Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Robin »

Teach2 schreef:
Dan is het eigenlijk met de M5 in Cuesmes nog sneller gegaan dan met de AM80 in Mechelen?
Tuurlijk. De M5-renovatie is dan ook gedeeltelijk uitbesteed, aan Bombardier. Die liggen dus ook onder contract, met vaste leveringstermijnen, boeteclausules en de hele rimram. Bombardier heeft zelf de eerste exemplaren gerenoveerd, daarbij het hele proces op punt gesteld, en dan de NMBS-werknemers in Cuesmes opgeleid om hetzelfde te doen.
was de modernisatie niet ontworpen in CW Mechelen eerst? ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Teach2 »

was de modernisatie niet ontworpen in CW Mechelen eerst? ;)
Eerste wat ik daar van hoor. Bron? Zelfs al was dat zo, Bombardier is wel degelijk degene die onder contract ligt, de eigenlijke 'productie' opgestart heeft en het personeel van Cuesmes heeft opgeleid.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Robin »

Teach2 schreef:
was de modernisatie niet ontworpen in CW Mechelen eerst? ;)
Eerste wat ik daar van hoor. Bron? Zelfs al was dat zo, Bombardier is wel degelijk degene die onder contract ligt, de eigenlijke 'productie' opgestart heeft en het personeel van Cuesmes heeft opgeleid.
Bron, dat ik daar zelf gewerkt heb en les gevolg heb. Ene die de les gaf en daar zelf ook werkte zei dat.
Dat de opleiding nog was voor Cuesmes kan ik goed geloven, ik had het over het ontwerk van de modernisatie alleen ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

De M5 is volledig op verantwoordelijkheid van Bombardier Brugge, alle rijtuigen hebben zelfs het fabrieksplaatje van Bombardier gekregen om die reden (dat hadden ze voordien niet).
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Robin »

zal dan maar aannemen dat de vakbonden ons int zak hebben gezet dan en ons blaasjes hebben wijsgemaakt. :roll:
Als ik het nog goed voorheb dan moest de M5 zelfs plaatsmaken voor de modernisatie van de Break omdat er anders plaats te weinig was in de CW en de M5 zorgde ook voor werkzekerheid voor Cuesmes want deze was met sluiting zelfs bedreigt :!: .

Dat er een plaatje op ja ok, dat Bombardier daar helpt ok maar weet je al het geen dat er voor gebeurd is Steven?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Teach2 »

Bombardier heeft niet gewoon 'geholpen' he, ze hebben alle onderdelen voor de renovatie geleverd, én ontworpen. Dit persbericht van Bombardier lijkt dat trouwens te bevestigen (op het treintrambusforum gevonden):
Eerste van 130 gemoderniseerde Bombardier dubbeldekstreinen
voor NMBS officieel gepresenteerd

Aantrekkelijk Design en Innovatieve Technologiën kenmerken moderniseringsproject
en betekenen mijlpaal in Bombardier’s partnership met NMBS

Berlijn, 07 mei 2009 – De eerste van een serie van 130 gemoderniseerde Bombardier
dubbeldekstreinen van het type M5 voor de NMBS werd vandaag officieel gepresenteerd,
tijdens een feestelijkheid in het Brusselse Zuid Station, in aanwezigheid van Federaal Vice
Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele
Hervormingen Steven Vanackere en tal van prominenten.

Het moderniseringsproject is het eerste van zijn soort in partnerschap tussen NMBS en
Bombardier, en een mijlpaal voor hen beide. Het omvat een vernieuwing van zowel
technische en design onderdelen, zoals nieuwe zitplaatsen en vensters, airconditioning in de
stuurpost, nieuwe vestibules met automatische deuren en nieuw ontworpen bagageruimtes.
Doordat het design van de gemoderniseerde M5 rijtuigen op dat van de M6 gebaseeerd is,
worden beide types vrijwel identiek.

Marc Descheemaecker, CEO NMBS: “Ik voel mij fier dat een dergelijke transformatie door
de medewerkers van de NMBS kan worden uitgevoerd. De modernisering van de M5
rijtuigen laat toe aan de reizigers aan boord een beter comfort aan te bieden. Het resultaat is
verrassend. Ik denk dat de reizigers moeite zullen hebben een gemoderniseerd M5 rijtuig
van een nieuw M6 rijtuig te onderscheiden, dermate zijn ze gelijkaardig. De samenwerking
met Bombardier laat de NMBS toe nieuwe en vernieuwende vaardigheden te verwerven. Ik
verheug me daarover.

