Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

Wat volgens mij noodzakelijk is voor goed en efficiënt onderhoud van grote vloten nieuw materieel, is de bouw van een werkplaats op maat. Dat de NMBS-top dat nog steeds niet inziet, is bijzonder jammer.

Verder is het verantwoordelijk maken van de constructeur voor het onderhoud, minstens tijdens garantieperiode, een interessante denkpiste, om meerdere redenen.
- Het dwingt de constructeur ook na te denken over de onderhoudbaarheid van het materieel, al vanaf de studie op de tekentafel.
- Het vermijd discussies over vermeend slecht onderhoud door de operator.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door kika »

nahoj schreef:Verder is het verantwoordelijk maken van de constructeur voor het onderhoud, minstens tijdens garantieperiode, een interessante denkpiste, om meerdere redenen.
Hoe lang duurt zo'n garantieperiode bij treinen, ongeveer of meestal? Bvb. bij M6, Desiro, MW41?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

kika schreef:
nahoj schreef:Verder is het verantwoordelijk maken van de constructeur voor het onderhoud, minstens tijdens garantieperiode, een interessante denkpiste, om meerdere redenen.
Hoe lang duurt zo'n garantieperiode bij treinen, ongeveer of meestal? Bvb. bij M6, Desiro, MW41?
Zonder in complexe details te treden: globaal gesproken minstens 2 jaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

Verdikke, had die carlos nog gelijk met zijn koppelbaarheid met M6/HLE19 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

koppelbaarheid zal eerder naar andere MS zijn en dus gewoon voorzien worden van een GF-koppeling.
Cipallieter

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Cipallieter »

GVA heeft het over 1.000 rijtuigen van 4 verschillende soorten waarvan 2 soorten met een eigen tractie.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... lling.aspx
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

Het gedeelte over onderhoud is niet erg duidelijk, gaat het om bijstaan bij het onderhoud (zoals nu met de desiro) of effectief uitvoeren?
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Trein30 »

Eventjes de hypothetische tour op:

De tender, zoals deze openbaar is gemaakt, vraagt voor een levering tussen 2017 en 2025. Mijn vraag is dus - zullen we deze stellen (wat het dan ook moge worden) daadwerkelijk op onze sporen zien voor 2020?

Ik neem ook aan dat dit nieuw materieel, samen met veranderingen in de inzet van de Desiro's en ander rollend materieel, uiteindelijk de oudere stellen op het spoor zal vervangen. Gezien de invoering tegen dan van ERTMS zullen dat zowiezo de laatste resterende Klassiekjes zijn, evenals de M4s. Maar wat nog allemaal... MS 75? M5? I6? Nog iets...?
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Normaal volstaan de desiro's om alle klassiekjes al te vervangen hoor. Dus het nieuwe materieel, indien het een mix is van rijtuigen en motorstellen zal zowel de M4 als M5 vervangen denk ik. Ook de MS75 en eventueel zelfs de sprinter (dacht niet dat deze laatste ETCS gingen krijgen). Een bedrag van 3 miljard is geen klein geld en dus evenmin een kleine bestelling in tegendeel ze is dubbel zo groot als het bedrag voor de desiro's.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

Ik gok dat er na 2023 enkel nog rijden: HLE 18/19 + I11/M6, Desiro, Break, MS96 en de nieuwe dubbeldekstellen
Heel misschien nog een verdwaalde I10 links of rechts :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

Steven schreef:koppelbaarheid zal eerder naar andere MS zijn en dus gewoon voorzien worden van een GF-koppeling.
De aankondiging zegt:
De rijtuigen zullen hoofdzakelijk afgeroepen worden in vierledige en zesledige
treinconfiguratie, daarenboven zullen de rijtuigen compatibel en koppelbaar moeten zijn met de bestaande
dubbeldek rijtuigen in het NMBS park (type M5 en M6)

En hieronder even de hele beschrijving:

De belangrijkste karakteristieken van deze bloktreinen zijn:
• Dubbeldek motorrijtuigen samengesteld uit één gemotoriseerd stuurrijtuig, gewone rijtuigen en een gewoon
stuurrijtuig.
• De maximumsnelheid van het voertuig bedraagt minstens 200 km/h wat de NMBS de mogelijkheid geeft om
een optimale dienstregeling uit te werken (toelating voor indienststelling aan 189 km/h in een eerste fase en
zodra mogelijk aan 200 km/h).
• Twee spanningen: 3 kV DC en 25 kV AC, want het materieel moet inzetbaar zijn op het volledige Infrabel
netwerk.
• Minimaal 4,3 zitplaatsen per lopende meter trein indien in een samenstelling van 6 rijtuigen.
• Koppelbaar en compatibel met bestaande dubbeldek rijtuigen type M5 en M6.
• Comfortabel voor de reiziger met een duidelijk onderscheidbare 1e klasse, voldoende toiletten en een
aangenaam klimaatsysteem.
• Uitgerust met de modernste veiligheidssystemen in België (TBL1+, ETCS baseline 3).
• Toelating voor België + in het bestek zal vermeld worden welke grensstations en onder welke voorwaarden.
• Hoge betrouwbaarheid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

tja om met M5 en M6 te koppelen volstaat een schroefkoppeling :mrgreen: :mrgreen:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef:Ik gok dat er na 2023 enkel nog rijden: HLE 18/19 + I11/M6, Desiro, Break, MS96 en de nieuwe dubbeldekstellen
Heel misschien nog een verdwaalde I10 links of rechts :lol:
Ik denk zelfs dat met zo'n gigantische aankoop de breaks ook wel eens zouden kunnen verdwijnen ... :(
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Cipallieter

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef:Ik gok dat er na 2023 enkel nog rijden: HLE 18/19 + I11/M6, Desiro, Break, MS96 en de nieuwe dubbeldekstellen
Heel misschien nog een verdwaalde I10 links of rechts :lol:
Geen dieseltreinstellen?
Plaats reactie