Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
carlos

Re: Modernisering Breaks

Bericht door carlos »

gisteren met zo'n vernieuwde break meegereden.

het oogt allemaal mooi (en zal ongetwijfeld een pak geld gekost hebben), maar waarom doet men zo'n zware investering om uiteindelijk met een resultaat te komen dat dan toch niet voldoet aan de verwachtingen van de reizigers. Als betalend reiziger had ik verwacht dat het comfortniveau van de vernieuwde breaks dichter bij het comfortniveau van de AM96/I11 zou gelegen hebben (dwz in 2de klas 2+2 zetelopstelling, in 1ste klas 2+1 zetelopstelling; airco). Tenslotte betaal ik als reiziger altijd evenveel ongeacht of ik een comfortabele AM 96 terbeschikking krijg of een afgeleefde (rode) M5.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HLE 2302 »

carlos schreef:gisteren met zo'n vernieuwde break meegereden.

het oogt allemaal mooi (en zal ongetwijfeld een pak geld gekost hebben), maar waarom doet men zo'n zware investering om uiteindelijk met een resultaat te komen dat dan toch niet voldoet aan de verwachtingen van de reizigers. Als betalend reiziger had ik verwacht dat het comfortniveau van de vernieuwde breaks dichter bij het comfortniveau van de AM96/I11 zou gelegen hebben (dwz in 2de klas 2+2 zetelopstelling, in 1ste klas 2+1 zetelopstelling; airco). Tenslotte betaal ik als reiziger altijd evenveel ongeacht of ik een comfortabele AM 96 terbeschikking krijg of een afgeleefde (rode) M5.

Ah dus bij een drukke trein sta jij liever recht ? geef mij maar een treinstel met een zetelopstelling van 3+2 ... in een break kan ik 99% van de keren steeds zitten ... in een MS96 kun je het vaak vergeten om nog een lege zitplaats te vinden.

En daarbij ik vind dat de vernieuwde breaks redelijk goed voldoen aan de huidige comfort eisen ... het enigste dat ontbreekt is de airco, maar voor die paar maand op een jaar dat die nodig is ...

En hoe je het ook draait of keert, het is een enorme verbetering met de niet vernieuwde versie ... je moet nu eenmaal ergens tevreden leren zijn in het leven.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Modernisering Breaks

Bericht door groentje »

De eerste klasse is wat mij betreft géén verbetering, maar een verslechtering. Het interieur is van een warm en aangenaam compartiment in een kale refter veranderd, en de stoelen zijn alleen maar qua bekleding beter (ik zal wel niet de enige zijn waarbij de oude zetelstof prikte). Dit is geen eerste klasse, en daar weiger ik ook voor te betalen. Dan zet ik me wel op een bankje in tweede, waar ik ook minder problemen heb met 2+3-opstelling.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:De eerste klasse is wat mij betreft géén verbetering, maar een verslechtering. Het interieur is van een warm en aangenaam compartiment in een kale refter veranderd, en de stoelen zijn alleen maar qua bekleding beter (ik zal wel niet de enige zijn waarbij de oude zetelstof prikte). Dit is geen eerste klasse, en daar weiger ik ook voor te betalen. Dan zet ik me wel op een bankje in tweede, waar ik ook minder problemen heb met 2+3-opstelling.
Over 1e klasse heb je inderdaad gelijk, in mijn bericht had ik dat buiten beschouwing gelaten.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steve »

Een aantal berichten over vrijkaarten en gratis tickets voor personeel van de spoorwegen is afgesplitst en hier te vinden: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=39&t=8293
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dieselfreak »

Hoe is het nu met de 391? Is die bijna klaar?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Robin »

Dieselfreak schreef:Hoe is het nu met de 391? Is die bijna klaar?
zal straks eens gaan kijken ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Terminus »

Ik heb ook mogen genieten van de gemoderniseerde break. Het is idd zeker geen verbetering in eerste klasse (is het enkel een gevoel of zijn de zetels in de nieuwe break nog minder comfortabel dan in een M6?). Maar ook voor de reizigers tweede klasse, die vaak kiezen voor het middelste rijtuig, is het geen verbetering...