Steven Vanackere, Federaal Vice Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken,
Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen: "De NMBS moet ervoor te zorgen dat
de belangrijke budgettaire inspanningen vanwege de overheid, zo spoedig mogelijk voelbaar
zijn bij de reiziger door meer comfort, stipter verkeer, minder materieelpannes. De
gemoderniseerde M5 rijtuigen zijn zeker een stap in de goede richting. Deze modernisering
door het eigen NMBS personeel toont mij dat de NMBS een maatschappij is die kwalitatief
hoogstaand werk kan afleveren. Hopelijk inspireert dit veel jongeren om de stap naar een
tewerkstelling bij de NMBS-Groep te zetten.“

De M5-dubbeldekkers werden eind jaren ‘80 bij Bombardier Transportation in Brugge
gebouwd. Op dat ogenblik waren dat de allereerste dubbeldeksrijtuigen op het Belgische
spoorwegnetwerk. In April 2007 kreeg Bombardier Transportation van de NMBS de opdracht
deze rijtuigen te moderniseren. Deze modernisering wordt uitgevoerd tussen oktober 2008
en einde 2011 in de NMBS werkplaats van Cuesmes en gebeurt in drie fasen. In een eerste
fase testte Bombardier de uitvoerbaarheid van het concept door de eerste twee voertuigen
zelf te moderniseren. De volgende vier voertuigen worden door Bombardier en de NMBS
samen gemoderniseerd, met als doel Bombardier’s kennis, vakbekwaamheid en technologie
over te dragen aan de NMBS. Uiteindelijk zal Bombardier de NMBS voor de resterende 124
voertuigen alle nodige onderdelen leveren in “Just-In-Time” kits.

Laurent Troger, President Bombardier Transportation, Services: “Dit contract is een mijlpaal
in het partnerschap tussen de NMBS en Bombardier. We zijn verheugd met het vertrouwen
dat de NMBS in onze moderniserings-vaardigheden stelt en kijken uit naar het verder
uitbouwen van onze samenwerking.”

Johan Van den Bussche, Chief Country Representative Benelux, Bombardier
Transportation: “Dit succesvol moderniseringsproject is een blijk van Bombardier’s
combinatie van drie complementaire troeven: superieure design en uitvoering,
concurrentiële prijzen voor kwaliteitswerk
, en de synergie met de NMSB rijtuigen van het
type M6.”
De verwijzing naar 'superieur design' lijkt duidelijk te bevestigen dat Bombardier ook dat gedaan heeft.
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Modernisering Breaks

Bericht door ronny »

Stijn91 schreef:
Dieselfreak schreef:Vandaag stel 391 gezien in Kortrijk, het deed de IC L die om 13 uur 15 richting Brussel vertrekt.
Maandagavond heb ik de 391 gezien in Denderleeuw, was tussen 22:40 en 23:00 denk dat het de IR naar Gent-Sint-Pieters was.
De 391 staat momenteel te Aarschot. De helft van het stel staat volledig onder de graffiti, inclusief ruiten. Deze zal terug naar de werkplaats moeten.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Modernisering Breaks

Bericht door TrainzDr3ver »

Toen ik op weg was naar Pukkelpop stond dit stel in Hasselt, was woensdag rond 12 uur, die graffiti gaat er echt over :twisted:
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Modernisering Breaks

Bericht door MaartendeJ »

Teach2 schreef:
Mmmm.. hoe komt het dan dat men in Nederland maar 36 werkdagen over een Koploper doet, dat komt overeen met 1,5 maand. Ter vergelijking: men is op 21/2/11 begonnen met de demontage van de 316, en die zou nu in opbouw zijn. Da's dus al 5 maand en een week dat men bezig is. Op die tijd kan NedTrain 3 Koplopers erdoorjagen..
Eigenlijk eenvoudig:
-NedTrain ligt onder contract van NS, een contract waarin staat hoe lang een stel uit dienst mag zijn, en een vaste prijs per stel. Te laat leveren = boete betalen. Meer werkuren dan voorzien = extra kost voor rekening NedTrain. Dus werkt NedTrain een strak schema uit voor de renovatie, en wordt erop toegezien dat dit schema nageleefd wordt;
-CW Mechelen maakt gewoon deel uit van de NMBS. De modernisering duurt zolang ze duurt, en kost wat ze kost. Later dan gepland leveren, dan wacht de NMBS wel wat langer. Meer werkuren dan voorzien, dan betaalt de NMBS wel wat meer. Geen contractuele druk, geen vaste opleveringstermijnen, en dus geen strak werkschema, en men lummelt rustig verder. Met de gevolgen die we vandaag zien...

