Pagina 9 van 14

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 04 sep 2023, 20:23
door jan_olieslagers
Woorden als "flauwekul" zou men niet zo licht mogen bovenhalen, vind ik, en het schrijven van eigennamen met hoofdletters is ook al basisbeleefdheid.

Dat gezegd zijnde: NMBS zou misschien nog kunnen beslissen om af te zien van de meerinkomsten die de verkoop van eersteklassetickets kan opleveren, hoe dom dat ook zou zijn; maar er zijn contractuele verplichtingen naar sommige personeelsleden toe, die hen automatisch en voltijds toelaten in de eerste klasse te reizen. Dus de eerste klasse afschaffen dat kan men niet zolang die contracten niet allemaal zijn uitgestorven, of hergenegocieerd - het ene zou nog langer duren dan het andere, wellicht. Dus de eerste klasse zal de eerstvolgende decennia nog wel blijven bestaan.

Eens het duidelijk is dat er op middellange termijn sowieso een eerste klasse blijft bestaan, zou het wel bijzonder dom zijn om voor die eerste klasse, die men toch moet aanbieden, geen tickets te verkopen ook. Dat men het respect voor die tickets dan niet afdwingt, dat kan sommigen zeer ergeren, maar het is aan de maatschappij om die afweging te maken.

Als ik ooit nog de trein neem in BE - wat weinig waarschijnlijk lijkt - dan koop ik geheid een ticket tweede klas, ga ermee in eerste klas zitten, en spreek enkel Portugees. Komt dat zien, komt dat horen! Lachen, gieren, brullen! Vooral omdat mijn Portugees nauwelijks het nivo haalt van het steenkoolduits van ZjammariePaff.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 04 sep 2023, 21:45
door nighttrain
maarten schreef: 04 sep 2023, 16:00
nighttrain schreef: 04 sep 2023, 15:52
De "vrijbiljetten" vooor spoorwegpersonneel en nog eventueel andere doelgroepen WORDEN betaald door de sociale kassen van die werknemers aan de NMBS.

