Grote revisie Sprinter

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Steven »

ik schreef niet dat ik volledig was, maar toch dank voor de aanvulling :D
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door mijack1985 »

Iemand hier op het forum noemde hem Spongebob, vond ik wel een goeie :mrgreen:

Ik ben er persoonlijk niet echt van onder de indruk. Zijn ze ondertussen al ver met de Breaks, of wordt dit een gezamenlijk project (Breaks en Sprinters tegelijk reviseren).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Asterix »

De CR's hebben naar verluidt geen gesloten wc-systeem gekregen bij hun modernisatie?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:De CR's hebben naar verluidt geen gesloten wc-systeem gekregen bij hun modernisatie?
klopt volledig, de klassiekjes en sprinters hebben gewoon een vacuum wc maar geen opvangbak.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Asterix »

Steven schreef:
Jeroen schreef:De CR's hebben naar verluidt geen gesloten wc-systeem gekregen bij hun modernisatie?
klopt volledig, de klassiekjes en sprinters hebben gewoon een vacuum wc maar geen opvangbak.
Is dat dan een "gesloten" WC-systeem?
En waarom geen opvangbak? Dat is toch niet meer van deze tijd?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Steven »

Een gesloten wc systeem bestaat uit een vacuüm wc met opvangbak, in het geval van klassiekjes en sprinter kan men dus niet spreken van een gesloten systeem aangezien een essentieel onderdeel ontbreekt. Het is zeker niet meer van deze tijd om nog op de sporen te dumpen, maar langs de andere kant stel ik vast da in de ons omringende landen evengoed nog veel treinen rijden met wc's zonder opvangbak.

Feit is natuurlijk dat naast het rollend materieel ook de stelplaatsen moeten aangepast zijn om dit alles kunnen bol te werken en dat is heden verre van het geval. In alle kleine stelplaatsen zoals Aalst, Dendermonde, Leuven, .... heeft men geen installaties om die wc's leeg te maken. Dit alles vergt dus grote kosten en dat gaat dus evenmin van vandaag op morgen. Men is op de goede weg maar men heeft zeker nog een eind te gaan voor het perfect zal zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Men is op de goede weg
Ik zou net het tegendeel denken. Modernisering/revisies zonder dit systeem in te voeren? Dan blijven we nog zeker 20 jaar op de oude manier verder doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:
Steven schreef:Men is op de goede weg
Ik zou net het tegendeel denken. Modernisering/revisies zonder dit systeem in te voeren? Dan blijven we nog zeker 20 jaar op de oude manier verder doen.
Er zijn dan ook grotere prioriteiten dan het sanitair bij de spoorwegen :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door nahoj »

Er moet ook op een redelijke manier plaats gevonden worden voor een opvangbak.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door groentje »

De vacuüm-WC's zijn wel al een stuk hygiënischer, en stinken minder. En als de infrastructuur in de stelplaatsen niet volgt, lijken de nadelen van een gesloten systeem (sluiten zich af wanneer vol) me zelfs groter...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door nahoj »

De infrastructuur in de stelplaatsen zal op korte termijn volgen. Met de komst van de massa Desiro zijn ze daartoe nu min of meer verplicht...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Jeroen schreef:
Steven schreef:Men is op de goede weg
Ik zou net het tegendeel denken. Modernisering/revisies zonder dit systeem in te voeren? Dan blijven we nog zeker 20 jaar op de oude manier verder doen.
Er zijn dan ook grotere prioriteiten dan het sanitair bij de spoorwegen :wink:
Ik dacht dat ze daar altijd hun mond vol hadden over ecologie en aandacht voor het leefmilieu? De boel zomaar dumpen lijkt mij nu niet echt te passen in een moderne ecologische visie. Mij lijkt zo een WC-systeem alvast belangrijker dan SIV's, nieuwe zetelstofjes of nieuwe kleurtjes. Ik vind het ook in de stations (zeker ondergronds) ronduit degoutant.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door LHOON »

Jeroen schreef:
Ik dacht dat ze daar altijd hun mond vol hadden over ecologie en aandacht voor het leefmilieu? De boel zomaar dumpen lijkt mij nu niet echt te passen in een moderne ecologische visie. Mij lijkt zo een WC-systeem alvast belangrijker dan SIV's, nieuwe zetelstofjes of nieuwe kleurtjes. Ik vind het ook in de stations (zeker ondergronds) ronduit degoutant.
In de stations is het altijd verboden geweest bij rechtstreekse storting. Bij systemen met opvangbak stelt dit probleem zich niet, maar door vacuum-wc's in te bouwen zonder opvangbak leidt dit wel tot verwarring...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Asterix »

LHOON schreef:In de stations is het altijd verboden geweest bij rechtstreekse storting. Bij systemen met opvangbak stelt dit probleem zich niet, maar door vacuum-wc's in te bouwen zonder opvangbak leidt dit wel tot verwarring...
Onlangs kreeg een passagier tijdens een stilstand in een station van de TB van een CR-stel een berisping omdat hij de wc had gebruikt. De passagier antwoordde dat hij dacht dat dit mocht want op andere treinen mocht dit immers ook. De TB beaamde dit maar zei dat dit afhing van het treintype. "Maar dit is toch een nieuwe trein?" repliceerde de passagier.

In mijn ogen een logische gedachtegang, je kan de mensen anno 2012 niet meer uitleggen dat in (ver)nieuw(d) materiaal de boel nog zomaar wordt geloosd zoals in de jaren stillekes toen riolering ook nog niet bestond.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Dieselfreak »

Jeroen schreef:Onlangs kreeg een passagier tijdens een stilstand in een station van de TB van een CR-stel een berisping omdat hij de wc had gebruikt. De passagier antwoordde dat hij dacht dat dit mocht want op andere treinen mocht dit immers ook. De TB beaamde dit maar zei dat dit afhing van het treintype. "Maar dit is toch een nieuwe trein?" repliceerde de passagier.

In mijn ogen een logische gedachtegang, je kan de mensen anno 2012 niet meer uitleggen dat in (ver)nieuw(d) materiaal de boel nog zomaar wordt geloosd zoals in de jaren stillekes toen riolering ook nog niet bestond.
Misschien nog 15, hooguit 20 jaar, en er rijdt enkel nog materieel rond met gesloten WC, dan krijg je zulke problemen niet meer.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie