Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Regels voor rij en rusttijden zoals bij een vrachtwagenbestuurder bestaan niet voor treinbestuurders.

En wat is het maximum aantal diensturen dan (9?)en de minimum tijd tussen diensteinde en begin volgende dienst (11) ? En aantal opeenvolgende werkdagen zonder rust?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:
Steven schreef:Regels voor rij en rusttijden zoals bij een vrachtwagenbestuurder bestaan niet voor treinbestuurders.

En wat is het maximum aantal diensturen dan (9?)en de minimum tijd tussen diensteinde en begin volgende dienst (11) ? En aantal opeenvolgende werkdagen zonder rust?

Ik had het dan eerder over regels binnen een dienst, er is niets zoals max 2u achter elkaar rijden, een voorziene pauze van X minuten en zo meer.Dus het enige wat vastligt is de max prestatie van 9u (voor binnenlands verkeer, internationaal kent langere diensten) en de interval tussen de diensten.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
nighttrain schreef:
Steven schreef:Regels voor rij en rusttijden zoals bij een vrachtwagenbestuurder bestaan niet voor treinbestuurders.

En wat is het maximum aantal diensturen dan (9?)en de minimum tijd tussen diensteinde en begin volgende dienst (11) ? En aantal opeenvolgende werkdagen zonder rust?

Ik had het dan eerder over regels binnen een dienst, er is niets zoals max 2u achter elkaar rijden, een voorziene pauze van X minuten en zo meer.Dus het enige wat vastligt is de max prestatie van 9u (voor binnenlands verkeer, internationaal kent langere diensten) en de interval tussen de diensten.

Het is wel 4h30 zonder rusttijd of stilstand van de vrachtwagen, gevolgd door 45' "stilstand"maar met een zekere mogelijheid tot opsplitsen enz. En om 4h30 te rijden ZONDER stilstand in België dat zal niet veel voor vallen denken ik. Vroeger hadden we nog Merelbeke naar Montzen met een T59, wat toen OOK al uitzonderlijk was bij de NMBS. Dus dit is grootendeels te vergelijken en bestaan dus OOK voor treinbestuurders!!!!
Laatst gewijzigd door nighttrain op 26 dec 2015, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:
nighttrain schreef:
Steven schreef:Regels voor rij en rusttijden zoals bij een vrachtwagenbestuurder bestaan niet voor treinbestuurders.

En wat is het maximum aantal diensturen dan (9?)en de minimum tijd tussen diensteinde en begin volgende dienst (11) ? En aantal opeenvolgende werkdagen zonder rust?

Ik had het dan eerder over regels binnen een dienst, er is niets zoals max 2u achter elkaar rijden, een voorziene pauze van X minuten en zo meer.Dus het enige wat vastligt is de max prestatie van 9u (voor binnenlands verkeer, internationaal kent langere diensten) en de interval tussen de diensten.
Als ik de argumentatie van de vakbonden volg, dan is het internationale verkeer dun minder veilig dan het binnenverkeer? :wink:
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Ik had het dan eerder over regels binnen een dienst, er is niets zoals max 2u achter elkaar rijden, een voorziene pauze van X minuten en zo meer.Dus het enige wat vastligt is de max prestatie van 9u (voor binnenlands verkeer, internationaal kent langere diensten) en de interval tussen de diensten.[/quote]

Als ik de argumentatie van de vakbonden volg, dan is het internationale verkeer dun minder veilig dan het binnenverkeer? :wink:[/quote]



Ik denk niet dat we van veel argumentatie van hun kunnen spreken. Dit is een oud zeer,Die nog altijd bestaat. Om bepaalde treinen te kunnen doen, houden , uitvoeren moesten de vakbondenn,op vraag van de treinbestuurders daar soepel in zijn! Daar er in België geen goede regelions bestond betreffende "découchers" slechte accomodatie, slechte vergoeding, dus slechte organisatie.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dentheo »

Portbou schreef:
rdv schreef:En voor veel verplaatsingen is de auto (al dan niet bedrijfswagen) zelfs met file nog altijd sneller dan het OV.
Neem nu mijn eigen vroegere verplaatsing: Zwijnaarde - Jette. Met de auto moet al zwaar tegengaan om het op meer dan anderhalf uur te doen, dat is de minimale verplaatsingstijd (incl. voor- en natransport) met fiets + trein.
Ja ok...
Maar de NMBS kan nooit alles afdekken.
We leven en werken in dit land nu eenmaal veel te verspreid.
Inderdaad, maar mobiliteit is dan ook geen reden om grenzeloos geld in NMBS te pompen.... daardoor verschuiven die huizen en industrieterreinen niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

