Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
JayBeeke

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door JayBeeke »

Opstappen in 1e doe ik ook, het maakt het ontruimen van het perron alleen maar sneller, en dat is toch wel prioriteit nr 1, lijkt me. Wat reizen in 1e betreft: in klassiekjes, AM75 (zeer recent nog) en voor lange reizen wil ik nog wel eens de toeslag betalen, anders bijna nooit.
@Vic, zelfs de samenstelling van gesleepte treinen wijzigt af en toe (vaker voor de P-treinen die ik neem, minder vaak voor IC).
@KVB, geef mij ook maar zulk een aankondigingssysteem voor de samenstelling, of een elektronisch systeem met schermen (cf. ÖBB).

mvg
JJN
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door K V B »

am62 schreef: Klopt Dietrich, ik hou ook van rust en kalmte en heb een eerste klasse abonnement. Abonnees eerste klasse worden wel eens aangekeken als dikke nekken (inclusief denigrerende opmerkingen).
Ik heb ook een eerste klasse abonnement[1], en hier zit het niet vol met dikke nekken hoor. Zelfs geen enkele stropdas deze ochtend. Wel zelfs een paar studenten. Eerste klasse is hier in CH voor veelreizigers die bereid zijn wat te betalen voor extra comfort en rust.
Het is omwille van de rust dat ik en mijn vriendin ook in het buitenland meestal voor de 1ste klasse kiezen. Maar jammer genoeg wordt die rust in Zwitserland steeds meer bedreigd door grootouders die met hun kleinkinderen in de 1ste klas onderweg zijn...


[1] Een zgn. "Generalabonnement", geldig op al het OV in Zwitserland. Ik ga dat serieus missen als ik in een paar maanden weer in Bern werk...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Asterix »

@ Dietrich, mijn "eliteopmerking" was een ironische knipoog. We hoeven daar echt niet zo gecrispeerd op te reageren :roll:

Jouw opmerking over openstaande deuren is zeer terecht maar doet hier eigenlijk helemaal niet ter zake. Dat je van op afstand bij gesleept materiaal kan zien waar de eerste klasserijtuigen zich bevinden, is fysiek totaal onmogelijk omdat de hoek waarmee je van op het perron naar de aankomende trein kijkt dit gewoonweg niet toelaat. U mag mij het tegendeel altijd eens komen voordoen mocht u het wel kunnen. Andere trucs zijn echt al voor de kenners. Dat gewoonte en vaste samenstellingen kunnen helpen, geloof ik graag maar tegelijk zegt mijn logica dat het perron zo snel mogelijk leeg moet zijn zodat de trein kan doorrijden.

Vandaar dus nogmaals deze ideale oplossing: hang die eerste klasserijtuigen altijd vooraan of altijd achteraan. Dit zorgt voor duidelijkheid bij alle reizigers en rust voor zij die wensen in eerste klasse. Blijkbaar is dit echter weer een te gemakkelijke oplossing, vermoedelijk omdat velen de toegankelijkheid van een trein willen combineren met de rust in een taxi. Het is natuurlijk wel kiezen of delen in het leven...
pietje

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door pietje »

Jeroen schreef:@ Dietrich, mijn "eliteopmerking" was een ironische knipoog. We hoeven daar echt niet zo gecrispeerd op te reageren :roll:

Jouw opmerking over openstaande deuren is zeer terecht maar doet hier eigenlijk helemaal niet ter zake. Dat je van op afstand bij gesleept materiaal kan zien waar de eerste klasserijtuigen zich bevinden, is fysiek totaal onmogelijk omdat de hoek waarmee je van op het perron naar de aankomende trein kijkt dit gewoonweg niet toelaat. U mag mij het tegendeel altijd eens komen voordoen mocht u het wel kunnen. Andere trucs zijn echt al voor de kenners. Dat gewoonte en vaste samenstellingen kunnen helpen, geloof ik graag maar tegelijk zegt mijn logica dat het perron zo snel mogelijk leeg moet zijn zodat de trein kan doorrijden.

