Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
ToMiKoN
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Ja, het traject is inderdaad 37 minuten. Maar overstappen in 5 minuten is zeker wat kort gerekend in Oostende, zeker als je achteraan de trein bent opgestapt.

In de zomer heeft Blankenberge ook meer inwoners dan een gemiddelde gemeente.

Er is gewoon nood aan een volwaardig nachtnet zoals in Nederland. Als ze willen dat mensen hun auto gaan thuislaten, moeten de mensen niet alleen heen geraken, maar ook terug.

Bijvoorbeeld een filmpje gaan meepikken in Brugge kan al niet meer met de trein vanuit Blankenberge. Welkom in 2014!
Laatst gewijzigd door ToMiKoN op 08 jul 2014, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Misschien denk ik wel heel raar, maar waarom zou je in het achterste rijtuig gaan plaatsnemen, als je weet dat je een overstap hebt naar de tram, die je liever gaat halen? Als je alle tijd hebt snap ik het, maar als je 5 of 6 minuten hebt voor je tram, ga je daar (lijkt mij) niet zitten ?
ToMiKoN
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

The_Knitter schreef:Misschien denk ik wel heel raar, maar waarom zou je in het achterste rijtuig gaan plaatsnemen, als je weet dat je een overstap hebt naar de tram, die je liever gaat halen? Als je alle tijd hebt snap ik het, maar als je 5 of 6 minuten hebt voor je tram, ga je daar (lijkt mij) niet zitten ?
Dat zou ik wel doen. Maar niet eidere treinreiziger is zo geöefend als ik ;-)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ToMiKoN schreef:
Bijvoorbeeld een filmpje gaan meepikken in Brugge kan al niet meer met de trein vanuit Blankenberge. Welkom in 2014!
Dan lijkt me het probleem eerder dat we al onze filmzalen op enkele punten hebben geconcentreerd. Veertig jaar geleden had een provincienest als Halle nog 3 filmzalen, zelfs Sint-Pieters-Leeuw had er tot voor enkele jaren nog een. Maar die zijn allemaal geofferd op het altaar van de vooruitgang. Dat we nu naar Brussel moeten (of Braine-l'Alleud) heeft minder te maken met de onbeschikbaarheid aan OV, dan wel met de klaarblijkelijke wil van de meerderheid van de bevolking om met de auto gelijk waar naartoe te rijden. Je moet de schuld dus niet altijd bij de NMBS leggen. Overigens: mijn vrouw en ik zijn jarenlange erg trouwe filmfans geweest, die vanuit Halle naar Gent, Leuven, Antwerpen en ja, Brussel trokken met het OV. De truc? Pik je film mee op een moment dat er wel OV ter beschikking is...
Met vriendelijke groet

overweg13
ToMiKoN
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Ik ga even een vraag wat offtopic stellen.

Ik gebruik zelf een "Blauwe kaart" (nationale verminderingskaart openbaar vervoer) voor personen met een visuele handicap. Deze kaart heeft geen Mobib functie, men hoeft ze enkel te tonen aan treinbegeleider.

Weet de NMBS eigenlijk wel dat ik op een trein zit, wordt dit geregistreerd? Moet de TB hier aantallen van noteren?
Ik heb de indruk dat mensen met een visuele handicap gewoon naast de statistieken vallen .... en ik dus volgens de NMBS statistieken nooit op die late trein heb gezeten....
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Volgens mij registreert men bij de NMBS toch geen vvb's? Want ik zie een TBG ook nooit mijn GoPass registreren.
Volgens mij zijn er gewoon reizigerstellingen, ongeacht het vvb?
ToMiKoN
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Hopelijk gaan ze dan snel verder met het doorvoeren van Mobib. Dan zullen ze veel beter reizigersstromen kunnen in beeld brengen. Ik ken veel mensen met een visuele handicap die vroege en late treinen gebruiken. Omdat ze gewoon geen andere keuze hebben.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ToMiKoN schreef:Hopelijk gaan ze dan snel verder met het doorvoeren van Mobib. Dan zullen ze veel beter reizigersstromen kunnen in beeld brengen. Ik ken veel mensen met een visuele handicap die vroege en late treinen gebruiken. Omdat ze gewoon geen andere keuze hebben.
Gegarandeerd vallen er dan nog veel meer treinen en bussen weg dan nu het geval is... Je moet trouwens geen mensen kennen die het OV gebruiken, je moet precies weten hoe vaak die trein of bus nemen. Ik heb zelf geen (visuele) handicap, maar iedereen kent me als iemand die altijd het OV gebruikt. Als ik op die manier aan 300 (functionele) ritten per jaar kom, zal het veel zijn; ik hou er dus geen rekening mee dat ik op die manier een treinrit kan "redden". Idem dito voor jouw redenering: als je zegt dat je veel mensen kent die het OV nemen, betekent dat niet dat die dagelijks treinen en bussen vullen. Stel dat je er 20 kent, en dat die gemiddeld 4 keer per maand de laatste trein Brugge - Blankenberge nemen: dan kom je aan 80 ritten, te delen door 30 dagen: dat is dus iets minder dan 3 reizigers per rit. Sorry, maar als de NMBS moet kiezen, dan lijkt het me logisch dat die rit wegvalt.
Waar ik trouwens niet voor pleit: maar het geld is er nu eenmaal niet, en het ziet er ook niet naar uit dat het er snel komt.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Shrek schreef:Het is inderdaad niet fijn voor jou, maar: 20 mensen verliezen een uur = 1200 minuten "achteruitgang"