Tim schreef:Een premie voor lijnkennis hebben we niet, wel een vaste productiviteitspremie die voor iedereen gelijk is. Veel transparanter en vooral eerlijker.
Wat is daar nu "eerlijker" aan? Ik ken geen twee mensen die even productief zijn. De ene zal instructies altijd sneller begrepen hebben dan de ander of meer werk gedaan krijgen op een uur tijd, sneller bereid zijn om overwerk te doen, meer kennis van zaken hebben etc. De premie gelijktrekken is gewoon een gemakkelijkheidsoplossing waarbij de capabele werknemer wordt gestraft, zoals zo vaak.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Nochtans zijn de meeste treinbestuurders nu van mening dat het huidige systeem bij de nmbs net oneerlijk is omdat het een beetje toelaat om aan favoritisme te doen. Stamp je even tegen de schenen van een instructeur dan kan dat je persoonlijk quotering al doen dalen ook al zou die los moeten staan van een persoonlijk mening of zo. Men beschouwt de huidige punten die mee de premie bepalen niet altijd als even objectief. men kan hier onder meer volgende punten al zeker voor terugvinden:

- Lijnkennis = in functie van het totaal aantal gekende KM spoor
- materieelkennis = volgens het gekend aantal type treinen
- driejaarlijkse = volgens de punten behaald op uw driejaarlijkse ondervraging
- factor meertaligheid.
- factor internationaal (gekende vreemde netten)
- ... (ik denk dat ik er nog eentje mis maar ben niet zeker)

aan al deze waarden kan men een factor 1 of 1,1 of 1,3 halen. nadien maakt men daar een totaal van die men de globale factor K1 noemt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Asterix schreef:
Tim schreef:Een premie voor lijnkennis hebben we niet, wel een vaste productiviteitspremie die voor iedereen gelijk is. Veel transparanter en vooral eerlijker.
Wat is daar nu "eerlijker" aan? Ik ken geen twee mensen die even productief zijn. De ene zal instructies altijd sneller begrepen hebben dan de ander of meer werk gedaan krijgen op een uur tijd, sneller bereid zijn om overwerk te doen, meer kennis van zaken hebben etc. De premie gelijktrekken is gewoon een gemakkelijkheidsoplossing waarbij de capabele werknemer wordt gestraft, zoals zo vaak.

De premies zijn er vooral om het basisloon lager te kunnen houden. een treinbestuurder is rang 5, door middel van zijn premies heeft hij een hoger nettoloon, maar de loonschaal blijft nog steeds lager dan iemand van rang 4 of 3 en .....
Nadeel van dat systeem is dat de premies niet meetellen voor het pensioen. Men heeft dat deels opgelost door een deeltje van die premies te integreren in het loon (zie je op het loonbriefje met wat + en - gedoe in bepaalde rubrieken).
Men zou dus liever hebben dat treinbestuurders (de meeste privé spoorwegbedrijven werken zo al) een vaste productiviteitspremie krijgen x€ per gewerkt uur. extra vergoeding voor weekend en nachtwerk zoals nu kan ook gewoon blijven.
Een treinbestuurder kan niet meer werk doen op een uur tijd. een uurtje rijden blijft een uurtje rijden. Voor overwerk bereid zijn? treinbestuurders werken enkel kortstondig over maar in principe kan je niet denken zoals op een bureau waar men nog snel een dossier wil afwerken of zo.

Het huidig systeem aan premies laat ook nergens toe om "betere" treinbestuurders een beloning te geven, dat bestaat niet. Wat zijn dan ook de objectieve criteria om te bepalen dat de ene beter is dan de andere? Dan zou controle al meer extern moeten verlopen en niet intern in een depot zelf.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

Men mag het kind niet met het badwater weggooien. Het is niet omdat het systeem weinig transparant is inzake toekenning van de premies dat het concept dan ook maar waardeloos is. Maar wat bedoel je met de uitspraak "Het huidig systeem aan premies laat ook nergens toe om "betere" treinbestuurders een beloning te geven, dat bestaat niet"? Is dat net niet de filosofie achter de productiviteitspremie of die voor een goede quotering periodieke ondervraging?

