Testritten M6 op de lijn 2

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

Steve schreef: - M6 in Maastricht?! Geen idee of het mogelijk is, kijkend naar het hele gedoe rond Roosendaal...

- Een halfuursfrequentie helemaal tussen Brussel en Verviers vereist plots een stuk meer materieel (dat er trouwens amper is), dus enkel in te passen in een volledig herzien aanbod

- Met die M6 Bx kun je de HSL wel vergeten, dus zou die gesplitste trein verplicht over lijn 36 moeten
Zoals Pietmol hierboven al uitlegde heb je niet echt veel meer materieel nodig. De lange IC-A wordt gewoon gesplitst in 2 delen, dus enkel een aantal extra locs en materieelverschuivingen doen het dan wel. Uiteraard is er wel meer personeel nodig. Maar het idee van 2 IC's naar Verviers zat sowieso al in het IC/IR 2014. Ter compensatie wordt de IR naar Aken dan een pendeltje Aken-Verviers.
Of de M6 in Maastricht past weet ik ook niet, iemand hier die het wel kan zeggen?
En er stond natuurlijk een grote "als" in het idee: als de M6 Bx gebruikt kan worden (op L2 moest je er dan bijdenken), dan is het doenbaar. Anders natuurlijk niet.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door groentje »

Maar waarom zou je geen IC naar Aken durven sturen? Het schrappen van de Oostende-Keulen wordt nog steeds als een vergissing beschouwd door veel mensen, ook door mij. Vleugeltreinen lijken me dan eerder interessant om Eupen én Aken aan te doen, in plaats van Eupen en Maastricht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Persoonlijk ben ik niet te vinden voor al die gesplitste verbindingen. Hoe meer er koppelen en ontkoppelen bijkomt hoe meer kans op vertraging. Bijkomend moet je de rittijd verlengen op dit allemaal vlot te laten verlopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Maar waarom zou je geen IC naar Aken durven sturen? Het schrappen van de Oostende-Keulen wordt nog steeds als een vergissing beschouwd door veel mensen, ook door mij. Vleugeltreinen lijken me dan eerder interessant om Eupen én Aken aan te doen, in plaats van Eupen en Maastricht.
Vanuit Aken heb je al rechtstreeks treinen naar Luik-Brussel (de ICE en Thalys) en Verviers (momenteel ir-q, in de toekomst de pendel). Dat aanbod is dus al vrij ruim en ik verwacht nog een toename van het aantal ICE's. Maastricht wordt momenteel niet bediend zoals het moet, zo'n grote stad verdient gewoon een rechtstreekse IC, en heeft dus veel meer nood aan extra treinen dan Aken.
Steven schreef:Persoonlijk ben ik niet te vinden voor al die gesplitste verbindingen. Hoe meer er koppelen en ontkoppelen bijkomt hoe meer kans op vertraging. Bijkomend moet je de rittijd verlengen op dit allemaal vlot te laten verlopen.
Helaas blijft het een feit dat mensen niet graag overstappen, een rechtstreekse trein trekt gewoon sneller volk aan. De enige manier om ze dit te gunnen is door treinen te koppelen ergens voor Brussel en ze na Brussel eventueel weer te ontkoppelen.
De rittijdverlenging wordt wel gecompenseerd door het feit dat je geen overstap meer moet rekenen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door msts.be »

groentje schreef:Maar waarom zou je geen IC naar Aken durven sturen? Het schrappen van de Oostende-Keulen wordt nog steeds als een vergissing beschouwd door veel mensen, ook door mij. Vleugeltreinen lijken me dan eerder interessant om Eupen én Aken aan te doen, in plaats van Eupen en Maastricht.
Plus het feit dat Siemens speciaal de HLE 18 voor Aken ging laten keuren moet toch ook op plannen voor een verlengde IC duiden. Of is dat om in de toekomst de HLE 27 te vervangen die daar af-en-toe een nachttrein/speciale rit (VSOE/charters/Intersoc/..) gaan ophalen ?
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door groentje »

