Pagina 86 van 132

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 19:29
door bram2727
ik wil me graag aansluiten bij wat ToMiKoN zegt ik ben ook van Blankenberge en ik neem ook veel de trein en buiten de zomer komen der ook nog veel volk na onze kust en tijdens de zomer in de week heb je een extra trein richting brugge maar in het wikend en tijdens de school dagen niet dus

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 19:46
door Shrek
Wow, toch even alles in context bekijken hoor.
Blankenberge telt 20.000 inwoners en trekt geen reizigers aan uit hinterland (die hebben al stations als Oostende, Brugge of Zeebrugge).
Het aantal reizigers uit Blankenberge is daardoor een pak kleiner dan dat vanuit Antwerpen, Luik, Gent of de luchthaven.

Blankenberge is (buiten het toeristisch seizoen) een 3e rangsstation qua reizigers. Jullie mogen verdorie blij zijn met een comfortabele dubbeldeks IC die rechtstreeks naar Gent, Brussel en Leuven rijdt. Er zijn heel wat steden met veel meer inwoners dan Blankenberge die dat niet hebben...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 20:25
door rdv
Steven schreef:Een luchthaven van internationaal belang met 6 treinen per uur bedienen is niet overdreven in tegendeel. Het is net door het lagere aantal nu dat diabolo te weinig inkomsten heeft. Het ook al snel een half uur wachten is als er eens een trein uitvalt. Een half uur is in een hoofdstedelijk gebied ontzettend lang.
En voor ruime delen van Brussel (Europese wijk, Meiser, Laken, Jette, ... - eigenlijk een groot deel van het westen, noorden en oosten van het gewest en de rand) is het nu sneller, frequenter én goedkoper om met MIVB en/of De Lijn te gaan (ook ruimere uren voor sommige verbindingen). Voor de Europese wijk zal dat wel verbeteren eens de Josaphat-tunnel in gebruik is, maar voor andere delen van de stad zal de trein niet de beste oplossing zijn.

Naast de frequentie van de verbinding is ook de amplitude van de verbinding. Door het wegvallen van de late en vroege treinen kan je voor heel wat verbindingen niet meer op de trein rekenen als je voor pakweg 8u00 vertrekt of na 21u aankomt. Ook hier is het de vraag of de frequentieverhoging in staat zal zijn om het verlies aan reizigers door de amplitudeverkorting op te vangen.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 21:00
door Shrek
rdv schreef: Naast de frequentie van de verbinding is ook de amplitude van de verbinding. Door het wegvallen van de late en vroege treinen kan je voor heel wat verbindingen niet meer op de trein rekenen als je voor pakweg 8u00 vertrekt of na 21u aankomt. Ook hier is het de vraag of de frequentieverhoging in staat zal zijn om het verlies aan reizigers door de amplitudeverkorting op te vangen.
Voor de luchthaven zal dat zeker het geval zijn, die treinen rijden redelijk laat èn vroeg.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 21:07
door Steven
Inderdaad op de luchthaven heeft men ongeveer 21u per dag een trein vanuit Brussel.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 21:55
door ToMiKoN
Shrek schreef:Wow, toch even alles in context bekijken hoor.
Blankenberge telt 20.000 inwoners en trekt geen reizigers aan uit hinterland (die hebben al stations als Oostende, Brugge of Zeebrugge).
Het aantal reizigers uit Blankenberge is daardoor een pak kleiner dan dat vanuit Antwerpen, Luik, Gent of de luchthaven.

Blankenberge is (buiten het toeristisch seizoen) een 3e rangsstation qua reizigers. Jullie mogen verdorie blij zijn met een comfortabele dubbeldeks IC die rechtstreeks naar Gent, Brussel en Leuven rijdt. Er zijn heel wat steden met veel meer inwoners dan Blankenberge die dat niet hebben...
Enkele opmerkingen:
- Er zijn veel mensen die na de trein nog de tram nemen richting Wenduine én Zeebrugge
- Het verhaal van binnen en buiten het seizoen is zo kortzichtig en achterhaald! De kust trekt het hele jaar reizigers. Zeker in de weekends, schoolvakanties ... Daar hebben ze bij de NMBS geen regelingen voor.
- Cruiseschepen gebruiken de trein van Blankenberge om hun reizigers naar Brugge te brengen! Ik heb al meermaals op een overvolle trein met boottoeristen gezeten. Dit doen ze, ook al hebben ze in Zeebrugge maar liefst 2 stations (strand en dorp)! Dat zegt veel over hoe goed die verbinding daar wel moet zijn!
- 20000 inwoners en heel veel tweede verblijven die zowel winter en zomer komen en zeker niet enkel met de wagen! Hoe zou het anders komen dat de kusttram zo veel volk trekt.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 02 okt 2014, 11:09
door AM80
Bij elk mooi weer in de herfst is het met de basisdienst naar Blankenberge sporen vaak sardientjesmodus, vooral bij bediening door AM96 (10.17 Brussel noord, heel de weg op mekaar gepropt), kan men tenminste niet zorgen dat de AM96 op zo'n dagen niet wordt ingezet, terugweg hebben ze wel de hele stam M6 naar blankenberge laten rijden (misschien toeval, maar indien geen toeval, dikke pluim!)

