ronny schreef: ↑11 aug 2020, 10:34
Wouterh12 schreef: ↑10 aug 2020, 23:22
En groot gelijk dat een reservatiesysteem klantvijandig is.
Een reservatiesysteem kan net nieuwe klanten aantrekken doordat er zitplaatszekerheid is. Het reservatiesysteem moet daarvoor vanuit de visie van de klant worden opgebouwd.
De waarde van zitplaatszekerheid wordt hier overschat. Ten eerste moet je dit bereiken door voldoende treinen met voldoende frequentie en voldoende capaciteit te laten rijden, niet door de toegang kunstmatig af te schermen. Ten tweede is het voor veel reizigers - die zoals door anderen gezegd veelal relatief korte afstanden rijden - veel belangrijker om een trein te kunnen nemen die effectief rijdt en die liefst ook snel vertrekt, zelfs als dat rechtstaan betekent.
Kijk maar hoeveel pendelaars op de eerste trein springen die de goede richting uitgaat, na een incident (laten we zeggen: personen op het spoor, waarbij alle treinen in een bepaalde richting een tijd stilliggen), tegen hoeveel pendelaars die rustig wachten op de tweede of zelfs derde trein (om een rustige zitplaats te hebben). En die eerste trein is dan vaak sardienen-in-blik.
En hoe zou dit werken op de superdrukke piekuren IC's tussen Antwerpen en Brussel of tussen Leuven en Brussel? Veel mensen die bij de eersten opstappen in Mechelen of Leuven moeten al rechtstaan, op sommige van die treinen. Wordt het dan een race met zo'n reservatiesysteem, klaarzitten aan enkele laptops om toch maar bij de gelukkigen te zijn die een plaatsje krijgen, zoals je dat bij de inschrijving in sommige scholen ziet? Wie ga je weigeren?
nighttrain schreef: ↑11 aug 2020, 11:36
Dat allles niet ingeplant kan worden op 2 dagen is een feit. Dat de mentaliteit van operator en reiziger moet wijzigen is ook een belangrijk feit.
We leven toch in 2020 waar het digitale toch meer en meer toegankelijk is voor een breed publiek... Een reis reserveren viahttps://
www.belgiantrain.be/nl is toch niet het einde van de wereld.
Als je een klantvriendelijk transport systeem wil uitbouwen moet je een toekomst visie hebben en gebruik maken van de nieuwe technologieen.
Reserveringen: wat gaan we reserveren of boeken? een genummerde zitplaats op een trein of een trein. Iedereen moet een trein reserveren ook de vrijkaarten allerhande.
voordelen: Als klant boek je een reis met een trein XXXX, het spoorweg bedrijf weet dat er iemand op die trein zit met electronische booking , de operator kent zijn SMS nummer , mail adres en eventuele bankgegevens. Indien het fout gaat moet hij volgens de Europese regels een vergoeding geven en zal hij alles in het werk stellen om dit te voorkomen.
"De mentaliteit van de reiziger" moet wijzigen? Met andere woorden, de reiziger moet zich maar voegen naar wat de aanbieder zou beslissen? Klinkt niet erg klantvriendelijk.
Een treinrit (inclusief pendelen dus) reserveren betekent: nul flexibiliteit. Ik en anderen hebben uitgelegd waarom dit een probleem is (niet voor de Eurostar hé - voor het binnenlands verkeer), maar daar komt geen reactie op. Zeggen dat je het zelf geen probleem vindt komt ook al niet klantvriendelijk over.
En de gemiddelde treinreiziger zoekt geen vergoeding (ingeval van problemen) als hij de trein neemt, evenmin als dat de gemiddelde autobezitter een auto koopt met de bedoeling om vergoedingen (ingeval van problemen) van de fabrikant, de dealer, de overheid of wie dan ook te krijgen. Je neemt de trein of de auto om zo vlot, comfortabel en flexibel mogelijk van a naar b te gaan. Een vergoeding bij een afgeschafte trein is meegenomen als doekje voor het bloeden, maar daarvoor ga je geen flexibiliteit afgeven noch 300 keer per jaar een reservatie voor doen. Dat is een zware achteruitgang, geen verbetering voor de reiziger. Hou uw vergoeding, behoud onze flexibiliteit.