Naar Luik en Brussel rijden er 9 treinparen vanuit Aken. En daarmee geraak je dan niet in Gent, Leuven, Brugge of Oostende, en met HST-tarieven. Bovendien geldt daar hetzelfde als voor de Benelux: waarom zou er geen alternatieve, klassieke verbinding mogen bestaan?
En was DB niet zinnens om de stop in Luik te laten vallen, een keer dat ze naar Londen zouden doorrijden? Akkoord, dat is nog maar eens uitgesteld, maar toch.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door K V B »

groentje schreef:Naar Luik en Brussel rijden er 9 treinparen vanuit Aken.
Je bent de IRq vergeten...
En daarmee geraak je dan niet in Gent, Leuven, Brugge of Oostende, en met HST-tarieven. Bovendien geldt daar hetzelfde als voor de Benelux: waarom zou er geen alternatieve, klassieke verbinding mogen bestaan?
Ten eerste geraak je natuurlijk wel in Gent, Leuven, Brugge of Oostende. Mits overstappen natuurlijk, maar overstappen is nu eenmaal eigen aan met de trein reizen. En met de IRq bestaat er ook een klassieke verbinding. En op de ICE mag je ook met een normaal international biljet.
En was DB niet zinnens om de stop in Luik te laten vallen, een keer dat ze naar Londen zouden doorrijden? Akkoord, dat is nog maar eens uitgesteld, maar toch.
Het is eerder Aken dat zijn stop zou verliezen. Luik zie ik ze nog niet zo snel laten vallen.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Helaas blijft het een feit dat mensen niet graag overstappen, een rechtstreekse trein trekt gewoon sneller volk aan. De enige manier om ze dit te gunnen is door treinen te koppelen ergens voor Brussel en ze na Brussel eventueel weer te ontkoppelen.
De rittijdverlenging wordt wel gecompenseerd door het feit dat je geen overstap meer moet rekenen.
Mensen stappen niet graag over omdat die overstappen te vaak mis gaan. De oplossing is niet meer ingewikkelde overstapvrije verbindingen aan te bieden, maar gewoon meer aandacht aan het halen van de aansluitingen te geven.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door groentje »

De IR q gaat niet naar Brussel, hé. En zou binnenkort ook niet meer naar Luik gaan, maar richting Spa. Joepie, en zo.
Ja, je kan ook overstappen. Maar wat is er mis met een IC Oostende-Aken? Voor mij moet je zelfs niet doorrijden naar Keulen, daar is inderdaad een ICE of Thalys beter voor geschikt. De regeling aan de grenzen is nu gewoon gerommel, met een IC die op een boogscheut van een grote stad (Aken) plots naar rechts afslaat om een veel bescheidener stadje een rechtstreekse verbinding met Brussel te gunnen, een IR met slechte aansluitingen voor wie uit Brugge of Leuven komt, en het meest moderne materieel dat naar Aken wordt ingezet. En dat allemaal op een verbinding waar een succesvolle trein rééd, tot hij de nek werd omgedraaid.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door K V B »

groentje schreef:De IR q gaat niet naar Brussel, hé. En zou binnenkort ook niet meer naar Luik gaan, maar richting Spa. Joepie, en zo.
Ja, je kan ook overstappen. Maar wat is er mis met een IC Oostende-Aken? Voor mij moet je zelfs niet doorrijden naar Keulen, daar is inderdaad een ICE of Thalys beter voor geschikt. De regeling aan de grenzen is nu gewoon gerommel, met een IC die op een boogscheut van een grote stad (Aken) plots naar rechts afslaat om een veel bescheidener stadje een rechtstreekse verbinding met Brussel te gunnen, een IR met slechte aansluitingen voor wie uit Brugge of Leuven komt, en het meest moderne materieel dat naar Aken wordt ingezet. En dat allemaal op een verbinding waar een succesvolle trein rééd, tot hij de nek werd omgedraaid.
Er was ooit veel interesse voor treinen naar Oostende vanuit Duitsland. Dat was toen je daar nog de veerboot naar Engeland kon nemen... Ik denk niet dat er echt veel interesse meer is voor Aken - Oostende of omgekeerd. Wil je naar het VK dan ga je via Brussel en de Eurostar.
De tijden veranderen. Persoonlijk vind ik de Thalys (en ICE) een verbetering tegenover de vroegere internationale trein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

groentje schreef:De IR q gaat niet naar Brussel, hé. En zou binnenkort ook niet meer naar Luik gaan, maar richting Spa. Joepie, en zo.
Ik denk dat dat een goede zet is. Er is namelijk redelijk wat volk uit de omgeving Verviers-Spa dat in Aken werkt. Voor hen is dat ook de dichtsbijzijnde grote stad, dus ook recreationeel verkeer zal daar zeker zijn.
Dan lijkt het mij veel beter Verviers 2x per uur een snelle verbinding met Brussel te geven dan Aken-Luik met een traag treintje.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
groentje schreef:De IR q gaat niet naar Brussel, hé. En zou binnenkort ook niet meer naar Luik gaan, maar richting Spa. Joepie, en zo.
Ik denk dat dat een goede zet is. Er is namelijk redelijk wat volk uit de omgeving Verviers-Spa dat in Aken werkt. Voor hen is dat ook de dichtsbijzijnde grote stad, dus ook recreationeel verkeer zal daar zeker zijn.
Nog beter zou zijn als hij ook elk uur ging rijden. Als je vergelijkt met de periode dat op Luik-Aachen nog klassieke internationale treinen reden is het alleszins een vooruitgang. Die stopten immers niet in Welkenraedt, wat betekende dat goede verbindingen naar Aachen in het grensgebied onbestaande waren.