Even in perspectief plaatsen: NedTrain is begonnen met de prototype-renovatie van de ICM rond de tijd dat de NMBS hetzelfde begon te doen met de break. Op dit moment zijn de 87 drieledige ICM's allemaal gerenoveerd, en ook de meeste van de 50 vierledige.
Bij de NMBS zijn er zeven breaks gerenoveerd...

P.S.: die 36 werkdagen, da's voor de VIERledige ICM's. De drieledige waren nog sneller gedaan. En die 36 is ondertussen naar 34 teruggebracht.
8 juli is de laatste ICM-IV in revisie gegaan (de 4240, de Olympische koploper) waar op dat moment 7-8 stellen verbouwd werden ( 2 dagen later werd de achtste in dienst gesteld). Dus met een 28 bakken tegelijk in revisie, terwijl Mechelen 1 stel per keer doet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

MaartendeJ schreef:
Teach2 schreef:
Mmmm.. hoe komt het dan dat men in Nederland maar 36 werkdagen over een Koploper doet, dat komt overeen met 1,5 maand. Ter vergelijking: men is op 21/2/11 begonnen met de demontage van de 316, en die zou nu in opbouw zijn. Da's dus al 5 maand en een week dat men bezig is. Op die tijd kan NedTrain 3 Koplopers erdoorjagen..
Eigenlijk eenvoudig:
-NedTrain ligt onder contract van NS, een contract waarin staat hoe lang een stel uit dienst mag zijn, en een vaste prijs per stel. Te laat leveren = boete betalen. Meer werkuren dan voorzien = extra kost voor rekening NedTrain. Dus werkt NedTrain een strak schema uit voor de renovatie, en wordt erop toegezien dat dit schema nageleefd wordt;
-CW Mechelen maakt gewoon deel uit van de NMBS. De modernisering duurt zolang ze duurt, en kost wat ze kost. Later dan gepland leveren, dan wacht de NMBS wel wat langer. Meer werkuren dan voorzien, dan betaalt de NMBS wel wat meer. Geen contractuele druk, geen vaste opleveringstermijnen, en dus geen strak werkschema, en men lummelt rustig verder. Met de gevolgen die we vandaag zien...

Even in perspectief plaatsen: NedTrain is begonnen met de prototype-renovatie van de ICM rond de tijd dat de NMBS hetzelfde begon te doen met de break. Op dit moment zijn de 87 drieledige ICM's allemaal gerenoveerd, en ook de meeste van de 50 vierledige.
Bij de NMBS zijn er zeven breaks gerenoveerd...

P.S.: die 36 werkdagen, da's voor de VIERledige ICM's. De drieledige waren nog sneller gedaan. En die 36 is ondertussen naar 34 teruggebracht.
8 juli is de laatste ICM-IV in revisie gegaan (de 4240, de Olympische koploper) waar op dat moment 7-8 stellen verbouwd werden ( 2 dagen later werd de achtste in dienst gesteld). Dus met een 28 bakken tegelijk in revisie, terwijl Mechelen 1 stel per keer doet?
Mechelen kan maar aanpassen wat ze binnenkrijgen. Het is dus een recto verso verhaal. Er is geen haast in het ombouwen daar de breaks op hun maximum aan het meedraaien zijn in gewone diensten, men kan er dus niet veel missen. Daar ze maar druppelgewijs kunnen gemist worden in de dienstregeling heeft de werkplaats per motorstel natuurlijk meer tijd om ze om te bouwen. Bijkomend waren er wat kinderziektes bij de ombouw van het eerste exemplaar. Hiermee valt de ombouwsnelheid niet goed te praten maar plaats bepaalde zaken wel iets juister in zijn perspectief.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Modernisering Breaks

Bericht door wbrm »

Ze hadden beter de varkens eerst gedaan, die hebben het harder nodig.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Teach2 »

8 juli is de laatste ICM-IV in revisie gegaan (de 4240, de Olympische koploper) waar op dat moment 7-8 stellen verbouwd werden ( 2 dagen later werd de achtste in dienst gesteld). Dus met een 28 bakken tegelijk in revisie, terwijl Mechelen 1 stel per keer doet?
Mechelen doet absoluut niet '1 stel per keer', op dit moment staan er zeker 5 binnen. Het verschil is dat ze in Mechelen er een half jaar over doen (op z'n minst!) vanaf het moment dat een stel binnenloopt tot het de werkplaats verlaat, daar waar NedTrain de klus op anderhalve maand klaart.
Mechelen kan maar aanpassen wat ze binnenkrijgen. Het is dus een recto verso verhaal. Er is geen haast in het ombouwen daar de breaks op hun maximum aan het meedraaien zijn in gewone diensten, men kan er dus niet veel missen.
Steven, met alle respect, maar stop nu toch eens met excuses zoeken. Je spreekt jezelf trouwens grandioos tegen. Als de breaks op hun maximum meedraaien in gewone diensten, waarom houdt men ze dan meer dan een half jaar in Mechelen buiten dienst? De Nederlanders hebben niet zozeer meer stellen buiten dienst voor modernisering, ze doen gewoon VOORT aan de stellen die ze in renovatie hebben.

