rvdborgt schreef: ↑20 sep 2020, 11:58
Hm... Noorderkempen en Bressoux zijn bv. niet vet. Ofwel: wat is je definitie van "Internationale trein" want de gewone definitie (een trein die de grens overschrijdt) lijkt niet van toepassing te zijn.
Groetjes,
Rian
Ik bedoelde eigenlijk Thalys/Eurostar/TGV/ICE. De S43 is een lokale trein die de grens oversteekt, maar zelfs niet als IC geklassificeerd kan worden door de vier lokale stops tussen Luik en Maastricht. Noorderkempen is weeral een uitzondering die de regel bevestigt: een station dat wel door een echte internationale trein (de Benelux) bediend wordt, maar eigenlijk een regionaal station is.
overweg13 schreef: ↑20 sep 2020, 19:06
trainlovertje schreef: ↑20 sep 2020, 18:50
Dat de IC Brussels Airport - Doornik niet in Halle zou stoppen op bepaalde momenten... Wel, daar had ik nog nooit eerder van gehoord en ik vind ook nergens terug dat dat het geval is. Iemand die exacte treinnummers heeft? Deze trein heeft bij mijn weten altijd in Halle gestopt
Ze stoppen wel degelijk allemaal in Halle: van E 1904 tot E 1921 en van E1926 tot E 1943. Mogelijk ligt aan de bron van het foutje de lijnfolder van lijn 96, waar men deze treinen gewoon "vergeten" was. Dat is ondertussen trouwens rechtgezet.
Het bleek inderdaad een fout in het spoorboekje van juni te zijn, dus heb het terug gewijzigd.
umbusko schreef: ↑20 sep 2020, 19:04
Mooie kaart!
Ik heb nog enkele (kleine) opmerkingen:
BlackEagle schreef: ↑12 sep 2020, 21:56
Gebundelde trajecten zijn er enkel op de plaatsen waar er sprake is van een echte halfuurdienst, dus bv. niet tussen Brugge en Kortrijk. Dat weergeven primeerde voor mij op het nadeel dat je beschrijft. Vandaar dat ik ook een index van alle verbindingen heb toegevoegd, zodat je steeds kan gaan nakijken welke verbinding van waar naar waar rijdt.
Dat is begrijpelijk en wat mij betreft ook niet storend, maar ik zou alsnog verwachten dat ik een verbinding op de kaart van begin tot eind kan volgen. Van de IC-01 en IC-12 bijvoorbeeld gaat links vanuit de gebundelde lijn de bovenste lijn naar Oostende en de onderste naar Kortrijk, maar rechts vanuit de gebundelde lijn de bovenste lijn naar Welkenraedt en de onderste naar Eupen, terwijl de verbindingen Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt zijn. De kaart suggereert dat de lijn uit Oostende (bovenste bij samenvoegen in de bundel) naar Welkenraedt loopt (bovenste bij splitsing van de bundel), en die uit Kortrijk naar Eupen. Mijn suggestie zou dus zijn om aan de rechterkant de lijnen Luik-Welkenraedt en Luik-Eupen van positie te verwisselen. (Alleen doordeweekse kaart.) Wellicht geldt dit bij nog meer bundelingen; dat heb ik niet gecheckt.
Goed punt, dit heb ik in de mate van het mogelijke proberen rechtzetten.
[*]Is er een reden dat de verbindingen Namur - Charleroi - Maubeuge en Mons - Aulnoye-Aymeries niet zijn opgenomen? In verband met het geringe aantal treinen? En voor lijnen met alleen P-treinen, zoals Aalst-Burst, geldt hetzelfde. Als je de P-treinen niet wilt opnemen, zou ik op zijn minst de stations in het grijs aangeven met een dun zwart lijntje: "door passagierstreinen bediende lijn met alleen P-treinen/onregelmatige bediening". Daar kunnen de lijnen naar Maubeuge en Aulnoye-Aymeries dan ook onder vallen. En wellicht kan bijvoorbeeld Aalst-Burst op de weekendkaart dan een dun grijs lijntje krijgen: "door passagierstreinen bediende lijn met alleen P-treinen/onregelmatige bediening en géén bediening in het weekend". Of wel een dun zwart lijntje maar gewoon geen haltebolletjes op de weekendkaart.
