Grote revisie Sprinter

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 481
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Merijn »

Eimai schreef:
Merijn schreef:en is er nu een gesloten toiletsysteem.
Echt? Ik dacht dat ze steeds gezegd hadden dat dat technisch niet mogelijk was...
Dan heb ik dit verkeerd gezien, m'n excuses!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Steven »

Het is een vacuüm wc zonder opvangbak zoals bij de. Klassiekjes.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door wbrm »

Pfffffffff, geen SIV's, geen rolgordijnen, oude bankjes en meer grijs. Gelukkig is iedereen hier al lang dood voor de laatste klaar is. :twisted:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door overweg13 »

wbrm schreef:Pfffffffff, geen SIV's, geen rolgordijnen, oude bankjes en meer grijs. Gelukkig is iedereen hier al lang dood voor de laatste klaar is. :twisted:
Je vergeet er nog bij te vermelden dat het rijgedrag even slecht zal blijven. Dit is weer een materieeltype dat ik zonder veel spijt zal zien vertrekken.
Met vriendelijke groet

overweg13
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door nahoj »

Iedereen lijkt te vergeten dat het niet om een modernisatie, maar om een revisie gaat. Dat is een budgettaire keuze die van bij het begin gemaakt is.
Een revisie is het terug opwaarderen van de bestaande uitrusting, met hier en daar kleine aanpassingen waar nodig, zodat het materieel opnieuw minstens 15 jaar verder kan. Dat er een gesloten toilet bijkomt, is in dat opzicht een (daarom niet minder welgekomen) extra.
nmbs820

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door nmbs820 »

Vanbinnen in vind ik het er best mooi uitzien, maar over de buitenkant denk ik dan wel weer heel wat anders. Het bordeauxkleur pas nog altijd het beste vind ik.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Dieselfreak »

wbrm schreef:en meer grijs.
Da's waar, in al het nieuwe/vernieuwde materieel zijn de banken in hetzelfde grijs. :?
nahoj schreef:Iedereen lijkt te vergeten dat het niet om een modernisatie, maar om een revisie gaat.
Wat is het verschil tussen een revisie en een modernisatie? De open wc is vervangen door een gesloten systeem, dat is toch iets dat moderner gemaakt is. De rode klassiekjes zijn ook wel eens gereviseerd, waarbij onder andere de groene livrei plaatsgemaakt heeft voor de rode, maar het interieur is nooit grondig gewijzigd en technisch zijn er ook geen grote veranderingen aan gedaan. Waar trek je de grens tussen een revisie en een modernisatie?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Retard »

Dieselfreak schreef:
wbrm schreef:en meer grijs.
Da's waar, in al het nieuwe/vernieuwde materieel zijn de banken in hetzelfde grijs. :?
nahoj schreef:Iedereen lijkt te vergeten dat het niet om een modernisatie, maar om een revisie gaat.
Wat is het verschil tussen een revisie en een modernisatie? De open wc is vervangen door een gesloten systeem, dat is toch iets dat moderner gemaakt is. De rode klassiekjes zijn ook wel eens gereviseerd, waarbij onder andere de groene livrei plaatsgemaakt heeft voor de rode, maar het interieur is nooit grondig gewijzigd en technisch zijn er ook geen grote veranderingen aan gedaan. Waar trek je de grens tussen een revisie en een modernisatie?
Er is toch wel een groter verschil tussen het interieur van een gemoderniseerd klassiekske en een Bordeauxrood Klassiekske dan bij een duikbril.
Dietrich

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Dietrich »

Hij doelt op de aanpassing van groen naar bordeaux. Ik denk dat men in die tijd enkel de ramen en de tafeltjes heeft vervangen, maar of dat samen viel met de verandering van livrei weet ik niet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Hij doelt op de aanpassing van groen naar bordeaux. Ik denk dat men in die tijd enkel de ramen en de tafeltjes heeft vervangen, maar of dat samen viel met de verandering van livrei weet ik niet.
Voor zover ik mij herinner zijn ramen noch tafeltjes vervangen. Wel zijn er aanpassingen geweest aan de ramen, omdat die zo lek als een zeef waren bij zware regenval - eigenlijk ging het om een constructiefout, die onderdruk veroorzaakte in het stel, zodat de regen naar binnen gezogen werd, maar van een vervanging weet ik niets.
De herschildering paste gewoon in het raam van de algemene vervanging van het rijtuiggroen door bordeaux voor alle binnenlands reizigersmaterieel. Eigenlijk kun je stellen dat de oudste stellen nooit gerenoveerd zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Steven »

klassiekjes
van groen naar rood = enkel kastrevisie zover ik weet
van rood naar wit/grijs = kastrevisie, nieuwe binnenwanden/deuren, kleiner maken eerste klasse, andere banken in tweede klasse, nieuwe buitendeuren, volledige vervanging van de bedrading, nieuwe stuurtafel, volledig nieuw elektrisch paneel, verwarming met gepulseerde lucht, plaatsing vacuüm wc, nieuwe binnenverlichting, nieuwe ramen, nieuwe rolgordijnen, LED eindlichten (enkel op cityrail), handendroger in de wc (enkel op cityrail)