In perspectief gezet: als men in Mechelen met de efficiëntie van NedTrain zou werken aan die renovatie, met een doorlooptijd van anderhalve maand, en tegelijk 5 stellen in modernisering (het aantal dat nu binnen staat), dan zouden er dit jaar al meer dan 20 (!) breaks gerenoveerd zijn, ZONDER dat de 'gewone diensten' het op eender welk moment met minder in dienst zijnde breaks zouden moeten stellen dan nu het geval is.
Daar ze maar druppelgewijs kunnen gemist worden in de dienstregeling heeft de werkplaats per motorstel natuurlijk meer tijd om ze om te bouwen.
Sorry, maar da's een logica die echt werkelijk nergens op slaat. Wat jij nu zegt is in essentie: we kunnen ze niet missen, dus houden we ze maar LANGER buiten dienst. Da's de wereld op z'n kop!
treop

Re: Modernisering Breaks

Bericht door treop »

sorry dat ik het zeg, maar als sommige mensen toch zoveel kritiek hebben, soliciteer dan voor een job in de CW en kom es proeven van de modernisatie. altijd dat geleuter over sneller daar en trager hier. het is nu eenmaal zo. er komt heus wel meer bij kijken dan een paar nieuwe kabeltjes trekken en nieuwe stoelen te plaatsen hoor. iedereen weet wel dat er kinderziektes zijn maar stop aub met dat mekkeren over dat het in nederland wel gaat en ier niet. ga desnoods daar wonen!

sorry voor de mensen op wiens tenen ik trap!
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Robin »

Steven schreef:Daar ze maar druppelgewijs kunnen gemist worden in de dienstregeling heeft de werkplaats per motorstel natuurlijk meer tijd om ze om te bouwen.
Tegenwoordig krijgt een loc of moterstel niet meer dan hij nodig heeft hoor. Dus zoveel tijd is er niet, men komt nu elke dag rijtuigen te kort zodat rijtuigen die moeten binnenkomen langer op de baan blijven en zo te veel kilometers doen wat de kans op schade groter maakt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Accelerat »

Teach2 schreef:
Mmmm.. hoe komt het dan dat men in Nederland maar 36 werkdagen over een Koploper doet, dat komt overeen met 1,5 maand. Ter vergelijking: men is op 21/2/11 begonnen met de demontage van de 316, en die zou nu in opbouw zijn. Da's dus al 5 maand en een week dat men bezig is. Op die tijd kan NedTrain 3 Koplopers erdoorjagen..
Eigenlijk eenvoudig:
-NedTrain ligt onder contract van NS, een contract waarin staat hoe lang een stel uit dienst mag zijn, en een vaste prijs per stel. Te laat leveren = boete betalen. Meer werkuren dan voorzien = extra kost voor rekening NedTrain. Dus werkt NedTrain een strak schema uit voor de renovatie, en wordt erop toegezien dat dit schema nageleefd wordt;
-CW Mechelen maakt gewoon deel uit van de NMBS. De modernisering duurt zolang ze duurt, en kost wat ze kost. Later dan gepland leveren, dan wacht de NMBS wel wat langer. Meer werkuren dan voorzien, dan betaalt de NMBS wel wat meer. Geen contractuele druk, geen vaste opleveringstermijnen, en dus geen strak werkschema, en men lummelt rustig verder. Met de gevolgen die we vandaag zien...

Even in perspectief plaatsen: NedTrain is begonnen met de prototype-renovatie van de ICM rond de tijd dat de NMBS hetzelfde begon te doen met de break. Op dit moment zijn de 87 drieledige ICM's allemaal gerenoveerd, en ook de meeste van de 50 vierledige.
Bij de NMBS zijn er zeven breaks gerenoveerd...

P.S.: die 36 werkdagen, da's voor de VIERledige ICM's. De drieledige waren nog sneller gedaan. En die 36 is ondertussen naar 34 teruggebracht.
Halverwege juli 2011 waren alle 136 Koplopers gerenoveerd. :wink:
Plaats reactie