Dat de NMBS niet weet dat een reiziger op de trein zit, waarom zou dat een probleem zijn dat moet opgelost worden? Op de autosnelwegen is dat toch ook geen probleem? Als het nu nog om contacttracing zou gaan...
nighttrain schreef: ↑11 aug 2020, 11:36
Er bestaan systemen , indien er incidenten zijn, waar een custommer operator een volledige trein kan overboeken op een andere (extra?) en de klanten verwittigt worden via mail en SMS. Of geïnformeerd worden van de eventuele vertragingen. Dit neemt 30sec in beslag.
Heb er jaren met gewerkt bij Eurotunnel.
De Eurotunnel is iets heel anders dan de Noord-Zuid Verbinding, ook qua aantal en type reizigers. "Customer operators" klinkt ook nogal duur, zeker als die mensen ook effectief het net moeten kennen. En reageren binnen 30s op vertragingen? Dat zou dan een enorme vooruitgang zijn tov de huidige systemen, die nog niet eens in staat zijn om aan te geven dat er vertraging zal zijn als de trein nog niet eens vertrokken is uit het vertrekstation, ook niet als dat al 15min geleden het geval had moeten zijn.
In geval van problemen met de laatste trein vanuit een zekere bestemming, kan de NMBS in principe ook zonder zo'n systeem een vervangtrein of -bus inleggen om die mensen nog te bedienen. Als dat niet mogelijk is, gaat een registratie ook niet veel helpen. Je kan in zo'n geval nog altijd de mogelijkheid bieden om te registreren via de app als je die trein wou nemen (als de NMBS dan toch alle moeite zou willen doen om individuele reizigers een oplossing te bieden), daarvoor moet je helemaal geen verplichte reservering voor het hele net invoeren.
jan_olieslagers schreef: ↑11 aug 2020, 12:38
Wat mij wel duidelijk wordt in deze nevendiscussie over reservatie: er moet een onderscheid gemaakt worden tussen pendelverkeer (zeg maar woon/werk en woon/school) enerzijds, en langeafstandsverkeer anderszijds. Voor S-, L-, en P-treinen kan men reservatie inderdaad moeilijk opleggen, voor IC's daarentegen zou het een meerwaarde kunnen brengen, en daarmee inderdaad nieuwe klanten kunnen aantrekken.
Ik kan me bv. voorstellen:
* dat reservatie in een eerste fase optioneel is, en slechts stapsgewijs en mondjesmaat verplicht wordt; wellicht eerst op de extra toeristentreinen;
* dat, als er eenmaal reservatie wordt ingevoerd op de IC's, in de spits sommige IC's onder P-regime gaan bollen, zodat er geen reservering nodig is; dit dan vooral op de drukke diensten naar de grote tewerkstellingscentra zoals Brussel en Antwerpen;
* dat reservatie slechts mogelijk is op beperkt materiaal, bv. niet op de Desiro's; waarmee deze (zoals door velen gewenst) niet meer voor IC's kunnen ingezet worden;
* op zeer lange termijn lijkt het me niet uitgesloten de NMBS verder op te splitsen in een IC-operator en een pendeloperator
Maar voor geen van deze ideetjes zijn de geesten al voldoende rijp, het zal allemaal nog niet voor morgen zijn, zelfs niet voor overmorgen.
Jan, met dit ga je het voor de reiziger alleen maar superingewikkeld maken. Gebruik van het openbaar vervoer ingewikkeld maken is een zeer goede manier om reizigers weg te jagen, in tegenstelling tot het Duitse model of het Luxemburgse model. Het moet zo eenvoudig mogelijk zijn om op te stappen, je wilt schijnbaar de drempels nog groter maken.