sprinters
aanpassing kastkleur, aanpassing stoffen van de zitbanken, vacuüm wc, vernieuwing binnenwanden, nieuwe gordijnen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:
Dietrich schreef:Hij doelt op de aanpassing van groen naar bordeaux. Ik denk dat men in die tijd enkel de ramen en de tafeltjes heeft vervangen, maar of dat samen viel met de verandering van livrei weet ik niet.
Voor zover ik mij herinner zijn ramen noch tafeltjes vervangen.
De tafeltjes zijn wel degelijk vervangen, de oorspronkelijke waren dikker. In enkele stellen, waaronder nummer 234, zijn nog een aantal van die dikke tafeltjes te vinden. Toen de rokersafdeling werd afgeschaft, moesten sowieso redelijk wat tafeltjes worden veranderd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Retard »

Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:
Dietrich schreef:Hij doelt op de aanpassing van groen naar bordeaux. Ik denk dat men in die tijd enkel de ramen en de tafeltjes heeft vervangen, maar of dat samen viel met de verandering van livrei weet ik niet.
Voor zover ik mij herinner zijn ramen noch tafeltjes vervangen.
De tafeltjes zijn wel degelijk vervangen, de oorspronkelijke waren dikker. In enkele stellen, waaronder nummer 234, zijn nog een aantal van die dikke tafeltjes te vinden. Toen de rokersafdeling werd afgeschaft, moesten sowieso redelijk wat tafeltjes worden veranderd.
De 193 is bijna nog volledig orgineel, maar bijvoorbeeld de 220 of de 212 niet.

OOk nog even vermelden dat het de moeite loont om op de 184 de waterkraan in het tweede klasserijtuig te gaan spotten. Deze is anders en is nog met een hendel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef: Voor zover ik mij herinner zijn ramen noch tafeltjes vervangen.
De tafeltjes zijn wel degelijk vervangen, de oorspronkelijke waren dikker. In enkele stellen, waaronder nummer 234, zijn nog een aantal van die dikke tafeltjes te vinden. Toen de rokersafdeling werd afgeschaft, moesten sowieso redelijk wat tafeltjes worden veranderd.[/quote]

Jij bedoeld een nieuw tablet maar dat valt niet onder een revisie of modernisering, dat valt eerder onder herstellingen zoiets.
De tafeltjes die je op de vernieuwde klassiekjes en cityrails kan vinden zijn volledig nieuw, basisstructuur mee inbegrepen. ze zijn zelfs een beetje anders van vorm.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door nahoj »

Retard schreef:
nahoj schreef: Iedereen lijkt te vergeten dat het niet om een modernisatie, maar om een revisie gaat.
Wat is het verschil tussen een revisie en een modernisatie? De open wc is vervangen door een gesloten systeem, dat is toch iets dat moderner gemaakt is. De rode klassiekjes zijn ook wel eens gereviseerd, waarbij onder andere de groene livrei plaatsgemaakt heeft voor de rode, maar het interieur is nooit grondig gewijzigd en technisch zijn er ook geen grote veranderingen aan gedaan. Waar trek je de grens tussen een revisie en een modernisatie?
Een modernisatie kan je (budgetgewijs) maximaal één maal rechtvaardigen in het leven van het materieel. Het is een revisie, waarbij het voertuig dus terug geherwaardeerd wordt, maar waarbij ook het comfort en, misschien in minderere mate, de techniek up-to-date wordt gebracht. M.a.w. belangrijke componenten van het voertuig worden herbestudeerd en vervangen door een nieuw concept (gesloten WC, verwarmingssysteem,...), of zelfs toegevoegd (SIV,...).
Nu lopen beide begrippen wel soms iets in elkaar over. Een voorbeeld is de sprinter en haar gesloten WC.
Steven schreef:klassiekjes
van groen naar rood = enkel kastrevisie zover ik weet
van rood naar wit/grijs = kastrevisie, nieuwe binnenwanden/deuren, kleiner maken eerste klasse, andere banken in tweede klasse, nieuwe buitendeuren, volledige vervanging van de bedrading, nieuwe stuurtafel, volledig nieuw elektrisch paneel, verwarming met gepulseerde lucht, plaatsing vacuüm wc, nieuwe binnenverlichting, nieuwe ramen, nieuwe rolgordijnen, LED eindlichten (enkel op cityrail), handendroger in de wc (enkel op cityrail)

sprinters
aanpassing kastkleur, aanpassing stoffen van de zitbanken, vacuüm wc, vernieuwing binnenwanden, nieuwe gordijnen.
Je vergeet het renoveren van de kast zelf. Geen te onderschatten werk in dit geval.
Je zou kunnen zeggen dat de sprinter een revisie ondergaat, met extra plaatsing van een gesloten WC (zoals ik trouwens al eerder schreef).
Plaats reactie