Pagina 85 van 145

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 okt 2013, 13:18
door Marcad
treop schreef:Zijn er geen foto's van het sloopproces?

Hier 7 fotos en een met de 176 die herkenbaar is zonder zijn witte lijn.

http://www.amisdurailhalanzy.be/wordpre ... allery=167

gr
M

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 okt 2013, 18:24
door AM'er
Toch wel even slikken om de roodjes in deze versnipperde toestand te zien.
Ik had nog graag zo'n bordje gehad waarop het jaartal vermeld staat (ACEC 1962).

Nu de 204 nog in dienst is, lijkt dit stel het meest aangewezen om als museumtrein bewaard te worden.
Het stel heeft een mooie dieprode kleur, is vrijwel onbespoten met graffiti en heeft nog originele tafeltjes.
Met z'n laatste kleine revisie in 2OO1, is dit het origineelste stel in dienst.

Hopelijk wordt deze opgekocht.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 okt 2013, 21:36
door Dieselfreak
Marcad schreef:Hier 7 fotos en een met de 176 die herkenbaar is zonder zijn witte lijn.

http://www.amisdurailhalanzy.be/wordpre ... allery=167
Wat eens knusse treinen waren! :(

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 10 okt 2013, 00:01
door nahoj
Joris schreef:De 159 zat deze morgen rond 8 uur in Lokeren (P Lokeren-Dendermonde)
159 is onmogelijk. Dat zal wellicht de 156 geweest zijn.
De 159 is vorige week op de verkeerde plaats in panne gevallen -- meer bepaald in de buurt van Stockem -- en zal spoedig haar lotgenoten in Aubange vervoegen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 okt 2013, 20:20
door Trein30
Allez... Dus waren ze nog met vijf over. En dat in de laatste week... :/

...

Ondertussen heeft het gerucht ergens de kop opgestoken dat serie MS66 de volgende zou zijn om de panto naar beneden te halen, nu de toestroom van nieuwe Desiro's gestadig doorgaat (al 138 exemplaren op reguliere diensten gespot!). En dit al in de loop van 2014!

(Ik kan niet genoeg onderstrepen dat het momenteel om een gerucht gaat, maar met de huidige gang van zaken... zou het wel eens waar kunnen zijn! :? )

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 okt 2013, 21:46
door Eimai
Trein30 schreef:Ondertussen heeft het gerucht ergens de kop opgestoken dat serie MS66 de volgende zou zijn om de panto naar beneden te halen, nu de toestroom van nieuwe Desiro's gestadig doorgaat (al 138 exemplaren op reguliere diensten gespot!). En dit al in de loop van 2014!
Dat gerucht heb ik ook gehoord (al werd er nog niet over 2014 gesproken), uit redelijk geloofwaardige bron. Maar ervaring leert dat het dan nog niet noodzakelijk waar is, en dat als het zo is, ze nog vaak van gedacht kunnen veranderen. Dus als zoveel geruchten: misschien is het waar, misschien ook niet, de toekomst zal het leren.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 okt 2013, 22:03
door dentheo
Ontwikkelt zich hier geen eigenaardig draaiboek ?

GEN werken zijn sterk vertraagd....
De bestelde treinstellen komen één voor één van de assemblage.
Resultaat veel te veel treinstellen dus meer sloop.

GEN werken geraken klaar, hé nu hebben we treinstellen tekort..even politieker bellen ...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 okt 2013, 22:49
door Stijn91
Men kan de MS66 toch ook niet buiten dienst zetten, dan zit men toch met een tekort aan materiaal als men volgend jaar met een nieuw vervoersplan komt en er waarschijnlijk op sommige lijnen meer treinen zullen rijden.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 00:05
door nahoj
Enkele eenvoudige bedenkingen.

- Men vervangt momenteel een 100-tal 2-ledige stellen door een 100-tal 3-ledige (er zijn er welliswaar al 138 geleverd; dit is echter niet meer dan een operationele marge in de respectievelijke buiten- en indienststelling), die daarenboven een grotere ziplaatsdensiteit bieden. Er komen er tussen nu en 2015 nog een 170-tal van die laatste bij, tot 305 stuks.
- Er is niet spectaculair meer geld voor spectaculair meer treinen, ook niet met het nieuwe vervoersplan. Jammer maar helaas.
- De GEN werken brengen de toevoerlijnen rond Brussel op 4 sporen (binnen enkele jaren), maar de Noord-Zuid verbinding zal niet in capaciteit toenemen. Lijn 28 kan misschien wat slikken? En er komt een Josaphat-tunnel, die wat extra treinen kan verwerken rond het centrum. Maar kan aub iemand me uitleggen waar al die in frequentie verdubbelde GEN-verbindingen plots heen moeten in Brussel?

Conclusie (alleen al op basis van de eerste twee puntjes, want het GEN is pas binnen enkele jaren voldoende afgewerkt): uiteraard is er een materieeloverschot, als er niks buiten dienst zou gaan volgend jaar.