Vandaar dus nogmaals deze ideale oplossing: hang die eerste klasserijtuigen altijd vooraan of altijd achteraan. Dit zorgt voor duidelijkheid bij alle reizigers en rust voor zij die wensen in eerste klasse. Blijkbaar is dit echter weer een te gemakkelijke oplossing, vermoedelijk omdat velen de toegankelijkheid van een trein willen combineren met de rust in een taxi. Het is natuurlijk wel kiezen of delen in het leven...
En hoe zie jij dat bij 3 of 4 gekoppelde stellen?
Dietrich

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Dietrich »

Tegen dat een trein stilstaat heb je al redelijk veel tijd gehad om te zien of er een eerste klasrijtuig aankomt of niet. Dan is dit niet meer honderd meter ver. Enfin ja, het is niet altijd gemakkelijk, maar als men het niet probeert... En bij korte eerste klascoupés heb je het probleem sowieso minder, want de afstand tot de volgende deur naar tweede is maar een kwestie van 5-10 meter. Enige verstaanbare uitzondering is MW41.

En het gebeurt juist nog redelijk veel dat die deuren blijven open staan juist omdat ze toch door die coupé heen lopen ipv er plaats te nemen. Als ze weg zijn hebben ze geen last van die deuren.

Vandaag trouwens nog zo een farçe gezien met eerste klas: er komt een trein met M4 aan. De eersteklas hing achter de loc, maar het was een rijtuig met pakwagen aan de kant van de andere rijtuigen. Natuurlijk stappen er weer enkele op, lopen ze tot gans achteraan om dan bijna een minuut zich te vergapen op die deur die niet open gaat (bureel TBG is daar). Ipv dan terug te lopen naar het portaal hebben ze gewoon plaats genomen... Hadden ze in eerste instantie zich bewogen naar het rijtuig erna dan was dit probleem er niet.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Nicholas »

Ik heb dit ook eens gedaan, namelijk op de P-trein naar Berchem vanuit Lier (7u42) omwille van de reden dat ik nog net uit het tunneltje kwam en om de trein nog te halen bij de dichtsbijzijnde deur ben opgestapt.

De reden waarom ik deze trein nam was namelijk het feit dat ik om 7u15 mooi op het perron in Kessel stond te wachten op de trein van 7u21 naar Antwerpen-Centraal toen ze doodleuk omriepen dat deze was afgeschaft (zonder te melden dat er een extra stop ging zijn van de IC naar Brussel-Zuid... De omroeper zei dat de volgende pas 7u57 was voor Brussel, 8u03 naar A'pen). Ik zo gehaast als iets naar Lier, daar direct op de eerste trein gesprongen, en ja toen ben ik in eerste klas blijven zitten. Ik zou dit normaal nooit doen, maar op dat moment was ik echt niet van plan om dan in het halletje te gaan staan, ze hadden mij al goed genoeg liggen gehad door een zeer drukke trein af te schaffen en de mensen daar in de kou te laten staan.

Tot zover dit.

Ik probeer ook altijd te letten op de plaats van eerste klasse, heb vandaag -nadat ik dat hier gelezen had- ook eens gelet op de panto's en da's inderdaad ook een mogelijkheid. :wink:
Laatst gewijzigd door Nicholas op 15 dec 2010, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
[1] Een zgn. "Generalabonnement", geldig op al het OV in Zwitserland. Ik ga dat serieus missen als ik in een paar maanden weer in Bern werk...
Gaat Bern weg uit Zwitserland ? :)
Theo
Groeten vanop de Heide
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door eagleheart »

Ik heb vandaag eens de test gedaan, en de trein charleroi-zuid/essen van voor naar achter gelopen, en het klopt inderdaad.
vanvoor en vanachter nog voldoende plaats, en in het midden staat er veel volk recht^^
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
K V B schreef:
[1] Een zgn. "Generalabonnement", geldig op al het OV in Zwitserland. Ik ga dat serieus missen als ik in een paar maanden weer in Bern werk...
Gaat Bern weg uit Zwitserland ? :)
Nee, maar ik woon in "Bremgarten Bei Bern", en weer in Bern werken betekent dat ik weer met de fiets naar mijn werk kan. (Ik ga nu elke dag met de trein naar Zürich)
Dan is een Generalabo een beetje teveel van het goede. Ik kan nog altijd dagkaarten kopen als ik eens op stap wil. Ik hoop alleen dat ik dat niet vergeet :-)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

K V B schreef: Dan is een Generalabo een beetje teveel van het goede. Ik kan nog altijd dagkaarten kopen als ik eens op stap wil. Ik hoop alleen dat ik dat niet vergeet :-)
Jij kunt nog dagkaarten kopen, dat is ons enkele jaren geleden ontzegd met het verdwijnen van de B-Tourrail, goed, geen echte dagkaart, maar eerder een combinatie van 5 dagkaarten. En dat onder het mom van vereenvoudiging van de tarieven, die we dan als reizigers nog zelf gevraagd zouden hebben...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door groentje »