Dan lijkt het mij veel beter Verviers 2x per uur een snelle verbinding met Brussel te geven dan Aken-Luik met een traag treintje.
Ik vind persoonlijk dat er eerst weer een uurdienst Maastricht - Luik - Brussel - Oostende moet komen. Die moet ook in Leuven stoppen. Dan kan je tesamen met de IC-A een mooie halfuurdienst aanbieden op Luik - Oostende. Eventueel leg je gewoon nog een treintje Verviers - Luik in dat in Luik goed op de IC uit Maastricht aansluit.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door overweg13 »

K V B schreef: De tijden veranderen. Persoonlijk vind ik de Thalys (en ICE) een verbetering tegenover de vroegere internationale trein.
K V B schreef: De tijden veranderen. Persoonlijk vind ik de Thalys (en ICE) een verbetering tegenover de vroegere internationale trein.
Ik ook. Met die Oostende - Keulen had je bijna voortdurend conflictsituaties tussen de reizigers van het binnenverkeer en die van het internationaal verkeer. Ik verklaar me nader: enkele van die internationale treinen kwamen hier in België in de volle spits terecht. Dat was niet prettig voor de internationale reizigers, maar nog minder voor die van het binnenverkeer die zich zeer regelmatig met een gebrek aan capaciteit geconfronteerd zagen. Dat probleem is opgelost met de ICE's en de Thalyssen. Hou dat dus maar zo.
In dat opzicht is de inzet van maximale rijtuigstellen I11 tussen Oostende en Eupen een hele verbetering. Om het nog niet te hebben over de rol van Eupen als overstapstation met het regionale busvervoer van de TEC.
Van de Oostende - Keulen herinner ik me vooral overbezette treinen die stelselmatig met vertraging reden, zeker in de richting Köln - Oostende.
Met vriendelijke groet

overweg13
bobby

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door bobby »

overweg13 schreef:
K V B schreef: De tijden veranderen. Persoonlijk vind ik de Thalys (en ICE) een verbetering tegenover de vroegere internationale trein.
K V B schreef: De tijden veranderen. Persoonlijk vind ik de Thalys (en ICE) een verbetering tegenover de vroegere internationale trein.
Ik ook. Met die Oostende - Keulen had je bijna voortdurend conflictsituaties tussen de reizigers van het binnenverkeer en die van het internationaal verkeer. Ik verklaar me nader: enkele van die internationale treinen kwamen hier in België in de volle spits terecht. Dat was niet prettig voor de internationale reizigers, maar nog minder voor die van het binnenverkeer die zich zeer regelmatig met een gebrek aan capaciteit geconfronteerd zagen. Dat probleem is opgelost met de ICE's en de Thalyssen. Hou dat dus maar zo.
In dat opzicht is de inzet van maximale rijtuigstellen I11 tussen Oostende en Eupen een hele verbetering. Om het nog niet te hebben over de rol van Eupen als overstapstation met het regionale busvervoer van de TEC.
Van de Oostende - Keulen herinner ik me vooral overbezette treinen die stelselmatig met vertraging reden, zeker in de richting Köln - Oostende.


maar voor passagiers vanuit Leuven was het vroeger beter: de int trein naar Aken & Keulen stopte in Leuven; noch Thalys noch ICE stoppen in Leuven, dus eerst naar luik en dan daar overstappen op een HST, meer kosten meer last en toch geen snellere verbinding...

voor Leuven zou die Ic train Brussel Leuven Luik Verviers best doorrijden naar Aken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Bobby ik zie de winst voor Leuven niet want dan moet ze in Aachen alsnog overstappen naar Keulen of verder. Nu die je hetzelfde maar in Luik en ben je sneller in Aachen, Keulen, Essen en Frankfurt om een paar Duitse grote steden aan te brengen. Met die IC A die naar Aachen gaat ipv Eupen ben je minstens een 25 a 30 min langer onderweg voor diezelfde bestemmingen.
Plaats reactie