(Ik hoop dat bij de modernisatie van de sprinters en 800's voor de eerste klasse opnieuw gekozen wordt voor de zetels van de gemoderniseerde tweetjes, zonder de paarse kleur dan)
treop

Re: Modernisering Breaks

Bericht door treop »

Denk dat sommige mensen toch liever in die oude, stoffige, muffe vlooiebakken zaten, ipv in een nieuw fris hedendaags kleurtje en toch wel schoon banken. Ik vind persoonlijk en ken nog veel reizigers die dit wel een verbetering vinden. je zit tenslotte toch op een trein en in geen luxe-auto met zachte lederen zetels. Sorry voor de mensen die dit verkeerd zullen op vatten maar zit al lang met dit gedacht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Shrek »

Zoals ook bij de M6 en klassiekjestopic zal ik het verhaaltje hier nog maar eens doen:
Er is door de NMBS onderzoek gedaan naar wat voor zetels er best in de treinen staan.
Daaruit bleek dat de zachtere zetels weliswaar op het eerste zicht beter lijken, maar dat je er na een tijdje zitten rugpijn van krijgt. Ergonomisch gezien zijn de harde zetels beter, deze geven meer steun aan je onderrug.
Daarom zal je in nieuw of vernieuwd nmbs-materieel nooit nog de zachte zetels van weleer vinden :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Modernisering Breaks

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: Er is door de NMBS onderzoek gedaan naar wat voor zetels er best in de treinen staan.
Daaruit bleek dat de zachtere zetels weliswaar op het eerste zicht beter lijken, maar dat je er na een tijdje zitten rugpijn van krijgt. Ergonomisch gezien zijn de harde zetels beter, deze geven meer steun aan je onderrug.
Hangt er maar van af wat je een onderzoek noemt: als ik me niet vergis heeft men in 1 (één!) M4 telkens 4 van die stoelen geplaatst en heeft men dan de gegadigden geïnterviewd. Daaruit afleiden dat het publiek harde zetels wil, lijkt me op zijn minst wat voorbarig. Maar we zitten er wel mee: volstrekt inspiratieloze design, piep- en kraakgeluiden, en of ze echt zo comfortabel zijn is voor mij nog altijd niet duidelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Daaruit bleek dat de zachtere zetels weliswaar op het eerste zicht beter lijken, maar dat je er na een tijdje zitten rugpijn van krijgt.
Ik heb al vaak lang in de zachte zetels van de eerste klasse van een rood klassiekje of een Break gezeten, maar ik krijg daar nooit rugpijn van.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Hangt er maar van af wat je een onderzoek noemt: als ik me niet vergis heeft men in 1 (één!) M4 telkens 4 van die stoelen geplaatst en heeft men dan de gegadigden geïnterviewd. Daaruit afleiden dat het publiek harde zetels wil, lijkt me op zijn minst wat voorbarig. Maar we zitten er wel mee: volstrekt inspiratieloze design, piep- en kraakgeluiden, en of ze echt zo comfortabel zijn is voor mij nog altijd niet duidelijk.
Ik vind het in ieder geval wel kloppen. Op een reisje Brussel-Luik-Luxemburg heb ik het verschil tussen harde zetels van de I11 en zachte zetels van de I6 mogen ervaren. De harde bevielen mij veel beter dan de zachte.
Wat het design betreft kan ik je natuurlijk alleen maar gelijk geven, dat kan veel beter :wink:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Robin »

Dieselfreak schreef:Hoe is het nu met de 391? Is die bijna klaar?
ja die is klaar maar staat nog steeds binnen :lol:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Modernisering Breaks

Bericht door bobke »

Het is me nog nooit eder opgevallen, maar waarvoor dient dat ding onder de koppeling (de hele breedte van de trein)? Als bescherming of zo?
Plaats reactie