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 02 okt 2014, 13:59
door stefanic
De dag dat we treinmaterieel in een flits kunnen teleporteren zal inderdaad al heel wat mogelijk worden. Maar vooralsnog moet materieel gewoon via de sporen rijden om van A in B te geraken en kunnen we dus het materieel nog niet van hier naar daar toveren, waar het nodig is. En het gevolg is dat een dubbeldektrein die net veel reizigers in de piekrichting heeft vervoerd, daarna meestal een traject doet waar die grote capaciteit helemaal niet nodig is.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 02 okt 2014, 20:51
door rdv
Shrek schreef:
rdv schreef: Naast de frequentie van de verbinding is ook de amplitude van de verbinding. Door het wegvallen van de late en vroege treinen kan je voor heel wat verbindingen niet meer op de trein rekenen als je voor pakweg 8u00 vertrekt of na 21u aankomt. Ook hier is het de vraag of de frequentieverhoging in staat zal zijn om het verlies aan reizigers door de amplitudeverkorting op te vangen.
Voor de luchthaven zal dat zeker het geval zijn, die treinen rijden redelijk laat èn vroeg.
Naar/van de NZV wel, maar verdere verbindingen (zelfs in de Brusselse agglomeratie) ontbreken voor heel wat stations. Vanuit Gent bvb. komt de eerste verbinding om 5u35 aan, dus vroeger dan 6u45 kan je niet opstijgen (en dan zijn er al 15 volle zakenvluchten vertrokken), 's avonds is het beter, dan vertrekt de laatste trein om 24u, dus dien je in te plannen dat je voor 23u landt (wat voor de meeste zakenvluchten wel lukt). Voor minder belangrijke steden (zoals Aalst) is de amplitude lager.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 okt 2014, 07:04
door ostbahnhof
Ben benieuwd welk materieel er op "mijn" verbinding komt:
De IC Antwerpen-Hasselt via Brussel-Luchthaven.
Break? AM96?

thanks,
o

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 okt 2014, 11:38
door profke
http://www.gva.be/cnt/dmf20141003_01301 ... s-meenemen
Herentals / Mol - Wanneer de laatste trein uit Antwerpen in Herentals halt houdt, moeten alle passagiers uitstappen. Daarna rijdt de trein verplicht leeg verder tot in Mol. Surrealist René Margritte had het niet beter kunnen bedenken. Maar in het nieuwe vervoersplan van de NMBS mag de trein weer reizigers meenemen. Ook de afgeschafte ochtendtrein Mol-Antwerpen rijdt straks weer.

Elke avond kan u in het station van Herentals getuige zijn van een bizar tafereel: omstreeks 22 uur loopt daar de laatste stoptrein vanuit Antwerpen naar de Kempen binnen. Niemand die begrijpt waarom reizigers die verder mee willen naar Olen, Geel of Mol van boord moeten, maar bij de NMBS hebben ze er een reden voor: "Die trein komt vanaf Herentals niet meer in de dienstregeling voor. Het is een afgeschafte trein."

Maar na protest van het ACV, enkele maanden geleden, komt daar verandering in. "De laatste stoptrein L2971 zal in het nieuwe transportplan tot Mol rijden in plaats van tot Herentals, ondanks het geringe aantal reizigers", zo bericht een brief van de NMBS, gericht aan de ACV-werkgroep Spoor. Het is Jo Cornu, himself, de big boss van de spoorwegen, die de brief heeft ondertekende.

"We zijn blij dat de NMBS naar onze argumenten luistert", zegt Jean Pauwels (ACV). "Nu kunnen late reizigers tot Mol verder sporen." De trein vertrekt om 21.25 uur in Antwerpen, stopt in Herentals om 22.08 uur en komt aan in Mol om 22u33.

"We zijn ook tevreden dat de vroeger afgeschafte trein van 5u27 Mol-Antwerpen, dankzij onze acties terugkeert in het nieuwe vervoersplan", meldt Jean Pauwels nog.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 okt 2014, 12:07
door Eimai
ostbahnhof schreef:Ben benieuwd welk materieel er op "mijn" verbinding komt:
De IC Antwerpen-Hasselt via Brussel-Luchthaven.
Break? AM96?
desiro's :-)

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 okt 2014, 12:08
door Steven
Niet simpel, elke stilstand kost geld (infrabel vraagt X euro per stilstand) en dus moet je de balans maken tussen aantal reizigers en de prijs die zo al op elke stopplaats/station kleeft.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 okt 2014, 21:06
door ostbahnhof
Ik kijk al uit naar zaterdag 13 december. Dag dag van de lege ritten vermoed ik.
Al het materieel zal overgebracht worden waar het zondag en maandag moet starten. Zo was het toch bij het invoeren van het ICIR plan begin jaren tachtig.
Heelder reeksen M1, M2, K en L werden toen van hier naar daar gebracht met al eens exotische locs voor bepaalde regio's en in lange treinschakelingen.

Ben benieuwd wat er die zaterdag zoal door Antwerpen-Berchem zal bollen.

grts,
o

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 okt 2014, 22:48
door Steve
Is er trouwens geen kans dat er op die zaterdag exotisch materieel zal zien op sommige verbindingen, doordat het nieuwe materieel al is overgebracht in het vooruitzicht op de nieuwe dag, maar intussen toch moet worden ingezet? Dom voorbeeld, als er in Poperinge heel wat MS96 aankomen en MS80 vertrekken, zou het dan niet kunnen dat die MS96 de dag zelf nog wat op de bestaande IC-L rijden? Of is het materieel- en personeelsoverschot in het weekend van die aard dat al dat materieel leeg kan worden overgebracht, zonder tussenkomst in de bestaande dienstregeling?

Het zou interessant zijn als iemand met wat meer kennis van zaken wat toelichting kan geven bij de hele stoelendans die zal plaatsvinden.