Maar, wordt het volledige bedrag door die sociale kassen betaald? Of slechts een deel? En als het volledig is, wat is dan het nut? Dan kunnen ze toch ook gewoon een kaartje kopen?
We begrijpen elkaar niet denk Ik. De sociale dienst van Bv. Hr -rail gaat onderhandelen met de NMBS, betreffende de prijs van Bv een vrijkaart/biljet en dit voor Bv 30000 medewerkers. Die gaan ze gratis verdelen volgens bepaalde statutaire regels. De statutaire bediende gaat daar maandelijkse ook een bijdrage betalen van zijn bezoldeging.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 04 sep 2023, 23:17
door Shrek
nighttrain schreef: 04 sep 2023, 21:45 We begrijpen elkaar niet denk Ik. De sociale dienst van Bv. Hr -rail gaat onderhandelen met de NMBS, betreffende de prijs van Bv een vrijkaart/biljet en dit voor Bv 30000 medewerkers. Die gaan ze gratis verdelen volgens bepaalde statutaire regels. De statutaire bediende gaat daar maandelijkse ook een bijdrage betalen van zijn bezoldeging.
Maar uiteraard betalen ze daarvoor minder dan de commerciële prijs voor een dergelijk abonnement. Daar zit dan ook de winst in het systeem: het is voor de werkgever veel goedkoper vrijkaarten te geven aan het personeel dan de commerciële waarde ervan in netto-loon uitbetalen.
Het systeem bespaart dus enorm veel geld aan de NMBS en Infrabel, laat dat dus maar rustig verder bestaan.
Het houdt daarnaast ook een aantal mensen uit de auto, want ja, ook spoorwegmedewerkers zijn niet automatisch treingebruikers. Ook voor hen is de kostprijs van het vervoer een parameter, moeten betalen voor de trein zou een (klein?) deel alvast in de auto jagen.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 05 sep 2023, 02:04
door Steven
Dat is met die firmawagens ook zo. Die zijn voor de bedrijven ook goedkoper dan een gelijkaardig bedrag bij het loon. Te voegen.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 05 sep 2023, 11:45
door nighttrain
Shrek schreef: 04 sep 2023, 23:17
nighttrain schreef: 04 sep 2023, 21:45 We begrijpen elkaar niet denk Ik. De sociale dienst van Bv. Hr -rail gaat onderhandelen met de NMBS, betreffende de prijs van Bv een vrijkaart/biljet en dit voor Bv 30000 medewerkers. Die gaan ze gratis verdelen volgens bepaalde statutaire regels. De statutaire bediende gaat daar maandelijkse ook een bijdrage betalen van zijn bezoldeging.
Maar uiteraard betalen ze daarvoor minder dan de commerciële prijs voor een dergelijk abonnement. Daar zit dan ook de winst in het systeem: het is voor de werkgever veel goedkoper vrijkaarten te geven aan het personeel dan de commerciële waarde ervan in netto-loon uitbetalen.
Het systeem bespaart dus enorm veel geld aan de NMBS en Infrabel, laat dat dus maar rustig verder bestaan.
Het houdt daarnaast ook een aantal mensen uit de auto, want ja, ook spoorwegmedewerkers zijn niet automatisch treingebruikers. Ook voor hen is de kostprijs van het vervoer een parameter, moeten betalen voor de trein zou een (klein?) deel alvast in de auto jagen.
Beste Shrek, Waarschijnlijk door uw jongere leeftijd dan mezelf,mist U iets van de geschiedenis en zijn er zaken die U niet hebt kunnen meemaken. U spreekt over "het systeem" dat U kent op heden en in een zeer nabij verleden.
Eerst en vooral moet je teruggaan naar 1945 toen de spoorwegen heropgebouwd moesten worden in Europa en er weinig geld was. daarom hebben ze dit statutaire "systeem" bedacht om spoorarbeiders aan te trekken. Dus bv laag loon maar gullere pensioenen enz...als vergoeding voor hun werk. Maar dat merken we pas als we op pensioen gaan,en dat is de keuze die je moet maken....ikzelf heb de twee systemen met een rijkelijk NMBS pensioen...
Alsook gratis "coupons voor de familie.
Ik ben begonnen in 1978 en toen voor het "woon/werk verkeer moesten we een abonnement "beheer" kopen. In de 80 jaren was er geen geld om loonsverhogingen te betalen zoals in de privé,en hebben ze de "BENELUX vrijkaart" ingevoerd voor de spoorwegman en de fameuze kartonnen coupons voor zijn familie leden(of ook kartons in geval van 2deklas vrijkaart en recht op 1 ste klas coupons. Dus de spoorman spaarde 40 Frank per maand uit (gent naar Antwerpen Dam). Dit fenomeen deed zich overal voor bij de andere Europese spoorwegen. Ik denk niet dat de reden die U aanhaalt de echte reden is maar we meer spreken van historisch. De winst van het systeem is relatief.
En ja als je op pensioen bent kan je met madame eens lekker in eerste klas(klein toeslagje moeste je 2 de klas hebben) U laten vervoeren naar het zeetje en genieten van uw zeer goed pensioentje. Leven en laten leven.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 05 sep 2023, 11:52
door groentje
Ik denk niet dat het probleem is, @nighttrain. Een systeem moet niet oud zijn om compleet vastgeroest te raken. Kijk naar salariswagens, dat heeft altijd wel bestaan, tot op zekere hoogte, maar het is de laatste 10-20 jaar compleet ontspoord en nu bijna onmogelijk nog recht te trekken op politiek vlak.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 05 sep 2023, 13:52
door nighttrain
groentje schreef: 05 sep 2023, 11:52 Ik denk niet dat het probleem is, @nighttrain. Een systeem moet niet oud zijn om compleet vastgeroest te raken. Kijk naar salariswagens, dat heeft altijd wel bestaan, tot op zekere hoogte, maar het is de laatste 10-20 jaar compleet ontspoord en nu bijna onmogelijk nog recht te trekken op politiek vlak.
Juist maar we zijn wat afgedwaald denk ik.
Vrijbiljetten voor spoormannes. in 1950 spraken we van 50.000 werknemers ,40000 jaren 80 nu 20000. en mischien 30000 die ervan genieten.

Eratum van mijn vorige bijdrage; een maandabonnement "beheer" van Gent naar Antwerpen in 1981 was 850 frank en dit met een maandwedde (1981)van +/-22000 frank.
Discussie 1 ste klasse,meer en meer mensen vragen naar duurdere tickets om een ander confort te hebben ,kijk maar naar airliners,pretparken en andere landen waar de afstanden concequent zijn.
Tuurlijk iemand die een fervent kampeerder is ga je ook niet makelijk in een 4 of 5 sterren hotel kiijgen,doch er is toch een sterke vraag naar.
Ik begrijp ook dat een 1 klas reis van Oostende naar Brussel niet dezelfde service bied als van bv Lille naar Rennes (Maaltijdservice/granken).

