Pagina 82 van 124

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2011, 16:57
door Dieselfreak
Vandaag stel 391 gezien in Kortrijk, het deed de IC L die om 13 uur 15 richting Brussel vertrekt.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2011, 20:24
door Stijn91
Dieselfreak schreef:Vandaag stel 391 gezien in Kortrijk, het deed de IC L die om 13 uur 15 richting Brussel vertrekt.
Maandagavond heb ik de 391 gezien in Denderleeuw, was tussen 22:40 en 23:00 denk dat het de IR naar Gent-Sint-Pieters was.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 04 aug 2011, 15:36
door HijDieHetWeet
311 zal maandag 'losgelaten' worden.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 05 aug 2011, 09:52
door davyickx
Hoe ver staat het intussen met de modernisering?
Ik heb tot nu toe volgende stellen als gemoderniseerd genoteerd:

308
380
378
391
313

en dan maandag de 311.

Zijn ze dit allemaal of vergeet ik er nog?

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 05 aug 2011, 23:41
door treop
308
380
378
391
313
383
311

429 is ook al gekoppeld. nu nog de proeven
315 in volle opbouw
316 in volle opbouw
317 staat klaar om aan de opbouw te beginnen
309 voorbereidende werken zijn gestart

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 06 aug 2011, 14:31
door Brent
treop schreef: ...
309 voorbereidende werken zijn gestart
DAT werd tijd :
Afbeelding Zo zag hij er uit op 27 februari .

(mijn tweehonderd tweëntwintigste berichtje , 222 :D )

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 06 aug 2011, 22:50
door treop
dat gaat allemaal zo snel nie ze. demontage, zandstralen, ruuwbouwwerken, spuiten,... en als dit allemaal gedaan is kan de opbouw herbeginnen.
dit alles duurt toch enkele weken.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 06 aug 2011, 23:23
door Robin
treop schreef:dat gaat allemaal zo snel nie ze. demontage, zandstralen, ruuwbouwwerken, spuiten,... en als dit allemaal gedaan is kan de opbouw herbeginnen.
dit alles duurt toch enkele weken.
zeg maar gerust maanden :roll: :lol:

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 13 aug 2011, 16:39
door TrainzDr3ver
Gisterenavond de 308 gezien in Brussel-Noord en in Denderleeuw de 313 op de IC L naar Sint-Niklaas

Een ICMm is anders in 36 dagen klaar !

Geplaatst: 13 aug 2011, 21:54
door msts.be
treop schreef:dat gaat allemaal zo snel nie ze. demontage, zandstralen, ruuwbouwwerken, spuiten,... en als dit allemaal gedaan is kan de opbouw herbeginnen.
dit alles duurt toch enkele weken.
Mmmm.. hoe komt het dan dat men in Nederland maar 36 werkdagen over een Koploper doet, dat komt overeen met 1,5 maand. Ter vergelijking: men is op 21/2/11 begonnen met de demontage van de 316, en die zou nu in opbouw zijn. Da's dus al 5 maand en een week dat men bezig is. Op die tijd kan NedTrain 3 Koplopers erdoorjagen..

En nu wat gegoochel met baknummers. Volgens de post van marcad op pagina 65 zou de 429 als volgt samengesteld zijn:
321 1 - 360 2 - 429 3. De 429 1 is verongelukt in Huy, de 360 2 is dan blijkbaar ooit uit de 360 gekomen met een omruilactie en de 429 3 is nog origineel.

Van turnhoutmanage.be had ik deze info:
turnhoutmanage.be schreef:* 2 afgestelde rijtuigen van de treinstellen 321 en 412 hebben al het nieuwe interieur en dienen als 'maquette op ware grootte' in de CW van Mechelen. Ze zijn afgewerkt sinds december 2006.
Welk rijtuig heeft nu als maquette gediend ? 321 3 is het niet, want die zit in de 338. 321 2 zou ook in de 338 zitten, maar heeft om één of andere bizarre reden baknummer 315 2. Tenzij de 315 2 ooit al in de 321 heeft gezeten en de originele 321 2 in de 315 zit. Dus houden we alleen nog de 321 1 over als mogelijke kandidaat, die nu dan in de 429 komt. Moest men dan nog zoveel aanpassen aan de serie-uitvoering ? Of stond die bak enkel maar in de grondverf voor als maquette te dienen ?

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 13 aug 2011, 22:11
door Robin
met de 412 is ook wat gefoefeld hoor ;)

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 14 aug 2011, 10:49
door HijDieHetWeet
Marcad heeft gelijk. 360-2 heeft nooit tssen 360-1 en 360-3 gestaan. De enige waarbij dat ooit het geval was, was 308.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 14 aug 2011, 13:10
door Teach2
Mmmm.. hoe komt het dan dat men in Nederland maar 36 werkdagen over een Koploper doet, dat komt overeen met 1,5 maand. Ter vergelijking: men is op 21/2/11 begonnen met de demontage van de 316, en die zou nu in opbouw zijn. Da's dus al 5 maand en een week dat men bezig is. Op die tijd kan NedTrain 3 Koplopers erdoorjagen..
Eigenlijk eenvoudig:
-NedTrain ligt onder contract van NS, een contract waarin staat hoe lang een stel uit dienst mag zijn, en een vaste prijs per stel. Te laat leveren = boete betalen. Meer werkuren dan voorzien = extra kost voor rekening NedTrain. Dus werkt NedTrain een strak schema uit voor de renovatie, en wordt erop toegezien dat dit schema nageleefd wordt;
-CW Mechelen maakt gewoon deel uit van de NMBS. De modernisering duurt zolang ze duurt, en kost wat ze kost. Later dan gepland leveren, dan wacht de NMBS wel wat langer. Meer werkuren dan voorzien, dan betaalt de NMBS wel wat meer. Geen contractuele druk, geen vaste opleveringstermijnen, en dus geen strak werkschema, en men lummelt rustig verder. Met de gevolgen die we vandaag zien...

Even in perspectief plaatsen: NedTrain is begonnen met de prototype-renovatie van de ICM rond de tijd dat de NMBS hetzelfde begon te doen met de break. Op dit moment zijn de 87 drieledige ICM's allemaal gerenoveerd, en ook de meeste van de 50 vierledige.
Bij de NMBS zijn er zeven breaks gerenoveerd...

P.S.: die 36 werkdagen, da's voor de VIERledige ICM's. De drieledige waren nog sneller gedaan. En die 36 is ondertussen naar 34 teruggebracht.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 14 aug 2011, 13:27
door TrainzDr3ver
Dan is het eigenlijk met de M5 in Cuesmes nog sneller gegaan dan met de AM80 in Mechelen? :P

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 14 aug 2011, 13:33
door Teach2
Dan is het eigenlijk met de M5 in Cuesmes nog sneller gegaan dan met de AM80 in Mechelen?
Tuurlijk. De M5-renovatie is dan ook gedeeltelijk uitbesteed, aan Bombardier. Die liggen dus ook onder contract, met vaste leveringstermijnen, boeteclausules en de hele rimram. Bombardier heeft zelf de eerste exemplaren gerenoveerd, daarbij het hele proces op punt gesteld, en dan de NMBS-werknemers in Cuesmes opgeleid om hetzelfde te doen.