Opsplitsen tussen een IC-operator en een pendeloperator? Vrijwel alle NMBS-treinen zijn pendeltreinen, welke label er ook opgeplakt wordt. Met verschillende operators en dan nog reservatie ook, gaan mensen niet meer weten op welke trein ze nog mogen opstappen (die IC in de spits wel, maar die andere niet!) en blijft iedereen gewoon weg.
En wat zou dat betekenen in de praktijk, verschillende operators? Reservatie (IC) of niet (Desiro dus kennelijk, en daarnaast mogelijk ook andere tarieven en misschien zelfs andere vervoersbewijzen? En als dat niet het geval is, waarom zijn het dan andere operators? De splitsing van de NMBS was al geen succes, gaat verder splitsen dat ineens wel zijn?
Wie van de reizigers tussen Mechelen en Brussel zit te wachten op een splitsing van de NMBS tussen een IC-operator en een Desiro-operator? Die verbinding is zo interessant omdat ze zo flexibel is, en net daarvan lijken de voorstanders van reservatie niet de waarde te begrijpen. Maken die stops in Schaarbeek, Eppegem en Weerde de Desiro zo radicaal anders dan de zogenaamde IC? In de praktijk is een S-trein bijna even snel in Mechelen als een IC (die gewoonlijk toch rode seinen krijgt), zeker de vermomde IR's.
Stel je voor dat je een auto koopt, en dat je direct moet kiezen: je kan ofwel op de autosnelweg (en kiss and ride parkings) rijden, maar alleen na reservatie, of je kan alleen op andere stukken openbare weg rijden, maar niet beide tegelijk. Dat is het equivalente idee.
Hoe zie je de verbinding tussen Mechelen en Brussel dan, in jouw plan, en waarom zou dat beter zijn (of zelfs maar even goed) als de toch wel redelijk performante verbinding (ondanks de problemen is het een aantrekkelijk traject) die de NMBS en Infrabel nu aanbieden? Hoe gaat dit verbeteren met twee operators?
trainlovertje schreef: ↑11 aug 2020, 20:14
Adler schreef: ↑11 aug 2020, 19:45
Nu gaan ze komend weekend toch een aantal extra treinen afschaffen.
Eerst zeggen ze dat dit niet kan en wordt er geschermd met wetten en beheersovereenkomsten en beslissingen van ministers en nu kan het ineens toch.
Blijkbaar veranderen de wetten in dit land elk uur.
Dat is toch wel een prachtstaaltje symboolpolitiek... NMBS doet dit onder druk van de gemeenten en provincie West-Vlaanderen, dat kan toch niet anders? Ik hoop dat het een grote soep wordt dit weekend aan zee (waarvoor alvast mijn excuses aan alle reizigers die naar zee wouden sporen komend weekend) zodat NMBS haar gelijk krijgt i.p.v. altijd met de vinger gewezen te worden door zij die denken het beter te weten.
De media zijn ook al een hele tijd in die richting aan het pushen, al sinds de problemen in Oostende. De treinreiziger is een makkelijk doelwit denk ik, weinig electoraal gewicht. Dus kan de politiek zonder veel problemen een rondje treinreizigers pesten inlassen. Het autoverkeer naar de kust beperken ligt kennelijk moeilijker. De de-facto straffeloosheid van sommige criminelen opheffen ook.
Ook straf:
"Daarnaast engageren alle overheden zich om de bevolking te ontraden om massaal naar de kust te komen". (bron: VRTnws).
Nog niet zo lang geleden werden vakanties in eigen land massaal aangemoedigd, met onder meer de fameuze gratis railpassen...
Bon, het is allemaal om de toeristische industrie te beschermen, maar qua consistentie is de Belgische Corona-communicatie toch echt wel "top".