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 07 sep 2023, 22:29
door Shrek
nighttrain schreef: 04 sep 2023, 15:52 Beste Heer ,ik stel vast dat U het vocabularium van de spoorwegen niks vindt alsook andere dingen.
Alsook hier slaat U de bal mis
Ik heb dit reeds eerder uitgelegd hoe die vrijbjetten werken. Maar hier worden zinnige uitleggen niet gelezen of begrepen,gossip is beter en gemakkelijker te begrijpen.
Laat u er niet door opjagen nighttrain, ons heerschap uit Portugal doet niet liever dan met onzin en gezever reacties uitlokken van de serieuze forumleden. Negeren is het beste wat je met zo'n onzin kan doen :wink:

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 08 sep 2023, 10:29
door jan_olieslagers
Negeren is het beste wat je met zo'n onzin kan doen
Dat doe ik dan ook maar, bij deze.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 08 sep 2023, 15:57
door benoit
Om even tot het topic terug te komen, ziehier het antwoord via de klantendienst per mail.
We hebben uw reactie goed ontvangen. U haalt aan dat er reizigers in eerste klas zaten en geen geldig ticket hadden. Onze excuses voor het ongemak.

U vraagt ook wat de procedure is in dat geval.
Bij de vaststelling van de treinbegeleider dat bepaalde klanten geen geldig ticket hebben voor eerste klas, wordt hen gevraagd of een supplement te betalen , of zich naar tweede klas te begeven. Bij weigering of bij vaststellen dat deze reiziger zich ondanks de waarschuwing toch nog in eerste klas bevindt zal deze beschouwd worden als een reiziger zonder ticket en zal deze een boete ontvangen. De treinbegeleider kan in eerste instantie moeilijk inschatten of deze mensen
daar bewust of onbewust hebben plaatsgenomen. Bijgevolg heeft de treinbegeleider correct gehandeld door deze mensen te verzoeken om eerste klas te verlaten.

Daar u gebruik heeft kunnen maken van uw tickets eerste klas kunnen wij niet ingaan op uw vraag om deze klasverhoging terug te betalen.
De richtlijn is dus wel degelijk om nooit een supplement aan te rekenen aan “verkeerde” reizigers..
Iedereen kan in eerste klas gaan zonder sanctie..
Hoe eerlijk is dit tegenover betalende reizigers..

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 08 sep 2023, 19:18
door Portbou
benoit schreef: 08 sep 2023, 15:57 De richtlijn is dus wel degelijk om nooit een supplement aan te rekenen aan “verkeerde” reizigers..
Iedereen kan in eerste klas gaan zonder sanctie..
Hoe eerlijk is dit tegenover betalende reizigers..
Eigenlijk is de boodschap dus :
Ga altijd in eerste klasse zitten. Komt de treinbegeleider niet langs (zoals meestal) dan heb je gratis gebruik gemaakt van het extra comfort. Komt de treinbegeleider wel langs dan hang je de onwetende uit en brengt de rest van de reis door in tweede klasse.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 08 sep 2023, 19:30
door desirootje
Waarom werken ze niet met hetzelfde systeem als met iemand zonder ticket. Een klasverhoging kost x euro, maar doordat je da nu pas op de trein koopt kost het 3 euro meer, verplicht. (7 is erover als je ziet hoeveel een klasverhoging kost tov een ticket)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 08 sep 2023, 19:45
door groentje
Ik denk niet dat ik de enige ben die de keuze voor eerste klasse of niet laat afhangen van het type trein en de drukte, ik kan er dus mee leven dat mensen enkel het verschil moeten betalen. Maar ik verwacht wel dat ze dat vaker zouden moeten doen...

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 08 sep 2023, 20:45
door ovspotter_be
desirootje schreef: 08 sep 2023, 19:30 (7 is erover als je ziet hoeveel een klasverhoging kost tov een ticket)
Nog beter, het boordtarief is ondertussen zelfs al verhoogd naar €9.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 08 sep 2023, 20:47
door overweg13
Maar... als je een biljet tweede klas koopt en "betrapt wordt, moet je toch niet noodzakelijk een biljet kopen aan boordtarief? Je hebt een biljet, dan zou ik veronderstellen dat je bijv. met de app een supplement kunt kopen?