nahoj schreef:Enkele eenvoudige bedenkingen.
- Men vervangt momenteel een 100-tal 2-ledige stellen door een 100-tal 3-ledige (er zijn er welliswaar al 138 geleverd; dit is echter niet meer dan een operationele marge in de respectievelijke buiten- en indienststelling), die daarenboven een grotere ziplaatsdensiteit bieden. Er komen er tussen nu en 2015 nog een 170-tal van die laatste bij, tot 305 stuks.
- Er is niet spectaculair meer geld voor spectaculair meer treinen, ook niet met het nieuwe vervoersplan. Jammer maar helaas.
- De GEN werken brengen de toevoerlijnen rond Brussel op 4 sporen (binnen enkele jaren), maar de Noord-Zuid verbinding zal niet in capaciteit toenemen. Lijn 28 kan misschien wat slikken? En er komt een Josaphat-tunnel, die wat extra treinen kan verwerken rond het centrum. Maar kan aub iemand me uitleggen waar al die in frequentie verdubbelde GEN-verbindingen plots heen moeten in Brussel?
Conclusie (alleen al op basis van de eerste twee puntjes, want het GEN is pas binnen enkele jaren voldoende afgewerkt): uiteraard is er een materieeloverschot, als er niks buiten dienst zou gaan volgend jaar.
Over welk materieel eruit gaat, is het wachten op de definitieve doorhakking van de spreekwoordelijke knoop. De geruchtenmolen doet in tussentijd uiteraard zijn werk.
Da's een berekening die ik ook al gemaakt had:
Begin 2012
100 stellen MS 62 = 2800 zitplaatsen 1ste klas + 15200 zitplaatsen 2de klas
62 stellen MS 66 = 1736 zitplaatsen 1ste klas + 9424 zitplaatsen 2de klas
1 stel MS 70 TH = 28 zitplaatsen 1ste klas + 152 zitplaatsen 2de klas
6 stellen MS 70A = 192 zitplaatsen 1ste klas + 516 zitplaatsen 2de klas
76 stellen MS 73 = 2128 zitplaatsen 1ste klas + 11552 zitplaatsen 2de klas
40 stellen MS 73CR = 1120 zitplaatsen 1ste klas + 6080 zitplaatsen 2de klas
44 stellen MS 75 = 2464 zitplaatsen 1ste klas + 13288 zitplaatsen 2de klas
139 stellen MS 80 = 4448 zitplaatsen 1ste klas + 30858 zitplaatsen 2de klas
51 stellen MS 86 = 1224 zitplaatsen 1ste klas + 7803 zitplaatsen 2de klas
119 stellen MS 96 = 5355 zitplaatsen 1ste klas + 19873 zitplaatsen 2de klas
Totaal: 638 stellen = 21495 zitplaatsen 1ste klas + 114746 zitplaatsen 2de klas
----------------------------------------------------------------------------------------
Transitie (met introductie MS 08, buitendienststelling MS 62/63/65/70A en veronderstelde buitendienststelling MS 66
+ 305 stellen MS 08 = 9760 zitplaatsen 1ste klas + 75640 zitplaatsen 2de klas
- 100 stellen MS 62 = 2800 zitplaatsen 1ste klas + 15200 zitplaatsen 2de klas
- 62 stellen MS 66 = 1736 zitplaatsen 1ste klas + 9424 zitplaatsen 2de klas
- 6 stellen MS 70A = 192 zitplaatsen 1ste klas + 516 zitplaatsen 2de klas
Totaal verschil = +5032 zitplaatsen 1ste klas + +50500 zitplaatsen 2de klas
-----------------------------------------------------------------------------------------
Eind 2015
1 stel MS 70 TH = 28 zitplaatsen 1ste klas + 152 zitplaatsen 2de klas
76 stellen MS 73 = 2128 zitplaatsen 1ste klas + 11552 zitplaatsen 2de klas
40 stellen MS 73CR = 1120 zitplaatsen 1ste klas + 6080 zitplaatsen 2de klas
44 stellen MS 75 = 2464 zitplaatsen 1ste klas + 13288 zitplaatsen 2de klas
139 stellen MS 80 = 4448 zitplaatsen 1ste klas + 30858 zitplaatsen 2de klas
51 stellen MS 86 = 1224 zitplaatsen 1ste klas + 7803 zitplaatsen 2de klas
119 stellen MS 96 = 5355 zitplaatsen 1ste klas + 19873 zitplaatsen 2de klas
305 stellen MS 08 = 9760 zitplaatsen 1ste klas + 75640 zitplaatsen 2de klas
Totaal: 775 stellen = 26527 zitplaatsen 1ste klas + 165246 zitplaatsen 2de klas
Dus zelfs àls de 66 eruit gehaald worden, dan is er nog steeds een gigantische capaciteitstoename. Wat er wel eens op zou kunnen wijzen dat het waar kunnen zijn. Or niet, natuurlijk.