Namur-Maubeuge en Mons-Aymeries zijn inderdaad enkel rare ‘internationale’ P-treinen die aansluiting geven op de Intercités naar Parijs. Dus vandaar niet opgenomen.
Het niet-opnemen van P-treinen is een bewuste keuze: dat zou de kaart nog complexer maken en weinig meerwaarde bieden. Vandaar mijn keuze om de kaart te beperken tot de gecadanceerde verbindingen (+internationale verbindingen die niet noodzakelijk elk uur hoeven te rijden maar ook geen spitstreinen zijn). Aalst-Burst had bv. heel wat ruimte op de kaart gekost. En wat met een station als Aarsele bv? Bediend door P-treinen tijdens de spits, maar gepasseerd door de IC’s tijdens de daluren… Op bepaalde vlakken heb ik dus gekozen voor een vereenvoudiging van de werkelijkheid, omdat het héél moeilijk zou zijn om het volledige P-netwerk op te nemen en ik geen selectie wilde maken.
[*]Ik zou zelf ook Zeebrugge opsplitsen in Zeebrugge-Dorp en Zeebrugge-Strand. Er moet dan natuurlijk wel ergens een voetnoot bij: Strand in de zomer, Dorp in de winter.
Dit heb ik wel toegevoegd als voetnoot (hoofdnoot eigenlijk), maar met behoud van ‘Zeebrugge’ als benaming.
[*]Ik mis station Mortsel-Deurnesteenweg, voor de S1 op zondag en in het grijs (want niet bediend) op de weekkaart.
Wederom een moeilijkheid want inderdaad een probleem: het verschil in bedieningspatroon op zaterdag (L27, Mortsel en Mortsel-Liersesteenweg) en zondag (L25, Mortsel-Deurnesteenweg en Mortsel-Oude-God) van de S1… Ook is het te argumenteren dat stations Mortsel en Mortsel-Deurnesteenweg eigenlijk één station zijn, de perrons raken elkaar bijna (cfr. de vroegere situatie van Voroux en Voroux-Goreux). Ook hier heb ik me beholpen met een voetnoot.
[*]In de index van verbindingen worden buitenlandse stations niet consequent onderscheiden. Er staat bijvoorbeeld Lille (F) en Roosendaal (NL), maar bij Aachen, Maastricht en Roosendaal staat geen toevoeging. Sowieso zou ik nog eens naar de trajecten kijken: wat doet Bressoux bijvoorbeeld bij de S43, terwijl je Bressoux niet belangrijk genoeg vindt om vetgedrukt te zijn? (Waar ik het overigens mee eens ben.
)
Heb Bressoux verwijderd (ten voordele van Liège-Saint-Lambert) en nu consequent de landsuffix toegevoegd. Daardoor heb ik op de weekendkaart ook nog een ander foutje ontdekt: de L-12 rijdt niet over de grens in het weekend, dus heb ik die van de kaart gehaald.
[*]Aangezien "Komen" in Wallonië ligt, zou ik er "Comines" van maken. Al ligt dat lokaal misschien gevoelig.
Dat heb ik nu ook gecorrigeerd. Ter verduidelijking: mijn ‘taalpolitiek’ is om elk station slechts in één taal weer te geven, Nederlands voor Vlaanderen, Frans voor Wallonië, Nederlands voor Brussel (gezien het een Nederlandstalige kaart is en Brussel officieel tweetalig is zonder voorkeur voor een taal zoals de faciliteitengemeenten). Ook buitenlandse stations zijn in hun respectievelijke landstaal weergegeven.
[*]Ik zou zelf Amsterdam t/m Rotterdam een stuk verder naar links opschuiven, zodat er bij een toekomstige versie - mocht het zich ooit voordoen - gemakkelijk een lijn van Roosendaal naar Rotterdam getrokken kan worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Zoals een of andere politicus ooit zei: je moet de problemen oplossen wanneer ze zich stellen
Voor zij die graag nog gedetailleerdere en accurater kaarten willen, kan ik verwijzen naar het fantastische werk van Hilário de Sousa, die zeer gedetailleerde kaarten heeft van het treinnet in de Benelux (
http://hilario.bambooradical.com/benelux/index.html).