Om een voorbeeld te geven dat ook op jullie van toepassing zou kunnen zijn: waarom zou iemand die zich flexibel opstelt en steevast bereid is om een zieke collega te vervangen op zijn vrije dag niet wat meer premie mogen krijgen dan een "plantrekker"? Hij is dan toch productiever voor het bedrijf?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Diensttabel beslist wie zieke mensen vervangt. Zodoende dat iedereen in regel blijft met bundel 541. Dit betreffende interval tussen 2 diensten. Gekend materieel en lijnen. Dit wat betreft de max aantal gewerkte dagen tussen twee rustdagen. Buiten de kantooruren is dat de taak van de permanentie om dit op te vangen. Je kandidaat stellen om een zieke te vervangen is leuk maar als je een aantal punten niet voldoet mogen/kunnen ze u niet gebruiken.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Bibke »

Steven schreef:Nadeel van dat systeem is dat de premies niet meetellen voor het pensioen.
Inderdaad, premies, bedrijfswagens, allerlei materiële voordelen in natura, ... ter vervanging van extra loon zijn vooral goed voor de staat en in mindere mate voor de bedrijven.
Die tellen allemaal niet mee voor het pensioen, maar ook niet bij tijdelijk werkloosheid, ziekte, ...
En wie is dan de verliezer? Inderdaad de brave werkman.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Bibke schreef:
Steven schreef:Nadeel van dat systeem is dat de premies niet meetellen voor het pensioen.
Inderdaad, premies, bedrijfswagens, allerlei materiële voordelen in natura, ... ter vervanging van extra loon zijn vooral goed voor de staat en in mindere mate voor de bedrijven.
Die tellen allemaal niet mee voor het pensioen, maar ook niet bij tijdelijk werkloosheid, ziekte, ...
En wie is dan de verliezer? Inderdaad de brave werkman.

De bedrijven hebben antwoorden gezocht en ge onder om hun personneel betreffende te betalen en ze te reden te houden,ondanks de loonstop en torenhoge belastingen voor werkgever en werknemer.
De discussie is vrienden eenzijdig. De stakingen gaat over de NMBS en niet de treinbestuurders. Wat zijn de premies van de andere statutaire bedienden? Hogere functie ,schrijver die een post van eerste schrijver indult? Bankwerker die een syndicale functie uitoefent.....enz.....
De NMBS is ziek en de vakbonden Kennen het medicijn maar willen niet laten toedienen. Voor wanneer einde NMBS en nieuw Belgian railways?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Bibke »

nighttrain schreef:
Bibke schreef:
Steven schreef:Nadeel van dat systeem is dat de premies niet meetellen voor het pensioen.
Inderdaad, premies, bedrijfswagens, allerlei materiële voordelen in natura, ... ter vervanging van extra loon zijn vooral goed voor de staat en in mindere mate voor de bedrijven.
Die tellen allemaal niet mee voor het pensioen, maar ook niet bij tijdelijk werkloosheid, ziekte, ...
En wie is dan de verliezer? Inderdaad de brave werkman.

De bedrijven hebben antwoorden gezocht en ge onder om hun personneel betreffende te betalen en ze te reden te houden,ondanks de loonstop en torenhoge belastingen voor werkgever en werknemer.
De discussie is vrienden eenzijdig. De stakingen gaat over de NMBS en niet de treinbestuurders. Wat zijn de premies van de andere statutaire bedienden? Hogere functie ,schrijver die een post van eerste schrijver indult? Bankwerker die een syndicale functie uitoefent.....enz.....
De NMBS is ziek en de vakbonden Kennen het medicijn maar willen niet laten toedienen. Voor wanneer einde NMBS en nieuw Belgian railways?
Ik vrees het ook, nighttrain. De (politieke) vakbonden zijn de NMBS aan het wurgen zodat de overheid verplicht zal worden om een nieuwe maatschappij op te richten en/of desnoods het personenvervoer te privatiseren. En dan zeggen diezelfde vakbonden: "Wir haben es nicht gewusst" en begrijpen ze niet hoe dat komt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door brouckie »

Steven schreef: Men zou dus liever hebben dat treinbestuurders (de meeste privé spoorwegbedrijven werken zo al) een vaste productiviteitspremie krijgen x€ per gewerkt uur. extra vergoeding voor weekend en nachtwerk zoals nu kan ook gewoon blijven.
Zo zou ik het ook liever hebben maar wat doe je dan met bestuurders die in het vlottend kader staan?
Plaats reactie