Hetzelfde aantal treinkilometers zorgt wel voor een extra verbinding Gent-Brussel: 500 mensen winnen een kwartier = 7500 minuten "vooruitgang"

In dat opzicht is het toch logisch dat dan die laatste trein naar Blankenberge wordt opgeofferd?
Maar wat is het verlies van een kwartiertje ten opzichte van een uur en meer? Dat uur vertraging hoort een pak zwaarder door te wegen dan dat kwartiertje, toch? Op een uur tijd kan ik eten, douchen, tanden poetsen, nog wat lezen en gaan slapen, op een kwartiertje heb ik enkel wat gedronken en mijn tanden gepoetst. Te vroeg stoppen zorgt voor een minder aantrekkelijke dienstregeling, niemand is immers graag geblokkeerd voor de nacht, ergens ver van zijn bestemming. Waardoor ook mensen die die late trein normaal niet nemen, maar wel graag de zekerheid hebben dat die er nog is, voor de zekerheid de auto nemen.

Er komen reizigers bij, dus zouden er ook reizigerskm bij moeten komen. Maar zoals overweg13 al zei, daarvoor is geld nodig, en het is niet zeker dat dat er is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5339
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Die MOBIB als vervanging van / aanvulling op de blauwe kaart komt er meer dan waarschijnlijk. Bij de MIVB moet er al een specifieke MOBIB-kaart aangevraagd worden - mee ingegeven door de toegangspoortjes in de metro die natuurlijk een "scanbaar" vervoerbewijs vereisen, maar het geldt in principe ook bovengronds.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Maar wat is het verlies van een kwartiertje ten opzichte van een uur en meer? Dat uur vertraging hoort een pak zwaarder door te wegen dan dat kwartiertje, toch? Op een uur tijd kan ik eten, douchen, tanden poetsen, nog wat lezen en gaan slapen, op een kwartiertje heb ik enkel wat gedronken en mijn tanden gepoetst. Te vroeg stoppen zorgt voor een minder aantrekkelijke dienstregeling, niemand is immers graag geblokkeerd voor de nacht, ergens ver van zijn bestemming. Waardoor ook mensen die die late trein normaal niet nemen, maar wel graag de zekerheid hebben dat die er nog is, voor de zekerheid de auto nemen.

Er komen reizigers bij, dus zouden er ook reizigerskm bij moeten komen. Maar zoals overweg13 al zei, daarvoor is geld nodig, en het is niet zeker dat dat er is.
Reizigerskilometers komen er vanzelf bij, het zijn treinkilometers die we nodig hebben :wink:

Wat is het verlies van een kwartiertje? Ik denk veel doorslaggevender dan dat uur.
Er vanuitgaande dat het vooral vrijetijdsreizigers zijn op dat uur van de dag die na de cinema naar huis moeten. Dat doe je hooguit enkele keren per maand.
Het traject Gent-Brussel doe je dagelijks.
Dan kies ik toch voor elke dag een kwartiertje winst tegenover elke 2e zaterdag van de maand een uur verlies.
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Juist, treinkm.
Daarom ook dat ik niets tegen de komst van die extra trein tussen Gent en Brussel heb, integendeel. Maar het verlies aan autonomie met het openbaar vervoer baart me wel zorgen. Voor wie niet over een auto beschikt, is dit de facto een veroordeling om thuis te blijven, als ik even abstractie maak van die onmogelijke omweg per tram, waarover Blankenberge dan nog beschikt (niet iedere stopplaats is zo gelukkig). Als je als samenleving de mogelijkheid wil bieden om autoloos door het leven te gaan, dan zijn treinen die er al voor 22u mee ophouden, gewoon not done. En vanuit Brussel betekent dat in het geval van Knokke en Blankenberge zelfs voor 21u! En ja, ik heb collega's die daar wonen. Nu kunnen die nog thuis geraken, 's avonds, vanaf december wordt dat dus altijd met de auto naar Brugge.
BVG1988
Berichten: 580
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Ik neem dat er ook wordt afgestapt dan van P-treinen die dan rijden op 1 van de week zoals nu bijvoorbeeld de 8929 op vrijdag, de 8900 op zondag.
Dat kan misschien een oplossing zijn als je dan een paar late treinen die dan in het weekend voldoende volk hebben enkel in het weekend te laten rijden. Ik weet dat je dan met een overstap zit.

Anders dacht ik aan een concurerende speler op lokaal gebied (zoals bijv Arriva in nl), maar dat zal nog niet voor direct zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5339
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

BVG1988 schreef: Anders dacht ik aan een concurerende speler op lokaal gebied (zoals bijv Arriva in nl), maar dat zal nog niet voor direct zijn.
En sowieso wens ik je veel geluk toe bij de zoektocht naar een private speler (= uit op winst, en in dit geval wellicht met weinig tot geen overheidssteun) die een trein wil laten rijden voor hooguit een paar tientallen mensen, oftewel niet eens wat je in een gemiddelde bus kunt stoppen...
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Voor wie ARI op een Mac wil gebruiken zijn er hier al een aantal tips gegeven; op deze webpagina wordt het nog even duidelijk uitgelegd: http://www.ikbenmartijn.be/apps/trics/h ... op-je-mac/
Plaats reactie