Steven schreef:
... treinbestuurders zijn nu eenmaal het zwarte schaap dat makkelijk aan te duiden is bij welke staking dan ook.
Elke keer hoor je wel "dat die machinisten weer niet willen rijden" als er een staking is maar waarom zitten dan bij de meeste stakingen onze loges goed gevuld met werkwilligen en toch bolt er geen enkele trein??? Is zoiets de fout van de treinbestuurders? Ik denk het niet, het is eerder een spel dat men speelt en daarin is het rijdend persoonlijk een makkelijk te plaatsen pion in het veld zoals bij schaken. De koning of koningin blijft dan buiten schot (om het in schaaktermen uit te leggen).
Bij de laatste volledige staking was ik te Brussel Noord en wou ik een lege trein afvoeren naar Vorst rijtuigen en dat lieten de vakbonden niet toe (het acod had toen haar njet gegeven), er was nochtans overal wel wat personeel aanwezig (ook op het seinhuis van Brussel Noord en vele andere diensten). Wie maakt er dan de spoorweg kapot?
Dit is een heel eerlijke repliek.
Het kaart ook meteen een heel groot probleem aan: 'de mensen' weten niet beter dan dat de spoorweg bestaat uit een treinbestuurder, een kaartjesknipper en een 'stationschef' (onderstationschef dus) op het perron.
Het is dan vrij eenvoudig om naar de bestuurder te kijken als de trein niet rijdt ookal is de oorzaak elders te zoeken.
Onder het personeel heersen uiteraard vooroordelen.
Zelf op een seinhuis werkend ken ik de dooddoener dat bestuurders dwarsliggers zijn heel goed.
Ik maak echter meestal mee dat ze bereid zijn om mee te werken aan de beste oplossing.
Soms is er eens een lastigaard tussen.
Net als op een seinhuis dus, waarvan de mensen meestal alleen de seingever ('wisselwachter') kennen.
Door het eigen gelijk op te geven en eerst eens naar de andere partij te luisteren komen er dikwijls betere oplossingen uit de bus.
De trein.
Alleen voor durvers.