Over welk materieel eruit gaat, is het wachten op de definitieve doorhakking van de spreekwoordelijke knoop. De geruchtenmolen doet in tussentijd uiteraard zijn werk.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 02:23
door Trein30
nahoj schreef:Enkele eenvoudige bedenkingen.

- Men vervangt momenteel een 100-tal 2-ledige stellen door een 100-tal 3-ledige (er zijn er welliswaar al 138 geleverd; dit is echter niet meer dan een operationele marge in de respectievelijke buiten- en indienststelling), die daarenboven een grotere ziplaatsdensiteit bieden. Er komen er tussen nu en 2015 nog een 170-tal van die laatste bij, tot 305 stuks.
- Er is niet spectaculair meer geld voor spectaculair meer treinen, ook niet met het nieuwe vervoersplan. Jammer maar helaas.
- De GEN werken brengen de toevoerlijnen rond Brussel op 4 sporen (binnen enkele jaren), maar de Noord-Zuid verbinding zal niet in capaciteit toenemen. Lijn 28 kan misschien wat slikken? En er komt een Josaphat-tunnel, die wat extra treinen kan verwerken rond het centrum. Maar kan aub iemand me uitleggen waar al die in frequentie verdubbelde GEN-verbindingen plots heen moeten in Brussel?

Conclusie (alleen al op basis van de eerste twee puntjes, want het GEN is pas binnen enkele jaren voldoende afgewerkt): uiteraard is er een materieeloverschot, als er niks buiten dienst zou gaan volgend jaar.

Over welk materieel eruit gaat, is het wachten op de definitieve doorhakking van de spreekwoordelijke knoop. De geruchtenmolen doet in tussentijd uiteraard zijn werk.
Da's een berekening die ik ook al gemaakt had:

Begin 2012

100 stellen MS 62 = 2800 zitplaatsen 1ste klas + 15200 zitplaatsen 2de klas
62 stellen MS 66 = 1736 zitplaatsen 1ste klas + 9424 zitplaatsen 2de klas
1 stel MS 70 TH = 28 zitplaatsen 1ste klas + 152 zitplaatsen 2de klas
6 stellen MS 70A = 192 zitplaatsen 1ste klas + 516 zitplaatsen 2de klas
76 stellen MS 73 = 2128 zitplaatsen 1ste klas + 11552 zitplaatsen 2de klas
40 stellen MS 73CR = 1120 zitplaatsen 1ste klas + 6080 zitplaatsen 2de klas
44 stellen MS 75 = 2464 zitplaatsen 1ste klas + 13288 zitplaatsen 2de klas
139 stellen MS 80 = 4448 zitplaatsen 1ste klas + 30858 zitplaatsen 2de klas
51 stellen MS 86 = 1224 zitplaatsen 1ste klas + 7803 zitplaatsen 2de klas
119 stellen MS 96 = 5355 zitplaatsen 1ste klas + 19873 zitplaatsen 2de klas

Totaal: 638 stellen = 21495 zitplaatsen 1ste klas + 114746 zitplaatsen 2de klas

----------------------------------------------------------------------------------------

Transitie (met introductie MS 08, buitendienststelling MS 62/63/65/70A en veronderstelde buitendienststelling MS 66

+ 305 stellen MS 08 = 9760 zitplaatsen 1ste klas + 75640 zitplaatsen 2de klas
- 100 stellen MS 62 = 2800 zitplaatsen 1ste klas + 15200 zitplaatsen 2de klas
- 62 stellen MS 66 = 1736 zitplaatsen 1ste klas + 9424 zitplaatsen 2de klas
- 6 stellen MS 70A = 192 zitplaatsen 1ste klas + 516 zitplaatsen 2de klas

Totaal verschil = +5032 zitplaatsen 1ste klas + +50500 zitplaatsen 2de klas

-----------------------------------------------------------------------------------------

Eind 2015

1 stel MS 70 TH = 28 zitplaatsen 1ste klas + 152 zitplaatsen 2de klas
76 stellen MS 73 = 2128 zitplaatsen 1ste klas + 11552 zitplaatsen 2de klas
40 stellen MS 73CR = 1120 zitplaatsen 1ste klas + 6080 zitplaatsen 2de klas
44 stellen MS 75 = 2464 zitplaatsen 1ste klas + 13288 zitplaatsen 2de klas
139 stellen MS 80 = 4448 zitplaatsen 1ste klas + 30858 zitplaatsen 2de klas
51 stellen MS 86 = 1224 zitplaatsen 1ste klas + 7803 zitplaatsen 2de klas
119 stellen MS 96 = 5355 zitplaatsen 1ste klas + 19873 zitplaatsen 2de klas
305 stellen MS 08 = 9760 zitplaatsen 1ste klas + 75640 zitplaatsen 2de klas

