Asterix schreef:Tim schreef:Een premie voor lijnkennis hebben we niet, wel een vaste productiviteitspremie die voor iedereen gelijk is. Veel transparanter en vooral eerlijker.
Wat is daar nu "eerlijker" aan? Ik ken geen twee mensen die even productief zijn. De ene zal instructies altijd sneller begrepen hebben dan de ander of meer werk gedaan krijgen op een uur tijd, sneller bereid zijn om overwerk te doen, meer kennis van zaken hebben etc. De premie gelijktrekken is gewoon een gemakkelijkheidsoplossing waarbij de capabele werknemer wordt gestraft, zoals zo vaak.
De premies zijn er vooral om het basisloon lager te kunnen houden. een treinbestuurder is rang 5, door middel van zijn premies heeft hij een hoger nettoloon, maar de loonschaal blijft nog steeds lager dan iemand van rang 4 of 3 en .....
Nadeel van dat systeem is dat de premies niet meetellen voor het pensioen. Men heeft dat deels opgelost door een deeltje van die premies te integreren in het loon (zie je op het loonbriefje met wat + en - gedoe in bepaalde rubrieken).
Men zou dus liever hebben dat treinbestuurders (de meeste privé spoorwegbedrijven werken zo al) een vaste productiviteitspremie krijgen x€ per gewerkt uur. extra vergoeding voor weekend en nachtwerk zoals nu kan ook gewoon blijven.
Een treinbestuurder kan niet meer werk doen op een uur tijd. een uurtje rijden blijft een uurtje rijden. Voor overwerk bereid zijn? treinbestuurders werken enkel kortstondig over maar in principe kan je niet denken zoals op een bureau waar men nog snel een dossier wil afwerken of zo.
Het huidig systeem aan premies laat ook nergens toe om "betere" treinbestuurders een beloning te geven, dat bestaat niet. Wat zijn dan ook de objectieve criteria om te bepalen dat de ene beter is dan de andere? Dan zou controle al meer extern moeten verlopen en niet intern in een depot zelf.