Pagina 74 van 124

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 23 feb 2011, 21:37
door Shrek
Dieselfreak schreef:De Breaks zijn momenteel ongeveer 30 jaar, aan dit tempo is over tien jaar het grootste deel nog steeds niet vernieuwd. Is het dan nog wel de moeite verder Breaks te moderniseren, aangezien treinen zelden heel veel langer dan 40 jaar meegaan?
Jawel hoor, de MS62 zit bijna aan de 50 en dat zelfs zonder renovatie! Daar komt bovenop dat de breaks voor hun tijd veel moderner waren dan de klassiekjes. De MS73 was in feite al verouderd toen ze uit de fabriek kwamen.
Maar de breaks waren toen spitstechnologie, en kunnen nu nog steeds goed mee. Nog 20 jaar erbij moet dus zeker kunnen :wink:

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 23 feb 2011, 22:24
door Dieselfreak
Ik zei: niet heel véél langer dan 40 hé. 50 kunnen ze zeker worden, maar 60 of 70 lijkt me onwaarschijnlijk. Aan een tempo van twee per jaar is zelfs over 20 jaar nog niet eens de helft aan de beurt geweest. Tegen dan zullen ze wel rijp voor het museum zijn. Heeft het zin een trein van een halve eeuw oud nog een renovatie te geven?

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 23 feb 2011, 22:27
door Shrek
Dieselfreak schreef:Ik zei: niet heel véél langer dan 40 hé. 50 kunnen ze zeker worden, maar 60 of 70 lijkt me onwaarschijnlijk. Aan een tempo van twee per jaar is zelfs over 20 jaar nog niet eens de helft aan de beurt geweest. Tegen dan zullen ze wel rijp voor het museum zijn. Heeft het zin een trein van een halve eeuw oud nog een renovatie te geven?
Het zal wel rapper gaan eens de lijn is opgestart. Er zijn ongeveer evenveel break-bakken als M4-bakken en dat was toch ook op een dikke 5 jaar gedaan :)

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 23 feb 2011, 23:59
door bobke
Waarschijnlijk zal het renoveren sneller gaan, eenmaal de desiro's aan het instromen zijn. Nu heeft men gewoon alle materieel nodig denk ik en kan men dus geen enkel stel missen.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 feb 2011, 00:22
door Steven
men heeft gewoon meer volk nodig om TBL1+ te installeren waardoor de vernieuwing van de breaks vertraging oploopt, komt er nog extra werk bij door de winterprik die voor bepaalde types blijkbaar nog niet volledig verteerd is en dan weet je genoeg.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 feb 2011, 10:02
door Dieselfreak
Shrek schreef:Het zal wel rapper gaan eens de lijn is opgestart. Er zijn ongeveer evenveel break-bakken als M4-bakken en dat was toch ook op een dikke 5 jaar gedaan :)
Bij mijn weten zijn de M4'en bij de modernisatie niet zo grondig gewijzigd als de Breaks, ze hebben een andere livrei gekregen, de banken een andere kleur, de bagagerekken zijn zijlings in plaats van bovenliggend geworden en er zijn spiegels aangebracht, dat is het zo ongeveer. De Breaks worden na de vernieuwing vrijwel onherkenbaar, ze krijgen een volledig ander interieur en een geheel nieuwe invaliden-WC. Het lijkt me logisch dat ze daar langer over doen dan over die kleine veranderingen bij de M4.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 feb 2011, 10:13
door Steven
Bij de M4 is ook volledig de kleur van het interieur aangepast, volledig nieuwe WC's alsook de bedrading was aangepast, zover zelfs dat oude en nieuwe M4-en niet in dezelfde trein samen konden rijden omdat er dan al problemen waren met de deuren.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 feb 2011, 10:40
door Hobbes
Voor mij hoeft dat niet vooruit te gaan, ik vind 1ste klasse er serieus op achteruit gegaan in de vernieuwde breaks, en voor de TB verandert er toch niks qua comfort.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 feb 2011, 12:32
door pietje
Hobbes schreef:Voor mij hoeft dat niet vooruit te gaan, ik vind 1ste klasse er serieus op achteruit gegaan in de vernieuwde breaks, en voor de TB verandert er toch niks qua comfort.
Is die airco in de stuurpost dan niet doorgegaan?
Is is dat geen extra comfort?

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 feb 2011, 13:49
door Hobbes
Ja de airco heeft men ook al geïnstalleerd in de niet vernieuwde stellen. Dus met de volledige renovatie verandert voor de bestuurder niets.
Een iets ruimere stuurpost was welkom geweest.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 feb 2011, 17:52
door Shrek
Hobbes schreef:Ja de airco heeft men ook al geïnstalleerd in de niet vernieuwde stellen. Dus met de volledige renovatie verandert voor de bestuurder niets.
Een iets ruimere stuurpost was welkom geweest.
Dat gaat niet zomaar he. Maar in vergelijking met een klassiekje heb je in een break niet te klagen :wink:

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 feb 2011, 00:06
door treop
Hobbes schreef:Voor mij hoeft dat niet vooruit te gaan, ik vind 1ste klasse er serieus op achteruit gegaan in de vernieuwde breaks, en voor de TB verandert er toch niks qua comfort.
ik snap niet dat jullie de 1ste klasse slechter vinden dan vroeger. denk dat sommigste mensen liever in die vuile, stoffige, ranzige vlooiezetels willen zitten en die dan beter vinden!! 1ste klasse is in mijn ogen veel frisser dan vroeger qua kleur en zetels.

wat de TB betreft vind ik wel dat men toch mocht een raampje gepakt hebben da open kon. maar ook dat heeft dan weer zijn redenen.

ik schiet niemand af, maar denk ook es aan de mensen die aan deze modernisering werken, en boor niet altijd hun werk in de grond! :wink:

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 feb 2011, 01:17
door Kristofke
Het is misschien een onnozel idee, maar kon men met deze complete renovatie geen vierde rijtuig toevoegen net zoals er vroeger een derde rijtuig bijkwam? Het vermogen kan bij de renovatie opgeschroefd worden zodat het op pijl blijft.

Op héél veel verbindingen rijden tijdens daluren en weekends telkens maar één break wat in vele gevallen veel te weinig is maar de NMBS wil koppig zo goed als nooit 2 breaks inzetten in zulke situaties.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 feb 2011, 01:19
door Steven
Kristofke schreef:Het is misschien een onnozel idee, maar kon men met deze complete renovatie geen vierde rijtuig toevoegen net zoals er vroeger een derde rijtuig bijkwam? Het vermogen kan bij de renovatie opgeschroefd worden zodat het op pijl blijft.
Vermogen opdrijven = zwaardere motoren en bijhorende stuurelektronica, dan kan je evengoede nieuwe gaan bestellen he.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 feb 2011, 01:29
door Kristofke
Misschien lukt het wel zonder extra vermogen? Volgens Wiki weegt een break 152 ton en heeft 1400 kW vermogen, een 800 weegt 220 ton en heeft 1360 kW vermogen, maar de max. snelheid is 140 km/u ipv 160 km/u

Maar goed het zal idd een nutteloze investering zijn, maar wel een capaciteitsvergroting voor de reiziger door het dus bovenvermelde koppige 1 break en niet meer beleid.