Totaal: 775 stellen = 26527 zitplaatsen 1ste klas + 165246 zitplaatsen 2de klas

Dus zelfs àls de 66 eruit gehaald worden, dan is er nog steeds een gigantische capaciteitstoename. Wat er wel eens op zou kunnen wijzen dat het waar kunnen zijn. Or niet, natuurlijk.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 09:26
door Joris
nahoj schreef:
Joris schreef:De 159 zat deze morgen rond 8 uur in Lokeren (P Lokeren-Dendermonde)
159 is onmogelijk. Dat zal wellicht de 156 geweest zijn.
De 159 is vorige week op de verkeerde plaats in panne gevallen -- meer bepaald in de buurt van Stockem -- en zal spoedig haar lotgenoten in Aubange vervoegen.
Was inderdaad de 156, foutje.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 09:33
door Joris
nahoj schreef: - Er is niet spectaculair meer geld voor spectaculair meer treinen, ook niet met het nieuwe vervoersplan. Jammer maar helaas.
- De GEN werken brengen de toevoerlijnen rond Brussel op 4 sporen (binnen enkele jaren), maar de Noord-Zuid verbinding zal niet in capaciteit toenemen. Lijn 28 kan misschien wat slikken? En er komt een Josaphat-tunnel, die wat extra treinen kan verwerken rond het centrum. Maar kan aub iemand me uitleggen waar al die in frequentie verdubbelde GEN-verbindingen plots heen moeten in Brussel?
-Waarom doet men dan zo een enorme investeringen als dat niet zo leiden tot 1 extra trein? Natuurlijk zit de NZV vol, en dat is inderdaad een enorme denkfout geweest in dat hele GEN gedoe, maar ergens gaan ze met al die nieuwe en dure infrastructuur toch iets doen mag ik hopen?
-Het nieuwe vervoersplan steunt dacht ik vooral op een aantal nieuwe verbindingen, die alle hoeken van het land ook met de luchthaven willen verbinden (=meer treinen?), en die liefst nog eens 2 keer door de NZV willen sturen?
-Met de AM66 er uit te halen zouden meteen alle JH's buiten dienst zijn, en ik dacht dat de geruchtenmolen zegt dat dat het doel zou zijn... maar is er niet gewoon wat veel materieel gekocht? Al kunnen veel verbindingen wel wat meer capaciteit gebruiken!
-Gewone denkvraag: hoeveel verdient de nmbs aan het verschroten van 1 klassiek? Maw: kunnen ze met het verschroten van ALLE klassieken EEN mizero betalen? Want blijkbaar weegt die aankoop van die dingen enorm op de kasstroom...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 12:14
door Trein30
Joris schreef: -Het nieuwe vervoersplan steunt dacht ik vooral op een aantal nieuwe verbindingen, die alle hoeken van het land ook met de luchthaven willen verbinden (=meer treinen?), en die liefst nog eens 2 keer door de NZV willen sturen?
-Met de AM66 er uit te halen zouden meteen alle JH's buiten dienst zijn, en ik dacht dat de geruchtenmolen zegt dat dat het doel zou zijn... maar is er niet gewoon wat veel materieel gekocht? Al kunnen veel verbindingen wel wat meer capaciteit gebruiken!
Dat zijn natuurlijk dan waar de twee punten die pleiten voor het behoud van de 66s.

Dat, en het feit dat ze amper tien jaar geleden gemoderniseerd zijn - economisch zou het immers niet echt veel nut hebben om treinen die 'pas' gemoderniseerd zijn buiten dienst te zetten, amper een jaar na exemplaren die nooit gemoderniseerd zijn geweest en desondanks hun nut hebben bewezen. In het beste geval kan men die stellen immers nog 10 jaar in dienst houden.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 12:56
door Stijn82
hoe lang gaan ze die varkens eigenlijk nog bijhouden? Die zijn compleet afgeleefd en moderniseren zou economisch gezien ook niet rendabel zijn. Dan kunnen ze beter idd de gemoderniseerde klassiekjes nog een aantal jaar bijhouden en eerst die varkens buitenzwieren vanaf er capaciteitsoverschot is.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 13:25
door Steven
Joris schreef: -Waarom doet men dan zo een enorme investeringen als dat niet zo leiden tot 1 extra trein? Natuurlijk zit de NZV vol, en dat is inderdaad een enorme denkfout geweest in dat hele GEN gedoe, maar ergens gaan ze met al die nieuwe en dure infrastructuur toch iets doen mag ik hopen?
-Het nieuwe vervoersplan steunt dacht ik vooral op een aantal nieuwe verbindingen, die alle hoeken van het land ook met de luchthaven willen verbinden (=meer treinen?), en die liefst nog eens 2 keer door de NZV willen sturen?
Die gaan alleen maar 1 keer door de NZV hoor, het zijn gewoon technisch gekoppelde verbindingen zoals er heden ook bestaan. Sommige van die verbindingen hebben hun eindpunt in de luchthaven en worden daar technisch gekoppeld aan een andere verbinding. Hierdoor moeten die treinen geen kopmaken in de luchthaven of 1 van de grote Brusselse stations (bespaard tijd aan de perrons). Hierdoor kan je het materieel ook nuttiger inzetten.