels, de toegang zo lastig mogelijk maken is het streefdoel. Op bepaalde plaatsen (zoals dendermonde) deed men dat al maar men heeft er blijkbaar geen standaard van willen/kunnen maken.