Onder het mom van 'tariefvereenvoudigingen' zijn er in België veel interessante tarieven en kaartjes verdwenen...
@Jeroen: je betaalt tot 50% meer voor een kaartje eerste klasse. Daar wil je toch wel wat extra comfort voor. Zoals dichterbij de uitgang zijn, bijvoorbeeld. Dat is trouwens de reden dat Thalyssen traditioneel de eerste klasse kant Parijs hebben. In België zijn de meeste toegangen ergens in het midden van de perrons. Het lijkt me niet geheel onlogisch dat de eerste klasse dus dichtbij de perrontoegangen zijn. K V B liet ons al een paar mooie foto's zien met de samenstelling aangekondigd op het bord, en dat moet hier in België ook kunnen, daarover ben ik het je eens.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Asterix »

Geen probleem voor mij, Groentje maar dan is het toch echt wel van de pot gerukt dat men komt klagen over passage. Wat wil je nu ook als je centraal in de trein zit? Men betaalt voor beter zitcomfort, voor meer privacy kan men misschien beter overstappen op de taxi.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door groentje »

Die passanten hebben wat mij betreft inderdaad een goed excuus. Wanneer de reizigers op voorhand de samenstelling zouden kennen, valt dat excuus wat mij betreft wel grotendeels weg.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door K V B »

Nog wat over het probleem van passanten in de 1ste klas: bij de SBB is het niet toegestaan zich met een tweede klas biljet in de eerste klas te bevinden. Je kan dus in principe zelfs een boete krijgen. Bij de meeste getrokken treinen zit al de eerste klas aan een kant, dan komt eventueel de restauratie, en dan de tweede klas. Dus je hoeft eigenlijk nooit in de eerste klas (of tweede klas) te zijn.
Bij de ICN stellen echter zit de eerste klas in het midden, en kan je soms niet anders dan er even doorheen lopen (naar het restaurant bijvoorbeeld). De conducteurs doen daar niet moeilijk over. Bij de nieuwe dubbeldekkers zal ook weer de 1ste klas aan een uiteinde zitten.

Bij de RBS heeft men onlangs nieuwe treinstellen gekocht met ook de eerste klas ook niet langer meer in het midden, maar aan het uiteinde. De 1ste klas zit daar altijd kant Bern. Omdat men verwachtte dat nogal wat tweede klas reizigers niet aan de verleiding zouden kunnen weerstaan om kort voor aankomst in Bern alvast naar voren te lopen (om dichter bij de stationsuitgang te zijn) zit er tussen de tweede en eerte klas een automatische deur die een paar minuten voor aankomst in Bern op slot gaat...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

K V B schreef:Nog wat over het probleem van passanten in de 1ste klas: bij de SBB is het niet toegestaan zich met een tweede klas biljet in de eerste klas te bevinden. Je kan dus in principe zelfs een boete krijgen. Bij de meeste getrokken treinen zit al de eerste klas aan een kant, dan komt eventueel de restauratie, en dan de tweede klas. Dus je hoeft eigenlijk nooit in de eerste klas (of tweede klas) te zijn.
Bij de ICN stellen echter zit de eerste klas in het midden, en kan je soms niet anders dan er even doorheen lopen (naar het restaurant bijvoorbeeld). De conducteurs doen daar niet moeilijk over. Bij de nieuwe dubbeldekkers zal ook weer de 1ste klas aan een uiteinde zitten.

Bij de RBS heeft men onlangs nieuwe treinstellen gekocht met ook de eerste klas ook niet langer meer in het midden, maar aan het uiteinde. De 1ste klas zit daar altijd kant Bern. Omdat men verwachtte dat nogal wat tweede klas reizigers niet aan de verleiding zouden kunnen weerstaan om kort voor aankomst in Bern alvast naar voren te lopen (om dichter bij de stationsuitgang te zijn) zit er tussen de tweede en eerte klas een automatische deur die een paar minuten voor aankomst in Bern op slot gaat...
Dat is nu ongeveer alles wat men bij de NMBS niet doet. Hopelijk lezen ze dit ook eens, en proberen ze er eens iets aan te doen. Ik voel me alvast gesterkt in mijn overtuiging dat het niet opgaat om 54 % meer te vragen en dan de hele tijd te doen alsof je neus bloedt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie