Pagina 83 van 132

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 22 sep 2014, 14:17
door Steve
Ik vermoed zelfs enkel I11, met hooguit een of andere I10 ertussen, zoals de huidige IC Brussel - Visé.

Ik zie wel dat meerdere treinen niet via L2 zullen rijden. 's Avonds en 's morgens vroeg zijn de treinen vanuit Kortrijk beperkt tot Schaarbeek (waar de doorgaande treinen weliswaar niet zullen stoppen), en overdag zijn er ook een of meerdere treinen die vreemd genoeg beperkt zijn tot Leuven (werkvensters??). De kans bestaat dus dat er op die treinen ander materieel zal worden ingezet.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 22 sep 2014, 14:38
door Steven
Tot nu toe is geweten dat de IC A terug volledig i11 zou worden en dat IC naar Welkenraedt met M6 en i11 zal worden. Men doet dus een Wissel. Dit ook omdat deze IC verbinding niet de hele dag haar volledige lijn aandoet en men waarschijnlijk vlotter kan omspringen met het gebruik en dus de capaciteit die de M6 meebrengen.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 22 sep 2014, 14:56
door Steve
Aha, dat is nieuw dan... in alle vorige documenten die circuleerden, was er steeds sprake van M6/I11 op de Oostende - Europen en I11 op de Kortrijk - Welkenraedt.

Wellicht wordt het met de nieuwe dienstregeling ietsje minder druk op het stuk Brussel - Oostende van die IC (versterking van de Kortrijk - Welkenraedt tot Gent + nieuwe IC tot Brugge), maar vandaag de dag lijken de M6-stammen daar toch zeer nuttig te zijn.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 22 sep 2014, 15:03
door jens123
De diensten die de treinbegeleiders van FGSP op Kortrijk-Welkenraedt hebben zijn met M6, dat stond in het voorlopige ontwerp van de nieuwe diensten.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 22 sep 2014, 15:13
door bram2727
Hebben ze dan opeens zo veel i11 en m6 over ?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 22 sep 2014, 15:23
door Steve
bram2727 schreef:Hebben ze dan opeens zo veel i11 en m6 over ?
Het is vooral een kwestie van materieel efficiënter verdelen. De I11 zitten vandaag al (bijna) uitsluitend op de Oostende - Eupen en Brussel - Visé, de eerste blijft en de laatste wordt Kortrijk - Welkenraedt. Ietsje langer dus, maar het extra materieel komt vooral van de M6. Daarvan komen er op hun beurt redelijk wat vrij doordat ze niet meer "plic-ploc" moeten worden ingezet op spitsritjes op allerlei bestaande verbindingen, zoals vandaag de dag is.

@jens123: heb je daar nog andere bijzonderheden in ontdekt?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 22 sep 2014, 20:10
door jens123
@Steve:
Wat mij ook opviel dat er jammer genoeg redelijk wat desiro's gaan rijden op Antwerpen-Oostende en Antwerpen-Gent.

De nieuwe verbinding Gent-Tongeren bestaat vooral uit breaks en in de spitsuren M6.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 22 sep 2014, 21:55
door Kalimero
Is het mogelijk om te weten te komen welk materieel er ingezet gaat worden ?

Ik neem vaak een stoptrein, en tot nogtoe ben ik grotendeels gespaard gebleven van die vreselijke Desiro's. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. Op heel wat stoptreinen zie ik alleen nog maar Desiro's. Een veelgehoord verklaring is "stoptreinen zijn voor korte ritten dus dan is een Desiaro niet zo erg". Maar bedoelen ze dan korte afstand of korte reistijd ? De afstand die ik afleg is niet zo lang (ik denk een 40km), maar de rit duurt wel bijna 50 minuten.
Toch wel frustrerend. De prijs per km is overal gelijk, maar de ene krijgt een rijdend salon en de andere moet het stellen met een tram.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 22 sep 2014, 22:43
door Steve
Kalimero schreef:Is het mogelijk om te weten te komen welk materieel er ingezet gaat worden ?

Ik neem vaak een stoptrein, en tot nogtoe ben ik grotendeels gespaard gebleven van die vreselijke Desiro's. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. Op heel wat stoptreinen zie ik alleen nog maar Desiro's. Een veelgehoord verklaring is "stoptreinen zijn voor korte ritten dus dan is een Desiaro niet zo erg". Maar bedoelen ze dan korte afstand of korte reistijd ? De afstand die ik afleg is niet zo lang (ik denk een 40km), maar de rit duurt wel bijna 50 minuten.
Toch wel frustrerend. De prijs per km is overal gelijk, maar de ene krijgt een rijdend salon en de andere moet het stellen met een tram.
En over welke stoptrein spreken we dan?

Sowieso zullen vrijwel alle stop- en "GEN"-treinen in het noorden van het land bijna allemaal door Desiro gedaan worden, behalve wat specifieke gevallen waar je bv. een MS86 kunt tegenkomen (vooral op/rond lijn 26) of natuurlijk de MW41 op diesellijnen. In het zuiden ook flink wat Desiro (zeker op of rond lijnen met 25 kV), maar daar toch nog veel klassiekjes.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 23 sep 2014, 07:46
door Kalimero
Steve schreef:
Kalimero schreef:Is het mogelijk om te weten te komen welk materieel er ingezet gaat worden ?

Ik neem vaak een stoptrein, en tot nogtoe ben ik grotendeels gespaard gebleven van die vreselijke Desiro's. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. Op heel wat stoptreinen zie ik alleen nog maar Desiro's. Een veelgehoord verklaring is "stoptreinen zijn voor korte ritten dus dan is een Desiaro niet zo erg". Maar bedoelen ze dan korte afstand of korte reistijd ? De afstand die ik afleg is niet zo lang (ik denk een 40km), maar de rit duurt wel bijna 50 minuten.
Toch wel frustrerend. De prijs per km is overal gelijk, maar de ene krijgt een rijdend salon en de andere moet het stellen met een tram.
En over welke stoptrein spreken we dan?

Sowieso zullen vrijwel alle stop- en "GEN"-treinen in het noorden van het land bijna allemaal door Desiro gedaan worden, behalve wat specifieke gevallen waar je bv. een MS86 kunt tegenkomen (vooral op/rond lijn 26) of natuurlijk de MW41 op diesellijnen. In het zuiden ook flink wat Desiro (zeker op of rond lijnen met 25 kV), maar daar toch nog veel klassiekjes.
Antwerpen-Leuven, soms ook Antwerpen - Puurs. Bestemming = kleine stopplaats, dus geen alternatief voor stoptrein.

Het zou wel interessant zijn om het treintype te vermelden in de dienstregeling. Dan kon ik er eventueel rekening mee houden bij het uitstippelen van mijn route.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 23 sep 2014, 08:07
door LHOON
Steve schreef: Sowieso zullen vrijwel alle stop- en "GEN"-treinen in het noorden van het land bijna allemaal door Desiro gedaan worden, behalve wat specifieke gevallen waar je bv. een MS86 kunt tegenkomen (vooral op/rond lijn 26) of natuurlijk de MW41 op diesellijnen. In het zuiden ook flink wat Desiro (zeker op of rond lijnen met 25 kV), maar daar toch nog veel klassiekjes.
Waarom eigenlijk blijft L26 het bolwerk van de MS86, dit is toch typisch een GEN-type bediening en dus Desiro-terrein?
Heeft het iets te maken met het feit dat de meeste perrons op de lijn (behalve Haren: 3) voor 4 rijtuigen zijn berekend?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 23 sep 2014, 08:59
door Steve
Kalimero schreef:
Steve schreef: Sowieso zullen vrijwel alle stop- en "GEN"-treinen in het noorden van het land bijna allemaal door Desiro gedaan worden, behalve wat specifieke gevallen waar je bv. een MS86 kunt tegenkomen (vooral op/rond lijn 26) of natuurlijk de MW41 op diesellijnen. In het zuiden ook flink wat Desiro (zeker op of rond lijnen met 25 kV), maar daar toch nog veel klassiekjes.
Antwerpen-Leuven, soms ook Antwerpen - Puurs. Bestemming = kleine stopplaats, dus geen alternatief voor stoptrein.

Het zou wel interessant zijn om het treintype te vermelden in de dienstregeling. Dan kon ik er eventueel rekening mee houden bij het uitstippelen van mijn route.
Op Antwerpen-Puurs blijft je sowieso met de MS75 zitten (rijdt nog steeds door tot Roosendaal), dus spring maar alvast een gat in de lucht dat je daar geen Desiro krijgt... :mrgreen:

Op Antwerpen - Leuven (als je tenminste de stoptrein bedoelt via Lier) vermoedelijk vooral MS80, al kan er links of rechts een verloren gereden Desiro tussen zitten.
LHOON schreef: Waarom eigenlijk blijft L26 het bolwerk van de MS86, dit is toch typisch een GEN-type bediening en dus Desiro-terrein?
Heeft het iets te maken met het feit dat de meeste perrons op de lijn (behalve Haren: 3) voor 4 rijtuigen zijn berekend?
Geen idee waarom, eigenlijk. Natuurlijk is ook de MS86 meer dan andere treintypes te beschouwen als een GEN-achtige trein (ook vrij licht, bovengemiddelde acceleraties, ...), en misschien hebben de perronslengtes er inderdaad iets mee te maken. Al zul je op het zuidelijke deel van lijn 26 toch behoorlijk veel Desiro zien: de huidige L Aalst - Eigenbrakel wordt omgelegd naar Halle, en er komt ook een nieuwe "IC" die van Charleroi via Eigenbrakel, Boondaal en Etterbeek naar Brussel-Luxemburg rijdt (en op termijn wellicht naar de luchthaven).

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 23 sep 2014, 09:29
door kika
Kalimero schreef:Een veelgehoord verklaring is "stoptreinen zijn voor korte ritten dus dan is een Desiro niet zo erg". Maar bedoelen ze dan korte afstand of korte reistijd ? De afstand die ik afleg is niet zo lang (ik denk een 40km), maar de rit duurt wel bijna 50 minuten.
Het kan niet of afstand of reistijd zijn: je moet kijken naar concrete verbindingen. Er zijn verbindingen die lang zijn, maar waar de forenzen eigenlijk in 2 of 3 deeltrajecten zijn te verdelen (voor en na een agglomeratie). En er zijn verbindingen die helemaal niet lang zijn maar wel heel traag door bijvoorbeeld de vele stops. Een lijn met enkel L-treinen, zoals naar Puurs, daar is het vanzelfsprekend dat er geen i11 op wordt ingezet. Maar ook voorstadstreinen en lijnen zijn prima om met Desiro te doen: als je van Vilvoorde naar Terhulpen wilt, is Desiro prima materieel (ook zo'n 35 spoorkilometer gok ik, met overstap in Noord). Of pakweg Denderleeuw-Meiser, daar kan je ook een deel met de metro of de tram… Ik denk dat het trouwens gemakkelijker is om omgekeerd te kijken: waar kan je MS96 of M6 inzetten, zowel qua dienstregeling als qua reizigersbewegingen. Als je al het (relatief) luxueuze langeafstandsmaterieel hebt gepland, rekening hebt gehouden met zaken als andere bovenleidingsspanningen of boorduitrusting (L2 bijvoorbeeld), dan kan je gaan puzzelen met MS86, Desiro etc.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 23 sep 2014, 21:09
door Stijn91
Vandaag antwoord gekregen van de NMBS (meneer Cornu en zijn team) op mijn mail van 5 juli ivm het vervoersplan.

Er is toch wel serieus veel tijd ingestoken.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 23 sep 2014, 21:10
door groentje
Sta je op het briefgeheim, of wil je het antwoord met ons delen?